روايات

رواية ذكريات لا تموت الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت الجزء الخامس

رواية ذكريات لا تموت البارت الخامس

رواية ذكريات لا تموت
رواية ذكريات لا تموت

رواية ذكريات لا تموت الحلقة الخامسة

طلعت وانصدمت من اللي كانوا موجودين كان بابا وماما قاعدين مع ماما ملاك روحت ليهم انا الشريط بيتعرض قدامي كل لحظة حصلت لقيت بابا جاي ناحيتي وبيحضني وبيقول بدموع….. انا اسف سامحيني اني شكـ…ــيت فيكي يا بنتي المفروض اني اكون سندك وادعمك ومشكش فيكي ابدا بس الشيـــ…طان لعب في دماغي وعملت اللي عملته دا ولقيت ماما جايه ليا وعيونها مليانه دموع وبتقول……لما جيتي على الدنيا دي كنت مبسوطه جدا بس لما ابوكي سماكي مريم علي اسم حبيبته زعلت وبقيت بكر*هك على الرغم من انك بنتي بس كر*هتك سامحيني يا مريم انا عرفت غلطي سامحيني نزل محمد من على السلم وقال….. وايه اللي اتغير وعرفتوا الزاي ان مريم بريئه ولا دا ايه رد بابا وقال…… الشب اللي اسمه ليث جه لينا وحكي لينا الحقيقة وان مريم ملهاش ذنب وانه عمل كدا بس علشان ينت*قم منها لأنها رفضته وضر*بته قدام الجامعة كلها وانه عرف غلطه ودا بعد ما عرف حقيقة مراته وانها ست خا*ينه وعرف ان ربنا بياخد حق مريم فجه وحكي لينا الحقيقة كنت مصدومة علشان ليث جه وحكي ليهم الحقيقة هما صدقوا وانا اللي دموع وصوتوا نشفوا من كتر ما كنت بقول انا بريئه والله العظيم بريئه مصدقونيش انا اللي اتربيت على ايديهم رمو*ني برا البيت علشان حاجة محصلتش وهو الغريب جه وقال كلمتين صدقوه رديت وانا بنهار تماما وقولت…… طب مفيش حد جه قال ليك يا بابا ان بنتك حامل مثلا او بنتك بقالها خمس سنين قاعده عندي أو بنتك بتشتغل رقا*صة مثلا يعني مهو حضرتك بتصدق اللي بيتقال على طول وبعدين روحت لماما وقولت ليها……..

 

 

ذنبي انا ايه علشان تعامليني المعامله دي هااا ذنبي انا ايه لا شوفت منك حنان الأم ولا شوفت منك لحظة خوف عليا كنتي كل لحظة تشوفيني فيها تقولي كلام زي السـ…ــم بيقــ…ـتل فيها بالتدريج ذتبي انا ايه انا مخترتش ان اسمي يكون مريم بس انا فخورة بالاسم دا انا كنت عايزه عيله حلوه ام تخاف عليا وتعاملني بحنيه أول ما تشوفني زعلانه تجي عندي وطبطب عليا أم تكون حاسة بيا وخايفه على مستقبلي أم تدعيلي مش تدعي عليا فاكرة اللي قولتيه من خمس سنين في البيت كان ايه يا ماما وبعدين روحت لبابا وقولت………..طب يا بابا انت قولت ان ولادك مات*وا هترجعهم يعيشوا الزاي هاا انا طول عمري كان نفسي يكون ليا اب مش بالاسم لا بالفعل يكون سند ليا يكون الحضن اللي بتحاما فيه يكون الدرع اللي لما أقع في مشاكل هو يحميني ليه ليه عملت كدا ليه انا ذنبي ايه علشان يحصل فيا دا كله ذنبي ايه خمس سنين كنت بعمل نفسي مبسوطه قدام الكل وانا من جوايا سكا*كين بتقطع فيا عامله نفسي مبسوطه انا في اوضتي عامله زي البر*كان دموعي اللي بحاول اوقفها ومش بتوقف خالص خمس سنين والكل شايف مريم القويه اللي بقت سيدة أعمال ناجحه ومش ناقصها حاجة بس ميعرفوش ان جوايا نا*ر بتاكل فيا جوايا ج*روح كنت بقول ان الزمن كفيل انه يداويها بس محصلش كدا وقت ما كنت محتجاكوا معايا بكل سهولة وبساطة اتخلتوا عني انا كان حلمي هو اني اعيش حياة هاديه مع عيله سعيده اب بيحبنا و يكون سند لينا ام تحن عليا لما تلاقيني زعلانه أو مدايقه تجي تحضني حضنها بس هيكون كفيل انه يرجع بسمتي زي الاول اخ يكون السند التاني ليا بعد بابا واخت اعتبرها توأم روحي احكي ليها كل اللي فيا هي دي الحياة اللي كنت عايزاها هي دي بس محصلش كدا انا مش معارضة علي قدري لاني انا عارفه ان ربنا كاتب ليا الخير وانا مستنيه الخير ده وهفضل مستنياه لآخر عمري بس اللي زعلني بجد ود*مرني اني محستش بحنان الام ولا بسند الاب………خت نفس عميق وبعدين كملت كلامي من بين دموعي وقولت……..مفيش ام بتزعل من عيالها ولا اب ودا اللي عارفاه بس في حقيقة انا مقتنعه بيها وماشيه عليها ان ربنا غفور رحيم فاحنا كبشر منسمحش ليه اذا كان ربنا بيغفر احنا منغفرش ليه انا مسمحاكوا كلكوا لاني عايزه اختم حياتي بنهاية سعيدة عايزه اعيش يوم واحد من غير و*جع و هموم وفجأة بدأت احسن بدوخه وان توازني بدا يختل ولاحظت بحاجة نازله من بوقي حطيت ايدي اشوفه لقيت د*م ساعاتها عرفت ان خلاص نها*يتي قربت كل معاناتي هتنتهي للأبد كل احزاني كل اوجا*عي كل مشاعري خلاص هتترتاح وانا هرتاح بدأت افتكر كل الذكريات كلها كانت بتظهر قدامي معرفش الزاي بس لقيت نفسي بشوف ذكرياتي وانا بضحك من قلبي مع خواتي لما مرة تعبت ولقيت ماما بتهتم بيا لما حسيت بدموع ماما وهي نازله علي وشهي لما كان جسمي سخن وان الدموع دي كانت زي المايه هدت السخنه كل ابتسامه كل حاجة افتكرتها وأخيرا افتكرت ضحكه تيته وكلامها لما قالت……..هتحسي باحساس جميل جدا لما تعرفي ان عوض ربنا جه وجه الوقت انك تاخدي مكافأتك ساعتها هتشوفي رسمه في خيالك جميله جدا هو احساس بيتشكل حسب اللي انتي عايزاه وفعلا لقيت نفسي في مكان واسع ارض خضرة وفي شجرة كبيرة وفي ناس قاعده تحت الشجرة دي ولابسين ابيض ونسمات الهوا كانت كفيله انها ترسم البسمة على الوجه ولون السماء الصافي الجميل والزرع الأخضر والورود الملونه كان الحلم دا جميل جدا حسيت اني مش عايزه ارجع لا انا عايزه افضل هنا عالطول ديما وفجأة غبت عن الوعي ومعرفش ايه اللي حصل بعدها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

 

 

فوقت ولقيت نفسي في غرفه العنايه المركزه ولقيت ممرضة جنبي نديت عليها وطلبت منها طلب ونفذته وبعدها نطقت الشهادة و روحت من العالم دا
لقيت الممرضة بتجري وبتنادي علي الدكتور وبتقول….. المريضه قلبها و*قف لقيت ماما والعيله كلها داخله لقيت ماما جايه ناحية جسمي ومسكته وعماله تهز فيه وتقول بانهيار ودموع…….لا لا مستحيل دا يحصل مستحيل تسبيني وانتي لسه ماختيش حناني لسه مدتكيش حناني لسه لسه مشبعتش من كلمة ماما لسه،لسه في كلام يامة عايزه اقوله ليكي لسه عايزه اسمع صوتك اسمع كلمه ماما طب بصي انا هفضل اعتذر منك لحد لما تسامحيني بس بلاش المقلب دا لانه مش حلو لا انا لسه عايزه احكي واقول انا بحبك قديه لسه عايزه اخدك في حضني واشم ريحتك واشبع منها لسه عايزه اعوضك عن اللي راح لسه عايزه انسيكي اللي شوفتيه لسه لسه مريم حبيبتي يلا فوقي انا ماما انتي ديما بتسمعي كلامي ومش بتعصيني وانا دلوقتي بقلك اصحى فتحييييييي عيونك دي وريني لونها الأزرق الجميل يلا يا مريم يلا انتي جسمك بدا يجمد كدا ليه محمد روح هات بطانيه لاختك اختك بردانه يلا وانتي يا جنه روحي هاتي دفايه لاختك يلا اكيد علشان هي بردانه مش قادرة تفتح عيونها اكيد، مريم حبيبتي متخافيش انا هفضل وخداكي في حضني لحد لما تدفي وتفتحي عيونك ماشي، انتوا بتعيطوا ليه مريم كويسة مريم كويسة فاهمين مريم كويسة مريم فتحي عيونك وقولي ليهم انك كويسة يلا بطلي التمثيل دا انا عارفة انك بتعملي كدا علشان زعلانه مني طب انا اسفة يلا بقى يلا مريم مريم مريييييييييييييييم لاااااااااااااااااااااااا
الممرضة بدموع………الانسة مريم طلبت مني خدمة قبل ماتمو*ت الله يرحمها وانا هنفذ اللي قالته ليا وشغلت تسجيل وكانت مريم اللي بتتكلم….. هاي انا عارفة ان لما تسمعوا التسجيل دا هكون مو*ت، احساسين متناقضين الأول مبسوطة علشان راحة عند ربنا واخيرا امنيتي هتتحقق والتاني خايفة خايفة اني اكون اذ*نبت في دنيتي او اكون عملت حاجة اغضب*ت ربنا مني وانا مش عارفة او اكون اذ*يت حد من غير قصدي خايفة من ظلمة القبر خايفة من احساس الوحدة لا هلاقي جنه اختي تيجي تهزر معايا ولا هلاقي محمد اخويا يخش ويحكي ويكلم معايا ولا هلاقي اي حضن ادفي فيه خايفة اني اكون من اهل النا*ر خايفة من حاجات كتيرة جدا ماما من زمان وانا عايزه اقلك اني بحبك وعمري ما زعلت منك ابدا لا بس انا كان بيصعب عليا نفسي بس كنت حاسة ديما أن نفسي مظلو*مه بس ديما كنت بدعي ربنا كان نفسي في حضن

 

 

واحد بس منك حضن واحد احس فيه بحنانك ودفي الحضن واحس بالأمان كان نفسي لما عرفت ان ايامي معدودة في الدنيا دي اترمي في حضنك واعيط لانكوا هتوحشوني والله العظيم هتوحشوني جدا ابقى تعالى عندي و زوريني لاني مش بحب الضلمة ولا الوحدة ماشي وابقى ابتسمي لان ضحكتك هتفرحني ماشي اتفقنا اتفقنا وصح ابقى اعملي في يوم الاكل اللي كنت بحبه و وزعيه على الناس الغلابه لان كدا هكون وكان انا اللي باكل ماشي هتوحشيني اوي يا قلبي سلام، بابا انا ديما كنت بتمنى ان ربنا يطول في عمرك ولا يحرمني منك ابدا لان فكرة اني اخسرك كانت بتعذ*ب قلبي وتبكيني بدل الدموع د*م انا آسفه لو كنت زعلت حضرتك في أي حاجة والنبي بلاش تزعل مني لاني مقدرش على زعلك خالص وخلي بالك من نفسك ومن الكل ماشي هتوحشني والله بحبك يا احلى اب في الدنيا دي سلام، جنه جناتي تعرفي ان الاسم دا هيوحشني اوي مش هقدر ادخل اوضتك واخضك واصحيكي زي كل يوم بعد كدا ولا هقلك دكتوره جنه شدي حيلك ولا هفرح بيكي يوم فرحك ولا هقدر اشوفك بالفستان الأبيض ولا هعرف اقلك طالعة احلى عروسة سامحيني ماشي وصح خالي بالك من نفسك وبلاش اكل يامة علشان الدايت ههه ماشي هتوحشيني اوي يا جنه سلام، دكتور محمد احساسي اني لقيت سند ليا وقت مشكلتي وانك وثقت فيا ومتخلتش عني كان احساس حلو جدا وانا فرحانه بيه محمد انت إنسان طيب وقلبك صافي وخليك كدا ديما الجسم السليم بيقدر يقاوم اي مر*يض يا محمد انا صح هكون بعيدة عنك بس انا متأكدة انك هتمشي على مبدأ الخير ديما واعرف ان المسامح كريم احنا بشر وكلنا بنغلط ماشي صح حابه اقلك على حاجة ٣٣ ٢٢ ١١ اكيد هتعرف انا قصدي ايه هتوحشني جدا يا اغلى اخ ليا، ملاك هانم انا لو فضلت اقول واعيد عمره كلامي ما هيوفي اللي عملتيه لينا بس كل اللي اقدر اقوله ان بجد الفترة اللي عشتها معاكي كانت من أجمل الفترات اللي مريت بيها في حياتي ونصيحة مني متياسيش من رحمة ربنا ودا اللي اقدر اقوله، انا خلاص حاسة ان الو*جع اللي حاسة بيه بدا يروح واني مرتاحة دلوقتي بس طلبي الاخير هو جمعته العيلة حافظوا عليها ديما وارسموا البسمة على وجه كل شخص وارسموا الآمال ديما الحلم علشان توصله مش مستحيل بس صعب لان في مواقف هتواجهك الواقف دي هي اللي صعبة بس هتحس لما توصل للحلم دا ان كل اللي مريت بيه علشان توصل للحظة دي ولا حاجة عافر حلمك يستاهل وديما افتكر ان ربنا معانا انا خلصت كلامي دلوقتي واخر حاجة هقلها ليكوا smile

 

 

التسجيل خلص ولقيت ماما بتقول بانهيار ودموع…….كنتي ملاك في عالم ما*ذي ملقتيش اي امان فيه بتمنى انك تكوني مرتاحة دلوقتي انا آسفه على كل دمعه نزلت من عيونك وكنت السبب فيها آسفه على كل دمعه نزلت ومكنتش موجوده علشان امسحها آسفة
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
جسمها اندفن وروحت المكتب بتاعها لقيت خازنه فيه وفتحتها ولقيت تسجيل فيديو فيه شغلته وكلنا شفناه لقنها فيه بتقول بابتسامه ……. هااااااااي ليه الدموع دي لا انا كدا زعلانه انا قولت ايه دموع نو ابتسامة يااس طبعا انا مش هطول عليكوا بالفديو دا محمد انا بسلم ليك كل إدارات الشركات وبطلب منك أن نص أرباح الشركات تبني بيها مدرسة تجمع فيها الأطفال يتعلموا علشان يحققوا حلمهم ماشي كح كح كح سوري الظاهر اني هضطر اقفل دلوقتي سلام يا حبايبي سلام وقفلت ودا كان آخر فديو ليها وكان اخر كلام ليها واخر ابتسامه وضحكة ليها
ودا هو الهدف لبناء المدرسة دي اللي بقت من أكبر المدراس في مصر والأطفال بيحققوا حلمهم فعلا زي ما مريم اتمنت طفل قال……. عمو عمو ممكن تقولي اسم القصة دي ايه علشان عايز انشرها في صحيفة المدرسه علشان الطلاب كلهم يعرفوها ضحكت وقولت………. برأيك كدا يكون الاسم ايه رد احد الأطفال وقال…….. كفاح ورد الاخر……. ملاك في عالم قاسي رد الاخر…….. ذكريات لا تموت او أختي رديت بابتسامه…… هي فعلا ذكريات لا تموت يبقى اسم القصة ذكريات لا تموت ويلا بقى الحصص هتبدا الأطفال راحوا وانا روحت أزورها وحشتني اوي روحت ليها لقيت الزهور هتدبل بدلتها بسرعة لاني عارف انها مش بتحب الزهور الدبلانه ودي هي الحكايه يا مريم عرفتي بقى انا ليه سميتك مريم ردت تلك الطفله الصغيره……. انا لما اكبر هكون زي خالتو مريم كدا رديت بابتسامة تمام وانا معاكي وهكون سند ليكي لقيتها واقفه على الباب رديت…….مروة انتي بتعملي ايه هنا رديت وقولت………….

 

 

 

جايه اختم المقال دا وأسألك سؤال تفتكر ان شخصية مريم في منها كتير رد بضحك وابتسامه……. كل إنسان عنده جوهرة نادرة جواه مميزاه عن غيرة لو هو حاول بس يدور عليها هلاقيها بتشده ليها بنورها الصافي بتاعها مريم كانت متسلحة بالقرآن الكريم وكانت حاطت ثقتها في ربنا ديما رغم كل الظروف ولو الانسان عمل كدا وسبها على ربنا و وكل أمره ايه هينعرف ساعتها ان شخصية مريم موجوده عند الكل مش مقتصرة على حد رديت وانا ماشية……… سمعت مرة حد بيقول لو حياتك دي عبارة عن فلم هل هتقدر انك تعرضه قدام اهلك وأصحابك وكان الجواب بالنفي فرد ذلك الشخص وقال
‌‏- سؤال صريح..؟!
-لو عرضت حياتك كاملة بكل تفاصيلها ڪ فيلم.’
-هل تستطيع مشاهدته مع أهلك..؟!
-وعرضه أمام الناس..؟!
إذا كان الجواب ( لا )
فأحسن إنتاج الفيلم لأنه سيعرض يوم القيامة”
ولا تجعل الله أهون الناظرين لك.”
“وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ “💛
انا خلصت مهمتي هنا سلام ومشيت وانا بقول ان الحياة مش مستهلة اننا نخسر بعض علشانها الحياة دي عبارة عن اختبار لينا واحنا يا ننجح يا نفشل
#تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذكريات لا تموت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى