روايات

رواية رغد الفهد الفصل السابع 7 بقلم شيماء الشريف

رواية رغد الفهد الفصل السابع 7 بقلم شيماء الشريف

رواية رغد الفهد البارت السابع

رواية رغد الفهد الجزء السابع

رواية رغد الفهد
رواية رغد الفهد

رواية رغد الفهد الحلقة السابعة

تم تجهيز كل شيئ وانطلقت الطائرة الخاصة بفهد الي كندا لان مستشفي خاصة بفهد توجد هناك
بعد ساعات تحت رعاية رغد في الطائرة وصلوا بسلام الي ارض كندا
هبطت الطائرة علي سطح مبنى المستشفي فكانت مستشفي كبيرة جدا متعددة الادوار والمباني
تم ادخال رغد غرفة العمليات واتى امهر الاطباء تحت اشراف فهد لان تلك المرأة هي زوجة فهد المنشاوي وزوجة صاحب هذه المشفي
بعد ساعات طويلة وبالتحديد عشر ساعات اضاء اللون الاخضر وخرج الاطباء برغد الي اكبر جناح في المشفي
&حوار باللغة الانجليزية:
-كيف حالها دكتور تومي
-لقد تخطت مرحلة الخ”طر ولكن بعد صعوبة كبيرة وجهد فأجهزة جسدها كانت رافضة لاي تعديل او اي اصلاح وكان ذلك تحت ارادتها

 

 

ولكن هناك ك”سور في يداها الاثنتين وايضا قدمها اليمني مك”سورة
وهناك ارتج”اج في المخ وتل”ف في خلايا الر”حم ولكن لا نظن ان وقوعها من تلك المسافة هو السبب هل تعلم السبب مستر فهد
-لاباس بالسبب ولكن اريدها ان تتعافي باسرع وقت ولكن متى ستفيق
-سيكون صعب عليها ان تفيق في مثل هذا الوضع ومن الافضل ان تظل نائمة لفترة من الوقت لانها في الحقيقة دخلت في غيب”وبة لان نعلم متي ستفيق منها لان هذا شيئ يرجع لها
غضب فهد كثيرا بعد سماع ذلك فهو يريدها ان تفيق في اسرع وقت
امسك بالطبيب تومي من تلابيب ملابسه وقال بصوت عال
-لا اريد سماع ذلكككك انا اريدهااا ان تفييييق باسرع وقت
-صد…صدقني مستر فهد هذا ليس بيدي اسف
تركه فهد وامسك بشعره بغضب
-اذهببببببب
ذهب الدكتور تومي مسرعا من امام ذلك الفهد
-انا السبب انا السبب عمري ماهسامح نفسي ابداااا
دخل فهد الي جناح رغد وجلس بجانبها او بمعني ادق تسطح بجانبها علي السرير فقد كان كبيرا واقترب من اذنيها وقال
-عارف انك سامعاني يارغد وانا اسف علي كل حاجه والله اسف بس قومي بقا طولتي اوي عليا اوي
ثم ذهب في نوم عميق بجانبها فهو لم ينم منذ يومين
في الصباح استيقظ فهد وجد الممرضة تقوم بفحص رغد
قال بغضب-من سمح لكي بالدخول بدون اذني
-اسفه مستر فهد ولكن كان يجب ان تاخذ هذه الابرة لكي تساعدها من اجل ان تفيق
هدأ فهد قليلا وقال-حسنا اسف سوف اخرج
خرج فهد وقام بالاتصال بمراد
-الو يازف”ت
-اقسم بالله لولا انك صاحبي يافهد ياكنت اتصرفت بطريقة تانيه معاك غير انك ماقلتش انها كانت المدام ولا حتي كلفت نفسك وقلت انك اتجوزت يابني احنا مولودين مع بعض
-مش وقتك خالص بقولك انا في كندا حاليا بسببك
-اي كندا ليه؟!
-مالاكش فيه المهم عاوزك تاخد بالك من الشغل عندك واوعى بابا يعرف حاجه ولو سالك عليا قول اني مسافر أنا ورغد عشان نقدي شهر العسل تمام
-حاضر يازميلي
-يازميلي؟!!!!
-خلاص يعم حاضر من غير القاب وعاملني كويس حسسني اني صاحبك اي دا
-اقفل يامراد حالا عشان انا مش فايق خالص اقفللل
-سلام
امسك هاتفه ونظر به باستغراب
-اي الجنان دا وقعت في اتنين مجانين يارب
ثم عاد الي رغد فهو ترك شركاته وصفقاته وكل شيئ من اجلها

 

 

جلس بجانبها وظل يتأملها بالرغم من ان العلامات التي بوجهها كادت ان تخفي ملامحها ولكن هيهات وهل تخفيها عن عيون الفهد ثم انحني وقبل جبينها ولكن صعق عندما شعر بحركت رموشها فتوقف بسرعة وذهب لاحضار الطبيب
-دكتور توميييي رغد افاقت وكان سعيد جدا وكانت تلك اول مرة يشعر بالسعادة ولكن كانت في قلبه لا علي وجهه
اتى الطبيب تومي بسرعة واحضر معه بعض الاطباء الماهرين وقاموا بفحص رغد ثم اعطاها حقنة فأفاقت
-مرحبا سيدتي كيف حالك
نظرت لهم رغد ولكن لم تتحدث
اتى فهد بسرعة ووقف امامها ما ان راته حتي قامت بالبكاء بهست’يرية
-اطلع برا انت اي الي جابك اطلع اطلع اطلع لااا مش عاوزه اشوووووفك اطلعععععع
خرج فهد بسرعة خوفا عليها وعلي حركتها التي آلمتها كثيرا
-ارجوكي اهدئي سيدتي واعطتها الممرضة حقنة مهدأة فهدأت وظلت مستيقظة ولكن لم تكن تتحرك ابدا وخرج الاطباء ودخل فهد
نظرت له بضعف
-عاوز اي تاني مني ؟
-عاوزك تسمعيني
-مش مستعدة اسمع منك اي كلمة ولا طايقة اشوفك حتي
كان كلامها مؤ’لم بالنسبة لفهد بدرجة كبيرة ولا يعرف لماذا
-طيب انا مستعد اعملك اي حاجه يارغد عشان تسامحيني انا اسف يارغدي
-طلقني يافهد
واخذت الدموع تسيل منها بغزارة
-مش هطلقك يارغد سامعه مش هطلقككك
كان ذلك رد فهد العن”يف عليها لانه لم يستطيع سمعها وهي تقول ذلك ولا يعلم لما غضب عليها ولكنه ادرك ماقال
-انا اسف يارغد والله اسف مش هتعصب عليكي تاني بس كله الا اني اطلقك يارغد هعملك اي حاجه الا انك تبعديني عنك
ابعدت رغد رأسها الناحية الاخري واحذت الدموع تتساقط بدون ارادتها
-ليه ماسبتنيش ام’وت واستريح بقا ليه هلاقيها من مين ولا مين
امسك فهد بيدها وقام بمسح دموعها وقال بحنية لم تراها من قبل ولم يعتد هو علي نفسه هكذا
-وانا سامعك احكيلي عنك وعن الي شوفتيه خلاكي تعملي كدا قولي
نظرت له للحظات وقالت
-كنت صغيرة وعندي يادوب 9 سنين يعني عيلة ماتعرفش حاجه طلعت هي ومامتها عشان يخرجوا شوية ويشتروا شوية حاجات

 

 

دخلنا محلات كتير وكنا بنشتري وكنت مبسوطة جدا وانا مع ماما
وقفتني ماما تحت شجرة وقالتلي خليكي هنا هروح اشتري حاجه من الناحية التانيه ماتتحركيش عشان العربيات
قلتلها حاضر ولسه بتعدي الطريق كان في عربية ماشية بسرعة جامد مع ان الاشارة كانت خضرا وض”ربت ماما قدام عينيا روحت اجري عليها والد”م كان مغر”ق الطريق وواحد طلب الاسعاف ووسط دا كله كنت منه”ارة من العياط عشان ماما اللي كانت مغمضة عيونها ومش بتتحرك جات الاسعاف عشان تاخد ماما بس للاسف قالوا ان خلاص فار”قت الحياة انا سمعت كدا وماكنتش مستوعبة حاجه كنت بعيط وخلاص عشان كنت خايفه عليها بس لما عرفت ان ماما راحت عند ربنا عيطت جامد الاسعاف رفض انه يشيل ماما من مكانها ولقوا فون ماما جنبها ورنوا علي بابا وجه وخدنا احنا الاتنين تحت انهي”اري بس حسيت ان بابا كان جامد شوية ومش بيعيط قلت اكيد عشان يقويني مش راضي يعيط قدامي دف’نا ماما وجم اهل ماما قعدوا معايا اسبوع سمعت واحده بتتكلم مع خالتو وتقول من ورا الباب
-سمعتي الي سمعته قال ابراهيم عاوز يتجوز ومراته لسه مي”ته من اسبوع دا كلام بردو
-انتي بتقولي اي اكيد الكلام دا غلط
-والله شكلك غلبانه
خالتو سابتها ودخلت اوضتي وخدتني في حضنها وفضلت تطبطب عليا
عدي علي مو’ت ماما شهر وكانت خالتو واهل ماما مشيوا من فترة
لقيت بابا داخل عليا بواحده في ايده وبينادي عليا
-خدي يارغد سلمي علي ماما سماح
-دي مش ماما ومستحيل اقول ليها ماما و….
قطع كلامي ك’ف من بابا وق’ني الارض
-ماسمعش صوتك يعلا ابدا عليها او عليا يابت الو*** واخذ يضر”بني امامها وهي تنظر بشماته
-خلاص ياهيما سيب البت هتم”وت في ايدك

 

 

عشت معاهم اس”ود سنين تحت اهانتها ليا وضربها وكنت بعمل كل حاجه لولا اني كنت بشتغل عشان اعلم نفسي كان بابا هيطلعني من المدرسة وكانت اخر مأس”اة حصلت ليا انهم اجب’روني اني اتجوز
واقنعت نفسي ان الجوازة دي هتكون خلاصي من كل العذ’اب اللي كنت بشوفه دا واتجوزت واول يوم ليا ماشفتش عريسي ونمت لوحدي وصحيت الصبح علي صوت زعيق وضر”ب معرفش اي سببه وبعدين بدأت علاقتي معاه تتحسن بس للاسف دا كان وهم كنت رسماه في دماغي لحد ماوصل بيا الحال لهنا
اسكتها فهد بوضع يده علي فمها
-هششش ياما عليكي كدا واستريحي شوية
-انا عندي طلب واحد بس منك
-اي هو ؟!
-طلقني…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رغد الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!