روايات

رواية رد قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورا فريد

رواية رد قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورا فريد

رواية رد قلبي الجزء الرابع عشر

رواية رد قلبي البارت الرابع عشر

رواية رد قلبي الحلقة الرابعة عشر

مراد بعصبية: انا يتقالى الكلام ده معنديش بنات انا
الاب ببرود: معاه حق مش بنتو انت ح يلا ابن شريكو اتصرف صح اياك تحاول تتصل بيها أو تتعرض ليها و الا ها تزعل مني
الام: اضم صوتي لى صوت ابوك
مراد بعصبية: انتوااا عايزين تجننوني يعني ايه معاه حق طب و ابني يعني ايه يقولىى انا كلام ده انا مراد الدمنهوري اتهزق من واحد كبير
الاب: خلاص المرة الجاية اتهزق و اتهان من اخوها ولا تزعل
مراد بجنان: انا مراتي لو مرجعتش ها تربق الدنيا على الكل انا عايزززز حلللل هاتولي حلللل ياما اولع في البيت و اخلص من نفسي بتضحك على ايه يا زفتة
همسه بفرح: عشت و شوفت اللى جننتك يا خويا بصراحة البت تستاهل
مراد: والله ما ليكى غير الجزمة عشان تخرسي
همسة استخبت في باباها: شايف ابنك يا حاج عايز يضربني اهى اهى اهى بدل ما تتفالح عليا اتفالح في لارا يا خويا
مراد راح لى غرفته و هو بيبرتم و متعصب أما في قصر الحسيني في غرفة لارا
لارا نايمة على الكنبة و بتقرا كتاب: عطسيي ادخل
الام: لسه صاحية يا حبيبتي
لارا: هو انا من امتي بنام بدري…. غريبة ميكونش مات ولا اتسجن
الام: مين اللي اتسجن
لارا قامت قعدت: مراد يا ماما متصلش ولا حتي جاه فعلا صنف واطي اهى اهى اهى اهى
الام ( البت اتهبلت على هبلها) بطلي ذن بقا و ركزي معايا و اقفلي الزفت ده
لارا: تخلص الاغنيه و ابقا اركز معاكي لى الصبح
الام : يا لهوووووووي يخرب بيت لولو على بيت دى جزمة ضاعت ابوس ايدك ركزي معايا
لارا طفت الأغنية بزهق: سامعكي يا امى
الام : مش ها ترجعي لى مراد غير بى رضنا و شروطنا
لارا: بس هو معملش و مغلطش في حاجة
الام: وحيات امك و لم تتجوزي واحد غريب متعرفيش عنو حاجة و كمان شهر و تطلاقي ده يتسم ايه ما تتكلمي اقولك انا يتسم لعب اطفال و قلت ادب
لارا: يا جدعان احنا كتابنا الكتاب و جيين قولنا على طول الموضوع مش مستاهل كل ده
الام بغيظ: هو انتي ماغك ضرب بعد الحمل ولا ايه ا ايه البرود اللى فيكي ده انتي مكنتيش كده يا بنتي
لارا: احط انهي لون مناكير يا امى
الام: الصبرررررر من عندك يا رب يا بنتى سيبي الهبل ده و ركزي معايا ه طلاق يا لارا هطلاق بسببك ركزي ابوكي اتفق مع حماكي انهم هيجو يطلبوكي لى ابنهم و ل يوافق ل يرفض
لارا: مش المفروض نسال عليه بالمرة افرد طالع حرامي و مدمن تو انا ها خلي الواد امجد يسال على مراد و يجيب ارارو
الام : بتتريقي عليا يا بنت محمد
لارا: ما اللي بتقولو ميدخلش العقل امي انا الصبح هحضر نفسي و اروح لى بيت جوزي الا يتقدملي من تاني الا طب تجي ازااى دى فهمني يا خالتي
الام قامت و قالت: يبقا ورني بقا ها تروحي ازاي أو تكلميه ازاي
الام خدت من لارا الموبايل و قفلت عليها
لارا: ايه العيلة دى هو انا اتكلمت ولا قولت حاجة اعمل شعري كيرلي ولا اسيبو مفرود يييييه ضاوفري اتكسرت أما اشغل لولو شوية
أما عند مراد في غرفته
مراد: هما ازاي يتكلمو معايا كده هى ليه متصلتش ولا اتكلمت متكونش ماتت ولا حصلها ايه طب ما اكلم الواد اسر
مراد: الو يا اسر
اسر بنوم: مين معايا
مراد: انا مراد الدمنهوري
اسر: ابن شريك بابا افندم يا استاذ اسر
مراد: ولااااا فوق و اتكلم عدل انا على اخري فووق يا زفت و ادني اختك
اسر: مراد جوزي اختي ازيك يا مراد و ازاي لارا
مراد: مممممم ادهلي اختك يالا
اسر: محبوسة و متخد منها التلفون هحاول ادخل ليها استنا
مراد: تمام بسرعة
اسر بالفعل خرج من الغرفة و راح غرفت لارا و قدر يدخل ليها
اسر: لارا مراد عايز يتكلم معاكي
لارا: مراد مين
اسر: لا مانا مش قادر اشرح و اجاوب خدي التلفون انا رايح انام و لو حصل اي حاجة انا معرفش حد فيكم سبوني انام
و مشي اسر من الغرفة
لارا: الو يا مراد
مراد : عايز اعرف ايه اللي بيحصل بالظبط لانى ممكن ارتكب جريمة حالا
لارا: روق يا حبيبي مش كده انا هحكي ليك بس اهد شوية اعصابك يا حبيبي
لارا حكت لي مراد كل حاجة
مراد بدهشة و عصبية: انتي نمتي ولا بتتكلمي بجد مين اللي يتقدم من تاني
لارا: والله انا مش فاهمه هما عايزين ايه انا بقول نخدهم بى السياسة
مراد بابتسامة: تعرفي ان كل يوم بنبهر بيكي عن اليوم اللى قبلو بحبك
لارا: و انا كمان بقولك ايه يا حبيبي
مراد: قولي يا حبيبتي
لارا: احط انهي لون مناكير لان محتارة بين البينج و الكشمير
مراد ضرب ايديه على جبينه و بعد التلفون عنه و قعد يضحك
لارا بعصبية: بتضحك على ايه ايه شايفني مجنونة ولا انا قولت نكته و انا معرفش تصدق بقا انك مش ها تشوف وشي ولا حتي ابنك طلاقني يا مراد طلاقنييي يا زفت
مراد: مش قصدي انتي قالبتي ليه يا حبيبتي والله ما اقصد و ايه طلاق مش كل ما يحصل حاجة تقولي نطلاق
لارا: هو انا قولت نطلاق
مراد: اه قولتي
لارا بدموع: لا كده كتير اوى عليا انا بقت تافهة و بنسا بسرعة انا مكنتش كده يا مراد بقيت واحدة تانية مش عارفها
مراد: فعلا الموضوع غريب بس فترة و ها تعدي و بعدين يا حبيبتي انا بحبك في كل حالاتك شوية و ترجعي زى الاول
لارا: قصدك انى مجنونة ايه ترجعي زى الاول ايه رايك انى عجبني نفسي كده و مفيش سلام هاا
و قفلت لارا في وش مراد و في متعصبة عد اسبوعين من غير ما مراد يشوف لارا أو يسمع صوتها و ده في حد ذاته مجنن مراد جفي قصر الحسيني في الصالون
مراد: ايه القهوة العجيبة دى مين اللي عملها
لارا: هنبدا الزهق بقا انا اللي عملها و لو مش عجبك يبقا طلبك مرفض و اتفضل من هنا
محمد: لارا ايه اللي بتقوليها ده
الام: اهدي شوية يا بنتى عيب ميصحش يا بنتي
مامت مراد: لارا مغلطتش ده اختبار و انت فشلت يا غبي تستاهل كل اللى ها تشوفو
مراد: اختبار ايه و زفت ايه القهوة طعمها بشع دى بتنتقم مني ماشى يا لارا
لارا: و ماشي ليه مانت قعد و مصدعنا
اسر: طول عمرك كوين و فتاة احلامي انا لو مراتي عملت المقالب السخيف ده كنت طلاقتها
همسة : انت بتلم الموضوع ولا بتفح وصلت نكد علينا انت مش شايف ان كل واحد منهم على اخرو اسكوت يا اخ انت
محمد: نتكلم جد شوية انتوا الاتنين كنتو في اختبار عمري ما كنت اتخيل ان بنتي تحب او تختار صح بعد الكوارث اللى كانت بتعملها
اسر: و مذلت والله يا بابا بتعملها بس محدش بيخد بالو غيري
امير: انتي غيرتي ابني من غير ما تحسي خلتيه انسان تاني من واحد متحطم لى واحد عاقل و بيحب حياة
لارا نظرت لى مراد: عاقل
همسه: انتي مشوفتيش مراد الاول كان ازاي عصبي بعد حادثت حياتو ( تقصد ايتن)
مامت مراد بابتسامة: اطمن يا مراد مفيش طلاق ولا اي حاجه من اللي قولنا عليها احنا بس حبينا نتاكد انتوا فعلا بتحبو بعض ولا لسه بتمثلو علينا زى ما اتفاقتو مع بعض زمان شهر و كل واحد يروح لي حالو
محمد: كل واحد اتجوز التانى عشان ينسا غيرو بيه بس كل اللي حصل مكنش حقيقي لأنكم مكتوبين لبعض و كل واحد منكم دواء لى التانى و جروحه
مراد: خلصتو
اسر: اه خلاصنا
مراد: يلا يا بنتي هاتي حاجاتك خلينا نمشي من هنا لانى ها طق منهم يلا
لارا: حاجاتي جاهزة اصلا و اتحطت في عربيتك
مراد مسك ايديها و قال: احنا رايحين بيتنا اللى هلمح رقمه على تلفوني أو تلفون لارا ها يزعل و خصوصا همسة و اسر بقا بتشتغلولنا
همسه: مانتوا ياما لعبتو علينا ولا نسيتو يا ابيه
مراد: و لازمتها ايه ابيه ( و نظر لى لارا) يلا بينا يا حبيبتي
لارا: يلا يا حبيبي
و مشيو من قصر اهل لارا و راحوا على بيتهم الجديد
مراد: اخيرا دا انا كنت على تكة و اجن منهم
لارا بضحك: بس كانت حلوة اللعبة و انت ها تتشل منهم بس ازاي يمثلو علينا و نعدي الموضوع بالساهل ايه رايك نرتب ليهم مقلب محترم
مراد: تانى يا لارا انتي مفصلتيش من اللي عملنه فيهم دول كانوا ها يتجننو مش عارف ازاى سامحونا بالساهل كده سيبك من العائلة الكريمة دى و خليكي معايا
لارا بحب : انا دائما معاك يا حبيبي طب تصدق انا في الاسبوعين دول كان وحشاني جدا رخمتك و برودك
مراد : هو ده كل فكرتك عن الرومانسية و الحب
لارا: يا عم انا الرواية دى ضيعت هيبتي
مراد: اتمرمطنا
لارا بدموع: اوى ضوافري اتكسرت يا مراد اهى اهى ايه رايك لو اقص شعري
مراد بسرعة: لا كده احلي اوعى تقصيه
لارا: معاك حق كده شكلوا احلي ايه رايك في المناكير ده لونه تحفة مش كده
مراد ( هى ها تقعد هبلة لحد ما التسع شهور يخلصوا لارا الاول كانت احلي يارب انا عايز مراتي العاقلة مش الست العجيبة دى) طبعا يا قلبي طلامة انتي اللي حاطه يبقا تحفة
و في اليوم التالي في بيت لارا و مراد
ليليان: يييييه بصل
لين: الاكل ده بيحب البصل و بعدين ها تقولي ييييه و مش يييه يبقا روحي على بيتك و بلاش صدع ولا خايفه من زين المفعوص الصغنن
ليليان: مش كده بس انا عمري ما كلت بصل ايه الوحم الغريب ده يا بنتى
ساندرا: طب والله طعمه حلو اوي لين نولينا بقا طبق البطرخ ده
ليليان: حاسه اني جالي انتفاخ ربنا يسامحك يا لارا
لارا: بلاش انتي لأنكي طالعتي عين اهلي و انتي حامل تمشي بنزين يييه
ليليان: احسن من الاكل الغريب ده يا مامي
لارا: ليليان حبيبتي انتي ابنك بقا طولك بطلي سهوجة شوية لان انا على اخري من سهوجتك دى
ليليان: مكنوش خمس سنين اللى عند ابني الا طب ما لين برضو عندها عيال و متكلمتيش
لارا: لان لين عاقلة مش مسهوجة زيكم
ساندرا: انتي بتجمعي ليه دلوقتي
لين: كفاية رغي و خلو الواحد ياكل بى نفس
لارا: نولينا بقا الرنجة
ليليان قامت: الحمدلله كده عسل اوى الا بصل الا هى ناقصة بصل هعمل شاي حد يشرب معايا
لارا: اه بس عايزاه تقيل
ساندرا: و انا
لين : و انا
ليليان: لا انتي مش ها تشربي مزاجي كده
لارا: ليليان خلفت و بقا هوبا خلاص روحي يا بنتى اعملي الشاي
و بعد مرور تلات شهور كان فرح ساندرا و شريف
ساندرا: شريف مش ده عمو المأذون اللى جاوز لارا و مراد
شريف: عمو المأذون اه هو نفس عمو المأذون و جبتو لان مش بحب اجيب حد غريب
المأذون نظر ليهم: مش انتوا اللي كنتو مع لارا و مراد
لارا: حضرتك فاكرنا بسم الله ماشاء الذاكرة عند حضرتك قوية جدا
المأذون: و انتوا تتنسو برضو انا جوزت ناس كتير شوفت كتير و قليل مشوفتش زيكم ولا زي جوزتكم العجيبة ( نظر لى شريف و ساندرا) هى دى الجوزات
مراد نظر لى لارا: عجبك كده كنتي لبستي فستان اي حاجة غير اللون الاسود الطقم كله اسود في اسود كنتي رجعة من عزاء ولا ايه بقا في واحدة رايحة تتجوز تلبس اسود
لارا: احم دى الموضة يا حبيبي الاسود يعني الاناقه والجمال و الشياكة
مراد بغيظ: فين الشياكه في كده اموت و اعرف ياريتني كنت صورتك عشان تعرفي قصدنا ايه لا و كمان مكنش فيه ولا زغروطه
لارا: مانا مكنتش طيقك ولا طيقة اسمع صوتك ولا اشوف وشك طبيعي البس اسود
المأذون: نبدأ… موافقة يا بنتى الجوازة
ساندرا: اكيد موافقة
شريف: و انا نفس الكلام مانا مش عمل الفرح و عازم الناس عشان مش موافق
ساندرا: ولا انا لبس اسود ههههه
المأذون: لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم على دى ناس مجنونة
شريف: كله بسببك و بسبب جوازتك الغريبة دى
و تم زواج شريف و ساندرا و اليوم عد على خير و بعد مرور سنوات طبعا لارا عقلت و ربنا هداها و مراد كمان عقل أما اسر و همسه ف كل واحد منهم مركذ في حياتو طبعا اسر اتجوز واحدة تانية غير همسه و بس ساندرا و شريف طبعا حياتهم سعيدة جدا و متفاهمين جدا و بالنسبة لي ايتن فهي برضو اتجوزت و سافرت و قررت تبعد عن مراد و تبدا من جديد
و في بيت لارا و مراد في الصالون
لارا بزعيق: يااااا بنتيييي ابوس ايدك ركزي عاشر مره اشرح فيها ام المسألة ركزي ها تسقطي ابوكي لو حاجة من دي حصلت ممكن يولع فينا بعد التعب ده
لارا الصغيرة: انا بحبك اوى يا مامي
لارا بتحاول تهدي حالها و حضنت بنتها: و انا كمان يا حبيبتي بس ركزي معايا هنسقط هتسقطي
لارا: انا لسه في سنة تالتة ابيئداي يعني لسه مش وقت سقوطي
لارا خبطت ايديها على التربيزة: والله لم يجي مراد عشان انا طهقت المنهج صعب اوى لا يطق
لارا بطبطب على امها: شوفتي بقا اني بعاني و محدش حاسس بيا بس اوعدك اني مش ها سقط احم لو جبت ملحق تمشي معاكم
لارا مسكت الشبشب: قومي من وشي ل البس الشبشب على خلقتك امشييي من وشي
لارا الصغيرة: كل حاجة زعيق زعيق طب ما عاصم عمل يكلم رفيف من الصبح و محدش اتكلم و هما على وش امتحانات ولا عشان انا غلبانة ف الكل جاي عليا
و في المساء على السفرة
لارا: مراد
مراد: عيونو مع ان الوش و الطريقه بيقولو ان فيه حاجة
لارا: رابي عيالك لان انا خلاااص جبت اخري الكبير سيب اللى وراه و بيحب و الصغيرة نوية على ملحق عيالك نويينا يموني مشلولة ها تتصرف معاهم ولا اتصرف بطريقتي عمل تقولي بالراحة و الصبر و الحنية بس والله تعبت منهم طول روح قلبهم ان يسمعو الناس صوتي
مراد: و عاصم بيه بقا بيحب مين نعرفها
لارا: انت عايز تشلني يا عم … بيحب رفيف رفيف بنت شريف و ساندرا
مراد: قولتي رفيف طب نتعشا الاول و انا ها شوف شغلي معاهم
و بعد شوية جاه عاصم و لارا حضن مراد و لارا و بعدين قعدوا يتناولوا الطعام بينا خناق عاصم و لارا
مراد: بعد ما نخلص اكل عايزكم تجيبو الكوتب بتاعتكم عشان نذاكر مع بعض
لارا و عاصم نظرو لى لارا برجاء انها تدخل
مراد: طبعا ماما تعبانة و جبت اخرها من عاميلكم ف من دلوقتي انا اللي ها زكر معاكم
عاصم: بس ماما فاهمة المنهج بتاعي
لارا الصغيرة: و انا كمان
لارا بتاكل في صمت: مممم دلوقتي بقت ماما ده انتوا بسببكم بقيت مش عارفه نفسي بسبب جنانكم و عشان بحبكم انا و ابوكم هنزكر معاكم كل واحد شوية
مراد: اركني على جانب انتي دلوقتي قولت انا اللي ها زكر معاكم يعني انا اللي ها زكر معاكم يعني لا فيه لعب و تلفزيون ولا في كلام في التلفون لى الصبح انتي معندكيش اخوات بنات يا لارا ولا ايه تقبلي حد يتكلم مع اختك اتقي الله عشان من عملا يعمال
عاصم شنق لارا الصغيرة بتضحك عليه لانها فاهمة مراد يقصد ايه
و بعد شوية لارا قعدة مع عاصم و حطت الشبشب على التربيزة
لارا بابتسامة: ها نزكر مع بعض من غير غبئا و صوت عالي ابوك اهو يعني ارتفع كمان ابوك يولع فينا و في البيت مممم هنزكر باحترام ولا اقلب على الوش التاني اللى مش عايزة اطلعوا ليكم بصراحة أنا وحشتني اوى لارا القديمة تحب تشوفها ولا تزكر عدل زى خالق الله
عاصم: ازكر زى خالق الله يلا نبدا
لارا: و مالو نبدا
أما عند مراد و لارا الصغيرة
لارا: برضو مش فاهمه حاجه يا مراد
مراد ( وانا بقول لارا اتجننت و تصوت ليه ده انا اللي ها صوت دلوقتي) ياااا بنتي ابوس ايدك ركزي
لارا: هو انا اتكلمت ما تهدي علينا يا عم انت من ساعة ما جيت و انت طيح فينا اهدي شوية يا حبيبي اعصابك مش كده
مراد ( اكيد لارا و هى صغيرة كانت لماضة كده و لسانها طويل نسخة لارا الصغيرة اهي) بت انتي اتمسي و قولي يا مساء و ركزي معايا قولت
لارا: طب شيل الحزام من على التربيزة و انا اركز طب ما تجيب عمتو همسه تزاكرلي شرحه حلو اوي
مراد: قصدك ان بتزهقيها و تعملي اللى انتي عايزاه ركزي يا لارا متخلنيش اتجنن عليكى انا لحد دلوقتي عمل حساب لى اسمك و اسم امك متخلنيش اكره يلا
و قعد مراد يذاكر لى لارا شوية و بعدين جاه عاصم و لارا راحت لى امها خلصوا مزكرا و راحو نامو
مراد: اااه يا دماغي اه انا مالي و مال التعلم مااالى و مالو انت لم صدقت اتخرجت ارجع ازكر المنهج تاني ده انتي شياله كتير العيال اكنهم قصدين يعصبوني
لارا: انت كويس ولا اتجننت ولا ايه حكايتك من دلوقتي بتكلم نفسك لسه المشوار طويل يا حبيبي
مراد: مشوار ايه العيال صعبين اوي و خصوصا انتي و انتي صغيرة البت زيك يا لارا زمان لم كان روح قلبك تشليني
لارا: مممممم ايه رايك لو ارجع الشغل من تاني اظن وحشك الشغل معايا
مراد: انا بهزر يا قلبي انتي مش بتهزري ولا ايه انا بس بقول ان عندي لارا كبيرة و لارا صغيرة
لارا: اه اظبط كده و يلا نام عشان تصح بدري
مراد: ( لا بقا كده كتير اوى)
لارا: ما تنامم يالا
مراد: اتخمد اهو ابو التعليم عن على اللى عايز يتعلم
مراد غمض عيونه لارا نامت بحضنو
بقلمي نورا فريد
لارا: اسفة يا حبيبي على طريقتي معاك بس بجد انا تعبت و المنهج صعب جدا انا مش قصدي اتعصب ولا ازعق لحد فيهم انا كل يوم اعيش في ضغط عن اليوم اللى قبلو و انت نفس الكلام امتي بقا العيال يكبروا و نخلص من كل ده عاصم صعب جدا و كل سنة بيكون اصعب من اللي قبلها و لارا زى ما انت شايف هما اذكياء بس ليه يطلعو صوتي متزعلش مني والله ما اقصد اتعصب عليك
مراد قبل راسها: انا عمري ما ازعل منك انا مقدر الحالة اللى بقيتي فيها معاكي حق انا قعد مع كل واحد ساعة كنت ها تشل م بالك انتي بقا بس هانت الامتحانات قربت كله ها يعدي مع الصبر كله ها يعدي طول ما احنا مع بعض ها نعدي كل حاجة و اي حاجة صعبة مفيش حاجه تصعب على لارا الحسيني ولا نسيتي
لارا بابتسامة: والله انا هادئة بس ظروف شغلي بقا احلي حاجة عملتها ان وقفت شغل و الاحلي منه انى اتجوزتك
مراد بحب: لو قولتها مليون مرة مش ها زهق ولا همل بحبك
لارا بحب: و انا كمان بحبك
و بعد مرور شهور عاصم و لارا امتحنو و نجاحو طبعا بعد ما طلعوا عين ابوهم و امهم
و في الجنينه كان مراد و لارا قعدين بيلعبو مع لارا و عاصم
لارا نظرت لى عاصم بابتسامة: جاهز
عاصم: يلا بينا
لارا: يا بينا يا زميل
لارا و عاصم فتحوا المياة لحد ما غرقو لارا و مراد
لارا: يييييه هدومي اتبهدلت عجبكككك كده عجبكككك يختييي
مراد: والله ل اوريهم عجبكككك اللى عيالك عملوا فيا
لارا بضحك: مش قادرة والله انتوا عيلة مجنونة
مراد شالها و بقا يدوخ بيها: انا بجنون بيكي بحبك يا سبب فرحتي
لارا: بحبككككك
مراد نزل لارا: بعمل ايه يا ابن المجنونة
عاصم: حلوة اوى
لارا: شكلكم كيوت اوى اومال ليه معانا بتشتغلو زعيق و نكد
لارا: بقا انا نكد يا بنت مراد انا ها وراكي النكد بجد
لارا: يا لهوي اجري يا مجدي اقصد اجري يا عاصم
مراد و لارا فضلوا يجرو و عيالهم و فضلوا يلعبوا و يرشو الالوان على بعض
و كده نقول فرررررركششششش
و توتا توتا خلصت الحدوتة

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رد قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى