روايات

رواية زهرة وسط اشواك الفصل الرابع 4 بقلم فريدة أحمد

رواية زهرة وسط اشواك الفصل الرابع 4 بقلم فريدة أحمد

رواية زهرة وسط اشواك الجزء الرابع

رواية زهرة وسط اشواك البارت الرابع

زهرة وسط اشواك
زهرة وسط اشواك

رواية زهرة وسط اشواك الحلقة الرابعة

اسمعي يابت انتي. انتي هتاخدي هدومك وترجعي بيت ابوكي. لأني استحالة هوافق علي جوزاك من ابني. فاهمة”
قالتها امينة بشر بعد مافتحت باب الاوضة علي زهرة وقربت منها
زهرة اللي قاعدة علي السرير وهي مش فاهمه حاجة ولا عارفة ليه مرات عمها بتتكلم كدة لكن قالت ببرود… انا كمان مش موافقة علي الجوازة دي. لو تعرفي تقنعي عمي يصرف نظر. اقنعيه
امينة… وعمك مش هيصرف نظر وانتي عارفة.. يبقي زي الشاطرة كدة تاخدي بعضك وتمشي ومادام مش موافقة
اشتري نفسك وبلاش تتجوزي غصب عنك. لان صدقيني هتتعبي. دا غير اني هعيشك هنا اسود ايام عمرك.
زهرة….. حضرتك بتهدديني.!!
امينه…. برافو عليكي. اه بهددك..
في الوقت ده كان حمزة راجع و بيوقف بعربيته قدام الفيلا
امينه…. انتي هتاخدي هدومك وتمشي ترجعي بيت ابوكي.. واللي هيسألك هتقولي مش موافقة علي الجوازة دي. فاهممة
وكملت بتهديد… واياكي تجيبي سيرتي وتقولي اني قولتلك تعملي كده.. علشان متتأذيش..
ثم اكملت بثقة… وكده كده محدش هيصدقك.. ف بدا ماتجيبي لنفسك المشاكل امشي بهدوء احسلك.انتي مش قدي ولا قد جبروتي
بعلت زهرة ريقها بخوف وهي شايفة الشر والجبروت اللي في عين مرات عمها
في اللحظة دي كان حمزة طالع علي السلم وهو معدي علي اوضته شاف اوضة زهرة مفتوحة ومامته جوا معاها
دخل حمزة وهو بيقول…. ايه اللي مسهركو كده
لفت امينه ليه بتوتر ليكون سمع بس اطمنت لما لاقيته مبتسم وبيمسك ايدها يبوسها…. عاملة ايه ياست الكل
مسكت امينه ايده اللي ماسكة ايدها بأديها التانية وطبطبت عليها بحب وقالتو… كويسة ياحبيبي طول ما انت كويس
وبصت ل زهرة ببتسامة وهي بتقول… عروستك زي القمر
ورجعت بصتله… الف مبروك ياحبيبي . ربنا يتممكلو علي خير..انت متعرفش انا مبسوطة الزاي ان اخيرا هتتجوز. لا ومش اي حد. دي زهرة حبيبة قلبى
زهرة واقفة مستغرباها هي الزاي اتحولت كده
حمزة باس علي راسها…. انا مش عاوز حاجه غير رضاكي عليا وتبقي مبسوطة ياست الكل.. وكمل بعد مامسك ايدها وباسها… ممكن بقا اطلب من ست الكل طلب
امينه… انت تؤمر يانن عيني
حمزة… انا عاوز فنجان قهوة من الايدين الحلوة دي علشان راجع مصدع اوي
امينه… الف سلامه عليك ياحبيبي. حالا هعملك احسن فنجان قهوة .. وهجيبهولك اوضتك
وقربت من زهرة وباستها.. بعد ماقالتها ببتسامة حب.. تصبحي علي خير ياعروسة ابني
وهي بتبوسها قالت جمب ودنها بصوت واطي مسمعوش حمزة اللي كان بيولع سيجارة.. عاوزة اصحي الصبح الاقيكي مشيتي. ها
وباستها تاني علي راسها ببتسامة وخرجت
حمزة وهو بيدور علي حاجة في الاوضة يطفي فيها السيجارة قال.. مالك
زهرة مردتش عليه لانها كانت شاردة
حمزة قرب منها بعد مااخد طبق صغير لاقاه علي الترابيزة وابتدي يطفي فيه
حمزة بسخرية….. مالك ياعروسة
زهرة بصتله لثواني وبعدين قالت…. هو انت مارفضتش ليه
حمزة بغباء مصطنع…. مش فاهم
زهرة…. لما انت مش موافق وعارف اني كمان مش موافقة. ليه ماقولتش لابوك لا
حمزة وهو بياخد نفس من السيجارة وبينفخه بهدوء بصلها وقال… مينفعش اقول لابويا لأ.. هو قرر وانتي عارفاه زيي عمره ماهيغير رأيه. ومدام قال هنتجوز يبقي هنتجوز. يعي لا انا هعرف اعمل حاجة ولا انتي هتعرفي تعملي. ف ارضي بالامر الواقع.. وكل اللي ليكي عندي اني هعتبر جوزانا دا علي الورق. ف متقلقيش
وقبل مازهرة تتكلم كان حمزة سابها وخرج من الاوضة
قعدت زهرة مكانها علي السرير ودموعها بدأت تنزل بوجع علي حالها واللي بيحصلها من كل اللي حواليها. واللي المفروض اقرب الناس ليها. هما السبب في وجعها
فضلت زهرة ساعات بتعيط لقرب الفجر وبعدين افتكرت تهديد مرات عمها
مسحت زهرة دموعها وقامت خدت حاجتها وخرجت من الاوضة وطبعا البيت كله كانو نايمين
نزلت زهرة بهدوء من علي السلم وفتحت باب الفيلا براحة وخرجت
كان البواب قاعد علي الكرسي ونايم مشيت من جمبه بالراحة وفتحت البوابة الكبيرة وخرجت
فضلت زهرة ماشية وهي بتبص كل شوية وراها وهي مرعوبة وخايفة من اصوات الكلاب لحد ماابتدت تجري
وهي بتجري قابلها ثلاث شباب ماشيين بعربية
واحد فيهم للاتنين التانيين .. انت شايف اللي انا شايفه ده يلا انت وهو
واحد فيهم… ايوا ياعم دي مزة
التاني… دي شكلها مش من هنا يلا. باين من لبسها. دي حاجة نضيفة ياض
ووقفو العربية ونزلو منها
وابتدو يقربو من زهرة وكانت زهرة من كتر الجري كانت وقفت تاخد نفسها وهي مش شايفاهم
لحد مافجأة انتبهت ليهم وهي شايفاهم بيقربو عليها
زهرة راحت تجري بسرعة بس هما كانو اسرع منها ومسكوها
فضلت زهرة تصرخ وهي بتحاول تفلت من ايديهم ومش عارفة
زهرة…. سيبوني ياولاد الكلب. عاوزين من ايه
واحد فيهم…. اهدي يابطل واحنا هنبسطك
زهرة برعب….. سيبونييي سيبونيي حرام عليكو
وهي بتقاوم فيهم وبتحاول تصرخ وتنده علي اي حد تستغيث بيه بس مافيش اي حد المكان المكان كلو فاضي مفيش ناس والوقت متأخر
واحد فيهم وهو ماسكها… اثبتي بقا وتعالي معانا. بنقولك هتتبسطي
زهرة تفت علي وشه وهي بتقول … ياولاد الكلبب سيبوني
وهي بتصرخ
بس مرة واحدة واحد خبطها في راسها خلاها اغمي عليها
وشالوها وحطوها في العربية وركبو وطلعو بالعربية وو

في الصباح
في فيلا هارون
كانو العيله كلهم متجمعين علي السفرة بيفطرو
وقبل ما اي حد من اللي قاعدين يسأل علي زهرة
قالت امينه ل بنتها دينا….. روحي اطلعي يادينا شوفي زهرة بنت عمك وقوليلها تنزل تفطر معانا
عمتها… ايوا بسرعة يادينا. البت دي واحشاني اوي. كان نفس اشوفها امبارح لما جات
وبصت ل هارون اخوها… احسن حاجة عملتها يااخوي انك هتجوزها ل حمزة.. زهرة دي حتة من قلبي كدة والله. تختلف عن امها واختها.
وبصت لحمزة اللي قاعد يفطر بهدوء… مبروك ياحمزة ربنا يمملكم علي خير
حمزة. تسلمي ياعمتي
في اللحظة دي نزلت دينا من علي السلم بعد ماراحت تشوف زهرة وملقتهاش في الاوضة وهي بتقول…
ياما. زهرة مش في الاوضة
هارون بخضة…. كيف ده.. يعني ايه مش في الاوضة
امينة بسرعة…. يابت شوفيها كويس. تلاقيها في الحمام
دينا شوفتها..زهرة مش فوق والله
حمزة قام من علي السفرة وكلهم قامو يدور عليها
وفعلا ملاقولهاش اي اثر في البيت وامينه كانت بتدور عليها معاهم وهي بتمثل انها قلقانة علي زهرة
وفضلو اليوم كلو قالبين الدنيا عليها بس بردو ملقوهاش
مساءا
في شقة مشبوهة كانو داخلين شباب كتير وكل واحد معاه بنت
جوا في اوضة من الاوض فاقت زهرة فتحت عنيها وهي حاسة بتعب قامت وهي بتبص حواليها
ثواني وافتكرت اللي حصلها وابتدت تبص علي نفسها وعلي هدومها المتقطعة بألم
قامت بتعب من علي السرير وهي دايخة فضلت تسند علي الحيطة وكانو الشباب والبنات داخلين شافوها كده
واحد قال… الحق يلا البت بتاع امبارح فاقت
التاني بعد ماساب البنت اللي كانت معاه وداخل بيها الأوضة… فاقت يبقي تلزمني بقا وهو بيقرب عليها وبيبصلها بشهوانية
واحدة كانت داخلة عليهم وهي بتقول يالهوي يالهوي البلوليس جاي.
وفي لحظة وقبل مايستوعبو لقو البوليس هجم علي الشقة ولمو كل اللي فيها بما فيهم زهرة. اللي كانت في حالة من الزهول والصدمة وهي مش قادرة تستوعب كل اللي بيحصلها

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة وسط اشواك)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى