روايات

رواية خطيبي اتجوز ماما الفصل الثاني 2 بقلم هويدا زغلول

رواية خطيبي اتجوز ماما الفصل الثاني 2 بقلم هويدا زغلول

رواية خطيبي اتجوز ماما الجزء الثاني

رواية خطيبي اتجوز ماما البارت الثاني

رواية خطيبي اتجوز ماما الحلقة الثانية

بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده هشام قال

هشام _ هو انا هعمل كده بس علشان اخرج من المشكله اللي انا واقع فيها بس بعدها مش هتعرفي عني حاجه

مديحه _ ومين قالك ان انا عايزه اعرف عنك حاجه اخرج يلا كمل الجوازه. بعدها خرج وهاني
كان قاعد

هشام _ والله مش عارف اقولك ايه يا استاذ هاني العروسه عايزه مؤخر مليون جنيه

هاني _مليون ايه ليه ان شاء الله لا طبعا مش موافق

هشام _ اهدى بس يا استاذ هاني الكلام اخده وعطا ما ينفعش كده هي
عايزه تضمن حقها هي لسه عارفك امبارح
من حقها تضمن حقها

هاني _ بس مليون كتير اوي

هشام _ معقول كتير علي عروستنا وبعدها
فعلا كتب الكتاب. واخدني وروحنا وكنت
حاطه الطرحه علي وشي

هاني _ هو انتي هتفضلي مكسوفه كده ما تشيلي الطرحه بقي

وبعدها شلت الطرحه

هاني _ اي ده انتي ازاي العروسه معقول
مش انتي امها

الام _ اه أنا امها وبقولك اي يا تعيش بمي يرضي الله يا اما هاخد المليون جنيه

هاني _. والله ما هسكت للي اسمه هشام
ده بيضحك عليا.وانتي كمان

مديحه _ لو مش عجبك طلقني وبعدها نزل

وفي بيت قديم كانت قاعده شروق وكانت
طالعه ساره

ساره _ اي ده مين اللي تحت السلم. خرجت
شروق

شروق_ ارجوكي وطي صوتك انا مش هعملك
حاجه انا بس مش عارفه اروح فين

ساره _ انتي مين وازاي قاعده هنا

شروق _ انا مش فاكره اي حاجه ومش عارفه
انا فين

ساره _ انتي شكلك بنت حلال تعالي معايا
فوق طيب وفعلا طلعت معاها وامها كانت. وافقه وقالت

الام _ اي يا بنتي عامله ارن عليكي مش بترضي
ايه ده انتى معاكي ضيوف ولا لي

ساره _ اه يا ماما تعالي يا حبيبتي ادخلي
وبعدها دخلت وخرجت لمامتها اعملي
الاكل يا ماما بسرعه

الام _ هو فيه اي ومين دي وبتعمل اي هنا

ساره _ معرفش يا ماما انا لقيتها قاعده
تحت وبصراحه شكلها غلبان اوي

الام _ هو انتي يا بنتي هتفضلي هبله كده جايبه لنا واحده من الشارع ومطلعها
لنا هنا البيت

ساره _ طب ممكن يا ماما بس تسكتي دلوقتي ارجوكي بعدين نبقى نكمل كلامنا اعملي الاكل بسرعه وبعدها دخلت ل شروق

شروق _انا اسفه والله عارفه ان انا عملتلك مشكله بس بجد انا مش
لاقيه اي مكان اروحه

ساره _بصي اسمعيني كويس قوي انا دكتور امراض نفسيه واقدر ابص في عين اي حد اعرف
هو كداب ولا صادق

شروق _ ولما شوفتني عرفت ان انا ايه

ساره _ كدابه بس شكلك غلبانه هو انا مش فاهمه ايه حكايتك بالظبط بس قلبي بيقولي انك بتكذبي وانتي عارفه كل حاجه عن حياتك

شروق _ دي حقيقه انا هقولك على الموضوع كله والله وفعلا قالت ليها وفي شقه هاني
كنت نايمه بالفستان في الصاله وهو دخل وقال

هاني _ انتي يا انتي ما تقومي يا ستي انتي مالك نايمه كده ليه ، وبعدها قومت وقولت

مديحه _ايه ده انت جيت معلش وانا قاعده عينيا راحت في النوم

هاني _ هو ما فيش اي عنوان تاني للنصاب اللي اسمه هشام ده والله العظيم ما هسيبه

مديحه _انا موافقه تطلقني ومش عايزه منك المليون جنيه وكل واحد يروح لحاله

هاني _ اه ماله والمفروض انا اصدقك كده بقى بقولك ايه انا مش هسيبك تمشي الا لما اعرف النصاب ده فين واخذ منه كل فلوسي

مديحه _ خلاص براحتك بقى خليك دور عليه وانا كده كده مراتكم مش خسرانه حاجه

هاني _ دي اكيد لعبه انت متفقه معاه عليها مش كده

مديحه _ والله ولا لعبه ولا حاجه كل بس اللي كان يهمني ان بنتي ما تتجوزش واحد هي مش عايزه

هاني _ وانا والله ولا هسيبك ولا هسيبه وقومي
بقي ادخلي جوا مش عايز اسمع صوتك
وبعدها دخلت فعلا. وهو فضل قاعد في الصاله

وفي شقه ساره كانت قاعده مع بنتي

ساره _مش قادره اصدق يعني عمك يعمل فيه ايه كده ازاي بس

شروق _ اللي يهمه الفلوس وبس اخر حاجه ممكن يفكر فيها هو واحده بس بصراحه انا خايفه على ماما قوي

ساره _ طيب ما بلغوا عني يا بنتي وتعيشي حياتكم طبيعيه

شروق _ مش هينفع دلوقتي ماما قالت لي اياك اروح ناحيه البيت هناك لان عمي واخد فلوس كثير من العريس

ساره _ على العموم خليكي قاعده معانا هنا بس احنا مش عايزين مشاكل لحد ما تشوفي
ناويه تعملي اي

شروق _ كتر خيرك والله مش عارفه اشكرك ازاي
وفعلا فضلت شروق قاعده معاهم وفي يوم
كانت أم ساره وافقه في المطبخ

الام _ يا ساره يا ساره حرام عليكي تعالي انزلي هاتي الفطار بسرعه اخوكي هيصحى وابوكي كمان ودخلت شروق وقالت

شروق _ صباح الخير يا طنط هي ساره لسه بتلبس ممكن انا انزل اجيب الفطار عادي

الام _ هتروحي فين بس يا شروق هو انتي تعرفي حد هنا يا حبيبتي

شروق _ اه انا نزلت قبل كده مع ساره ما تخافيش عليا هنزل اجيب الفطار واطلع على طول

الام _ طيب خدي بالك من نفسك وبعدها
نزلت ودخلت ساره المطبخ

ساره _ ماما هي الشبكه بتاعتي فين انا عماله ادور عليها في الدولاب مش لاقياها خالص

الام _ وانا ايه يا بنتي اللي هيخليني اعرف مكان شبكتك انتي اللي بتشيليها بايدك كل مره دوري عليها كويس

ساره _ يا خبر ابيض يا ماما علبه الذهب فاضيه الشبكه راحت فين بس

الام _. و شروق نزلت من البيت ده يا بنتي اللي انا كنت خايفه منه ربنا يسترها بقى

ساره _ تفتكري هي اللي اخدتها ودخل سامح
اخو ساره وقال

سامح _ احسن تستاهلي عشان فاتحه لنا البيت سبيل ومدخل لنا فيه اي حد اشربي بقى يا هانم اما انزل ادور عليها

ساره _ انا خايفه اوي يا ماما ده محمد خطيبي
هيزعل اوي

وبعدها حصل ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا انتظرونا في الحلقه القادمه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خطيبي اتجوز ماما)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى