روايات

رواية رممت حطامي الفصل الخامس 5 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الفصل الخامس 5 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الجزء الخامس

رواية رممت حطامي البارت الخامس

رواية رممت حطامي الحلقة الخامسة

*تاني يوم جه*
*وصل امجد ومعاه فارس لبيت رهف استقبلهم حازم استقبال جَلٌل ومنتظرين دخول رهف*
*رهف ف اوضتها بتكلم نفسها*
– انا مش عارفه اللي بيحصل ده صح ولا غلط بس لو غلط هصلي استخاره واحلم الحلم ده ليه .. طب اعمل ايه اطلع اطردهم
طب اطلع اقول مش موافقه وافتح عليا ابواب جهنم من عمتي وغير كده دانا ممكن اترفد م الشركه هو كان قرار زفت زي عادتي
*كملت رهف بقله حيله*
انا هسمع كلام امي هي قالتلي اتكلي ع الله انا هتكل ع الله اصل كده كده لو مش هو ف هيبقا ف غيره وجوازه بجد بقا المرادي
*دخلت عمتها اللي سمعت تمتمات كلامها*
– ايه للدرجادي فرحانه بتكلمي نفسك
=هما جم
– مستنيينك بره يلا
*خرجت رهف مسلمه امرها لله*
رهف- السلام عليكم
كلهم ردوا = وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حازم – تعالي يعروسه اقعدي
امجد= طيب كلنا موجودين اهو.. نتفق بقا
عمتها – اكيد طبعا نتفق
امجد=حلو اوي.. النهارده الاتنين مش كده
حازم- مظبوط
= طيب انا بقول ع يوم الجمعه بإذن الله نتم الخطوبه
صفاء عمتها – ايوه ي امجد بيه بس لسه ف اتفاقات تانيه قايمه مؤخر دهب كده
امجد = لالا متقلقيش خالص مش هنختلف ابدا ع الحاجات دي وبالنسبه لمجايبكوا ومجايبنا ف احنا مش عايزينكوا تجيبوا اي حاجه كده كده هما هيقعدوا ف الڨله معايا اكيد مش هتسبوني لوحدي ولا ايه يرهف
رهف-اكيد طبعا ي استاذ امجد ده انا اتمنى
امجد = تااااااني استاذ وبعدين معاكي بقا
*ضحكت رهف بلطف*
-جدو.. جدو امجد
*ضحكوا كلهم واولهم فارس*
فارس= انا اسف يجدو ع مقاطعتك بس بصراحه انا كنت عايز حاجه
امجد- قول يبني
*بصوله كلهم بإستماع إلا رهف كانت عارفه هيقول ايه*
فارس=طيب انا كنت بقول يعني لو نخليها كتب كتاب ع طول وبعد كام يوم نعمل فرح
*عدت لحظات عليهم ف زهول وبالأخص امجد اللي مكنش فاهم حفيده من رفص تاام لكتب كتاب مره واحده*
حازم- والله انا شخصياً موافق
*بصتله رهف بنظره من كتر كرهها بس ف نفس الوقت ابوها النظره متفهمتش هي عتاب ولوم ولا كره وقرف*
كمل حازم وهو باصص لاخته= ايه رايك
عمتها وهي بصالها- انتي ايه رايك يرهف
*وكانت سرحانه ف وادي تاني وان اللي مصبرها ع ده كله حلم امها وانها حاسه انه خير ومرتاحه.. غير كده هي ف حاله من عدم الفهم والوعي كبيره ومش عارفه اللي بيدور حواليها ده صح ولا غلط فاقت من شرودها ع صوت*
فارس= رهف
رهف – اممم.. معلش اسفه سرحت بس
فارس= طيب عمتك بتسالك عن رايك
رهف بصت لعمتها – ف ايه
عمتها = ف كلام فارس يبنتي.. ف الجواز
رهف- اه اه مفيش مانع
*استغرب امجد جدا من موافقتها وحس ان فيه حاجه غلط بس فضل السكوت اما عمتها وابوها كانوا فرحانين بالنسب اللي يشرف و انهم هيخلصوا منها ف مركزوش ف ان موافقتها غريبه*
فارس_ طيب لو تسمحلي يعني يجدو.. انا بقول ان كتب الكتاب يكون الاربع والفرح يبقا الجمعه زي ماقال جدو
عمتها بضحكه خبيثه = بس يبني كده مش هنلحق نجيب حاجات العروسه
امجد – لا لو دي المشكله ف اللي تلحقي تجبيه هاتيه والباقي رهف تبقا تجيبه ع راحتها مش مشكله
*اتفقوا وقرأوا الفاتحه ع اتفاقهم كتب الكتاب الاربع والجمعه الفرح بس الفرحه مدخلتش قلب رهف اصل هتجيلها منين*
*روح فارس وجده بس جده ف دماغه تساؤلات كتير وقرر يتكلم مع فارس ويفهم منه*
امجد- بقولك يفارس
فارس= ايه يجدو
– مش شايف ان موافقه رهف ع موضوع الجواز ده غريبه شويه
*بلع فارس ريقه وقلق من سؤال جده وخاف اتفاقهم يتكشف*
فارس بإصطناع الامبالاه= لا غريبه ف ايه
امجد-ازاي بقا.. ده البنت حتي مفكرتش كأنها متسستمه ع الموافقه
فارس بتمثيل= انا بالنسبالي شايفها مش غريبه
جده- اقنعني يعبقري
فارس=اصل يجدو مين هيحب يعيش وسط ناس زي ابوها وعمتها اكيد ماصدقت تخلص منهم يعني
جده – والله وجهة نظر بس مش عارف اقتنع حاسس ف حاجه تانيه
فارس بتوتر حاول يخبيه= مظنش حاجه تانيه زي ايه
امجد- مش عارف بس كله مع الوقت هيبان .. يلا يلا روح نام
فارس بهروب = حاضر يجدو.. تصبح ع خير
امجد بمزح – وانت م اهله يعريييس
*دخل فارس اوضته وبرغم كل احداث اليوم ف بردو مقدرش ينسى حزن قلبه من ناحية مريم*
*فكر يكلمها ويواجهها بس رجع ف قراره لما اقتنع ان اكيد مش هييجي بفايده مع واحده زي دي وقرر ينسى ويعدي بس وجعه وكسرة قلبه وغشه طول الوقت ده مسمحلوش انه يعملها*
*ف قرر يكمل ف اللي بدأه ويحرق دمها ويبوظ كل اللي رتبتله وتبقا هي اللي خسرانه مش هو*
____________________________
*رهف ف اوضتها عقلها وقف عن التفكير واستيعاب اللي بيحصل وقررت تنام وتسيب كل حاجه تمشي زي ما الدنيا عايزه واكيد اللي جاي مش هيكون اوحش م اللي شافته*
____________________________
*تاني يوم بعد ماوصلت رهف الشركه واستقرت حالة امجد ورجع الشغل بس فارس كان معاه قرر امجد ان يفهمه تفاصيل الشغل عشان يبقا قادر يدير مكانه بنفس الكفاءه بعدين*
*رهف متجهه لمكتب امجد بإرياحيه و عرفت انه رجع للشغل خبطت وسمعت اذن الدخول*
رهف- السلام عليكم
امجد وحفيده = وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
*اتخضت رهف وهي بتقفل الباب من ثنائية الصوت اللي سمعته وعرفت ان فارس معاه*
*اتكلمت بجديه وهي باصه لمديرها ( امجد)
رهف- ده جدول مواعيد حضرتك النهارده.. ودي ملفات محتاجين توقيعك عليها
امجد= حاضر
رهف – عن اذنك
امجد = اي ده استني يرهف
رهف – ايوه ي استاذ امجد
امجد = الله بردو استاذ
*ابتسمت رهف بخفه وقالت*
رهف- ماحنا ف الشغل بقا
امجد بهزار = ولو بردو جدو.. ولا ارفدك
رهف بضحك – لا ع ايه جدو
امجد = كنت هقولك ايه.. اه داخله كده مسلمتيش ع خطيبك اللي كلها بكره ويبقا جوزك
*احتل التوتر والخجل وشها وتصرفاتها واكتفت بالسكوت ووشها ف الارض*
فارس- خلاص يجدو متكسفهاش
امجد = طب قوم قوم.. قوم اشربوا قهوه سوا ولا اعملوا حاجه دانتوا جيل مايعلم بيكوا الا ربنا
*ضحكوا كلهم وقام فارس ينفذ كلام جده كانه ماصدق*
– طب يلا يارهف بدل مايقيم علينا الحد
ضحكت رهف وقالت= يلا
*خرجوا الكافتيريا وطلبوا اتنين قهوه*
فارس-جدو سالني انبارح عن موافقتك فاجاه وشايف انها غريبه
رهف= عنده حق كويس انه مقالش عليا مجنونه
فارس_ للدرحادي
رهف= اكيد يعني ف الخطوبه فكرت يومين وصليت وف الجوااز أوافق ف نفس الدقيقه
*هنا ايقن فارس ان الموضوع فعلا مش منطقي*
فارس- طب وبعدين
رهف= ولا قبلين.. انت قولتله ايه
– بصراحه قولتله انه طبيعي عشان تبعدي عن قرف البيت وكده
رهف= واقتنع
فارس- هو قال ممكن بس لسه حاسس ان فيه حاجه غلط.. انا قولت اقولك عشان لو سالك تقولي نفس الكلام
رهف بقلة حيله=حاضر
فارس- مالك
=مفيش حاجه
– لا بجد مالك شكلك اصلا تعبان كده.. بتفكري ف ايه
= والله انا اصلا مش عارفه افكر
– اشمعنا
=دماغي وقفت م اللي بيحصل ده مش عارفه استوعبه فاهمني
*سرح فارس وافتكر مريم وانه هو كمان مش قادر يستوعب*
فارس-فاهمك جدا
رهف= انت كمان كده
فارس – اه.. اه يعني شويه
رهف = هو مفيش حل تاني غير كده
– بصراحه انا مفكرتش بس هو جدي شرط كده ده واديكي شوفتي صحته اتحسنت ورجع الشغل وكمان مظنش ف حاجه ينفع نعملها ( كمل بضحكة سخريه) احنا كتب كتابنا بكره
*سكتوا للحظات كل واحد فيهم ف وادي*
اتكلم فارس= انتي اصلا ايه نزلك الشغل مش المفروض بتجيبي حاجتك بقا واللي هتلبسيه بكره وكده
*حطت رهف ايديها ع دماغها*
-ينهار ابيض انا نسيت اعمل حساب كل ده
= برافو.. وبعدين
_ اكيد هجيبهم لسه ف وقت
*بصت ف ساعتها*
=الساعه 5 هلحق اكيد
_طب استاذني من جدو وانزلي
= هروح اعمل كده
*مشيت رهف ف اتجاه المكتب وصلت وخبطت ودخلت بعد إذن الدخول*
-استااذ.. ( كملت بابتسامه) قصدي جدو
= ايوووه كده.. قولي
– كنت بس محتاجه اخد نص اليوم اجازه عشان انا معملتش حسابي ف حاجات بكره وعايزه انزل اجيبهم
= حاجات ايه
_ يعني دريس وكده لبكره
= اه اكيد.. هتروحي لوحدك
– اه
= لا استني اكلم فارس ييجي معاكي
لحقته رهف – لا ملوش لزوم انا هنزل بسرعه اجيبه
= اكيد لا ده واجب عليه.. استني
*رهف لنفسها كان لازم يعني اقول هجيب ايه ما هاخد اجازه وخلاص يووووه*
– ايوه يفارس.. تعالي عايزك
*بعد دقايق*
=ايوه يجدو
– رهف نازله تشتري حاجات انزل معاها يلا ووصلها بعد ماتخلص
*سكت فارس لوهله بعدين اتكلم*
= حاضر يجدو.. يلا يرهف
امجد- روحي يرهف هاتي شنطتك ودقيقه وفارس جاي وراكي
*خرجت رهف م المكتب واتكلم امجد*
= انت كتت هتسيبها تنزل لوحدها تشتري
– اه بجدو عادي فيها ايه
= فيها كتير يبني متبقاش عبيط ازاي يعني هتنزل لوحدها.. يحبيبي هي مسؤوله منك دلوقتي وانت ملزم بكل حاجه تخصها ورجلك ع رجلها بعد كده ف مشاويرها.. انتوا مش متجوزين عشان كل واحد يعيش لواحده لا اتشاركوا الحياه سوا وشيلوا مع بعض هتلاقوا الدنيا بقت خفيفه وبقت احلى وتتعاش افهم بقا
– يسلام عليك يجدو ايه الكلام ده بس
= اهو ده اللي فالح فيه لكن تعمل بيه لا
– لا والله يجدو هعمل عيوني
= طب يلا اجري زمانها خلصت م بدري
– حاضر
*راح فارس لرهف*
= ايه يرهوفتي خلصتي
– استغفر الله العظييم
= ف ايه بس
– اسمييي رهفف
= طب ومالك متضايقه ليه.. كل ده عشان بدلعك
– لا متدلعنيش.. اسمي رهف هااا رهفف
– حاصر يرهوف.. قصدي يرهف
*بصتله رهف بغيظ ومشيت قدامه*
*وصلوا العربيه وركبوا*
-انت بقا هتوديني فين
= والله مانا عارف
*ابتدت رهف تشرحله طريق المول اللي هتشتري منه حاجتها*
*وصلوا وابتدوا رحلة الشوبينج المحببه لرهف واللي بسببها فارس بيتمنى لو كان تكييف*
رهف – كده احنا جبنا الهيلز والشنطه والميكب اللي ناقص فاضل اهم حاجه.. الدريس
=وبعدين
– مش عايز حاجه صح نجبها بالمره
=ياريت
– طب ماتقول
= الصحه والصبر وطولة البال
– امممم. لا دول ابقا فكرني ادعيلك بيهم ف القيام
*ضحكوا الاتنين واتكلم فارس*
=طب الله يخليكي ناكل لقمه ونكمل
– لما نخلص بقا وخلاص
= لا بقولك ايه انا عطلت مش قادر
– طيب خلاص خلاص انت هتشحت.. يلا يسيدي
اتكلم فارس بكلام مش مسموع= ناس مش بتيجي الا بالعين الحمره
رهف- بتقول ايه
-لا ولا حاجه يرهوفتي.. بقول اخيرا هناكل
= اسمي زفتتت
– اوكي يزفت
*بصتله رهف بعصبيه وكملت مشي لحد ماوصلوا للمطعم وطلبوا الاكل*
= ها كلت يلا بقا خلينا نخلص
– يبنتي اهدي بقا انتي جايبه الصحه دي كلها منين
= صحة ايه هو احنا عملنا حاجه اصلا.. هتقوم ولا لا
– قااااايم.. قااايم
*وصلوا ودخلت رهف ووراها فارس*
*نقوا كذا دريس ودخلت رهف تقيس وكانت بتطلع تاخد راي فارس*
= ها حلو؟
-لا
= ايه الدبش ده
-يلا غيريه
=ده
-نص نص
=طب ودهه
-لا ف احلى
= مش باقي غير تلاته جوه
– طب قيسي يستي انتي خسرانه حاجه
= هااااا
– بصي يعني.. لالا غيريه
= احضر بالبيجامه؟
– ياريت
= هو ايه اللي مش عاجبك فيهم
– يا ضيق اوفر يا مفتوح اوفر يا اصلا هو اوفر
=والله انت اللي اوفر
*دخلت رهف وهي بتقول ف سرها كان يوم شبه وش عمتي لما جيت معايا*
= هاااااا
– لا بصي انا نقيتلك واحد اركني بقا كل دول وقيسي ده هيطلع تحفه انا متأكد
*لبست رهف الدريس وطلع فعلا تحفه كانه عارف ايه هيليق عليها وايه لا وخرجت تشوف رأيه وهي ساكته المرادي*
=…..
* بعد لحظات من سكوت فارس لما شافها قال*
_ الصمت ف حرم الجمال جمال
*خجلت رهف وقفلت الباب تاني تغير اتكلم فارس م بره*
= يبنتي استني طيب ابص تاني يمكن ميعجبنيش
– لا حلو عجبني انا دي كفايه
*ضحك فارس ع كسوفها وطلع يستناها ع الكاشير اللي كل مره يقعدوا يتخانقوا بصوت واطي عشان مين يدفع وف الاخر هو اللي بيدفع*
= ها يستي مرضيه
– اممم.. جداا
= طيب الحمد لله
_ فارس
*بصلها فارس بلطف وإنتباه وهو سامع اسمه منها بطريقه الطف من ابتسامتها*
اتكلمت رهف ببعض من الخجل- يعني كنت عايزه اقولك شكرا
= ع ايه بس
– ع لفك معايا وتعبك ده
= يستي ولا تعب ولا حاحه
-…..
=وبعدين انتي كلها بكره وتبقي مراتي
*سكتت رهف وبتحاول تسكت مشاعرها المتلخبطه من خوف وقلق وتوتر وكمان خجل وشويه استلطاف هي مش عايزه تعترف بيهم عشان مينفعش*
*وصلوا للعربيه وركبوا*
*رن فون رهف وطلعت عمتها*
رهف – يارب ماتنكد عليا
فارس = مين
رهف – عمتو.. استنى هرد
– الو يعمتو
= فينك ميعاد شغلك عدى عليه ساعه ونص ولسه مجتيش
– معلش يعمتو كنت بشتري حاجات لبكره
= حاجات ايه
-الدريس يعمتو وشويه حاجات
= طيب يختي خلصي بسرعه عشان متتاخريش بره لوحدك
– مش لوحدي معايا فارس
= بجد طب كويس.. سلميلي عليه
– الله يسلمك يعمتو
*بعد ماقفلوا*
رهف = عمتو بتسلم عليك
فارس- الله يسلمها
=…..
– تحبي نروح ف حته
=فين
-ع البحر محدش مبيحبش البحر
– اكيد
= طب نيلا
– بس الوقت وعمتو
= يستي هوصلك انتي معايا
*سكتت رهف وحبت كلمة انتي معايا كأنه بيطمنها م غير مايقصد.. بس هي للاسف مش قادره تطمن*
*وصلوا ونزلوا يقعدوا ع الصخر مابينهم وبين البحر مسافه مش بعيده الهوا حرفيا يرد الروح قطع سكوتهم صوت حد بيبيع ورد بعيد عنهم شويه*
فارس – بتحبي الورد
رهف = اكيد
*قام فارس وجابلها ورده حمرا بلون خدودها لما بتتكسف*
فارس – اتفضلي
*ابتسمت رهف بفرحه واخدتها منه بسرعه .. طول عمرها بتحب الورد بس عمر ماحد هداها بيه*
*فارس خد نفس كبير وطلعه بغيظ كانه بيحاول يرمي معاه كل الحزن اللي بقلبه لكن بيفشل*
رهف = ف حاجه مضيقاك
فارس – لا.. ليه بتقولي كده
رهف = مش عارفه بس حسيت
فارس – لا مفيش حاجه
*بعد فتره مش كبيره م السكوت*
فارس- الاول كنت بحب اجي هنا كل ماابقا مخنوق او حزين متضايق كده.. برمي همومي للبحر وهو مبيقصرش بياخده بعيد عني… بس مؤخراً بقيت باجي وانا فرحان بردو اصل هشاركه احزاني بس بقيت بشاركه الاتنين بقا
رهف = طب والمرادي .. جاي مبسوط ولا حزين
– بصي مش هكدب عليكي.. بس بجد مش عارف بس حسيت اني محتاج اقعد
= طب واشمعنا جبتني
فارس بهزار – لا انتي هتقعدي تستجوبيني
رهف بضحك = مش قصدي والله بس مستغربه
– بصي انا دايما لما بعوز حاجه بعملها.. مقعدش بقا افكر ف اسباب ومبررات او اتردد لا اللي انا عايزه بعمله
رهف = طيب علمني بقا
فارس – بس كده ده عيوني والله
رهف بخجل = يسلموا
فارس – ايه رايك ناخد صوره
رهف = اممم.. يلا
*خرح فارس فونه واتصوروا صورتين صوره ليهم وهما قريبين م بعض بابتسامه لطيفه وصوره لرجليهم والمايه*
فارس – يلا نروح بقا الوقت اتاخر
رهف = يلا
*وصلها فارس تحت البيت عكس المره الاولى ودعوا بعض ونزلت رهف ثبت نظره عليها لحد ماطلعت وروح هو كمان*
____________________________
*دخلت رهف البيت ولقت كله نايم راحت ع اوضتها غيرت لبسها واتجهت للنوم وهي بتفتكر احداث اليوم وحطت وردتها ف النوته وكتبت جنبها*
*لو بس كنا اتقابلنا بشكل تاني بظروف احسن م غير اتفاقيه ولا كذب بس برغم كل ده مفقدتش فرحه اول ورده
____________________________
*عند فارس ف اوضته باصص لصورتهم سوا وقال بخفوت*
– الاكيد اني بظلمك وانتي اصلا شبعانه ظلم بس والله وربنا اعلم بنيتي انا هتجوزك عشان انا عايز ده مش هقول حبيتك ابقا كداب.. انا اه فيا جزء بنتقم من مريم بس الجزء الاكبر اني فعلا عايز كده ليه معرفش يمكن عشان جده وتعبه بس بعد 5 شهور لو لسه عايزه تطلقي زي ماوعدتك هطلقك
*اتنهد بوجع لما افتكر مريم واللي عملته وقرر ينام ويبطل يفكر*
____________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رممت حطامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى