روايات

رواية خارج عن المألوف الفصل العاشر 10 بقلم نشوة عادل

رواية خارج عن المألوف الفصل العاشر 10 بقلم نشوة عادل

رواية خارج عن المألوف الجزء العاشر

رواية خارج عن المألوف البارت العاشر

خارج عن المألوف
خارج عن المألوف

رواية خارج عن المألوف الحلقة العاشرة

– والسلسلة دى دخلت ازاى الخزنة وهى كانت ع السرير انا فاكر كويس انى محطيتهاش
مريم: انا اللى حطيتها ي مراد لانى كنت دخلت بعد ما انت نزلت لقيتها ع الارض فرجعتها الخزنة وقفلت عليها
مراد: اممممم وانتى عرفتى الارقام ازاى!!
مريم: انت اللى كنت فاتحها ادامى ي ابنى انت سخن ولا فاقد الذاكرة
مراد: انتى مش مخبية عنى حاجة ي مريم؟!
مريم بصدمة وهى بتفرك بايديها: لا طبعاً هخبى عنك ايه يعنى !
مراد: مش عارف بس حاسس ان وراكى حكاية كبيرة ومخبياها عنى
مريم: لا ي مراد اطمن انا مش مخبية عنك اى حاجة وانت بالذات مبعرفش محكيش ليك
مراد: ماشى يلا عشان نروح نتغدى
مريم: طب ماما وخالتو؟
مراد: اكلوا من بدرى انا اللى غصبت عليهم ياكلوا عشان انتى عارفة ان ليهم علاج
مريم وهى بتربع ايدها: اممم وانت مأكلتش معاهم ليه بقا؟!
مراد وهو بيلعب بشعره: احم عشان عارف انك مبتعرفيش تاكلى لوحدك ولو خلصتى السين والجيم بتاعك ممكن نروح ناكل عشان انا واقع من الجوع
مريم بضحك: ماشى ي دكتور
نزلوا مع بعض ع اقرب مطعم ودخلوا وطلبوا الاوردر …مريم: هاخد نجريسكو وانت؟
مراد: انا كمان نجريسكو ده طبقى المفضل وانتى عارفة
بصت مريم للجرسون لقته بيبتسم ليها ابتسامة غامضة فضلت متبعاه بعيونها لحد ما اختفى
مراد وهو بيطرقع صابعه قصادها: انتى ي هانم سرحانة ف ايه وبتبصى ع مين؟!
مريم: ابدا انا معاك اهو المهم طمنى عليك انت بخير دلوقتى؟
مراد: الحمدلله بس لسه مش قادر اصدق اللى حصل النهاردة
مريم: قولتلك متفكرش كتير عشان مش هتاخد من تفكيرك الا التعب احيانا بيكون من الاحسن لينا اننا منعرفش تفسير كل حاجة بتحصل لينا والا فضولنا ده هيدخلنا ف دوامات احنا كنا ف غنى عنها
مراد: يا عينى ع العقل والرزانة
وصل الجرسون ومعاه الاوردر وقال: بالهنا والشفا
مسك الاثنين المعالق وبدأوا عشان يأكلوا وفجأة الصوت: مووووت
وقعت المعلقة من ايد مريم ولاحظ ده مراد وقال: ف ايه ي مريم؟!
الصوت : سم بالاكل
برقت مريم وبصت للاكل …ردد الصوت: سم ف طبقك متأكليش منه
مراد: مريم ع فكرة انا بكلمك
مريم: ها انا هقوم ادخل الحمام وارجع هغسل ايدى بس
وهى قايمة تعمدت توقع الطبق وتكسره مريم بشهقة: يا خبر انا اسفة اوى
جرسون اخر: ولا يهمك حضرتك احنا هنضفه ونجيبلك غيره حالا
مريم لاحظت الجرسون اللى كان غامض واقف بعيد بيضحك عليها جريت عليه لكن فجأة عيونه اتحولت للاسود وبقى شبح مليكة ودخل ع الحمام تشجعت مريم ودخلت هى كمان ع الحمام وقفلت الباب: اخرجى كلمينى وش لوش انتى عاوزة ايه عاوزة ايه؟!
صوت مرعب: مرااااااد
مريم: بعينك ي مليكة مش هسمحلك تمسى منه شعرة حتى لو التمن روحى انتى فاهمة
شبح مليكة بصوت مفزع: هاخده قريب وهقت. لك لانك حاولتى تاخدى حاجة مش بتاعتك
كانت مريم هتصوت فيها لكن لقت الباب بيخبط وصوت مراد: ي مريم افتحى انتى كويسة مريم
فتحت مريم الباب وكان وشها عرقان جدا انصدم مراد وضمها بقلق: انتى بخير ؟!
مريم: عاوزة اروح
مراد: طيب ماشى يلا
راح جاب حاجتها وركبوا العربية وراح ع شقته وكانت امه وامها سبقوهم طبعا حاولوا يبينوا انهم بخير قصادهم وحضرت نادية العشا ليهم
فى اليوم التالى فضلت مريم ف البيت مخرجتش منه نهائى لانها كانت حاسة بتعب لحد الساعة ٧ خرجت وقالت: انا نازلة ي ماما
شادية: ع فين ؟!
مريم: هروح عند واحدة صاحبتى نراجع مع بعض لانى مروحتش الكورس النهاردة
شادية: هترجعى امتى؟!
مريم: هحاول متأخرش ان شاء الله ي ماما ..قربت منها وحضنتها
شادية بخوف: انتى كويسة ي بت؟!
مريم: اه ي حبيبتى بخير يلا سلام
نزلت مريم متجهة لمكتب خديجة ودخلتها السكرتيرة ع طول: انا جاهزة
خديجة: متأكدة ي مريم
مريم: متأكدة اوى
خديجة: تمام تعالى معايا
دخلوا ع الغرفة اللى فيها الدايرة لكن كان فيه مرايات كتير مرصوصة حول بعض وفيه كرسى محطوط ف نص الدايرة طلبت خديجة من مريم تقعد عليه وتبص ع المراية اللى قصادها بس ومتبصش لا يمين ولا شمال وقفت خديجة وراها وبدأت تقول كلام غريب ويظهر ع المرايات التانية طلاسيم باللون الاسود وكلمت مرفوض وفضلت تنتقل من مراية للتانية لحد ما وصلت للمراية اللى مريم بتبص عليها واتغيرت الطلاسيم للون الاحمر وكلمة مقبول وفجأة ظهرت الست اللى كان شكلها مرعب واللى كانت جنية الخدمة
خديجة: اوعى تغمضى عيونك ي مريم لفترة طويلة اتكلمى بثقة كأنك بتكلمى واحدة صاحبتك
مريم: هو …هو انتى اسمك ايه
الست المرعبة: هفاف
مريم: اسمعى ي هفاف مطلوب منك تغيرى خدمتك ف مقابل اعفاءك نهائى من خدمتى انا والجاى من نسل جدتى اللى جابتك وقيدتك بالخدمة
هفاف: وايه هى الخدمة؟
مريم: اخلص حبيبى مراد من اذى سحر وجن عاشق
هفاف: قصدك مليكة
مريم: ايوة هى
هفاف: اقدر امنع اذاها عنك لحد ما تقدرى تتخلصى من سبب وجودها لكن مقدرش امنعها تإذى اى شخص تانى
مريم: طب حتى مراد واهلى
هفاف: ولا اى حد تانى غيرك انتى وبس انا اقوى منها انا جن لكن هى روح بس روح شريرة وليها قوة قوتها كلها ف السلسلة
مريم: طب اخلص من السلسلة ازاى ووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خارج عن المألوف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى