روايات

رواية أرض الهلاك الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور

رواية أرض الهلاك الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور

رواية أرض الهلاك الجزء الرابع

رواية أرض الهلاك البارت الرابع

أرض الهلاك
أرض الهلاك

رواية أرض الهلاك الحلقة الرابعة

القائد صفوان. …
واضح إني هنفذ الحكم ع رسلان من قبل ما أوصل للسلطان لقمان
ده عاوز يقتل’ قمرالزمان وكل اللى يهمه الحكم وطبعا مش هيوصله والسلطان عايش يبقي أكيد مخطط أنه يخلص منه
مضطر’ أسكت وأعمل نفسي مش عارف حاجه لحد ما أوصل ل قمرالزمان
سرحان…
طول ما أنا بحكي مع رسلان كنت شايف صفوان وهو فهم إنى عاوز أسمعه كل الكلام يمكن ده يشفعلي عند السلطان
بس لازم أعرف نجم الدين يبعد عن أرض النعمان وعملت نفسي داخل الحمام وكتب رساله وخبيتها وطلعت وقفت عند طرف السفينه وشاورت للنسرضرغام جالي وخطف’ الرساله وطار ونزلت بسرعه عند حجرة الأمير رسلان كأني بتأكد أنها جاهزة
وطلعت وأنا بكح بصوت عالي علشان الكل يشوفني وأنا طالع علشان ولو رسلان شاف النسر يفتكروا نزل لأى حد غيري
وقولت للامير رسلان الحجرة جاهزة ممكن حضرتك ترتاح لحد ما يطلع النهار وبالفعل نزل يرتاح 😕
القائد صفوان. …
واضح ان سرحان وراه سر خطير’ لو كان صحيح مش راضي عن تصرف رسلان كان بلغ السلطان لقمان قبل ما الأميرة تتخطف’
وأنا واقف أفكر شوفت سرحان بيتسحب ووقف عند طرف السفينه والنسر جاله وبعدها طار واضح ان النسر يعرفه كويس
ياتري ايه اللى وراك يا سرحان خليني متابع للآخر
السلطان لقمان ….
جاتلي رساله صفوان ومكتوب فيها ان فى حد باعت رساله ل رسلان وواضح أنه ع علاقه بالقراصنه’
معقوله يا رسلان أول ما اطمن ع بنتي هأمر بنفيك من الجزيرة ولولا أختى جيهان كنت سيبتك للذئاب.
نجم الدين …
صحيت ع صوت نقر ضرغام ع الزجاج فتحت له واخدت الرساله ولقيت مكتوب فيها رسلان هيوصل أرض النعمان غدا فى المساء اهر’بوا وحافظ ع قمرالزمان
طلعت الكبينه ولقيت ان فاضل كام ساعه ونوصل أرض النعمان ولقيت الشمس قربت ع الشروق وقفت ع سطع السفينه وصفرت
بصوت عالى وطلع ليا
صديقي سفروت ونزلت فى البحر اعوم مع سفروت وغطست معاه
قمرالزمان….
مكنتش قادرة انام فضلت سهرانه طول الليل وفجأة حسيت بحركه خرجت من الحجرة وطلعت لسطح السفينه وشوفت نجم الدين بيصفر لحد وبعدها لقيته نط فى البحر جريت أبص عليه لقيت حوت ولسه صر’خ لقيت نجم الدين قعد عليه وبدء الحوت يعوم ويغطس فى البحر وانتظرت مدة وقولت أكيد زمانه غرق. ولا الحوت بلعه خو’فت لو حد شافني واقفه يفتكرونى أنا اللى رميته نزلت بسرعه الحجرة وأنا قلقانه وخا’يفه منهم
ياتري هيعملوا معايا إيه هو الوحيد اللى كان بيعاملني كويس
وبعد حوالى ساعه لقيت اللي بيخبط ع الباب فتحت لقيت😲
نجم الدين ….
أول ما نزلت البحر ولسه بعوم شوفت قمرالزمان واقفه وابتديت العب مع سفروت وغطست معاه
ولأني هجين من الجن المائي عندى القدرة أتنفس تحت الميه لبعض الوقت وبفهم لغه الأسماك
ومن سنين طويله كان فى سفينه صيادين واصطادو الحوت سفروت وكان وقتها أصغر من دلوقتي بكتير وكنت أنا تحت البحر وسمعت استغا’ثته وروحت له وقطعت. الشبكه وانقذته ومن وقتها وبقينا أصحاب
وبعد ما طلعت من البحر وغيرت هدومى أخدت بعض الفاكهه وروحت ل حجرة قمرالزمان وأول ما فتحتلي الباب صر’خت
وقالتلي عفريت….
وقولتها أول مرة أعرف ان العفاريت بتجيب فاكهه ع العموم جيت اسالك هتحتا جي حاجه اجبهالك من أرض النعمان لأننا قدامنا سفر بعد كدا أيام
قمرالزمان….
أكيد هحتاج حاجات كتير بس لازم أنزل معاك واختار بنفسي علشان الألوان والمقاسات ولكن قالي ممنوع لو حد شافك وعرفك يكون خطر’ ع حياتك وحياتنا كلنا لكن أنا صممت
نجم الدين…
اقترحت ع قمر الزمان ان ترتدي ملابس الرجال حتى لا تلفت الأنظار وخرجت من الحجرة وذهبت ل حمدان وطلبت منه يستعد ويحضر معانا اتنين من الرجال واخذت المال وطلبت من باقي البحارة الأنتظار
ولكن قبل ما أغادر السفينه ونأخذ المركب الصغيرة (الفلوكة) للذهاب للشط طلبت من ضرغام ينتظر أعلي الشراع ومتابعه السفن فى كل اتجاه وإذا رأي أحد السفن يأتي ويبلغني فى الحال
وذهبنا إلي أرض النعمان ومعي قمرالزمان وحمدان واحد الرجال وتركت الآخر ينتظرنا فى المركب وبدأنا فى الشراء كل ما هو مهم لنا واستغربت من رشامنصورالأميرة اللى كانت مهمته بشراء العطور والزينه
كهرمان….
كنت حاسه بالذنب اتجاه قمرالزمان بس أعمل إيه رسلان خد’عني بحبه ووعدنى بالزواج وممنوع ع وصيفات الأميرة عمل إى علاقه مع احد إلا الزواج فى العلن وطبعا ولو عرف السلطان اللي حصل كان ضمني للجواري
علشان كدا تكتمت الأمر حتى عن الأميرة ولما طلب رسلان إني أساعده فى المكيدة اكدلي إنه هيجعلني وصيفته الخاصه ويكون ليا جناح لوحدى سامحيني يا قمرالزمان 😓
ويلا بينا نروح ع الغابه السودة اللى جنب جبل الظلام
ويعيش هناك الساحرة درجات منهم الخير ومنهم الشر ويعيش بينهم
عفان عم نجم الدين ومعاه بنته ياسمين اللى كانت ع عكس أبوها وطالعه لمامتها ولخالتها وردشان مشعوذة ومحبه للسحرالأسود لكن عفان طول عمره واقف لها بالمرصاد وكانت ياسمين عاشقه ل نجم الدين
ولكن نجم الدين كان يعتبرها بنت عمه فقط لاغير لانه كان بيكره تصروفاتها ومن قبل منها يكره امها اللى ماتت نتيجه أفعالها
وكان عفان يحب نجم الدين واعتبره أبنه وتلميذه النجيب وعلمه بعض الحيل فى السحر الأبيض واهداه النسر ضرغام يكون عليه حار’س آمين واللى له مميزات لآ يعلمها غير نجم الدين
ويعيش عفان فى وسط بستان يزرعه زعفران وبعض الأزهار اللي تفيد فى علم الاسحار
قمرالزمان…
اتعصبت من نجم الدين كل ما أمسك زجاجه من العطور يقولى الأكل أهم واشتري بعض الأعشاب بيقول أنها علاج 😡 فاكر نفسه طبيب ووافق بس ع شراء بعض الملابس البسيطه وكثير من الماء
ورجعنا بعد ساعات إلى المركب ومرة واحدة
لقيت لون عين نجم الدين بتتحول وفضل ثابت ومش بيتكلم وهنا شاورلي حمدان اقف ساكته بدون كلام وبعد لحظات رجع نجم الدين إلى شكله الطبيعي وقال السفن الحر’بية فى خلال ساعات قليله هتوصل أرض النعمان يلا بسرعه نرجع السفينه
