روايات

رواية زهرة من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رحاب مصطفى

رواية زهرة من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رحاب مصطفى

رواية زهرة من الصعيد البارت الثالث

رواية زهرة من الصعيد الجزء الثالث

رواية زهرة من الصعيد
رواية زهرة من الصعيد

رواية زهرة من الصعيد الحلقة الثالثة

الفصل الثالث
زهره من الصعيد 🌹
بقلمي ❤️ رحاب مصطفي ❤️
بعد ثلاث شهور من وجود زهره عند عمها اصبحا هي وهبه اصدقاء جدا وشهاب الاخ اللي مبيفوتش يوم الا وهو وزهره وهبه بيتخانقو ويعملو مقالب في بعض ومبيخلاش الوقت من مشاكساتهم رغم ان شهاب اكبرهم سنآ وللعلم هبه وشهاب بيشتغلو مع والدهم في الشركه وبينزلو كل يوم الصبح ويرجعو بعد الضهر وطول الوقت ده كانت زهره تشعر بلملل بسبب قعاده لوحده في البيت، وجيه يوم وكلمت عمها انها عايزه تشتغل
زهره / عمو بعد ازن حضرتك انا عايزه اشتغل انا بحس بملل طول قعدتي لوحدي هنا وانته عارف ياعمو انا كنت بشتغل مع جدو في البلد وبدير كل املاك جدي والزراعه وبتابع العمال في كل حاجه
كمال / عارف ياحبيبتي وانا معنديش اي مانع انك تشتغلي ولو حابه تنزلي معانا الشركه وتبقي مع شهاب وهبه انا معنديش اي مانع
زهره / لا ياعمو انا حابه اني اشتغل محاميه ويبق عندي مكتب خاص بيه واترافع في قضايه
كمال / يابنتي الشغلانه دي تعب عليك ومشوره ومرواح مابين المحاكم والاقسام وانا بخاف عليكي وبعدين كمان ممكن عندي في الشركه تمسكي الشؤن القانونيه واهي برضك حاجه في مجالك
زهره / معلش ياعمو انا مش بفهم في شغل الشركات ده وبعدين انا من زمان وانا نفسي اشتغل محاميه واساعد الناس وجدي الله يرحمه كان ناوي يفتحلي مكتب خاص بيه ،،
وبعد مجادله طويله قدرت زهره تقنع عمها انها تشتغل محاميه
كمال / خلاص ياحبيبتي انا عندي صديقي عبد الرحمن محامي كبير في البلد هبق اكلمه انك تشتغلي معاه وتدربي عنده. بقلمي رحاب مصطفي
زهره / ياحبيبي ياعمو ربنا يخليك ليا ومايحرمنيش منك وطبعت قبله علي خده وذهبت
وبعد مرور كام يوم كانو متجمعين كلهم علي السفره بيفطرو
كمال / وهو يوجه كلامه لزهره ،، زهره ابقي جهزي نفسك يابنتي علشان هتنزلي الشغل من بكره انا كلمت عبد الرحمن وعايزك عنده من بكره

 

 

 

زهره / وهي فرحانه جدا بجد ياعمو هنزل شغل من كره
كمال / وهو مبتسم علي برئتها وروحها الجميله اللي اي حاجه بتفرحها مهم ان كانت صغيره، ، بجد ياحبيبتي مش بهزر يعني
ومن فرحتها قامت وحضنته وباسته علي خده ربنا مايحرمني منك يا احلا عمو في الدنيا دي كلها
عليا/ زوجت كمال وهي تمازحمه لا لا. انا كده هغير بت انتي ابعدي عن جوزي
والكل يضحك عليها وعلي غيرتها علي زوجها رغم كبر سنهم، ،
ويقترب منها كمال ويحتضنها ويقبلها علي راسه. ويقولها هتغيري من ايه بس ده انتي اللي في القلب والروح ياروح الروح 😍😍😍
شهاب وهو يعمل شكل الغيتار ويعزف بصوته تي رالا لا 🎻🎻 وهبه / احم احم نحن هنا
شهاب ايه ياعم انته ياعم بتغازل امي قدامنا كده عادي وولا كأننا ولادها وقعدين قدامك 😧 بقلمي رحاب مصطفي
كمال / اخرص ياحيوان منك ليها ويله علي شغلكم
وذهبت زهره لمكتب الاستاذ كمال تاني يوم وكانت سعيده جدا بلعمل معهو فهو محامي كبير ومشهور في البلد بس كان اغلب شغلها داخل المكتب وقعدت فتره طويله وهي بتتحايل انها تنزل المحكمه وتترافع وكان دايمن عبد الرحمن يرفض لانو كان شايفها لسه مبتدئه رغم انها زكيه جدا وبتستوعب بسرعه وكان في اغلب الوقت بيروح هو معاها المحكمه وكانت بتروح معاه كامساعده ليه وبس مكنتش هي اللي بتترافع لحد ما جيه في يوم وناده عليها
زهره / نعم يا استاذ عبد الرحمن
عبد الرحمن / شوفي بقا يازهره عايزك تروحي المحكمه وتخلصي الورق ده بالتوكيل اللي معاكي ضروري جدا النهارده الورق يخلص وجهزي نفسك علشان انتي اللي هتترافعي في القضيه دي وهي قضيه استرداد ملكيه،
زهره / وهي تشعر بالفرح انها هتخرج من المكتب وهتروح المحكمه وهتترافع في قضايه لوحدها ، ، حاضر يا استاذ
وذهبت زهره المحكمه وبعد قضاء الوقت والذهاب لموظفي المحكمه حتي تنتهي من جمع جميع اوراقها خرجت من احد ابواب المكاتب الموظفين وهي محمله بعض الاوراق الكثيره
واثناء خروجها كان تليفونها بيرن كتير وبألحاح وهي ملخومه بالاوراق اللي معاها وبتاحول تطلع التليفون من الشنطه اتخبتط في حاط بشري قوي ادا الي وقع كل ما بيدها وبعثرت الاوراق في الارض وهي تشعر بالغضب
زهره / ايه مش تفتح يااعم….. وسكتت زهره عن الكلام عند مانظرت اللي من كان امامها وكأن الكلام وقف في حلقها ومش قادره تنطق لان لسوء حظو هو بقا ان الحائط ده كان ايهاب ودي اول مره ايهاب يشوف فيها زهره ولانو مشفهاش قبل كده فامعرفش انها بنت عمه زهره وهي متنحه فيه ومش عارفه تنطق غير انها بتبصله وبس لان دي كمان اول مره زهره تشوف ايهاب من قريب وكان قلبها بيدق درجت انو كان هيخرج من صدرها وايهاب وهو بينظر ليها وبجمالها الاخاذ اللي بيخطف القلوب وتاه في عنيها اللي كان حاسس انو شاف العيون دي قبل كده بس مقدرش يحدد فين وبعد معانه وصراع قدر ايهاب يقطع الصمط الرهيب ده ،،

 

 

 

ايهاب / وهو بيتكلم وعنيه بتجول علي كل ملامحها. ،،، انا اسف جدا مخدتش بالي منك
زهره / وهي تشعر بالارتباك. ممممحصلش حاجه حصل خير
ونزل ايهاب يلم الورق اللي ملا الارض وكل شويه يبصلها وهو بيلم وهي كمان بتلم معاه وايدها بتترعش وكل ماتشيل ورقه توقع منها تاني لحد ما لم هو كل الورق ووقف وهو بيمدلها الورق. بقلمي رحاب مصطفي
ايهاب / الظاهر ان حضرتك موظفه جديده هنا، انا اول مره اشوفك
زهره / احم ااا لا انا محاميه جديده
ايهاب / اهلا وسهلا يا استاذه ااااا وسكت
زهره / استغربت انو سكت وللحظه استوعبت انو مش عارفها، ، احم فاطمه اسمي فاطمه
ايهاب / اهلا وسهل يا استاذه فاطمه انا بقا ايهاب نور الدين مفتش المباحث
زهره / تشرفت بحضرتك
ايهاب / علي فكره بما انك محاميه جديده انا ممكن اساعدك في قضايه واجبلك قاضيه كتير ده لو تحبي، ،،
زهره وهي متنحه ومبتردش عليه
ايهاب / خدي الكرت بتاعي فيه كل ارقامي بتمنا انك تكلمني واساعدك
زهره وهي سرحانه برضك ومش بترد عليه
وهنا ايهاب افتكر انها سرحت فيه واعجبت بيه وانو سحرها زي مابيشوف سحره علي كل البنات اللي بيشوفه وده زادو غرور اكتر واكتر
ايهاب وهي بيطرع بصوابعه قدام عنيه. ،، هااايي بكلمك وهو بينظر لها نظرات جريئه
زهره / وهي كانت سرحانه في انو معرفهاش، ،، اناااا انا اسفه
حضرتك كنت بتقول حاجه
ايهاب / ده الكرت بتاعي ضروري تكلميني ونتقابل تاني

 

 

 

زهره / ان شاء الله بعد ازن حضرتك ،، ومشيت زهره علي طول، ،،، ووقف ايهاب يبص عليها وينظر لطيفها باعجاب وفي اللحظه دي جيه عمار صديق ايهاب ،،
وهم اصداقاء مقربين من زمان وثالثهم خالد هنعرفه بعدين وهم التلاته اصدقاء فاسدين جدا وهياتهم كلها مسخره وبنات وبس وبيقضو معظم الوقت في شقت ايهاب علشان يتمسخرو فيها وبيجيبو فيها بنات
عمار / وهو بيصفر ايه ياعم روميو الصناره غمزت ولا ايه انا شايف نظرات وكروت بتطير ايه الحكايه
ايهاب / البنت دي انا اول مره اشوفها محاميه جديده
عمار / ايوه ياسيدي محاميه جديده وسكتها صعبه ودماغها نشفه وشكلها متربيه كويس فاماتتعبش نفسك
ايهاب / بضحكه كلها ثقه، ،😄 وحياتك كلها يومين بالكتير. وهتلاقيها بايته في شقتي وعلي سريري
عمار / كان غيرك اشطر دي بقا ما اعتقدش لان سكتها صعبه وشكلها بنت ناس متربيه ومحترمه قوي فامتتعبش نفسك معاها، ،
ايهاب / اسكت انتا واتكلم علي قدك وحياتك كلها ساعت زمن بس وهتلاقيها بترن عليه وتاخد ميعاد ويومين بالكتير وهتلاقيها معايه في الشقه 😉
روحت زهره البيت وكانت سرحانه في مقابلتها لايهاب ابن عمها اللي مكنتش معتقده انو ميعرفهاش وانو مشفهاش قبل كده وهي بتكلم نفسها معقول ميعرفنيش ومشفنيش قبل كده
وهي تضع يدها علي قلبها وتحدثه ،،، ❤️ اهدا انته كمان مالك مش علي بعضك كده ليه
ووونكمل بكره ونشوف زهره هتعمل ايه مع ايهاب
مستنيه رئيكم وروفهات كتير كتير 😘😘

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة من الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى