روايات

رواية رهف حياتي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة محمد

رواية رهف حياتي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة محمد

رواية رهف حياتي الجزء الرابع

رواية رهف حياتي البارت الرابع

رواية رهف حياتي الحلقة الرابعة

مصطفي:عايزين نجوز اسر لرهف اي رأيك يا رانيا.
رهف سابت المعلقه اللي بتاكل بيها وبرقت نعم مين اللي تتجوز معلش.
رانيا:بصت لها وبرقت بت احترمي نفسك واتكلمي عدل ومالو اسر زي العسل انتي تطولي اصلا.
اسر:شكرا ياخالتو ياحبيبتي تسلميلي وهو بيبتسم ويغيظ رهف.، مشكله اسر دا😹😹
رهف:هو اي دا ماما انتي عارفه اني مش هتجوز غير لمه اخلص تعليمي وبعدين ماانا كنت وفقت ع سيف ابن خالتي بقي ولا انتي شايفه اي.
رانيا:وانا شايفه انه اسر هيشيلك جوه عيونه الاتنين وغير كدا دا ابني اللي مخلفتهوش، انا موافقه يا مصطفي.
رهف:هو اي اللي موافقه انتي بتقولي اي ياماما انتي بتبعيني وبعدين الشخص دا لو اخر واحد ف الدنيا انا مش هتجوزه ابدا.
مصطفي:ليه بس يابنتي دا اسر قلبه طيب وحليوه اهو هو زعلك ف حاجه طيب لو زعلك ف حاجه قوليلي وانا امرمتهولك دلوقتي.
رهف:ياعمو حصل وحكت رهف كل اللي حصل بتفصيل وانه بعت صحبو علي يرتبط بصحبتها عشان يعرف عنها كل حاجه.
مصطفي:معقول يااسر تعمل كدا.
اسر ارتبك كدا شويه راح قال:حبتها يابابا حبتها من اول نظره وكنت نفسي اتوصل معاها تاني ملقتش غير الطريقه دي بصراحه بيتكلم وهو بيتمسكن وبيبص لرهف بصه لأيمه عشان يغظها.
مصطفي:جربي يابنتي وشوفي والله مفيش اطيب من قلبه.
رهف: انا مش موافقه ياعمو مصطفي انا ف الجامعه بتاعتي لسه بدرس مش بفكر ف حاجه زي دي وغير كدا انا مش عايز الشخص دا بعد اذن حضرتك.
مصطفي لسه هيرد،
رانيا:وانا قولت اللي عندي وهتتجوزي يعني هتتجوزي فاهمه واللي عندك اعملي يارهف.
رهف:ياماما حرام عليكي بجد لو عاملتي كدا فيا مش هسمحك ابدا.
رانيا: ان شالله تتفلقي اللي ف دماغي انا هعملوا وتحترمي نفسك وانتي بتتكلمي مع الناس وانجري يلا اطلعي اوضتك.
رهف: هووووووووووف انا زهقت بقي اي العيش دي ياربي وفضلت تعيط.
مصطفي:استني يارهف، رهف وقفت مستمعه.
مصطفي:انا مش هجوزكم ع طول هنعمل خطوبه الاول منها تتعرفه ع بعض ومنها تخلصي انتي كمان الجامعه بتاعتك.
اسر:بس يابابا انا، مصطفي قطعه ف الكلام انا قولت خطوبه الاول.
رهف فرحت شويه اهو اهون ماتتجوزه ع طول.
رانيا: انا موافقه يامصطفي.
مصطفي: ع خيرت الله.
اسر: وهو بيبص لرهف بصت انتصار ومبتسم ابتسامه لأيمه وبتكلم ف سره انا هعرفك مين اسر مصطفي المنشاوي يازبا*له
رهف:وهي بتبص ليه بصت غل انا هعرفك نفسك يااسر بس اصبر عليا.
رهف طلعت اوضتها فضلت تعيط بقي ع اخر الزمن اتخطب لواحد زي دا ياربي طب انت بتعقبني بيه ليه عقبني ب اي حاجه تاني غير دا يارب وعماله تدمع وبتاخد نفسها بالعافيه مش عارفه اي المصيبه اللي ابتلاني ربنا بيها دي.
اسر ف اوضته بيكلم علي صحبه:زي مابقولك كدا بابا رخمها شويه وقال خطوبه بس بس ع مين والله لاخد حقي منها بالبطيق عشان هي تتعزب اكتر واكتر.
علي:ياعم حرام عليك واحده واحده ع البت دي مش قدك.
اسر:هي لسه شافت حاجه دا انا هقلب حياتها عليها وطيها.
علي:ربنا معاك ياعم، بس بقولك اي انا بجد بشكرك من كل قلبي اني عرفتني بنور عيوني منه.
اسر:اي خدمه ياعم افرح بقي.
علي:انا عشقتها ياصحبي البت خلتني وقعت.
اسر:اجمد ياض كدا ف اي.
علي:حبيتها اوي يااسر والله مبقتش اقدر اعيش من غير مااسمع صوتها تصدق دي بقي.
اسر:طب ماتروح تخطبها وتتجوزها.
علي:ماانا هعمل كدا بس ف وقتها يعني.
اسر:ع خيرت الله ياصحبي اسيبك انا بقي عشان عايز اعرف معاد خطوبتي ع البتاعه دي امتي.
علي:روح ياخويا بس واحده واحده ع البت عشان والله غلبانه اوي.
اسر:ماشي يابو قلب حنين انت باي.
علي:باي ياعم.
كلهم قاعدين متجمعين معادا رهف.
اسر:هنحدد الخطوبه أمتي يابابا.
رانيا:اي رأيكم نخليها الاسبوع اللي جاي.
مصطفي:اه كويس وهي تبقي الفرحه فرحتين وبيبص لرانيا وبيضحك.
رانيا:ابتسمت كدا واتكسفت قصدك اي يعني.
اسر:مبحلق ليهم نعم ياجدعان ف اي اي الجو الرومانسي اللي احنا في دا مش لمه تجوزه عيلكم الاول تبقي تفكره ف كدا.
راحه هما التلاته فضلوا يضحكه.😹😹
اسر: يعني خلاص الاسبوع اللي جاي يابابا.
مصطفي:اه يااسر بس انا كل اللي عايزه منك تحط رهف ف عيونك الاتنين فاهم يابني.
اسر:وهو مبتسم ابتسامه لأيمه فاهم يابابا دا انا هخليها اسعد انسانه ف الدنيا.
رانيا:بصت ل اسر وانا وثقه من دا يااسر.
اسر:متقلقيش ياخالتو ف عيوني وهو بيغمز ليها.
اسر:ممكن اطلع اقول لحبيبتي معاد خطوبتنا.
مصطفي:اطلع عشان انا كمان عايز اقول ع معاد خطوبتي وبيبص لرانيا.
رانيا اتكسفت ونزلت عنيها ف الارض.
اسر: فضل باصص ليهم وقعد يضحك ايوه ياعم الحج لعبه معاك ياسطا اسبكم انا بقي واطلع لخطيبتي.
مصطفي:اطلع ياخويا اطلع.
اسر طلع لأوضة رهف وفتح الباب حتي من غير مايخبط رهف اتخضت.
رهف:بسم الله الرحمن الرحيم انت عبيط ازاي تدخل كدا من غير ماتخبط وتيجي ليه انت اصلا.
اسر:راح فضل يضحك بصوت عالي والله وبقيتي بين ايدي، فضل اسر يقرب ليها وهي ترجع ورا انت عبيط اطلع برا اوضتي انت بتقرب كدا ليه ابعد اسر يقرب وهي تبعد.
اسر:بقي انا حيوان وعبيط صح وهو يقرب ليها اكتر وهي تبعد لحد ماوصله للحيطه راحت خبطت ف الحيطه راح حوطها ب ايده وهي مزهوله من اللي بيحصل ابعد عشان مصوتش ابعد عني ياقليل الادب وهو جسمه ضغم وظله بيغطيها كل مايقرب ليها اول لمه قالت الكلمه دي راح قرب منها جامد راح ودا بقوا لودنها وقال ليها: صدقيني هندمك ع اللي عاملتي معايا دا الايام بنا كتير واه خطوبتنا الاسبوع اللي جاي باي باي ياحلوه وسبها ومشي.
رهف وقعت ع الارض مكنها وفضلت تعيط ربنا يسمحك ياماما انتي اللي عاملتي فيا كدا عملت ليكي اي عشان تعملي فيا كدا.
نزلت رهف تحت وكلهم قاعدين.
رهف:انته قولته الخطوبه امتي.
اسر:راح باصص ليها ورد ببرود الاسبوع اللي جاي.
رهف:تمام بقولك ياماما انا رايحه اقابل سيف ابن خالتي عشان عايز يكلمني ف موضوع الخطوبه و……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رهف حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!