وفضلنا نأدف بسرعه كبيرة وطلعنا السفينه ونزل الشراع وبدؤا بالحركه وأنا ذادت عندى الحيرة
نجم الدين….
لما قربت من المركب وابتدت الرجاله تحمل البضاعه ضرغام خلاني شوفت بعينه سفن الحر’بية اللى عليها شعار الجزيرة وشوفت هناك سرحان وأكيد طبعا معاه رسلان علشان كدا طلعنا بسرعه بالسفينه وهر’بنا اوام وطلعت فى اتجاه أرض الضباب ودى صعب تلاقي فيها سفينه لصعوبه الرؤيه فيها
لكن بالنسبه ليا سهل ابحر فيها بفضل عيون ضرغام
وفضلنا فى الطريق وسمعت صوت سفروت بيحذ’رني لوجود الصخور تحت البحر ممكن تعطل السفينه وهديت السرعه واخدت الحبال ونزلت فى البحر وربطت السفينه فى زعانف سفروت وطلبت منه يعدينا من الصخور وفضل ماشي بينا لحد ما وصلنا أرض الضباب وطلبت منه نقف علشان هنزل هناك وطبعا الكل خاف لأن هناك الأشجار مسحورة
طلبت منهم يفضلوا فى السفينه أنا مش هاخد معايا غير ضرغام بس لكن هما خافوا من الضباب والعسكر’ وصمموا ينزلوا معايا حتى الأميرة قمرالزمان
حمدان….
ما كنا فضلنا فى السفينه وأول ما يلاقي رسلان الضباب كان هيرجع فى الحال ونرجع إحنا كمان انت مش خايف علينا ولا أنت بتفكر فى إيه
نجم الدين….
طلبت منكم تفضلوا فى السفينه أنا نزلت اجيب زهور الثعبان بيحتاجها عمي عفان فى شغله ومدام جيت هنا فكرت اجيبها له واعملها مفاجأة علشانه وابتديت اعدى بين الأشجار وكنا بنسمع أصوات حركة بين الأغصان وفضلنا نبص فى كل مكان لحد ما شوفت من بعيد زهور الثعبان جريت علشان اخدها ونرجع للسفينه اوام وبعد ما حضرتها ولسه هرجع لهم لقيت قدامى ظهر غربان كتير والكل خاف وثبت فى المكان
وقف ضرغام ع كتفي وعلي بصوته فى وش الغربان وفهمت منه إنهم غربان مراقبه’ تبع الساحرة وردشان
تبقي خالة ياسمين بنت عمي عفان بصيت للغربان وقولت عاوزين نرحل بأمان ولقيت بعدها الغربان طارت وتشكلت فى هيئة واحدة ست وقالت أخرج من هنا فى الحال قبل ما تبلعك الاشجار وبدأ الشجر يتحرك من حوالينا وابتدينا نجري والغربان تدلينا ع السكه
وأول ما وصلنا للسفينه أختفت الغربان وثبتت الاشجار ورجع الهدوء يعم المكان وكل ده تحت أنظار قمرالزمان
قمرالزمان….
أنا عاوزة اعرف مين نجم الدين ده يطلع إيه بيتنفس تحت البحر وبيشوف بعيون النسر ودلوقتي وقف قدام الغربان واللى ساعدتنا تخرج بأمان أكيد هيطلع ساحر ولا واحد من الجان
وطلعنا السفينه وقال لنا نجم الدين نبات هنا وع الصباح يكون رسلان غادر ارض النعمان ونرجع احنا كمان وفجأة حسينا بحركه فى البحر وابتدت السفينه تتهز وببص لقيت اخطبوط عملاق وسمعت صوت البحارة بيقولوا ده الاخطبوط الأزرق😯
ونجم الدين صر’خ بأعلي صوت وقالي انزلى الحجرة متطلعيش منها ونزلت بالعافيه بسبب حركه السفينه رايحه وجايه
وخا’يفه من الاخطبوط اللي لف رجاليه حوالين السفينة وسمعت صر’اخ البحارة وواحد منهم بيقول إحنا خلاص هنموت….
يا خسارتك يا قمرالزمان هتلاقيها من رسلان ولا من الاخطبوط العملاق🐙

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أرض الهلاك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى