روايات

رواية خيانه مشروعه الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي أحمد

رواية خيانه مشروعه الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي أحمد

رواية خيانه مشروعه البارت الثالث عشر

رواية خيانه مشروعه الجزء الثالث عشر

خيانه مشروعه
خيانه مشروعه

رواية خيانه مشروعه الحلقة الثالثة عشر

جاسر بغضب/ انت بتقول ايه

اسر ببرود/ اللي سمعته انا قررت اتجوز مليكه

اخت ملاك انت مالك متضايق ليه

ميرا بتوتر/ انت بتقول ايه بس يا اسر سبت البنات

الكون كله وما لقيتش غير مليكه وافترضنا ان هي ما موفقتش عليك هتعمل ايه

اسر /في ايه يا ماما انا قررت ان اتجوز مليكه لاني شايفها بنت كويسه ومناسبه ليا وانا متاكد ان هي مستحيل ترفضني انا شاب كويس بس انا مش بمدح في نفسي بس ده الواقع

قد يعجبك ايضا

الحلقه ٢٠ احببت زوجة اخى المتوفى

الحلقه ١٩ احببت زوجة اخى المتوفى

جاسر/ انا قلت كلام ولازم يتسمع مستحيل تتجوز مليكه

ملاك/ في ايه يا جاسر اخوك ما غلطش في حاجه وانا متاكده ان عيلتي هتوافق احنا مش هتلاقي عريس لاختي احسن منك

جاسر/ احسن منه في ايه انت ليه مش فاهمه انا مش عايز الموضوع ده نتكلم فيه تاني انا قلت كلمته ولازم تتسمع

ملاك بغضب /ا على ايه انت شايفه نفسك انك صح

وانا كمان يهمني مصلحه اختي وهكلم اهلي بعد اذنكم قالت كده وقامت من على الاكل بغضب

اسر /عاجبك اللي انت عملته انا مش فاهم ايه اعتراضك البنت كويسه وانا مش لاقي بنت احسن منها انا برايي انك تروح تصالح مراتك وبلاش مشاكل على الفاضي بعد اذنك

ميرا/ اسر ما تزعلش استنى

اسر بغضب/ لا مش هستنى انت كمان مش فرحانه

انا نويت اتجوز واكمل عيله كلكم عليا بس انا خلاص اخذت قراري ونويت اني اتجوز سواء وافقت او لا

طلع على أوضته بغضب

بصت ميرا على اثره بحزن كان نفسها ان هي تفرحه بس ازاي هتقبل ان هو يتجوز واحده حامل من اخوه وغير كده مليكه مش هتقبل ان هي تتجوزه وحتى لو قبلت هتبقى واخدها علشان توصل جاسر حاسس بضيق في نفسها

وبصت لجاسر بغضب وقالت

في ايه يا جاسر انت بتعمل ليه؟ كده يا ابني حرام عليك انا ما صدقت ان هو رجع مش عارف تحتوي اخوك ليه

جاسر /عايزاني احتويه ازاي يعني واحد بيقول لي راح يخطب مليكه وانا قلت لا مش راضي يسمع الكلام ليه؟

ميرا/ يسمع الكلام ليه من غير سبب كان لازم تقول له سبب على رفضك وكمان تقول لمراتك سبب ولا انت ما عندكش سبب

اتوتر من نظره مامته ليه اللي فيها شك وفيها اتهام فحب ان هو يقفل الموضوع نهائي قام بغضب علشان يدري الموقف

انا ماشي انتوا ما حدش يتكلم معاكم في حاجه اصلا عايز يتجوزوا خليه يروح يتجوزها انا مش هتدخله في حاجه

قال الكلام وخرج زي الرعد وساب مامته حزينه مش عارفه تتصرف في النصيبه اللي هي فيها راحت بسرعه مسكت التليفون بتاعها ورنيت على مليكه

في نفس الوقت كانت مليكه نايمه في اوضتها بعد ما رجعت عاشت مع عيلتها لانها كانت قاعده في الشقه بتاعتها هي وجاسر

ملكه/ الو مين

ميرا/ هيكون مين يعني انا ميرا هانم

مليكه /ايه الحكايه يا طنط في ايه جاسر حصل له حاجه

ميرا /لا يا حبيبتي ما حصل لهوش حاجه انت اللي هيحصل لك نصيبه كبيره دلوقتي

مليكه /مصيبه كبيره اتكلمي يا طنط في ايه

ميرا/ في عريس متقدم لك ومش اي عريس ده يبقى اخو جوزك اسر قلت ايه يا عروسه مصيبه ولا مش مصيبه

مليكه بصدمه/ انت بتقولي ايه اسر عايز يتجوزني انا طب ازاي احنا ما تقابلناش قبل عن كده عشان يعجب بيا ويجي يطلب ايدي

ميرا/ اهو اللي حصل اتصرفي دلوقتي هتقدري ازاي ترفضي انك تتجوزي اسر وكمان ملاك موافقه وقالت ان هي هتقنع اهلها واتخانقت هي وجاسر على الموضوع ده لان هو رافض رفض تام

مليكه بفرحه وما ركزيش في اي حاجه غير ان جاسر رفض ان هي تتجوز غيره واتكلمت بدون وعي منها

“بجد جاسر رافض ان اتجوز غيره”

ميرا /ما تفرحيش قوي هو رافض علشان انت حامل في ابنه وعلشان هو عمل علاقه معاكي مش هيسمح لاخوه ان هو يتجوز واحده زيك فهمتي دلوقتي مش حبا فيك يعني

مليكه بغضب/ ما تحاسبي على كلامك يا ميرا هانم ايه واحده زيي ومش واحده زيي يعني ابنك اللي سهل الله المهم دلوقتي انت رني عليا ليه

ميرا باستغراب/ رن عليك عشان توقفي الكارثه دي

مليكه بتفكير/ ومين قال لك ان هوقف حاجه انا هخلي ابنك هو اللي يقف كل حاجه هخليه يعترف بابنه قدام الكل ويقول لاخوه ليه هو رفض ان هو يجوزني ليه انا ابقى غبيه لو ما استغلتش الموقف ده لمصلحتي يا ميرا هانم

ميرا بغضب/ انت فعلا شيطانه وانا غلطانه اني انت اتعملت مع واحده زيك واحده ولا بتفكر في الدنيا ولا في الاخره روحي يا شيخه حسبي الله ونعم الوكيل فيك

مليكه/ شكرا على المدح اللي انت قلتيه في حاجه تانيه عايزه تقوليها سلام

قفلت معاها من غير ما تسمع الرد وبعد كده ابتسمت بشر ان القدر بيساعدها علشان تظهر ابنها للضوء وقدام المجتمع يعترف بيه جاسر ويسيب ملاك

قعدت تضحك ومستنيه عصبيه جاسر عليها يا اما توافق قامت من على السرير وراحت عشان تستحمى عشان تجهز نفسها الخبر السعيد

***************

في نفس الوقت في بيت جاسر في اوضه ملاك

كانت ملاك بترن على مامتها علشان تقول لها الخبر ده

ملاك بحب/صباح الخير يا ست الكل عامله ايه

نيره بحب/ الحمد لله يا قلبي انت عامله ايه وجاسر كويس معاكي

ملاك/ الحمد لله احنا كويسين كنت عايزه اقول لك خبر يا ماما متاكده انه هيفرحك

نيره بحب/ قولي لي يا وش السعد انت اصلا ما يجيش منك غير السعاده

ملاك/اسر اخو جوزي جاي من ا السفر وطلب مني ان هو ياخذ موعد مع بابا عشان يجي يتقدم لملكه فانا حبيت ابلغك واشوف رايكم قبل ما يجي

نيره بجد يجي ينور يا حبيبتي اخيرا هطمن عليها

وهفرح بيها مش عارفه يا بنتي كل ما احاول اقرب منها كام تبعدني عنها مش عارفه ليه

ملاك /ما تزعليش نفسك يا امي انت ما غلطتيش

انت دايما بتحاولي انك تقربي مننا بس هي عشان تربيه جدتنا مقصره فيها جدا ولانها ما كانتش بتحبك فزرعت الكره في حياه اختي وقالت لها ان انت مش بتحبيها ولا انا بحبها ولا حتى بابا بيحبها كلنا بنكرهها وبنغير منها يمكن ده اللي ماثر على حياتها

نيره بحزن /ربنا يهديها احنا ما عندناش مانع يا حبيبتي بس انت عارفه الراي الاول والاخير لمليكه فلازم اروح ابلغها

ملاك/ ماشي يا ماما قولي لي ولو هي وافقت ابقى بلغيني عشان نيجي

نيره /ماشي يا حبيبتي عايزه حاجه

ملاك/ عايز سلامتك يا قلبي سلام

قفلت مع مامتهاوهي بتتنفس بصعوبه

من الخطه اللي عملتها عشان تنتقم منهم بس فكرت مع نفسها يا ترى اللي بتعمله ده صح ولا لا

وافتكرت كلام ناريمان لما قالت لها على الخطه دي

فلاش باك

ملاك /اسر انت متاكده ان هو اللي هيساعدنا

ناريمان/ ايوه هو ما فيش غيره حتى لو كان اخوه انا عارف اسر حاجات انت نفسك ما تعرفهاش

ملاك /فعلا انا واسر كنا اصحاب في الجامعه جدا بس بعد ما اتجوزت على طول سافر ما اعرفش ليه ولما سالته ما رضيش يجاوبني

ناريمان /انا هقول لك ليه بس عايزاكي ما تزعليش لما اقول لك

ملاك قولي/ يا حبيبتي خضتيني

ناريمان/ اسر بيحبك انت

ملاك بصدمه/ انت بتقولي ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خيانه مشروعه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!