رواية رساله الى أحدهم الفصل الثلاثون 30 بقلم هبة أحمد
رواية رساله الى أحدهم الجزء الثلاثون
رواية رساله الى أحدهم البارت الثلاثون
رواية رساله الى أحدهم الحلقة الثلاثون
فهد / حاجة اية
حمزة / سحر و اعمال و الحاجات دى
فهد / انت متخلف امال لو مكنتش دكتور و اللى جنبك مهندس زراعي سبتم ايه للجهله الناس اللي ما تعرفش تقرا ولا تكتب
حمزة / السحر موجود يا عمي مذكور في القران وبعدين ده احنا طلعنا فعلا سحر واعمال من الشقه في الدولاب وتحت السرير وفي المطبخ وفي النيش في كل مكان الشقه كانت ملغمه
فهد /ونفرض ان كان في سحر زي ما بتقول يعني مين له مصلحه في كده
عمر / مع الاسف امي هي اللي عامله كده كان نفسها تتجوز خالتي انيسه عشان كده كانت بتحارب ولسه بتحارب.
فهد / طب رد انت على نفسك انا اعمل ايه معاها طول عمرها بتكرهني ليه مش عارف حتى اختها ما كانتش بتحبها امك دي ربنا سبحانه وتعالى يهديها لنفسها يارب اهديها لنفسها
حمزة / بقوللك تعالى سلم على ستي وروح بس شقتك مع مراتك واولادك صدقني هتلاقي كل شيء تمام وبالنسبه لعمك صالح مات مقتول
فهد / انا ما عدتش فاهم حاجه بجد والله مش عارف احنا رجعنا لزمن الجهل ثاني ولا ايه بالظبط
نرجس/ ابوس ايدك يا عمي تسامح امي انت عارف احنا ست بنات مش عاوزين ازواجنا تعايرنا بامنا
حمزة / نرجس متقدم لها دكتور باطنه حد محترم وعمى مختار رافض يرجع امها
فهد / باس دماغها الف مبروك يا حبيبتي انا اللي هجيب امك بنفسي
نرجس / ما انحرمش من وجودك يا عمي متشكرين وبكيت والله انا عارفه ان امي ما تستاهل تعيش في البيت ده ولا لحظه بس نعمل ايه لو ابويا طلقها الناس كلها هتشاور عليها وعلينا ويقولوا اللي كانت بتعمل حاجات وحشه وعشان كده اطلقت
فهد / هكلم عمى مرتضى يجيبها بس خلي بالك منها طالما الشيخ صالح مات ممكن تروح لحد ثاني بره البلد
نرجس / حاضر يا عمى تشكر ربنا يبارك في ولادك
فهد / نزل قعد مع امه شويه واستاذن منها وراح عند فرح وولاده
فرح / حمد لله على السلامه احضر لك تتعشى
فهد / لا البسى هنطلع نتمشى شويه ناكل حاجه خفيفه بره
فرح / ردت بانكسار خد ولادك واخرج وسيبني انا
فهد / فرح انا اسف والله ما كنت في وعي انتى كنتى قدامي زي العفريت مش عارف انا عملت كده ليه وبعدين انت كريمه ما هانش عليكى تسجنيني سامحيني بالله عليك ابوس ايدك سامحيني
باسم / يلا يا ماما نخرجوا مع بعض انا ما خرجتش من زمان
بسمة / وانا كمان نفسي نخرج مع بابا وماما
فرح / تعالوا غيروا هدومكم
فهد / هدمهم كده ما شاء الله جميلة البسي انت بسرعه.
فرح / لبست دريس ابيض في اسمر وطرحته كان عليها تحفه ما شاء الله جسمها جميل ومسكت شنطه يد كبيره فيها بعض ملابس ثقيلة للولاد
فهد / ليه اللبس ده ما هم لابسين كويس
فرح / الجو بيكون برد بالليل انت عارف بسمه وباسم صدرهم تعبان لو اخذوا لطشه برد صدرهم هيتازم
فهد / قام مسكها من ايدها وبس دماغها انتى اعظم ام في الدنيا اسف انه حرمتك من ضناكى
فرح / دموعها نزلت وخرجت قدامه وهي ساكته
فهد / مسك أيدها و الولاد جنبهم إلى أن وصل للعربيه فتح الباب اتفضلى و ركب جنبها و الولاد ركبوا فى الخلف
فرح / عوزين نروح فين
فهد / انا عوز مكان اكون فيه انا وانتى وبس انام على رجلك وابكى فى صمت
فرح / اتفاجت بكلامه وتبكى ليه هو فى حاجة فى الشغل
فهد / لا بس مضغوط جامد حاسس انى تعبان نفسيا وجسديآ
نسمة / نروح النادى نلعب شوية زى ماما ما بتودينا
فهد / يعنى مش عاوزين ترحوا الملاهى
الولاد مع بعض نروح الملاهى
فرح / كنت بخرجهم كل فترة النادى يلعبوا و اكون واخده سندوتشات و عصير معايا الولاد بتفرح اوى بالخروج
فهد / انتى ام عظيمة بجد انتى على رأسى شوفى أية يرضيكى و انا تحت امرك
فرح / الحمد لله مش محتاجه حاجة
فهد / يلا وصلنا هاجيب حاجة حلوة و جاى
مريم / يلا يا بابا اتأخرت
مروان / هاخلص قراءة فصل الرواية دة الا بصراحه اول مرة اقرأ حاجة مؤثره كده
مريم / هادخل اذاكر اقفل الباب وراك بالمفتاح
مروان / حاضر بقولك انا ماشي اقفى فى البلكونه هاجيبلك شيبسي و كانز و احطهم فى السبت نزليه
مريم / وهات شاى و عيش فينوا كمان
مروان / ماشى ياقمر مش هاتأخر
مريم / بالسلامه ابقى كلمنى كل شوية
بعد الساعة العاشرة مسائآ
رجع فهد و ولاده و فرح
فرح / خد بسمة علشان اعرف انزل
فهد ،/ كان يوم حلو أية رأيك
فرح / الولاد انبسطت بجد
بعد دخول الولاد اوضتهم و نومهم
فهد / ممكن تاخدينى فى حضنك محتاج احس بالامان انا حاسس انى بردان جامد
فرح / بدون كلام اخدته فى حضنها و ناموا بعمق إلى أن جاء صباح جديد
بسمة / مامى انا ج……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رساله الى أحدهم)