رواية رممت حطامي الفصل الثالث 3 بقلم منيرة سيف
رواية رممت حطامي الجزء الثالث
رواية رممت حطامي البارت الثالث
رواية رممت حطامي الحلقة الثالثة
*تاني يوم نزل امجد وفارس من ڨلتهم متجهين لعنوان مشوارهم*
*اما رهف ف كانت صاحيه من بدري قلقانه بترتب الكلام اللي هتقوله وبتصلي وتدعي ربنا يعديها ع خير ومخرجتش من اوضتها*
*بعد ساعات كان وصل فارس وامجد تحت بيت رهف اللي كان بسيط*
*جريت عمتها عليها تبلغها وصول العريس عشان تجهز بس اللي مقلتلهاش عليه ان ابوها جه وهو اللي هيستقبل الضيوف*
حازم- اهلا اهلا اتفضلوا البيت نور والله
امجد= البيت منور بأهله
*سمعت رهف صوت باباها وفهمت ان عمتها كلمته عشان ييجي ضحكت رهف بسخريه وقالت*
– عامل فيها ابويا اوي مش لايق عليك الدور
*بعد شويه دخلتلها عمتها بالصينيه عشان رهف تطلع تضايفهم*
*خدت نفس كبير وهي بتردد الكلام اللي هتقوله ف دماغها واخدت الصينيه ودخلت*
*دخلت وشها ف الارض حطت الصينيه ع الترابيزه وسمعت صوت باباها وهو بيقولها سلمي ع الضيوف يرهف*
*رفعت عيونها لقت امجد وفارس*
*شهقت بصدمه والتوتر احتل ملامحها*
فارس بسخريه = مفاجأه مش كده
رهف وهي باصه لامجد- هو حضرتك جاي تتقدملي
عليت ضحكة امجد= اكيد لا يبنتي متتفرجيش ع مسلسلات هندي كتير
– فارس هو اللي شاريكي وجاي طالب ايدك من باباكي
*سكن القلق والتوتر ملامحها وف نفس الوقت مستغربه من اللي بيحصل*
عمتها- تعالي يرهوفه اقعدي تعالي يحبيبتي
*رهف ف سرها*
رهوفه دانتي عمرك مانادتيني باسمي حتى دلوقتي بقيت رهوفه اه يناس منافقه
اتكلم امجد – زي ماسمعت كده يحازم جايين نطلب ايد رهف لفارس البنت مؤدبه ماشاء الله عليها وطيبه ومش هلاقي احسن منها
= الله يخليك ي امجد بيه.. والله لو علينا ( كمل وهو بيبص لاخته) احنا طبعا موافقين مش هنلاقي احسن منكوا نناسبه اكيد
فارس بضيقه من ابوها- لا مش كفايه رايكوا الاهم هو راي رهف ده قرارها وحياتها هي
امجد = طيب انا بقول تشربوني قهوه ف البلكونه كده ونسيب الولاد مع بعض شويه
حازم- اكيد طبعا اتفضل
*قام امجد وابوها متجهين للبلكونه وعمتها راحت تعمل القهوه.. اما فارس ف قام وقرب من مكان رهف وقعد قصادها وهو بيبصلها ف صمت.. اتوترت رهف اكتر من حركته وهي قاعده مش مستوعبه اللي بيحصل ولا فاهمه هتروح لفين*
– ها يستي ايه رايك
رهف ببلاهه= انا مش فاهمه حاجه
– مش فاهمه ايه عريس وجايلك
= بس انت كنت بتوصلني انبارح مقولتليش.. وبعدين جاي تتقدملي ليه
– يستي كنت عاملهالك مفاجأه.. اما بالنسبه لجاي اتقدملك ليه بصراحه معنديش إجابه دلوقتي
*سكتت رهف للحظات بتفكر هتعمل ايه لكن ف النهايه قررت تنفذ خطتها وتحكي الصراحه*
-الووو ايه روحتي فين
= ها لا هنا اهو
– سرحتي ف ايه
=بص انا عايزه احكيلك ع حاجه
– ياريت قولي
*حمحمت رهف بتوتر وقلق وحكيتله باختصار شديد قصه حياتها وسط ملامح فارس الحزينه عليها والمصدومه احيانا من عمتها وابوها بس محكتلوش ان عمايل ابوها سببتلها ألم وعقد نفسيه وانها بسببه مش عايزه تتجوز.. بس فهمته انها مش جاهزه لجواز دلوقتي*
*ولأن فارس ذكي وعشان مبرراتها لرفضها وانها مش جاهزه تتجوز مأقنعتوش ووشها اللي قلق وخاف لما طلب منها رقمها ومحاربتها انها تفضل سنجل قدر يفهم حقيقه رفضها*
*بلع ريقه وهو مش عارف يعمل ايه ولا هيخليها توافق ازاي لان جده شرط عليه ان مفيش مجال للرفض وانها لازم توافق*
*جتله فجأه الفكره واتكلم بحماس شديد خلى رهف تنتبهله*.
– طيب انا عندي حل
= قول
– بصي انتي عشان كنتي صريحه معايا وحكتيلي انا كمان هكون صريح معاكي
=….
– بصراحه انا كمان مش راضي عن وجودي هنا.. انا بحب بنت اسمها مريم بقالي سنتين
لكن جدو مبيحبهاش ومقتنع انها مش كويسه ومش مناسبه ليا ووهماني انها بتحبني عشان فلوسي والكلام ده كله
عشان كده قرر يشوفلي عروسه ولانه بيحبك جدا وع طول بيشكر فيكي شايفك انك المناسبه
=طب انت ليه مدافعتش عن حبك وحاولت تفهمه او تعمل اي حاجه
ضحك فارس بسخريه وقال – يعني تفتكري معملتش كده.. انا حرفيا غلبت معاه وهو مصمم ع رايه
وانا اللي ضحيت ف الاخر بسبب تعبه فجأه زي مانتي عارفه الدكتور قال انه يبعد عن اي حزن وقلق وتوتر وكل ده.. ولما بتكلم معاه ف الموضوع وضعه بيسوء ف مفيش بإيدي حاجه.. انا مليش غيره ومش هقدر اتعبه بسببي
= طيب وايه الحل
– بصي يستي ركزي معايا واسمعيني للاخر متقاطعنيش
الحل اننا نتجوز
*اتصدمت رهف من كلمته وغصب عنها قالت*
= ياريتك مافكرت هو ده الحل
– يستي قولتلك متقاطعنيش اهدي ع رزقك
هنتجوز اه بس مش حقيقي بمعنى بالنسبالهم احنا متجوزين لكن بيني وبينك احنا ع الورق بس فهمتي
=اممم كمل
– منها هترتاحي م اللي انتي فيه وتسدي بوق عمتك ومنها اريح بردو جدي لحد مايخف
= اه وبعدين
– ولا قبلين هما بالكتير 5 شهور ولا حاجه ونطلق والسبب مثلا اننا مش متفقين او مش عارفين نعيش مع بعض هنشوف ساعتها
= وانت بقا متخيل اني هوافق ع الهبل اللي بتقوله ده
-…….
= اتجوز بالطريقه دي عشان ارتاح من عمتي وزنها متاكد ان ده حل مش هلاوس
– لا حل وحل حلو جدا ع فكره
= حلو من انهي ناحيه قول اتجوزنا وال 5 شهور عدوا منا هرجع تاني ساعتها بقا ابقا مستحمله زن عمتو واستحمل كلام الناس اني مطلقه مش كده .. انت بتفكر ف نفسك بس
– اهدي بس ووطي صوتك حد يسمعنا
يبنتي مانتي بعد مانطلق هيبقا سهل انك تشوفي شقه تقعدي فيها لوحدك مش هتقولك لا وبعدين انتي مستفاده زي مانا مستفاد ع فكره وكمان هترتاحيلك وقت كبير من الهم اللي انتي عايشه فيه فكري فيها هتلاقي حاجات كتير حلوه من الفكره ومظنش ساعتها عمتك هتقعد تزن عليكي تتجوزي تاني انتي جربتي اهو ومفلحتيش وعرسانك هيقلوا شويه وبعدين لو رفضتي يعني مانتي هتدبسي بقا ف جوازه بجد وعمتك مش هتسيبك ع حسب كلامك غير انك هتساعديني ف اننا نحاول نخفف ع جدو ويخف بسرعه انا عارف انك بتحبيه وبجد انتي لو موافقيش هو هيتعب جامد م الزعل لانه متعشم فيكي جدا وبيحبك 5 شهور مش هيأذوكي ف حاجه بس فكري
*اتنهدت رهف وهي بتفكر ف كلامه اللي شبه اقنعها وقالت*
= طيب سيبني افكر
– براحتك بس متتاخريش يوم بالكتير
= يومين وهرد عليك
– تمام.. بس يعني انا بجدد طلبي وعايز رقمك اكيد هتحتاجيني اليومين دول وانا كمان ممكن اعوز اقولك حاجه
*سكتت رهف شويه وقالت*
=ماشي.. هات فونك
*دخلت عمتها عليهم*
-ايه يولاد خلصتوا
فارس = ايوه يطنط
– طيب هروح اناديهم
بص فارس لرهف وابتسملها
– صدقيني مفيش حاجه تقلق فكري كويس بس واكيد متجبيش سيره لحد
= حاضر
*دخلوا كلهم وقعدوا سوا*
امجد لرهف – ايه يحبيبتي رايك ايه
رد ابوها= اكيد طبعا موافقه هو ده فيه كلام
اتكلم امجد بحده- ي استاذ حازم انا بسال البنت سيبها هي ترد
– قوليلي يحبيبتي
اتكلمت بخجل وتوتر ووشها للارض= والله يا استاذ امجد انا موافقه مبدئياً
بس انا كنت عايزه يومين بس استخير ربنا عشان اطمن اكتر
*ابتسم فارس ابتسامه عريضه من ردها واتكلم جده*
=ع راحتك يبنتي ربنا يبارك فيكي.. طيب احنا هنستأذن بقا وهنستنى رأي رهف كمان يومين
حازم- لا والله ماينفع لازم تتغدوا معانا عيب تمشوا كده
=شكرا يحازم دايما عامر احنا سبقناكوا
عمتها- طب انتوا ملحقتوش ريحوا شويه م المشوار
=تسلمي يست صفاء مره تانيه بإذن الله عن اذنكوا
*اتجه امجد للباب وفارس قبل ما يلحقه بعت ابتسامه لطيفه لرهف كأنه بيطمنها ومشي ورا جده*
*دخلت رهف اوضتها وسابت ابوها وعمتها برا بيزنوا ان قد ايه معاهم فلوس ومتريشين.. دخلت وقعدت ع طرف سريرها بتفكر ف اللي جاي قاطع شرودها دخول عمتها وهي بتقول*
– والله ووقعتي واقفه يبت يرهف لو اعرف ان رفضك للعرسان القدام هيوقعك ع ده مكنتش اتكلمت معاكي ربع كلمه( كملت بغمزه) وقعتيه ازاي ده يبت هه
=عمتو ممكن تخرجي وتسبيني ف حالي
– هتتفرعني من دلوقتي طب استني لما تتجوزوا
*مردتش رهف عليها.. وقامت عمتها تطلع لكن لحقتها رهف بسؤال*
– هو اخوكي مشي.
=ايه اخوكي دي يبت.. ع العموم مشي اه كنتي عايزه حاجه
– لا هعوز منه ايه
*خرجت عمتها وسابتها*
*قالت رهف ف سرها*
حتى مدخلش يطمن عليا بعد شهور مشافش وشي فيها معرفش ازاي ده بني ادم.. اللهم لا اعتراض ع قضائك يارب استغفر الله العظيم
*قامت رهف تتوضى وتصلي استخارتها يمكن يرتاح قلبها وعقلها من كتر التفكير والحيره دي.. خلصت صلاه واتجهت لسريرها شارده ف افكارها وحياتها اللي اتشقلبت ف يوم وليله استسلمت لنومها وراحت ف النوم*
-ماما! وحشتيني اوي يماما اوي انا تعبانه من غيرك
=حقك عليا يحبيبتي ربنا بيعوضك وقلبك هيرتاح قريب
-يعني اعمل ايه يماما انا محتاره ومش عارفه اخد قرار
=اتكلي ع الله يرهف اتكلي ع الله يبنتي وسلميها لله.
*صحيت رهف فاجاه وهي مرتاحه وفرحانه انها شافت مامتها ف حلمها وثانيه واذان الفجر اذن*
*فهمت رهف الرساله وقامت تصلي.. وبعد ما خلصت مسكت فونها ولقت رسالتين واتس*
– ازيك ي رهف انا فارس
=الحمد لله اهلا يفارس ازيك
*شويه ورد عليها*
– الحمد لله بخير.. انتي لسه منمتيش.
=لا نمت وصحيت ع صوت الفجر
-موصلتيش لقرار
=بصراحه وصلت
-طب ايه قولي
*قعدت تكتب كتير وتمسح وتفكر اخر مره وهي متردده*
– ها يرهف
= بص يعني هو انا قررت اسلمها لله و أوافق
*ابتسم فارس بفرحه*
– بجد يرهف
=اه
– انا عمري ماهنسالك الجميل ده بجد
=مش جميل ولا حاجه وزي مانت قولت انا بردو مستفاده
– شكرا يرهف
= العفو يفارس
-طيب اسيبك تنامي بقا واشوفك بكره
= بإذن الله .. تصبح ع خير
– وانتي م اهله
*نامت رهف وهي مش عارفه احساسها ايه هل مرتاحه ولا خايفه بس المهم حاسه انها ماشيه صح*
*قفل فارس فونه وهو مبسوط انه اخيرا وافقت بس حاسس انه ناسي حاجه وقال*
=ينهار ازرق.. مريمممم
____________________________
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رممت حطامي)