روايات

رواية رونز قلبي الفصل الثالث 3 بقلم رونز مراد

رواية رونز قلبي الفصل الثالث 3 بقلم رونز مراد

رواية رونز قلبي الجزء الثالث

رواية رونز قلبي البارت الثالث

رواية رونز قلبي الحلقة الثالثة

أدهم بتحذير: رونز من غير كدب انت زعلانة إني عاوز أعرف كل حاجة عنك حتى خروجك؟
رونز بصت في الأرض..
أدهم بتنهيدة: طيب اتكلمي معايا زي ما بتكلم معاك وبطل شغل الأطفال دا
رونز بصيت في عنيه وعيطت وقالت: شغل أطفال!..يعني هونت عليك وجاي كمان تعترض على تصرفاتي
أدهم بسرعة: والله ما أقصد انت عارفة انت ايه بالنسبالي بس فكرة إنك قابلت تميم يا رونز ببقى عاوز أروح أقتله
رونز بتعيط: بس برضو زعلتني وزعقت فيا وكمان مشيت من البيت قبل ما نكمل كلامنا وكمان هزرت مع البت
أدهم بضحك وبيقرب منها: وانت زعلانة بقى ومنكدة عليا علشان البت دي وإنك غيرانة عليا؟
رونز بتبعد بخجل : احم أيوة ل لا هغير ليه يعني بس عيب تقول كدا وبعدين حضرتك واقف تضحك قدام البنات كلها ايه هو ببلاش؟!
أدهم وهو بيضحك: لا مش ببلاش وصاحبته موجودة قدامي أهي بس منكدة عليا والله العيون اللي بتسحرني دي متستحقش تنزل منها دمعة
رونز بخجل وعتاب: بعد ايه بقى ما هانت عليك العيون دي خلاص
أدهم بصدق: والله ولا تهون عليا في يوم..دي العيون دي اللي لفيت ليها بلاد ومستعد أحارب علشانها بلاد برضو حقك عليا اتعصبت عليك بس انت عارفة مش بطيق فكرة إنه شافك..هه حبيبي لسه زعلان مني
رونز بخجل: ل لا ويلا علشان ميعاد الحصة
أدهم بإبتسامة جذابة: امم مش عاوزة تقولي حاجة؟
رونز بتوتر: آسفة إني خرجت من غير ما أعرفك مش هتتكرر
أدهم بحب: وأنا آسف إني اتعاملت كدا برا و..
فجأة الباب خبط
السكرتير: البوكس اللي حضرتك طلبته يا فندم
أدهم: سيبه هنا واطلع يا خالد متشكر
طلع خالد
أدهم مسك البوكس كان فيه شيكولاتات اللي بتحبها رونز وجواب
وقال لـ رونز امسكي دا وافتحيه دلوقت ويلا علشان نلحق الحصة
رونز استغربت وفتحته فرحت بالشيكولاتات وفتحت الجواب كان مكتوب فيه ” إلى القلب الذي دّق باب قلبي واحتلّهُ بدون رحمة مازلنا نسعى أنا وقلبي حتى ننال رضاه ، ومازالت تلك العيون وتلك النظرة تسرقُنـي بينمـا صاحبتهـم تخصُّنـي” ومكتوب في نهاية الجواب صاحب قلب رونز ♡.
رونز بفرحة: الله دا جميل أوي والكلام خطف قلبي بجد شكراً
أدهم بغمزة: ما انت خطفت قلبي ومحدش اتكلم يست
رونز بخجل: يلا علشان الدرس
أدهم بعشق: يلا يحبيبي المهم إني بحبك وانت مش زعلانة مني
رونز جريت على برا من الخجل
عند شهد لما رونز سابتها وراحت لـ أدهم
لسة هتدخل نادى عليها خالد وكان بيتكلم معاها على امتحان مستر عمر
عمر دخل وشافها واقفة معاه اتعصب وراح عندهم
عمر بعصبية: خير واقفين كدا ليه وانت حضرتك مش عندك درس؟
شهد بإستغراب من أسلوبه: عادي واقفة بنتناقش في حاجة في الفيزياء
عمر: لا والله بياع واقف قدامك صح مش المفروض تسأل المستر يا استاذة مثلا؟
خالد: يا مستر كانت بس..
عمر بمقاطعة: خلاص يا خالد اتفضل على شغلك
بص لـ شهد: وحضرتك معلش تعالي معايا
شهد: بس الدرس هيبدأ ومستر أدهـم هيزعقلي
عمر: لا متخافيش ورايا
دخل مكان الدرس اللي جنب أدهم وقالها: ايه اللي واقف معاك في الفيزياء؟
شهد بتوتر: مفيش كنت بس بستفسر على حاجة
عمر بعصبية: أيوة يعني ما تقوليلي ايه هي
شهد بحزن من طريقته: مفيش يا مستر وحضرتك متزعقليش كدا أنا كنت بسأل على الدرجات
عمر: ومسألتيش حضرتي ليه!
شهد: لإنه خالد اللي عارف الورق وبينظمـه
عمر بتحدي: والمستر هو اللي بيعلم وعارف كويس شغله يبقى تسأليني
شهد بحزن: تمام يا مستر بعد إذنك الحصة بدأت
ومشيت من غير ما يرد عليها
عمر بتنهيدة: وبعدين معاك يا شهد
دخلت شهد الحصة كان أدهم بيراجع على الحصة اللي فاتت
شهد: آسفة يا مستر
أدهم: اتفضل
شهد دخلت قعدت جنب رونز وباين عليها عاوزة تعيط
رونز بهمس: كنت فين ومالك وشك أحمر ليه كدا؟
شهد بتكتم عياطها: مفيش كنت عند مستر عمر وجيت
رونز بإستغراب: هو قالك حاجة زعلتك؟
شهد بسرعة: لا انا بس تعبانة شوية
رونز بشك: لما نطلع لينا كلام تاني
شهد اتنهدت وبدأوا يركزوا في الحصة
بعد ما الحصة خلصت
رونز قالت لـ شهد إنها هتروح مع أدهم وشهد قالتلها هكلمك بالليل ومشيت
أدهم نزل مع رونز وركبوا العربية
ولسه هيركبوا سمعوا صوت بينده على رونز
-روز روز
أدهم لسه بيبص وفجأة لقى تميم ظهر قدامهم وبيمد ايده
تميم: أهلا ادهم..ازيك يا روز
رونز بتوتر: الحمد لله ب بخير ورافضة تمد ايديها تسلم عليه
أدهم وهو شايط مسك ايديه جامد وسلم عليه بدل رونز:اسمها رونز مش روز معلش ويستحسن بلاش تقول اسمها أحسن
تميم: احم مكنش قصدي طيب انا كنت جاي أوصلك
أدهم: لا يحبيبي كتر خيرك خطيبها حبيبها هيوصلها متشكرين
رونز ساكته وباصة في الأرض
تميم بإحراج: ماشي انا قولت أفوت عليها أوصلها بالمرة بس يلا حصل خير مرة تانية
أدهم بسذاجة وهو بيقول لـ رونز تركب العربية وبيفتح ليها الباب:لا مفيش مرة تانية أتمنى م أشوفك غير في فرحنا إن شاء الله وركب وساب تميم ومشي
عند والدة رونز ووالدة أدهم وهما قاعدين يعملوا الأكل مع بعض
والدة أدهم: وبعدين في العيال دي يا سهير انا عاوزة نجمع شملهم بقى ويتجوزوا
سهير والدة رونز : مش اتفقنا لما رونز تخلص السنة دي يا فوفا وابنك مُصّر إنها تخلص
وفاء: بس العيال بيحبوا بعض تكمل عندنا ونفرح بقى بيهم
سهير: سيبيهم على راحتهم أدهم أصلا مش هيوافق تبقى رونز في الضغط دا كله
وفاء: ربنا يصلح حالهم ويفرحهم ويجمع بينهم على خير يارب
سهير بإبتسامة : يارب يحبيبتي اللهم آمين ، مقولتلكيش بقى على..
نسيبهم بقى يتنمروا مع بعض كلام ستات كالعادة😂🤦🏻‍♀️
أدهم وصل البيت وكانت رونز ساكتة طول الطريق
أدهم: يلا يا رونز زمانهم استنوا كتير
رونز: طيب انت زعلان؟
أدهم: لا يلا
طلعوا البيت وسلموا على بعض
أدهم دخل الأوضة وسابهم
الأم وفاء وسهير: رونز فيه ايه؟
رونز بتنهيدة: قابلنا تميم وكان جاي يوصلني
الأم سهير: هي جدتك مش ناوية تبطل الحركات دي بقى مش فاهمة مش عاوزة تتقبل إنك مخطوبة ليه
الأم وفاء: اهدي يا سهير بس
الأم سهير: وبعدين دا كل فترة لازم يحصل مشكلة بينهم بسبب تميم
الأم وفاء بصيت لـ رونز : معلش يا رونز روحي يحبيبي اطمني عليه واتكلمي متاه شوية هيهدى على ما نجهز الأكل
رونز: حاضر يا ماما
الأم سهير: انا خايفة من اللي بيحصل دا أكيد بعتت تميم وفي دماغها حاجة مش عارفة طب حتى أدهم يكتب عليها ونطمن إنها مش هتقدر تعمل حاجة
الأم وفاء: تعالي وإن شاء الله نشوف حل وهبقى أكلم أدهم
رونز بتخبط على باب أوضة أدهم
رونز بشقاوة: ممكن أدخل يا مستر؟
أدهم بيقوم يفتح وبيضحك: اتفضل يا قلب المستر
رونز بخجل: احم معلش حقك عليا انت عارف كويس أنا قلبي بتاع مين وعارف برضو انا بحب مين
أدهم بمكر: امم بتاع مين بقى؟
رونز بتوتر: أدهم انت عارف من غير ما أقول بطل تحرجني
أدهم بتسلية بيقرب: وأنا عاوز أسمعها معلش بقى
رونز بتبعد: ماما بتنادي عليا وجريت برا الأوضة
أدهم ضحك وقال: الله يصبرني على الغلبانة اللي معايا دي..بس أحسن حاجة إنها قطة مغمضة كدا
ودخل تاني يجهز نفسه علشان يطلع يقعد معاهم
رونز بتتنفس بصوت عالي ومتوترة شافوها سهير ووفاء
الأم سهير: مالك يبت متوترة ليه كدا؟
الأم وفاء بتضحك: يعني تايهة عن أدهم أكيد كسفها وبنتك يا عيني عليها
رونز بخجل تذمر طفولي: المستر بقى مش محترم
أدهم طلع وسمعها وقال بضحك: لازمتها ايه مستر بقى يا رونزي؟
وقرب همس لها: فيه بنت قمر كدا تقول لـ خطيبها وحبيبها مستر!
الأمهات دخلوا المطبخ وهما بيضحكوا على شكل رونز واللي بيعمله فيها أدهم
رونز بعدت بتوتر: خدوني معاكم أعمل المحشي وهربت على المطبخ
أدهم ضحك بهستيرية ودخل يعلم
الواجب والإمتحانات المتراكمة على ما تجهز معاهم الأكل..
عند عمر و والدة شهد
عمر: يست الكل والله غصب عني كانت بتكلم خالد وانا اتعصبت معلش حاولي بس تصالحيها النهاردة وتدافع عني
والدة شهد: وبعدين معاك يا عمر مش فاهمة انت ليه رافض تعرفها
عمر: يست الكل مش عاوز أشغلها الأيام دي خصوصاً إنها فاكرة إني اتخليت عنها
الأم بسخرية: لا بعيد عنك دي مش فاكرة إنك كنت بتحبها أصلا من معاملتك معاها
عمر بضحك: بنتك هبلة فاكرة إني هسيبها بالساهل كدا متعرفش إنها تخصني من وقت ما كانت في اللفة
الأم بضحك على كلامه: طب ما تخلص بقى وتريحني منكم وتعرفها إنك تبقى….
عمر بحب : هانت خلاص هانت وأقدر أقولها إني عملت كدا علشان…
• الكومنتات لطيفة زيكم بالله ودايماً منتظرة عبارات لطيفة منكم🥹♥️.
• رأيكم يحبايب؟
•يا ترى بقى عمر عاوز ايه من شهد؟
ليه أدهم بيكره تميم كدا؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رونز قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى