روايات

رواية رحمة ومحمد الفصل الثاني 2 بقلم ندى عبدالعزيز

رواية رحمة ومحمد الفصل الثاني 2 بقلم ندى عبدالعزيز

رواية رحمة ومحمد الجزء الثاني

رواية رحمة ومحمد البارت الثاني

رواية رحمة ومحمد الحلقة الثانية

وقفنا لما الشلة دخلت المدرج والدكتور هزقهم
مريم بصدمة: اي دة؟؟؟
الشلة: بت ي مريم مش دة محمد ابن خالك
الدكتور: يلا برة محدش هيدخل م هيبقي استهتار من الأول كدة يلا اتفضلوا برة
مريم بدموع : بس
الدكتور: من غير بس مش عايز اسمع مبررات برة
الشلة كلها خرجت برة ومريم بتعيط
مريم: بقاا يزعقلي انا ابن الناس المحترمةة منه لله ومنك لله انتِ كمان ي سالي ي بنت ام سالي
سالي: الله في اي يختي ما كلنا اتهزقنا معاكي
الشلة: خلاص بقاا انتوا الأتنين وطلاما المحاضرة فكست يلا نروح السنتر
مريم وسالي: يلا
ف السنتر
الشلة:يا مستررر احنا جيناا
م محمود: ي هلا بالشلة المجنونه بتاعت السنتر وحشتوني والله ي بنات
مريم: والله وانت كمان ي مستر ووحشتنا حصتك
م محمود: والله وانتوا كمان وحشتوني ووحشتني لماضتكوا ف الحصة
الشلة: احنا كنا اهدي ناس ف السنتر ع فكرة ي مستر
م محمود: اوماااال ايوا ما انا عارف خصوصاً الهادية فيكوا واللي مبتعملش مشاكل خااالص سالي
سالي: الله ي مستر دة انا غلبانة
م محمود: ايوا ما انا عارف انتِ هتقولي لي
مريم: امال فين مستر حسام مش النهاردة حصته زي ما هي ولا غيرته الأيام
م محمود: لا هي نفس الأيام بس هو ف حصة جوا
الشلة: اشطاا هندخله
م محمود : ماشي بس من غير دوشة
الشلة: طبعاً ي مستر انت عارف احنا مبنعملش دوشة اصلاً
م محمود: طب يلا يختي انتِ وهي
الشلة دخلوا ع مستر حسام
الشلة كلها بيطبلوا ع الياب ودخلوا
م حسام: انتوا لسة مجانين زي ما انتوا اهلاً ي مجنونه انتي وهي
الشلة: احم احم هو احنا سمعتنا سبقانا اوي كدة
م حسام: سبقاكوا اوي يختي انتي وهي
الشلة: طب مش قدام الناس طيب خلي التهزيق بينا وبين بعضينا
م حسام: ع اساس ان انتوا اول مرة تتهزقوا مني قدام حد انتوا ع طول مهزقين اصلاً
الشلة: طب ي مستر شكراً
الشلة: طب نسيبك بقاا ي مستر ع تكمل حصتك
م حسام: ماشي بس ابقوا تعالوا تاني مطولوش اوي كدة
الشلة: تمام ي مستر سلام
م حسام: سلام
الشلة: سلام ي مستر محمود
م محمود: سلام ي بنات
بعد ما الشلة طلعت م السنتر و روحوا بيتهم
مريم اول ما دخلت البيت لقت
مريم: انت اي اللي جابك عندنا
محمد: انا جاي عند عمتي انتي مالك انتي
مريم: طب خليك بقاا عند عمتك ومتحتكش بيا ع تبقي تزعقلي وتطردني تاني
محمد: اقعدي طيب وهفهمك بالعقل
مريم: م قاعدة
محمد: بقولك اقعدي
مريم: مش قاعدة وانا اصلاً مقنونة
محمد : يبت بطلي تفاهه واكبري شوية واقعديي
مريم: يعم فكك من تفاهتي واديني قعدت اتفضل بقا قول اللي عندك واخلص
محمد: مش انتوا اللي جاين متأخر عن المحاضرة ب ربع ساعة ؟
مريم: ايوا
محمد: و اي دكتور مكاني مكنش هيدخلكوا
مريم: صح
محمد: يبقي مين اللي غلطان
مريم: انت
محمد : صبرني يارب ،انا غلطان ليه
مريم: انت بتدعي ع نفسك ليه يعم ،عشان زعقتلنا وزعقتلي انا بالأخص
محمد: انا دعيت ع نفسي ازاي ي بنتي
مريم: دعيت انك تبقي صبار دة الصبار وحش وبيشوك
محمد: لا انا هتشل خلاص ،المهم خلاص رضيتي عني
مريم: بعد الشر عنك م الشلل ،لا مرضتش عنك انت مصالحتنيش اصلاً
محمد: طب عايزة تتصالحي ب اي
مريم: شوكولاته
محمد: عنيا انا اصلاً عامل حسابي ع عارف انك م هتتصالحي غير ب كدة
مريم: طب بترغي ليه من الأول ما تطلعها من الأول بدل كل الهري دة
محمد: خدي يختي وان شاء الله يطمر،المهم بس متتأخروش تاني ع محدش هيدخل بعدي
مريم وهي بتاكل الشوكولاته: اه اه ان شاء الله
محمد: طب انا ماشي بقاا
الأم: انت ملحقتش تقعد يابني اقعد اتغدي معانا
محمد: لا معلش ي عمتو مرة تانية ورايا حاجات لازم اعملها
الأم: ماشي ي حبيبي بس ابقي تعالي تاني
محمد: ماشي ي عمتو سلام
الأم: سلام ي حبييي
مشي محمد وفي دماغه حاجة بيفكر فيها وملقاش غير حل واحد
محمد كلم علي وقاله ع الفكرة اللي ف دماغه ( مش هقولكوا اي الفكرة دلوقتي بس اكيد معظمكوا توقعها)
وعلي رحب بالفكرة جداً
نروح للبنات ع الجروب وهما بيتكلموا
مريم: جدعااان محمد صالحنيي
سالي: صالحك ازاي يعني م فاهمه ( انا م مستريحة للبت دي)
مريم: جابلي شوكولاتة ع زعقلي الصبح
سالي: اهاا ماشي مبروك
منه: مبروك💃،اوعي تكوني اتصالحتي بالساهل
مريم: عيب عليكي دة انا طلعت عينه الأول
منه: شطورة ي مريومتي
نروح ل تاني يوم وكان يوم الجمعة ووقت تنفيذ فكرة محمد
الأم: مريم ي مريم
مريم: لا رد
الأم: انتِ ي زفتة الطين ثانية واحدة القيكي قدامي
مريم: يوو ي ماما اديني صحيت في اي النهاردة اجازة حتي هو الواحد ميعرفش ينام ف البيت دة
الأم: بطلي برطمة يزفتة وادخلي البسي يلا
مريم: البس ليه انا مورايش حاجة
الأم: نفسي تسمعي الكلام م اول مرة اتنيلي البسي الفستان اللي ع السرير جوا وياريت متسأليش ليه واخلصي
مريم: حاضرر،يارب انا واقعة ف عيلة مبطقنيش وانا عسولة اصلاً يكونشي خطفني وانا اصلاً من بلاد برا
الأم بتريقة: بلاد برا يبت دة انتِ شبه شحاتين السيدة قال بلاد برا قال
مريم: طيب يستي متشكرين
ودخلت مريم تلبس لقت فستان اوف وايت جميل اوي لبسته ولبست الطرحة ومحطتش اي ميكب(بنتنا حلوة من غير اي حاجة)
مريم: انا خلصت م هتقولوا رايحين فين بردوا
علي: هي م امك قالتلك متسأليش ولا انتِ عايزة تتهزأي وخلاص
مريم:يلهوي ع حبكوا دة انتوا بتحبوني جداً،في اي ي جدعان هو كل ما حد يشوفني يهزأني دة اي دة يعم م سأله(طبعاً كدة كلكوا عرفتوا في اي)
بعد ما وصلوا الكافيه وكان ع النيل
علي: انزلي يلا يختي
نزلوا كلهم ومريم م فاهمه حاجة
دخلت الكافيه لقت زينه بتتحدف عليها وصواريخ(العاب نارية) ولقت محمد راكع ع رجله وفي ايديه خاتم وبيقولها تتجوزيني وصحابها كلهم موجودين وقرايبهم( توقعتوا كدة ولا لا)
مريم بصدمة: م فاهمه
محمد: حتي ف دي م فاهمه يشيخه الله يحرقك هتتجوزيني ولا لا اصل كدة كدة قدامك اختيارين ي توافقي ي توافقي بردوا مفيش مجال للرفض واخلصي بقاا ع رجلي وجعتني
مريم: خلاص هشفق عليك واوافق ولبست الخاتم وكلهم سقفوا وصحابها راحوا يسلموا عليها
اسيل: مبروك ي مريومة
منه: مبروك ي روحيي
ياسمين: مريومتي مبروووك أخيراً هنلبس سوارية
سالي: مبروك
مريم بفرحة:الله يبارك فيكوا عقبالكوا ي بنات
وشغلوا اغاني وقعدوا يرقصوا
( هل السعادة دي هتدوم ولا هتتقلب ل حزن دة هنعرفه ف الأحداث اللي جايه إن شاء الله)

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة ومحمد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى