روايات

رواية رحمة الفصل الثاني 2 بقلم آية أبوالخير

رواية رحمة الفصل الثاني 2 بقلم آية أبوالخير

رواية رحمة الجزء الثاني

رواية رحمة البارت الثاني

رواية رحمة الحلقة الثانية

رجعت من زكرياتي وقولت بصدمه وحزن .. يعني انا خلاص موت يعني محديش سامعني
بصيت علي بابا واخويا ويارا هيوحشوني واكتر ناس مبهدله نفسها عليا قولت.. معقول كنت بتحبوني اووي كده مع السلامه هتوحشوني اووي
بصيت علي نفسي وانا مرميه جثه علي الارض بحزن ومشيت لاقتي في دنيا تانيه غير دنيتا ناس معرفهاش قعده وانا مش عارفه اعمل ايه لاقيت راجل عجوز قاعد روحت عليه وقولت.. احنا فين وبنعنل ايه هنا
الراجل.. انتي في دار الحق بس للمقتولين اللي روحم مش مرتاحه
رحمه.. ايوه انا فعلا مش مرتاحه
الراجل.. انتي هنا في مكان احسن استغفري ربنا وقربي منه
رحمه.. بس انا عاوزه اعرف مين اللي قتلني
الراجل.. وهيفيد بي ايه ما انتي خلاص موتي
رحمه.. عاوزه اعرف مين اللي عمل فيا كده اكيد اهلي زعلانين عليا اكيد كريم هيموت علشاني وصحابي كمان
الراجل.. مصيرهم ينسو الإنسان نساي
رحمه.. بس برده عايزه اعرف مين اللي عمل فيا كده وليه عمل فيا كده
الراجل.. صدقيني مش هترتاحي بالعكس هتتعبي اكتر كده احسلك
رحمه.. لا عاوزه اشوف بنفسي واسمع بودني
الراجل.. قدامك 3 ايام تشوفي بنفسك وتسمعي بودنك وبعد كده هترجعي للمكان اللي مينفعش فيه رجوع
رحمه.. موافقه بس اعرف الحقيقه واطمن علي اهلي
الراجل.. مش هيشفوكي ولا هيسمعوكي انتي بس اللي تقدري تعملي كده
رحمه.. موافقه
وفعلا لاقيت نفسي في بيت بابا اللي كان بيعيط بي حرقه عليا قلبي اتقطع علشانه اوي كان نفسي اخده في حضني واقوله انا كويسه كده بس عاوزه حضنك بس لاقيت مرات ابويا بتقوله.. يا خويا بدل ما تعيط عليها عيط علينا احنا مش كانت ماتت قبل ما يكتبو الكتاب اهو جوزها هيورثها وهياخد اكتر منك
بابا.. ورث ايه دلوقتي انا مش عاوز حاجه انا عاوز بنتي ترجعلي
ردت وقالت.. بنتك خايبه لو كانت اتجوزت ابني كان زمان الفلوس رجعتلنا بلا خيبه
دخلت وراها وقالت لي محسن.. عجبك كده يا خايب اهي البت طارت بي فلوسها جتك نيله
محسن.. اه ياما والواد كريم ابن المحظوظه خد كل الفلوس يبختو
مرات الاب.. لو اعرف بس مين اللي قتلها
محسن.. وهستفادي ايه اكيد اللي قتلها كان بيكرها علشان مستفدش بي فلوسها
مرات الاب.. يبختك يا كريم
سبتهم ومشيت بعد ما اتأكدا أن مش هما وقولت.. حور ايوه هي حور اللي كانت بتحب كريم وهي اللي عملت فيا كده
وفعلا روحتلها بس انصدمت لما لقيتها بتعيط بحرقه ومامتها بطبطب عليها وبتقول.. كفايه بقي يا مني ادعلها بالرحمه
مني.. مش قادره يا ماما انتي متعرفيش رحمه بالنسبالي ايه انا اللي مزعلني أنها ماتت وهي فاكره اني بحب كريم وانا والله شلته من دماغي بمجرد بس اني عرفت أنها بتحبو بعدت عني مع اننا كنا اقرب اتنين لي بعض كان نفسي اخدها في حضني حضنها وحشني اووي يا ماما
كنت بسمع كلامها وانا مصدومه ازاي كنت قاسيه ووحشه كده معاها وهي بتحبني الحب ده كله انا اسفه يا مني نفسي ألزمن يرجع بس علشان اخدك في حضني وعتذرلك
مشيت من عندها وقولت اروح لي صاحبتي حور اقرب واحده ليا وهي اللي قالتي أن مني بتحب كريم كانت بتخاف عليا روحتلها بس انصدمت لما لقيتها بتحط ميكب وبترقص دخلت عليها مامتها وقالت.. وطي يبنتي الاغاني دي مش صحبتك لسه ميته
حور.. متغور في داهيه ازعل نفسي ليه ومن امتا وانا كنت بطيقها اصلا يا ساتر عليها ده بركه انها غارت في داهيه سبيني بقي ارقص وافرفش كده
الام.. طب أنتي متعرفيش مين اللي عمل فيها كده
حور.. مش عارفه هموت واعرف بس مش عارفه ليه شاكه في مرات ابوها وخصوصا انها كانت عاوزه تجوزها لي ابنها علشان فلوسها اهو كريم خد الفلوس ابن المحظوظه ميتحوزنيش انا
انصدمت وقولت.. ياااه ياحور انتي انا اللي كنت فكراكي صحبتي للدرجادي طلعتي واطيه ووحشه انتي اللي خلتيني اكره حور وهي احسن منك ميه مره
روحت علي علاء اخويا ولاقيته بيعيط عليا وبيقول.. وحشيني يا رحمه اووي كنت عاوز اسلمك لي عريسك بس ملحقتش يا حبيبتي
يارا.. انا مش مصدقه انها مبقتش معانا ده انا وهي مكناش بنفارق بعض ابدا وحشتيني يا رحمه
قعد اعيط بحرقه واقول.. وانتم كمان نفسي تسمعوني انا معاكو شيفاكو وحشتوني اووي
روحت لي كريم لانه كان اقرب حد ليا لاقيته في اوضته سرحان باين عليه الحزن قلبي اتقطع علشانه قعد جنبه حاولت اطبطب عليه بس مكنتش حاسس بيا خالص وقولت.. وحشتيني يا كريم اووي انا عارفه اني موتي كان صدمه ليك يا حبيبي بس غصب عني القدر كان اقوي مني ومنك خلي بالك من نفسك يا كريم وانا هفضل معاك طول الوقت مش هسيبك خالص
مشيت وسبته وانا مش عارفه اعمل ايه افتكرت سليم وقولت.. معقول يكون هو ايوه اكيد هو مفيش غيره
روحت علي بيته بس لاقيته ماسك صورتي وبيعيط بنهيار وبيقول.. موتي وسبتيني ليه انا حياتي وقفت من بعدك انا كنت عايش بس علشان انتي موجوده انا محبتش حد قدك ولا هحب
كنت واقفه مصدومه من كلامه وقولت.. معقول سليم بيحبني الحب ده كله وانا محستش بيه للدرجادي كنت قاسيه عليه
مشيت ورجعت بيت اخويا مكنتش برتاح غير عنده بس فجاه لاقيت يارا بتتسحب وبتتكلم في التليفون وبتقول.. ايوه يا حبيبي وانت كمان وحشتيني اووي
اتصدمت معقول دي يارا ازاي بتخون اخويا للدرجادي ادخدعت فيكي انتي كمان
لاقيتها بتضحك وبتقول.. اهو متنيل نايم جته مصيبه عليه انا خلاص زهقت منه وعاوزه اسيبو
كنت في حاله زهول من اللي بسمعو يارتني ما جيت يارتني ما قولت عاوزه اعرف الحقيقه يا تري وراكي ايه يا يارا ومين ده اللي بتخوني علاء معاه
لاقيت يارا قفلت وراحت عند صورتي وقالت.. بقي تموتي كده وكل فلوسك تروح جتك نيله اهو اخوكي هيطلعلو ملالين في الاخر كنت انا نقصاه هو كمان
لاقيت علاء خرج من الاوضه وبيقول.. بتعملي ايه يا يارا
يارا.. ابدا بقرا الفاتحه لي رحمه الله يرحمها
علاء.. الله يرحمها
يارا.. هو انت مش هتكلم مع كريم في موضوع الورث
علاء.. ورث ايه بس يا يارا ده وقته ده الله يكون في عونه
يارا.. يا خويا الحي ابقي من الميت المهم الورث ولازم تفهمو أن هو المفروض يتنازل هو اصلا كتب الكتاب اه بس دي قبل ما تموت بس دقايق يبقي مالوش ورث
علاء.. ازاي بقي مش بقي جوزها خلاص

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى