روايات

رواية ذئب الصحراء الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية ذئب الصحراء الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية ذئب الصحراء الجزء الأول

رواية ذئب الصحراء البارت الأول

رواية ذئب الصحراء الحلقة الأولى

الرجاله دول اقذر خلق الله معندهمش احساس والضمير معدوم عندهم…لما بيعوزوا حاجه يبقوا لمؤاخذه زي ال*** لحد مايحصلوعليها وبعد اكده يرموها ..
هما مابيعرفوش يدوا حاجه دايما بياخدوا..ويتباهوا بنفسهم دايما..وكان الدنيا ملكهم..ميعرفوش الرحمه او حتى مش سامعين بيها..ينبسطوا لما يشوفوا دموعنا..بيتغذوا على وجعنا..ولو وحده اعترضت او اشتكت تبقى قليلة الربايه..
شايفن نفسهم على ايه مش عارفه..نكونش نحن الستات منعرفش نعيش من غيرهم..لا احنا نعرف نعيش..ونعرف قوي كمان..
هنادي :للدرجادي بتكرهي الرجاله يا مرجانه…
مرجانه :بكرههم دي قليله علي بحسه نحيتهم ..انا بقرف منهم..عارفه يعني ايه تقرفي من حاجه..انا بقرف منهم..ومسمهمش رجاله ..دول ذكور الرجاله ماتوا من زمان من دور جدي وجدك..
هنادي :عشان اكده رافضه تتجوزي سالم كبير الغجر..

 

 

مرجانه :سالم مين اللي اتجوزه..وكبير الغجر على ايه..انا بقولك بكرههم …كيف عايزاني افكر اني اتجوز…
هنادي:يعني هتفضلي ع الحال ده كتير..
مرجانه :وماله الحال ده اهاه الحمد لله مش ناقصني حاجه..وبشتغل وباصرف على نفسي وعلى امي..وعايشه والحمد لله..
هنادي : مش عايزه عيال يشيلوكي لما تكبري..
مرجانه :لا ياختي ربنا خلقنا وبصير بينا..وبعباده..ومش هيسيبنا..
هنادي :انتي حتى معرفتيش رجاله من صغرك اومال بتكرهيهم اكده ليه..
مرجانه :صح معرفتش رجاله..بس قلبي اتقرص من الراجل اللي المفروض يبقى سندي وعزوتي بالدنيا دي..
هنادي :تقصدي ابوكي..
مرجانه :انا ماليش اب…انا امي وابوي هيا نرجس وبس ..وبلاش السيره دي عشان متعكننيش عليا.
هنادي :خلاص خلاص انتي اتقمصتي اكده ليه..متيجي يابت يامرجانه نرقص شويه مدام امك وامي مش هنيه وراحوا يبارك لمرات جارنا بالواد ..والدنيا ليل والليل طويل بدل الزهق اللي احنا فيه
مرجانه : تصدقي فكره اقلها افك عن نفسي شويه بدل كلامك الماصخ ده..
هنادي طب يلاا…واني هشغل اغنيه حلوه اكده.
مرجانه :لا استني هجيب الخلخال اللي جبتهولي امي..
هنادي: ماشي ياستي متتاخريش..
مرجانه :مش هتاخر..
_______

 

 

غالب :انا مش عارف انت ليه اصريت نطلع الصحرى بنفسنا عشان نهرب الراجل ده مكانوا رجالتنا عملو الواجب وخلاص..
مصطفى :ده صاحب عمي حمدان ياغالب وهو طلب مني اكده اقوام ازعله اكيد ميصحش..
غالب :انا عارف انت بتحب عمك ده على ايه..بعدين انت كبير البلد والكل يحسبلك ميت حساب تيجي انت عند عمك وتقف ليه عايز افهم..
مصطفى :مش هنبتدا دلوقتي قولتلك …خلاص..
غالب :ماشي ياسيدي اتكتمنا اهاه بس انت جايبنا عند الغجر هنا ليه..
مصطفى :عشان هنهرب الراجل مع مجموعة منهم هيطلعوا بطريق الصحرى على ليبيا ومن هناك رجالتنا يأمناوله طريقه يسفروه بلاد براا.فهمتها ياغالب..
غالب :ايوه فهمت وهنخلص ميتي اني زهقت..
مصطفى : اششش اي الصوت ده..
نظر من شق البيت لينبهر بتلك التي ترقص بمهارة لتتزامن ضربات قلبه المتسارعه..مع صوت خلخالها..ابتلع ما بجوفه بانبهار.وهو ينظر لجمال تلك الفتاه شعرها الحرير خصرها المنحوت جسدها المتناسق وضحكتها الفتانه…ليسمع صوت الاخر مالك متنح اكده ليه وريني عايز اشوف..
مصطفى :اسكت متعرفش تسكت..ليبقى على حاله ..حاول الاخر ألنظر لكنه اخرج صوت لتطفئ الاغاني بسرعه وتتجه نحو الباب ولم ترى احد لتعود وتدخل عند صديقتها..
كان قد اخذ صديقه واختبأ..
ليهمس غالب : مالك اتجننت اياك..

 

 

مصطفى :غزال ياغالب..غزال..ولازم اصطاده..
غالب :انت بتقول ايه مش فاهم عليك..
مصطفى بخبث :مش انا ذيب الصحرى..الذيب شاف فريسته وعايز يصطاد..
غالب :لا لا يامصطفى مش اكده دول غجر عارف يعني ايه..يعني مينفعش..وبعدين ذيب الصحرى بشغلك مش بالستات انت من ايمتا بقيت اكده..
مصطفى :من دلوقتي…وخلاص مفيهاش نقاش..
غالب :يامصطفى..
ردد بابتسامه ماكره امشي امشي خليني نشوف سالم كبيرهم..ونشوف هنهرب الراجل ميتاى وكيف…وبعدين افضى للغزاله دي..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذئب الصحراء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى