روايات

رواية ذات الوجهين الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين البارت السادس والثلاثون

رواية ذات الوجهين الجزء السادس والثلاثون

رواية ذات الوجهين
رواية ذات الوجهين

رواية ذات الوجهين الحلقة السادسة والثلاثون

ذات بتصرخ بجنون: انت بتعيط ليه اكلتك وانت رافض تاكل وكل ما اشيلك تصرخ كأنها لعنه وحلت عليا
الطفل زاد عياطه بشكل هستيري وهي اخدت الموبيل تتصل بنور الي حطها عالرفض صرخت اكتر: حتي ابوك عملي رفض لو هو عايزك يجي يساعدني ويربي طفل مجنون
الطفل عيط وذات نخت ع ركبها وشمته وبعدت بقرفه: اخيه ريحتك وحشه عزه انتي يا بلوه اوف راحت فين دي
ضربت السرير بالطفل وطلعت لقتهم بيتكلموا في المطبخ وقفت تتسمع عليهم!!!!
نورهان بتفرك ايدها في توتر: انتي متاكده ياعزه انهم خلاص اطلقوا
عزه: اظاهر كدا لان امبارح لما جات الست ياسمين اتخانقوا سوي والست ياسمين طلبت مني الم حاجاتها وبعدها طلبت من الباشمهندس يحصلها عند المأذون يظهر خطه الباشمهندس فشلت انه يصالحها
نوهان خبطت كفوف ايدها في بعض من كتر القهره: يبقي اطلقوا اه ياولاد ع ابني الي كبر ودبل ووسامته راحت منه وياسمين زادت حلاوه وجمال اصل فيه راجل معجب بيها
عزه شهقت: مين الراجل ده
نورهان مسكت دماغها وكأنها مهدوده واتكلمت بصعوبه :شخص قريب منهم اسمه محمد الكاشف طليق الي تنغدر ذات
عزه بتشرح بأيدها: سمعت انه بقي عنده فندق ومطعم وماشاء الله مش ملاحق وست ياسمين وضحي شغالين معاه وشوفته ع التلفزيون ظهر في حلقه مع المذيعه هبه والصراحه هو حلو ووسيم وذكي
نورهان: اه اتاري وبينافس ابني الي خسر ياسمين لما جات الحقيره ذات الشر وطعنتها في ضهرها مش عارفه امتي ربنا هيغفرله ذنبه
ذات الي فرحت بشر انهم اطلقوا لكن الغيره والحقد ملاها اوي من الكلام عن ياسمين وجمالها وجري محمد وراها ومن حقدها اللعين مسكت فازه كسرتها بقوه عالارض عملت صوت انفجار عالي!!!
عزه نطت من عالارض بخضه: ايه الصوت ده يا ست نورهان
نورهان: وانا هعرف منين منا قاعده معاكي
عزه سحبتها ع برا: قومي نشوف
نورهان وقفت وتهز دماغها بحسره : ياخساره الفازه دي اشتراها رفعت من الصين عارفه كانت في مزاد اشتراها بألف جنيه
عزه بتلم حطام الفازه مسكت قطعه مكسوره عليها السعر: امال ليه مكتوب 980 جنيه
نورهان: انا عرفاله بقي يله نضفي بسرعه
………..قصص منه محمد كاتب………
ذات فتحت الموبيل ع صفحه محمد لقته ناشر عده صور مع ياسمين وكاتب تحت واحده فيهم(( شكرا ع كل حاجه وشكرا انك اديتني فرصه وفضلتي جنبي انتي ابتسامتي))
ذات اتكلمت بحقد : اممم محمد معجب بياسمين
راحت بصت ع نفسها في المرايا واتحصرت ع جمالها الي راح وشعرها الي بقي مجعد وبشرتها الي من قله الكريمات جفت من بريقها وفوق كل ده بقت بكرش خفيف راحت بسرعه البرق تفتح البوك ملئتش فلوس كتير بقت تفتش كل الادراج زي المجنونه وهي بتفتش لقت علبه ادراج فتحتها لقت كاميرا غاليه وساعات مركات وكذا حاجه اخدتهم وحطتهم في شنطه وقررت تخرج تبيعهم وراحت لبست بلوزه قط ع بنطلون جينز محزق جدا وسابت العيل وخرجت!!!
عزه لمحتها جايه عليهم: اه يامدلع
نورهان لفت وشافتها لابسه اخر شياكه بصتلها باحتقار من فوق لتحت !!
ذات هزت كتفها ببرود : انا خارجه اعمل شوبنج عزه خالي بالك من العيل
نورهان بعصبية وبصوت جامد: عزه مش خدمتك وملكيش اي حق تأمريها وفجأه تخرجي تتسرمحي ابنك ربيه بنفسك
ذات كتفت ايدها وبتحدي عشان تغيظها: عزه مش خدمتي لكن خدمه نور ,,ونور ابو العيل يعني بقت عزه خدامه مازن الخلاصه اهتمي بمازن لحد ما نور يجي يهتم بابنه لانه مش ابني لوحدي _ رفعت حواجبها بشكل مستفز _وطبعا انتي منتهيه الصلاحيه مش هتفهمي ازاي بنولد الاطفال _ بصتلها بسخريه ومشت بدلع
نورهان بعدائية : هي الوقحه دي بتقول اني عجوزه
عزه ضربت خدها كذا مره: وهي قالت بس انك عجوزه دي اخدت مفتاح عربيتك
نورهان عيونها وسعت بشكل هستيري: ايه مفاتيح عربيتي
عزه ضربت الارض بقوه : ايوه وربنا
نورهان طلعت تجري بسرعه البرق
عزه رمت المكنسه وراحت وراها: امشي براحه انتي ست عجوزه دلوقت
ذات ركبت العربيه ونورهان بتنادي عليها بنفعال وذات طنشتها ولا كأنها بتنادي وحركتها واتنطتت من الفرحه
نورهان بصرخه وهي تحط ايدها على قلبها: انا هبلغ رفعت الوضع ده مبقتش اتحمله خلاص
عزه لفت ع نورهان الي مقهوره : خدي شهيق لتموتي بحسرتك
نورهان بشمئزاز : دي قالت رايحه لشوبنج جابت فلوس منين
عزه برقت: ايوه صح جابت منين معرفش
……………قصص منه محمد كاتب………..
ياسمين دخلت تحط فوط وصابون في الغرف وبتلف جات عيونها ع مكان نور كان واقف فيه مع محمد لما كان بياخد المقاسات ومسكت دموعها قبل ما تغرق عدسه عيونها وخرجت أأعدت قدام البحر كمحاوله تطرده من تفكيرها
محمد شافها وكلم ضحي: طبيعي تكون حالتها كدا لسه مطلقه بس عمرها ما كنت محبطه للدرجه
ضحي عيونها متحجره وبتلمع الزجاج بأقوي ما عندها: ودلوقت جه دورك والي ناوي تعمله اعمله بسرعه
محمد اتنهد بحيره: انا بفكر اطلبها للجواز ع طول ولا اعمل خطوبه في شهور العده ايه رايك
ضحي: راي مينفعش تطلب لا خطوبه ولا جوزا ع الاقل دلوقت الي المفروض تعمله حاليا هو تخلقلها شغل اكترومتضغطتش عليها
محمد التفت عليها بسرعه وبتعجب: ايه اشغلها واخلقلها شغل تعمله بس ده مش هيوترها اكتر
ضحي : كل ما هتشتغل مش هتفكر كتير وانت كمان تكون ادتها شويه وقت وسبتلها مساحه لفتره وهي هتتعافي مع نفسها ولحد ما يجي الوقت سواء طلبت خطوبه جواز كل حاجه هتبقي سهله ووممكنه
ياسمين فاقت من ذكريتها لما لقته قعد قدامها واتكلم شويه معاها في شغل تاني
ياسمين ببتسامه: ده شغل جديد ولازم يعني اعمله
محمد ابتسملها: ايوه انا مش عايزك فاضيه
ياسمين بصتلو بدهشه واستغراب
محمد هرش وري ودنه برتباك: الي اقصده يعني كل ما هتشتغلي اكتر هتنسي تفكري في حياتك الشخصيه كتير
ياسمين: تمام! انت عايزني اكمل حياتي بعد الطلاق
محمد طقطق بصوابعه بهدوء وهز دماغه بشفقه: لاني بجد قلقان عليكي
ياسمين بصتله وابتسامتله ابتسامه طيرت عقله :واضح بس هايل وفعلا دي افضل طريقه حتي مفكرش بجنون وطبعا هاخد مرتب اكبر
محمد حس انها فكت لما كلمها
ياسمين بابتسامة شقية : خلاص انا هشتغل واشتغل واشتغل والشغل بس الي هيبقي في دماغي ارتاحت
محمد بهتمام: انا والله كل همي تنسي الي فات لان انا عملت نفسك بعد الطلاق والشغل بيساعد كتير ع الخروج من الازمه
ياسمين اخدت نفس وبشقاوه طفوليه : تمام وموافقه ومعنديش مانع
محمد لف وبص لضحي وشاورلها بلايك وضحي لفتلوا ضهرها وهي بتمسح دمعه نزلت من عينها
……..قصص منه محمد كاتب……..
ذات باعت الحاجه ودخلت محل نضارات ماركه واخدت ثلاثه بأسعار غاليه وبعدها دخلت محل مجوهرات اختارت سلسله بسيطه لبستها في رقبتها ودفعت الحساب وخارجه لمحها فريد حصلها وراح وراها كانت دخلت محل للملابس واختارت فستان وبعد ما لبسته وعجبها بتشد الستاره لقته واقف قدامها بأجمل ابتسامه
ذات فتحت بؤها مذهولة وبصتلو بدهشه كبيره: فريد بيه
فريد ابتسم وسحبها لبرا بسرعه: رقبه مكشوفه كدا متنسبهاش السلسله دي لازم يكون عليها عقد الماظ غالي وله قيمه اكتر من دي
ذات بصتله بتأمل وكئنها مش مصدقه وحركت صوابع ايدها ع رقبتها بطريقه مثيره
فريد تنح مكانه وفضل يبحلق فيها لانها انثي كامله الانوثه للمتعه المحرمه وطلع موبيله من جيب البدله وصورها كذا صوره
ذات مثلت الكسوف وبأخف صوت: ليه بتصورني انا مسمحتلكش
فريد وهو مبتسم لها : اسف طبعا بس انا بعت صورتك للسكرتيره تساعدك في اختيار المجوهرات الي تناسب الفستان ياتري مستعجله تروحي لو مش كدا هخليها تجبهولك لحد هنا
ذات الفرحه واضحه علي عيونها الي بتشع طمع وجشع نطقت بلهفه: بجد!
فريد كمل كلامه وهو بيقرب عليها وابتسم ابتسامة عارف تأثيرها على الي زيها: ايوه بجد انا مبهزرش ابدا اصل الفستان جميل وشيك جدا ولايق عليكي اوي وانا حبيته اوي اوي ولو عليه مجوهرات من المحل_ حط ايده ع رقبتها وحركها بطريقه مثيره) اظن هيكيون جميل جدا
ذات رفعت راسها وبصتله بنعومة
فريد: ذات ممكن تخاليني انول الشرف تبقي معايا لبعض الوقت ولو كدا هلغي اجتماع شغلي واكون معاكي ونتعشا سوي
ذات رمشت بقوة: هو انا بالاهميه دي
فريد كانت عيونه مركزه ع تفاصلها : يعني مش عارفه انتي مهمه بالنسبه لي من فتره طويله من ايام ما كلمتك فيديو وانتي في لندن وبعدها شوفتك في المطعم
ذات فضلت واقفه مكانها عيونها تروح وتيجي وتمثل التوتر من نظراته المتفحصه المعجبه ورفعت دماغها وبصتلو بنظرات كلها اثاره واغراء
فريد اتشجع وقرب منها اوي :تسمحيلي
فريد ناولها الموبيل وهي رنت ع رقمها من خلاله وبصتله: المره الجايه الي هنتقابل فيها انا هلبس العقد واتمني العقد الي اختارته عشان يخليني اجمل ويزيد من جمالي
فريد :انا واثق
ذات : طالما قولت كدا يبقي السلسله متناسبنيش ولازم تقلعهالي بنفسك
ذات عطته ظهرها وهو قلعها السلسله وصوابع ايده بتلمس رقبتها بأثاره
ذات حركت ايدها ع رقبتها وصدرها وبصتلوا: متسبش رقبتي عريانه كدا لمده طويله
فريد ابتسم وحط السلسله في كف ايدها وقال: مش هسيبها عريانه لوقت طويل ده اكيد
ذات ببتسامه: اشوفك المره الجايه
فريد هزلها دماغه وابتسملها وهي بادلته الابتسامه ودخلت تغير الفستان وفضلت تتامل جمالها في المرايا
ذات بعد ما خلصت طلعت تحاسب الكشير: الحساب كام
الموظفه: حد دفعه عشانك
ذات بستغراب :حد مين
الموظفه: الراجل الي كان واقف معاكي في غرفه القياس واختارلك كذا فستان عشانك ع ذوقه
ذات شافت العلب وشهقت بفرحه: كل دول
ذات اخدت العلب ورسمت على شفايفها ابتسامة خبيثة: كدا اقدر انافس ياسمين
………..قصص منه محمد كاتب………..
ذات بتقيس الهدوم والطفل بيصرخ من قلبه صرخت فيه: بطل عياط يله قلت بطل عياط انت ليه مش بتساعدني وتوقف عياط
ياسمين سمعت صوت صراخها عليه وراحت وقفت وري الستاره وحزينه ع الطفل من امه الانانيه المجنونه
ذات صرخت اكتر: قلت بطل عياط انا هموت من الصداع
رفعت دخل عليها:ايه ماله مازن
ذات حطت ايديها على وسطها : معرفش مالو بسأله مش بيرد
نورها بصلها بنفور: ده طفل ازاي هيرد يا خلل ده لو رد كدا يبقي عبقري انتي جنسك ايه ازاي مش عارفه تسكتي طفل
ذات بصراحه مالهاش مثيل : متتكلميش انتي مخلفتيش ابدا
نورهان: اه مخلفتش بس ربيت نور ومعظم اطفال المنطقه ع عكسك ام مستهتره زيك سابت ابنها مع حد تاني وخرجت تتسرمح
ذات كملت وهي هتدبح نورهان بنظراتها:خالي ابوه يجي يربيه بدل ما تقفي ترمي اللوم عليا روحي ارمي اللوم ع ابوه
نورهان رايحه عليها و بزعيق: انتي عايزه ايه في ليلتك دي
رفعت رجع نورهان لوري وقرب ووقف قصادها وبحده : بطلي تقاوحي ابوه دلوقت مش موجود بس جده هيعتني ويهتم بيه
ذات بتصلو بتكبر وعوجت رقبتها
رفعت: عزه خدي مازن عندي ع الاوضه
عزه :حاضر
رفعت: الليله هاخده ينام معايا وارحمه
ذات: يكون احسن ولما تشوف نور بلغه ان ذات ليها مكان تروح فيه اكيد ولو مجاش يتحمل مسؤليه العيل ومسؤليتي مش هتحمل
فريد ربع ايده قدام صدره ونظراته الناريه مسلطه عليها من فوق لتحت يسمع تكمله وقاحتها!
ذات بغرور: عايزه اقولك ان واحده زي مستحيل تبقي ولا شئ
رفعت اضايق من نبره التعالي: نور هيتحمل مسؤليه ابنه ده اكيد متقلقيش بالنسبه للامر ده اما بالنسبه لمراته هو معندوش غير زوجه واحده واظن انتي عارفه هو اختار مين ياسمين الي نور هيموت عليها اما ليكي انا مش عارف انتي مين وسؤال كان لازم اسالهولك انتي مين
ذات انقهرت منه واتكت ع اسنانها لما ضاف اخر كلمه بسخرية وبصلها من فوق لتحت وسابها ومشي
نورهان :عزه هاتي مازن عندي
عزه :حاضر
نورهان لفت عيونها في انحاء الغرفه وحست بغثيان من المنظر: اوضتك دي ولا مقلب زباله يازباله
ذات: اصم الله عليكي عسل بطحينه
نورهان بصتلها بقرفه ومشت
ذات: كويس انه اخدوه من قدامي خاليني اعرف اقيس الهدوم عيل رزل وزنان
استوب واشوف رايكم ومعانا نوربشخصيه جديده لما يكسر الدنيا وباسم خوري اول ظهوره بادائه المخيف

نور من يوم الطلاق اعتكف في البيت مش بيخرج مش بيشتغل ونايم ع طول كأنه في غيبوبه لاجل غير معلوم ,,بيفوق بس عشان يشوف صورتها ويستعيد ذكريتهم مع بعض بين ضحكه و دمعه .. فرحه و ألم .. لقاء و فراق .. و تظل حواسه هي الرابط الأبدي بين تلك الذكريات .. في رحيق عطر و طعم حلو و نغمة رنانة و لمسة دافيه وهكذا مجرد شوق وحنين مؤلم ويرجع يمدد جسمه ع الارض زي القتيل وتنزل دموعه و تنساب في انكسار جريح ,, لحد ما سمع صوت بكاء طفل انزعج وفرك عيونه لحد ما لقاه الي فتح عليه الشباك والضوء ضرب في عيونه
نور قام بسرعه من علارض: ايه ده مين هنا؟!
رفعت لف وبصلو: ده انا
نور فرك عيونه الي كلها نوم: بابا
رفعت ضحك: تخيل! والحمد لله انك لسه فاكر ابوك معني كدا عقلك لسه شغال عارف صوت مين الي كان شغال
نور: ابني مازن هو انت جبته معاك هنا
رفعت: لاء ومعرفش ابن مين انا شغلته من اليوتيوب واوعي تفكر اني هسجل صوت عياط ابنك عشان تسمعه وتشفق عليه وترحمه من الي هو فيه بس لو حبيت تسمعه روح البيت وانت تسمعه
نور هز له رأسه بشدة بعيون كلها رفض وحزن
رفعت ضربه ع كف ايده: انت ابن مين
نور بتزمر: انا مش عايز اروح واشوف وشها
رفعت: مين دي الي مش عايز تشوف وشها مش عايز تشوف وش ياسمين ولا وش ذات ولا مش عايز تشوفهم الاتنين
نور دفن وشه بين ركبته وضمهم لصدره وعض على شفته بمراره و قبض على كفه بألم لانه قاصد ذات الشوكة الحقيرة الي ظهرت في طريقه
رفعت زقه في ركبته : سالتك ابن مين انت ورثت الجبن ده منين لا انا ولا امك الله يرحمها عمرنا مهربنا من الحقيقه او المواجهه وعمرنا مستخبينا من المشاكل وانت دايما تستخبي جوه البيت زي كدا
نور غمض عيونه بألـم ورجع فتحتهم و عيونه معلقه بالسقف
رفعت تابع كلامه :بس عارف ابنك بيعيط ليل مع نهار ذات مش عارفه تعتني يالطفل كما يجب وانا ونورهان وعزه مش عايزين نشيل ذنبه وامك وذات كل شويه يعضوا في بعض زي الديوك والمظلوم العيل ذات تلومك وتلومك وتلومك ولما خفت من اثار الولاده خرجت للشوبنج
نور وسع عيونه وبسؤال: شوبنج ومين يهتم بمازن
رفعت نفخ بعصبية: انت لسه بتسأل مين انا فاهم بأنك مجروح للطلاقك من ياسمين
نور حس بمجرد ذكر اسمها دقات قلبه عليت..وقلبه كله كأنه هيطلع من مكانه ويوصل لحلقه وعيونه بسرعه اتملت بالدموع !!
رفعت :بس انت ناضج وعندك عيل وعارف انك بتتألم انه جه من زنا لانك بتخاف ربنا بس امر الله نفذ وهي تتحمل ذنبه وانت عملت الي عليك كتبته بأسمك ومرمتهوش في الشارع وقلت وانا مالي وربنا غفور رحيم ومطلع وشاهد انه مش بخطرك فمتعملهاش جنازه وفكر بأنك لازم تكمل واجبك وتفوق وخد بالك ياسمين ست ذكيه
نور كرمش ملامحه بستغراب:ذكيه
رفعت: ايوه ذكيه ولو مفكر انها هترجع لراجل ضعيف ومهزوم نايم ليل مع نهار بالمنوم ومش متحمل مسؤليه ابنه_مسك دقنه_ بوصلي هنا خلاص انتهي وقت الشفقه ع نفسك ان الاوان تشفق ع الطفل ولا هتسيبه مع واحده زي ذات ومفكر ست زيها ممكن تربي عيل سوي صالح لنفسه وصالح للمجتمع
نور هز راسها بمعني انها متنفعش تربي قطه
رفعت خبطه كذا مره في كتفه: يبقي فوق وبلاش يأس من رحمه الله
رفعت اخد موبيله وقام نور مسك كف ايده وقعده لمكانه وحدف نفسه جوه حضن ابوه.و انفجر في البكاء ورفعت مسح ع راسه بحنان ومتحسر عشانه واتمني لو يقدر يخفف عليه النار اللي مشعلله بجوفه!!!
………….قصص منه محمد كانب………
في المطعم
بتاكل وتبتسم وايدها تتحرك ع العقد
فريد عقد ايده ع صدره وبيتأملها: شكلك جعانه اوي
ذات :جعانه جدا جدا اصلي مكلتش اكل زي ده من فتره طويله
فريد طلع سيجاره يدخنها واتكلم وهي بين شفايفه: نور مش عارف ان دي وجبتك المفضله
ذات كشرت بستياء:متتكلمش عن الراجل ده قدامي هو مش بيهتم بيا ابدا ولا بيشوفني حتي ولو شويه تصور من يوم ما وولدت مجاش ولا مره يشوف حتي ابنه
فريد : سمعت انه هو وياسمين اطلقوا ياتري هتتجوزي منه
ذات سألته بصوت ناعم انثوي رقيق: انت عايزني اتجوزه
فريد: انتي قولتي مش مهتم بيكي يبقي ليه تربطي نفسك بيه
ذات حطت ايدها تحت ذقنها : انت شايف ينفع اتجوز مين؟!
فريد حط رجل فوق التانيه: راجل مستعد يهتم بيكي واستناكي عشان بس تبصيلوا
ذات عيونها لمعت ببريق غريب وفرحت اوي بكلامه وابتسمتله
فريد لمحه داخل رفع ايده وشاورله ببتسامه عريضه : باسم
باسم ابتسم وحضنه و قال بفرحة كبيره : اهلا يا فريد عامل ايه
فريد مسد على ظهره و الابتسامة على شفايفه: بخير رجعت من برا امتي؟!
باسم خرج من حضنه: لسه راجع من روما ( خبطه ع كتفه بخفيف) لما تكون فاضي عدي عليا
فريد شاورله ع عيونه: من عنيا! اه باسم دي صديقتي ذات
ذات بصتلوا وباسم بادلها نفس النظره
ذات مدتله ايدها: اهلا باسم بيه
باسم مسك ايدها يسلم: اهلا ذات تسمحيلي ( ابتسم بخبث ورفع ايدها وباسها
ذات اعجبت بيه لحد ما فريد اضايق وحمحم ووشه احمر
فريد: باسم بالتحيه دي انا كدا اخسر قدامك وانا بحاول اسجل نقط
باسم رفع كف ايده يعتذار: اسف لكن ع اي حال بس انت كمان متدنيش الفرصه اسجل اهداف
ذات رفعت عيونها وبصتله بقوه وكأنها مش فاهمه هو بيقول ايه
فريد عقد حواجبه دليل ع عدم الفهم: مش فاهم
باسم ضربه بنظرة غريبة :حيث اننا وصلنا للنقطه دي
فريد بصله بنظرات غاضبه وقطعه بحده : لا موصلناش لـ اي نقطه يا باسم
باسم رسم شبح ابتسامه وببرود : كدا يبقي واو اوي
ذات لما فهمت قصده خطرت على باالها فكره جهنمية قامت وقفت فجآه وقالت بخبث : لحظه متتخانقوش انا عن نفسي بحب اللالعاب ولو في الحياه منافسين جامدين كدا هيكون اللعب ممتع
فريد بص لباسم الي انفجر في الضحك وهي ضحكت بخلاعه ومياصه معاه
فريد مسك كف ايدها وبغيظ: هفكر في اللعبه الجايه ده وعد اما بالنسبه للعبه دي انا عايز العبها لوحدي الاول
باسم عيونه عليها بشهوه:عشان احنا اصدقاء هتراجع بس لما تسيب اللعب انا هلعب مكانك فورا
فريد بصله يقصد ايه الحقير هو بيتغزل فيها قدامه عيني عينك
باسم انحني قدامها: ذات سعيد بمقابلتك جدا
ذات بضحكه: وانا بالمثل
باسم يمشي خطوه ويرجع يلف يبصلها بأعجاب وهي لسه واقفة متابعاه و فريد فضل متك ع كف ايدها لحد ما اتحرك باسم ومشي
ذات ببتسامه هاديه : ع فكره باسم مشي ياتري هتسيب ايدي
فريد بخشونه:ممكن مسبهاش لاني مش هسمح لحد يعترض وياخد طريقي بعد دلوقت
ذات بخبث ومكر:انا معاك اصل انا لسه مشبعتش ولما اشبع هشوف هتكمل وهتقدر تواصل وتستني
فريد طفي السيجاره بسرعه: مش محتاج تسألي انا استنيتك من اول مره كلمتيني وعندي استعداد للانتظار فاليه مقدرش اعمل ده
ذات أأعدت وشربت كاس العصير وفريد قلدها وشرب نفسها!!!
…………قصص منه محمد كاتب………….
رجعت بالليل حطت علب الهدايا ع التربيزه لقته قاعد مع ابنه وواخده في حضنه ومستنيها
نور رفع عينه عليها وسألها: كنتي فين الساعه اتنين الصبح ليه راجعه دلوقت
ذات ربعت ايدها ولوت بوزها ونفخت بزهق:انت الي كنت فين افتكرت تسأل عليا دلوقت واخيرا اتكرمت وافتكرت ان عندك زوجه وطفل من واجبك تهتم بيهم خطوه عزيزه
نور حط الطفل ع سريره المتحرك ووقف قدامها وبصلها بنظرة نارية: متغيرش الموضوع كنتي فين وليه راجعه دلوقت وايه العقد ده اشترتيه منين وجبتي فلوسه اصلا منين وايه الهدوم دي جبتي فلوسها منين طبعا انتي سرقتي حاجات من البيت مش كدا حاجاتي مش لقيها وحاجات ابويا وحاجات امي انتي سرقتيها
ذات صرخت فيه بعصبية : ايوه سايبني من غير ولا مليم صرفت نفسي
نور الشياطين رقصت قدامه وزعق فيها: بتعترفي من غير اي خشا انتي ايه مفيش ذره ضمير ولا اخلاق
ذات :لان ضميري اشتغل لوقت طويل بسبب واحد اناني زيك اتحملت وبعدت عن أذيه ياسمين بتاعتك وسكت لحد ولاده ابنك زي ما اتفقنا لكن بعد ما طلقتها انت معلمتش الي وعدتني بيه
نوربصلها من فوق لتحت وقال ببرود :انا عمري ما وعدتك ابدا وقلت هتجوزك انتي فكرتي في ده لوحدك
ذات تصرخ بعصبية: اه فعلا فكرت فيه لوحدي لاني معتقده انك هتيجي وتتحمل المسؤليه وتحس ع دمك وتتجوزني بعد ما ولدت ابنك بس كنت غلطانه لان اخلاقياتك الي بينا شايفني دون المستوي ع الاطلاق ولو عرفت ده من البدايه كنت سرقتك من زمان
نور بصلها بنظرات غضب وشاور عليها بكل احتقار: انتي واحده منحطه عمرك ما فكرتي الا في نفسك لانك انانيه مهما كان معاكي مش معبي عينك لان معندكيش رضا ابدا بالي ربنا كتبهولك والي في ايدك وطول الوقت عايزه عايزه المهم تسعدي نفسك وبس
ذات بحقد: وانت الي ياسلام مفيش منك اتنين علارض انت واحد كدب وخان مراته معايا وبقولهالك لو مدتنيش فلوس هبيع كل حته في البيت وابقي شوف
نور صرخ فيها بجنون: عشان الفلوس هتبقي حراميه
ذات بنفعال: ومستعده اعمل اكتر من كدا كمان حتي لو هبيع جسمي هعملها
نور مسح شعره بغضب وصرخ فيها : انتي حرام تكوني ام حررررام
ذات خبطت ع صدره:خلاص خدوه ربيه انت بنفسك ولو مش عايزه ارميه في الشارع للكلاب
نور رفع ايده وضربها بقسوه على وشها ومن قوته اخدته ووقعت بيه علارض وصرخت وحطت ايديها على خدها
نور بغل وحقد : ازاي تقولي عنه كدا ده بشر
ذات ماسكه خدها الي احمر بشده وصرخت فيه: انت انسان مجنون من يوم ما اتولدت محدش ضربني كدا
نور بحمقه: لانك مش بتلمي لسانك الي زي العقرب ده وماشيه تشوطي بيه
ذات مسكت كل حاجه وفضلت تحدفه بيها: ازاي تعمل فيا كدا ياحقير غور في داهيه من قدامي
نور بيحاول يتفادي الحاجه عشان الطفل ومسك دراعها ولوي ايدها وحدفها على الكنبه وعيونه طالع منها نار وشرار: اخرسي يا مجنونه
ذات هزت رأسها ورجعت تصرخ فيه بجنون وفضلت تضربه بقوة على صدره وتبعده عنها وهلبشته بضوافرها في رقبته وخربشته جامد جدا وتزقه: غور من قدامي غور
هنا صرخت بأعلي صوت لما نور هجم عليها بوحشية ومسكها من شعرها وفضل يلطش فيها
نورهان بتجري ع السلم: الحق يا رفعت دول هيكسروا البيت
رفعت شدها بيسحبها: انا راي مندخليش
نورهان حطت ايدها فوق راسها: نهار اسود عليا امال نسيبهم يقتلوا بعض وبعدين مش سامع العيل بيعيط
رفعت اتنهد: سامع بس سبيه يحل المشكله الي خلقها بنفسه ارجعي نامي
نورهان جريت عليهم بتوتر : لاء مازن بيعيط
رفعت راح وراها ودخل ووصرخ فيهم: بس قلت بس ايه ده شويه عيال
ذات والكحل الأسود سايل وشعرها منكوش ونطقت بوقاحه: انت متعلمنيش علم ابنك ضربني وبهدلني ده قاسي وبربري
نورهان بشماته وفرحه: انت واحده تستحقي الضرب بالقبقاب والله راجل انه ضربك
ذات بشراسة : بس يا سافله تحبي تضربي
نورهان فتحت ايدها الاتنين : تعالي يا زباله
نور بيشد ذات ورفعت بيشد نورهان
رفعت شخط فيهم: خلاص يانورهان لميتوا علينا الجيران عيب والله عيب انا بقالي 30 سنه في الحته عمر ما حد سمع حسنا اتكلموا بالعقل
ذات رمت ايد نور بقوه عنها وبعدت عنه ونفضت ايدها بقرفه: انا مش قاعده في البيت هنا دقيقه واحده مع راجل عجوز خرفان ومراته ست مجنونه وابنهم اناني انا مش هفضل هنا اظن اديت واجبي كأم بما يكفي حمل وولاده ونسيب الاب يربي ويكبر وانا هسترد حياتي
نورهان بفضول: رايحه فين دي
رفعت بعصبيه: تروح في ستين داهيه ده يخصها نور تقدر تدبر الامر
نور مسك رقبته المجروحه من ضوافرها: ايوه يا بابا انا ههتم بأبني
رفعت: عزه ارجعي نامي وخدي نورهان معاكي يله
نور اخد نفس قوي قعد ورفع ابنه لحضنه وباس جبينه ونزلت دموعه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذات الوجهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى