روايات

رواية زهرة شمس الفصل الثامن 8 بقلم دعاء

رواية زهرة شمس الفصل الثامن 8 بقلم دعاء

رواية زهرة شمس البارت الثامن

رواية زهرة شمس الجزء الثامن

رواية زهرة شمس
رواية زهرة شمس

رواية زهرة شمس الحلقة الثامنة

وبيرد نوح علي الفون وهو بيحاول بيوطي صوته من ايليت
نوح/في حاجه يا شمس
شمس/في ان حضرتك سافرت وحتي مقولتليش وعرفت صدفه ولو مكنتش رنيت مكنتش هتكلمني
نوح/حصل ظروف في شغل اضطريت امشي ومجاش في دماغي اقولك
شمس/ده بجد…….انا اصلا مش في دماغك عشان تفكر يا نوح
وبتقفل شمس الفون وبيضايق نوح لانه حاسس ان هو مش بيحبها بجد
نوح/هو ممكن تعمليلي قهوة
ايليت/اه ممكن
وبتروح ايليت وبتعمل القهوة لنوح ولما بتخرج بتلاقي ماسك الصورة اللي كانت حطاها علي المكتب وبيظهر عليها انها اضايقت بس بتحاول تظهر العكس
ايليت/القهوة
نوح/بتاعه مين الصورة دي شبهك جدا الشاب ده
ايليت/ده…………اخويا
نوح/هو مات

 

 

ايليت/ااه
نوح/انتي عايشه هنا لوحدك من زمان
ايليت/امممم من زمان جدا اهلي ماتوا في نفس الحدثه بتاعه اهل ليل وبعدين ليل كان ساكن في الشقه اللي في وشي دي بس هو لما مشي باعها وانا فضلت
بقولك ايه تعاله نقف في البلاكونه احسن من هنا
وبيروح نوح مع ايليت وبيلاقي البلاكونه كلها ورد وكتب وبيكون في طربيزة صغيرة علي شكل نجمة بيكون عليها كتاب وفوقي وردة
نوح/شكلك بتحبي الكتب
ايليت/ااااه جدا جدا دي العالم بتاعي اللي عمره ما هيخذلني
نوح/بتشتغلي
ايليت/بشتغل في التسويق بس انا اصلا مهندسه متسألش ازاي لان انا اصلا مكنتش حابه اشتغل في مكان يكون ليا مدير ف قولت اشتغل اونلاين وطلعت بشتغل نفسي لان برضو عندي مدير
نوح/بتحبي تكتبي ولا بتقرأي بس
ايليت/الاتنين
نوح/طيب ممكن اقرا حاجه كتبتيها
ايليت بتفكير/امممممممم مفتكرش هتكون حلوة عشان بحب نمط معين في الكتابه
نوح/اشوف واحكم بنفسي
وبتروح ايليت وتجيب النوت بتاعها من المكتب وتديها لنوح وبيكون ليها ريحه برفان مميزة وقويه جدا وواضحه وبتكون بينك ساده ومكتوب عليها بقلم خط عربي اسم ايليت
نوح/انتي اللي كاتبه الاسم عليها صح
ايليت/اممم
نوح/خطك جميل جدا الظاهر انك متعدده المواهب بقي
وبيقول نوح جملته الاخيرة وبيضحك
وبيفتح نوح النوت بس توقفه ايليت
ايليت/ابقي اقرأهم وانا مش موجوده وهاتلي النوت بس عشان مبحبش حد يقرأ حاجه بتاعتي قدامي
وبيقعد نوح وايليت يتكلموا كتير جدا ونوح بيعرف تقريبا اغلب الحجات عن ايليت وبيضحكوا ويشربوا القهوة والوقت بيعدي ومش بيحسوا بيه لحد ما يكتشفوا ان النهار طلع وهما لسه قاعدين
ايليت بدهشة/الساعه بقت8
نوح/تصدقي محستش بالوقت يعني رغم ان قاعدين في البلاكونه
ايليت/كان وقت لطيف……يلا تصبح علي خير مع ان مش وقت تصبح على خير خااالص
ويتقول جملتها الاخيرة وهي بتضحك
وهي بتقوم بيكون جمبها ورد وبيقع
وهي بتجيبه نفس اللحظه نوح بيمد ايده عشان يجيبه وايده تل*مس ايديها
بتسحب بسرعه ايليت ايديها
وبتدخل عشان تنام
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 

وبيدخل عز اوضه نسيم وبيلاقيها واقعه علي الارض وجمبها اد*ويه كتيره جدا بيجري عليها وبينادي علي سليم
سليم اول ما بيشوف نسيم بيجري عليها ويشيلها وبيروح بيها المستشفى
وبيقعد هو وعز مستنين الدكتور يخرج
واول ما الدكتور بيخرج بيروح سليم بسرعه عشان يعرف حاله نسيم
الدكتور/متقلقش هي دلوقتي حالتها مستقرة وتقدر تدخلها
وبيدخل سليم وبيلاقي نسيم مش عوزه تشوفو
سليم/…..عوزه ايه يا نسيم
نسيم/…………هو المفروض مين يسال تاني انت اللي واقف قدامي
سليم/..انتي قولتي اقولك ووعدتني انك مش هتعملي اللي بتعملي دلوقتي
نسيم وهي بتحاول متعي*طش او تبص لسليم/انت كد*بت عليا وخبيت حجات مينفعش اصلا انك تخبيها والمفروض كنت تقولي من بدري وانا اختار اكمل او لا
بيقرب سليم من نسيم
سليم/ولو كنت قولتلك من بدري كنتي هتختاري اي…
نسيم/…………
سليم/ودلوقتي المفروض برضو تختاري يا نسيم
نسيم/غو*ر من وشي يا سليم عشان انا مشوفتش حد في برو*دك
بيقرب سليم من نسيم وبيحض*نها
سليم/انا اسف والله كل ده موجود من زمان اصلا
وت’عيط نسيم وبيحاول سليم يهديها
سليم/صدقيني كل حاجه هتتحل غفران وشغلي وكل حاجه
نسيم بخوف/بس…..بس هو شغلك ممكن تتأ*ذي فيه
سليم/اتا”ذي لو سبته طول ما انا فيه لا
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

 

««تسريع الاحداث»»
بعد مرور 3شهور
بيكون نوح كل يوم بيقعد مع ايليت وقرأ كل حاجه هي كتابتها وادته كتابها المفضل هدية اللي كاتبه بعض الملاحظات عاجبتها فيه وبقت استير وإلانور صحاب ل ايليت جدا واتعودت علي وجودهم
ونسيم راحت مع سليم الفيلا بتاعته وقرروا يقعدوا فيها
وسليم بيحاول يصفي شغله وكل يوم الخ*طر بيزيد عليه
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
ايليت/اي رايك يا استير ننزل نشتري حجات مع بعض
ونتبرع وناخد إلانور
وبتخ”بط إلانور ايليت علي كتفها
إلانور/تتبرعوا اخس والله اخس
ايليت/هاا هتيجوا ولالا
استير/انا تعبا*نه جدا بطني وجعاني شويه انزلوا انتوا
ايليت/مالك في ايه
استير/مفيش حاجه مجرد تع*ب خفيف هيروح
وبتروح ايليت عشان تقنع نوح ينزل معاهم
ايليت/اي رأيك تنزل معايا
نوح/لا مينفعش
ايليت/ليه عليك طار….تعاله انزل معانا واهو اخد رأيك في الحجات اللي هجبها. انت مش صاحبي يبقي تيجي معايا وبعدين عوزه اشتري كتب ف هعمل معاك اتفاق
نوح/اي هو
ايليت/انا هجبلك كتب علي ذوقي تقرأهم ولو عجبوك هتعزمني علي خروجه من ذوقك
نوح بضحك/ماشي
وطبعا باين ان ايليت اتعلقت جدا بنوح
وبينزل نوح وايليت ونور وإلانور
ايليت/اي ده انت جيت ليه انا معزمتكش
نور/مليش نفس يعني اخرج زيكم
ايليت بضحك/لا طبعاً ليك
نوح/هنروح فين

 

 

ايليت/هنروح وسط البلد عشان بحبها وعشان اجيب كتب وبعدين هنروح مول عشان اشتري حجات
نور/يعجبني فيكي الاحلام اللي مش هتتحقق
وكلام ايليت بيمشي وبيوصلوا هناك وتجيب ايليت حلاويات وكتب وبتتمشي هي نوح وبتتعمد تسيب نور وإلانور لوحدهم
ايليت/تيجي ندخل السينما
نوح/لا ده كده انحر*اف تام
وبيشوف نوح موبايله بيلاقي شمس حاولت تكلمه كتير جدا بيقفل الفون
ايليت/اظن الفيلم ده هيكون حلو
نوح/ده اكشن
ايليت/اه عارفه
وبيدخل نوح الفيلم رغم ان مش حا*به وبيكون نور وإلانور قاعدين في كافيه
ونور ساكت مش بيتكلم ماسك الفون بتاعه وبيشرب قهوة
إلانور/كلم نوح شوفهم راحوا فين هيتأخروا ولا ايه
نور/……………
إلانور/بكلمك علي فكره
نور/هو انتي عيله هتخا*في لو مجوش يعني مش كفايه لبسو”ني وسابوني معاكي
إلانور/محدش قالك تقعد معايا تقدر تقوم
نور/والله مش عاجبك قومي انتي انا قاعد
وبتقوم إلانور وبتقعد لوحدها بره الكافيه وتع*يط لما تفتكر اهلها وحبهاا لنور اللي غصب عنها رغم معاملته معاها طول الفترة دي
{قلبها ومشاعرها مهز*قين اووي حقيقي يعني ريلي}
وبعدين بتلاقي حد جه قعد جمبهاا
نور/……..
إلانور/اي جابك هنا بقي هو انا مش سبتلك الكافيه كله
نور/……..سبتي النوت بتاعتك علي الطربيزة جبتهالك
وبتتخض إلانور يكون نور فتحها وشاف اللي هي كتبااه فيها

 

 

وبتكون في اخر صفحة كتبت جمله عجبتها من كتاب ادتهولها ايليت والصفحه اللي في وشها رسمت نور لما كان قاعد قدامها في الكافيه
إلانور/…….طيب شكرا
نور/مفتحتهاش ولا شوفت حاجه متخفيش
وبتطمن إلانور وبتتكلم ثقه/ولو فتحتها يعني مش فارقه كدا كدا فاضيه
نور/انتي متعرفيش ان رسم حد من غير اذنه بيكون تعد*ي علي خصوصيته
إلانور/……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة شمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى