روايات

رواية زهرة من الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم رحاب مصطفى

رواية زهرة من الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم رحاب مصطفى

رواية زهرة من الصعيد البارت الرابع

رواية زهرة من الصعيد الجزء الرابع

رواية زهرة من الصعيد
رواية زهرة من الصعيد

رواية زهرة من الصعيد الحلقة الرابعة

عدا اسبوع علي المقابله الاوله بين ايهاب و زهره
وزهره كانت في المكتب مع الاستاذ عبد الرحمن وهو بيكلمها
عبد الرحمن / زهره معلش يابنتي هتعبك معايه عايزك تروحي النيابه تخلصي الورق ده وفي جلسه ساحة توقيع عايذك تحضريها وتخلصي الورق المطلوب
زهره / حاضر يافندم تدخل زهره مقر النيابه وهي داخله المبنا شافت راجل كبير في السن بيبكي وهو بيتكلم مع شخصا ما
الحج عبد السلام / علشان خاطر ربنا يابني ادخل مع ابني النيابهوشوف في ايه
المحامي / ياحج ابن حضرتك مقبوض عليه متلبس يعني القضيه لابسه لابسه
الحج / يعني يا ابني مفيش حل
المحامي / شوفلي خمسة الف جنيه حالآ وانا ادخل معاه لكن موعدكش انو يطلع لكن ممكن نشوف حل يخفف عنه وبعدين ده الظابط اللي قبض عليه صعب تلاقي مخرج من تحت ايده
الحج / وانا هجيب خمسة الف من فين دلوقتي
المحامي / يبقا سيبني اشوف شغلي وروح لحالك
قعد الراجل علي جمب وهو بيبكي وكل ده تحت انظار زهره قربت منه زهره وقالتلووهي بتمسك ايده
مالك ياحج في ايه اقدر اساعدك فيه انا محاميه وممكن اساعدك
الحج / ابني يابنتي ابني اتلفقلو قضيه مخدرات والله لفقهالو الظابط اللي قبض عليه
زهره / ممكن براحه وواحده واحده احكيلي ايه اللي حصل
قص عليها الراجل بأن ابنه كان بداخل احد السيارات القادمه من بني سويف الي القاهره وتم القبض عليه ووجد في داخل بنطاله قطعه من الحشيش حيث ان الظابط عملو محضر بتجاره المخدرات راحت زهره وقرت المحضر بصفتها المحاميه اللي هتدخل مع المتهم واتكلمت مع الابن وبعد لحظات جيه إيهاب وتفاجأ بيها واقتر منها
إيهاب / ازيك يا انسه فاطمه
زهره / اهلا بحضرتك

 

 

 

ايهاب / استنيتك تكلميني لكن ما اتصلتيش بيه
زهره / وانا اتصل بيك ليه
ايهاب / علشان القضيه اللي هشوفهالك وتمسكيها
زهره / هو انا قلت لحضرتك اني عايزه قضايه وشغل ياريت يافندم تهتم بشغلك وبس وملكش دعوه بحد بعد ازنك ذهبت زهره تحت انظار ايهاب المصدومه وضحكات عمار المستهذئه
عمار / مش قلتلك سكتها صعبه
ايهاب / وهو يضغط علي اسنانه صعبه بس مش عندي وانا نفسيي طويل ومش هسيبها غير وهي تحت ايدي
اقتربت زهره من الحج عبد السلام وقالت له وامرت بدخول ابنه الي المرحاض وبعده دخلو للنيابه
زهره / خلاص ياحج ماتخافش كل حاجه هتتحل والظابط هياخد جزئو ودخلت زهره عند رئيس النيابه مع ابن الحج عبد السلام وابتدا وكيل النيابه في التحقيق وقدمت زهره كرنيه النقابه قدام الكل وكيل النيابه وايهاب الظابط اللي قبض علي ابن الحج
زهره / فاطمه جمال حاضره مع موكلي محمد عبد السلام
وبدء ووكيل النيابه في التحقيق وقرائة المحضر المقدم من مفتش المباحث ايهاب نور الدين واشارت زهره الي وكيل النيابه بالتوقف عند زكر وقد تم ضبط الحرز وهو الحشيش في جيب بنطال المتهم محمد عبد السلام
زهره / لحظه يافندم انا من رئي القضيه دي متلفقه لموكلي وحضرتك انا عندي دليل علي كلامي لفت زهره لمحمد وهو كان لابس جلباب صعيدي وامرته برفع جلبابه للاعلا حيث ظهر سرواله الداخلي القصير
زهره / وهي تلفت بنظرها بعيد حضرتك مكتوب في المحضر تم ضبط الحرز في جيب بنطال موكلي وقدام حضرتك مش لابس بنطلون اصلا ولابس سروال قصير داخلي بدون اي جيوب، ،
نظر وكيل النيابه لإيهاب المصدوم موجه اليه
ايهاب / قصدك ايه انتي قصدك اني
زهره / كلامي واضح حضرتك ان القضيه ملفقه وارجو من سراية النيابه بالافراج عن موكلي بدون اي ضمان والتحقيق مع الظابط اللي قبض علي محمد ومطلابت بالعتزار رسمي
ايهاب / انتي اكيد مجنونه ايه ياخالد انته مقتنع بالكلام ده
خالد وكيل النيابه وهو كمان صديق إيهاب المقرب / ايهاب انا قدامي أدله وللاسف كلامها منطقي
خرجت زهره من عند النيابه ومعاها محمد وراحت للحج عبد السلام وهو بيحاول يبوس ايديها
زهره / استغفر الله ياحج ليه كده
الحج والله يابتي جميلك ده علي راسي من فوقي شوفي اللي تطلبيه انا تحت امرك.
زهره / كفايه دعواتك ياحج
الحج / ربنا يباركلك ويسعدك ومايوجعلكيش قلب
زهره / لو احتجت لاي حاجهكلمني وده رقمي ماشي ياحج
ربنا يباركلك يابنتي

 

 

 

وبتتفجأ زهره بمن يمسكها من زراعه وبصوت عالي.
ايهاب / ممكن اعرف ايه اللي انتي عملتيه ده
زهره / وهي بتشد ايدها منه ممكن اعرف ايه قلت الادب دي حضرتك انسان مش محترم وانا بحزرك اياك تقرب مني علشان موديكش في دهيه واوع تفتكر اكمنك ظابط هتفتري علي الخلق لا فوق وكفايه عليك قوي القرف اللي انته فيه. وزهره هنا كانت تقصد مسخرته مع الستات وسابتو واقف مصدوم من ردها
ايهاب / بصدمه لصديقه عمار مين دي
عمار / بضحك انا عارف ياخويه
ايهاب بصوت عالي وهو بينادي علي احد العساكر. علي علي
قدامك ساعه واحده بس تجيبلي كل كبيره وصغيره عنها تجيبلي تاريخ حياته من اتولدت للنهارده
وبعد مرور ساعه دخل علي مكتب ايهاب وكان يجلس هو وصديقيه عمار وخالد وهم بيضحكو ايهاب وعلي ماحدث معه. وهو في حاله من الزهو ومستغرب ان الدنجوان اللي الستات كلها بتتمنا كلمه منو
علي / اتفضل حضرتك الورقه دي فيها كل حاجه عنها بس حضرتك في. وسكت
عمار / في ايه ياعلي ماتتكلم علي طول
علي / هو تشابه اسماء بس اصل ااااا. وعلي مش عارف يتكلم ولا يقول حاجه في اللحظه دي اخد عمار الورقه اللي في ايده وبداء يقراها
عمار / الاسم فاطمه جمال نور الدين الحسيييييييني ووقف هنا عمار وعقد حواجبه واخذا يقراء بدون صوت
ايهاب وخالد في نفس الوقت في ايه ياعمار ماتقرا بصوت عالي
عمار وهو بينظر اليهم وعلي ملامحه الذهول. والدهشه مفيش بس الظاهر كده مش تشابه اسماء يعني مش هيكون الاسم والعنوان
ايهاب وهو بيخبطه بعلبت السجاير ماتتكلم عدل يازفت انته ولا اقوم اعدلك
عمار / وهو يرسم الخوف وعلي ايه ياباشا الطيب احسن بس الظاهر كده والله اعلم انها قريبتك اسمها فاطمه جمال نور الدين من المنيا وساكنه مع عمها كمال نور الدين اللي هو والد حضرتك والله اعلم
خالد / وهومندهش ايه بنت عمك ومتعرفهاش مش دي بنت عمك العروسه اللي انته رفضتها وقلت عليها وحشه
عمار / يا ابن اللذينه بقا دي بنت تترفض ده بعيد عن جمالها اللي مفيش زيه واخلاقه يا ابني دي مش ناقصها حاجه
ايهاب / وفي عيونه كلها شر. ليلتك سودا يازهره انا مشي سلام خرج ايهاب وروح الفلا عند ابوه وهو بيسوق العربيه بأقصا سرعه ومش شايف قدامه غير وجه زهره وهو كلو غضب منها وميعرفش غضب من اللي هي عملته فيه وتجاهله ليه مع علمها انو ابن عمها ولا غضبه من نفسه انو مسمعش كلام ابوه وحكم عليها وفرضها حتي قبل ما يشوفها المهم انو كان حاسس بلخبطه ومش عارف شببه ايه، ،

 

 

 

في نفس الوقت كانت زهره قاعده مع عمها ومرات عمها وشهاب وهبه بيتعشو في غرفه السفره وكانت زهره بتحكي لعمها علي اللي حصل معاها في النيابه بدون زكر اسم الظابط اللي عمل كده واتحقق معاه وكان عمها بيشجعها انها كانت صح وكان لازم تعمل كده وتقف جمب اي حد يحتاج لمساعدتها واخر حاجه تفكر فيها المقابل المادي، وبعد ماخلصو عشا قعدو في الرسيبشن وكانو كالعاده زهره وشهاب وهبه بينكشو في بعض وبيهزرو وبيقولو نكت وبيضحكو كلهم بصوت عالي، ،،
وصل ايهاب الفلا ودخل وكانت نظرات عنيه كلها شرار دخل ولقاهم كلهم قاعدين في الريسبشن بيضحكو وصوت ضحكهم عالي جدا وقف ثواني نظراتو كلها عليها وكانت جميله جدا بلبس البيت وهي بتجري وورا شهاب تاخد منه الايسكريم اللي خطفه من ايديها وجري وهو واقف بيبصلها بنظرات بيستغبا نفسو وهو بيقول لنفسه ايه الجمال ده هو في كده في الدنيا اما انا طلعت غبي بشكل، ،، في اللحظه دي شافته عليا امه وجريت عليه
عليا / ايهاب اهلا ياحبيبي عامل ايه واقف عندك ليه ياحبيبي ادخل، ، ودخل ايهاب سلم علي مامته اللي ارتمت في حضه وحشتني اوي ياحبيبي مقلتش جاي ليه كنا استنناك علي العشا
ايهاب / اتعشيت برا يا امي المهم انتي عامله ايه وحضرتك يابابا عامل ايه وسلم علي والده واخواته شهاب وهبه ونظراته لما تنزل عن زهره، ، وقعد وسطهم بيتكلم مع والده ووالدته وكل ده وعيونه منزلتش عن زهره
شهاب / وهو بيهمس لاخته هبه، ، يابت ياهبه خدي بالك في حرب هتقوم دلوقتي
هبه / ليه يافصيح ماهو ابيه هادي وزي الفل ده حتي غير عادته قاعد وصطنا عادي ومش بيتخانق مع بابا زي عوايده
شهاب / يابت ياغبيه ده اللي بيقوله عليه هدوء ماقبل العاصفه
هبه / بستهزاء بترد علي شهاب ،،،،لا ياشيخ ايه الاستنتاج الفظيع ده
شهاب / بصي كده منا عارفك غبيه شايفه ايهاب بيبص لزهره ازاي تعرفي لو النظرات بتقتل كان زمان زهره ممدده قدامنه قتيله شايفه
هبه / ايوه هو بيبصلها كده ليه
شهاب / هقولك انا علشان تعرفي اني خبره وعبقري والله انا خسارتي في البلدي دي بصي هقولك واحنا قاعدين علي السفره من شويه كانت زهره بتحكي لبابا عن الراجل اللي قابلته في النيابه وعن الظابط اللي حولته للتحقيق بسبب خبرتي اللي ملهاش زي قدرت استنتج ان الظابط اللي اتحول للتحقيق الوحش اللي قلعد قدامك ده وهيقتلها بعنيه
هبه / نهار اسود ده لو تخمينك صح يبق زهره الله يرحمها ،
كمال / وهو بيتكلم بصوت علي بينادي علي شهاب وهبه وهم واقفين قريبين من بعض وبيتكلمو بصوت واطي انته يازفت انا مش بكلمك بتنم في ايه انته والزفته اللي جمبك
شهاب / بارتباك معلش يابابا مخدتش بالي في حاجه
كمال / هات كبايت الميه اللي جمبك وقول زينب تعمل عصير ولا حاجه لاخوك ،،

 

 

 

زهره وهي تشعر بلارتباك من نظرات ايهاب ليها. ، طيب انا هقوم بقا ياعمو علشان عندي شغل الصبح بدري، تصبحو علي خير وهي تسير بأتجاه السلم ايهاب بصوت عالي
ايهاب / ياسلام طالعه تنامي كده عادي وولا كأنك عامله مصيبه
شهاب وهو بيبص علي هبه / شوفتي مش قلتلك هدوء ماقبل العاصفه
كمال بصوت عالي / في ايه يا ايهاب وتزعق لبنت عمك كده ليه
ايهاب / مفيش يابابا بس كل ما في الامر اني اتحولت للتحقيق بسبب الاستاذه المحترمه
كل ده وزهره ضاغطه علي نفسها منه وبتحاول تتجاهله علي قد ماتقدر واول ماسمعت كلمت الاستاذه المحترمه
زهره / وهي تستدير وبكل انفعال وتبص نعم حضرتك بتكلمني لا خد بالك انا محترمه غصبن عنك وعن اللي زيك اللي مش محترم الانسان اللي بيستغل صلتطه ضد الناس الغلابه
ايهاب وهو في قمت غضبه / وكمان بتعلي صوتك تعرفي انك قليلت الادب وانك متربتيش وجدي الله يرحمه معرفش يربيكي
زهره / انا جدي مربيني احسن تربيه متربيه احسن منك وبعدين شوف نفسك قبل ماتتكلم ياعديم الاخلاق
ايهاب / وهو يشير لوالده شايف شايف يابابا قلت الادب
ردت زهره قبل ما عمها يتكلم شايف ياعمو اهوه كله قدامك انا عملتلو حاجه ولا هو جاي يقول شكل للبيع في الاخر يقول ان جدي معرفش يربيني، ، وهي تستدير وتوجه كلامها لايهاب
ده انته تحمد ربنا ان جدي مات قبل مايعرف فضايحك ده كان دفنك في ماكنك كان دفنك حي ، قليل الادب صحيح
ايهاب / وهو مصدوم من جرئتها وثقتها بنفسها
شايف يابابا بتتكلم ازاي لكن وديني لاكون مربيكي يازهره من الاول وجديد
زهره وهي تضحك ضحك سخريه وتشير بأصابعها عليه، ، انته. تربيني انا 😅 طيب ومين يربيك انته وهي بتبتعد عنه من خوفها من نظراته ليه وهي بتدعي الجرئه اجري اجري روح ربي نفسك الاول وجريت علي السلم لتختفي في غرفتها وهي كانت حاسه انو ممكن يقتلها
ايهاب بصوت عالي / هتشوفي يازهره ويا انا يا انتي، ، وكان بينادي علي الخادمه بصوت عالي زينب يازينب، ، واتت الخادمه مهروله نعم ياسي يا ايهاب
ايهاب / عايزك توضبيلي اوضتي علشان هقعد هنا وبصوت عالي وبيرفع راسه للسلم قاعدلك يازهره وهوريكي اللي عمرك ماشوفتيه ولاتتخيله حتي

 

 

 

. هنا كمال اتكلم / انتو الاتنين قللات ادب ومحتجين تربيه من الاول وجديد ومفيش واحد فيكم عنده زرت احترام، ،،
واعتزر ايهاب لوالده ومشي من قدام الجميع علشان يجيب حاجته من شقته وراجع
علياء / هو في ايه ياكمال وهو اللي انا سمعته ده صحيح ايهاب هيرجع يعيش معانا هنا
كمال / بابتسامه جانبيه 🙂 وشكلو مش هيرجع وبس 😆 قال عايز يربيها قال والله هي اللي هتربيه وهتطلع عينه
وووووو هنشوف بكره ايهاب ناوي علي ايه مع زهره وزهره هتعمل ايه 💓 رئيكم يابنات واهوه عملت فصل طويل علشان متزعلوش

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة من الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى