روايات

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الجزء الثاني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني البارت الثاني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الحلقة الثانية

❈-❈-❈
ابتسمت ملك عندما سالها الخاطف
انتى لم تعلم شي عن اللغة الإيطالي
ردت عليه ببعض الكلمات اللغة الإيطالي
هى تتكلم ايطالي وانصدم الشاب وكانت ملك واخت فهد يتحدثون مع بعض اوقفهم من الحديث وقال
كفاية كدة وقولى هى عاوزة ايه
ردت ملك وقالت
عايزة الحمام هتعوز ايه سندوتشات هو الافضل اصلا تجيبلنى سندوتشات على فكرة انتم خاطفين بخله
فك أيديهم ولكن ربط فى رجلهم سلسلة حديدة طويلة عشان مش يهربوا
بالفعل دخلت اخت فهد الحمام وطلبت المساعدة من ملك ف أضطرت تفك ربطت ملك ودخلوا الحمام
فى الوقت ده ملك أخرجت هاتف صغيره كان فهد أعطاه لها عشان لو حصل ليه اى موقف أو تعرضت لها اسماء يعرف يوصل لها
وفتحته واتصلت ب فهد وتحدثت ايطاليا
لا تخاف على اختك هى معايا وها حاول اهربها
Non temere per tua sorella, lei è con me e io cercherò di scappare
ا

 

بتسم فهد واغلق معها وتذكروا هما الاثنين اجمل لحظات امضوها مع بعض
❈-❈-❈
فلاش
كانت نائمة ملك صحيت على صوت فهد يتحدث
يتحدث ايطاليا نظرت له وسألته:
هو انت بتعمل ايه وايه اللغة العجيبة دى اللى بتتكلم بيها
نظر لها فهد ب ابتسامة وقالها :
انتى مالك مش قولت ماتدخليش فى حاجة مش تخصك واللا انتى تدخلى برحتك ام انا تعملي ليا تحقيق
نظرت له ملك بغيظ ومسكت المخدة رمتها علىه وقالت:
انا بعمل تحقيق ، انت الا استاذ فى التحقيقات، انا مخاصمك
ابتسم فهد وسالها
عادى لو قدرتى تخصم الوسيم خصميه.
غضبت ملك اكتر وقامت من مكانها:
انت رخم على فكره مش عندك غرفة المكتب الا حولته ل اوضة روح فيها
نظر لها بغضب شديد وقال

 

انتى يا بت يا مفعوصة تضردينى من اوطي وكمان تقولي لي انت رخم بجد حسابك معايا عصير واخطفك واحبسك
نظرت له ملك ببعض الخوف لكن رسمت القوة:
حقي على فكرة اهو طلعت ناوي تخطفنى وتسجنى يعنيلو مش كنت سالتك كنت لاقيت نفسي فى خبر كان
ووضعت يدها على رقبتها كانها تذبح نفسها بسكينة وطلعت لسانها واكملت
وممكن تقتلنى عشان كده
لازم افهم بتقول ايه.
ابتسم فهد واقترب منها ،وهى تبعد وهو يقترب حتى وصلت للحائط ووضع يده على الحائط وهى بينهم واقترب من اذنها وهمس في اذنها وقال:
ياريت اقدر اخطفك بعيد عن البيت ده.
ضحكت ملك وانخفضت الى الاسفل ومن بين زراعته هربت وقالت
لو عرفت تمسكنى تبقي تخطفين
ابتسم فهد وقال:
يا خبر اسود متجوز فار فى البيت انتى خرجت ازى من بين ايدى تعالي هنا
ابتسمت ملك وجريت وهو جري وراها وقال

 

تعالي هنا يا زيردة
انتى عارفه عرفت امسكك، ها اخطفك اتفقنا ومفيش اعتراض.
هزت راسها ب ابتسامة واخرجت لسانها وقالت:
لو عرفت أو وصلت لي النهارده، وجريت على الباب فتحت الباب وهربت
ابتسم فهد بحب وهيام وهمس:
اوصلك يا ملك روحى.
نزلت ملك وفضلت تدور على مكان تهرب فيه ميعرفش يوصل ليه، ف افتكرت مخزن الاكل اللى بيحطوا في الخضار والفواكه الطازجة واللحوم والأسماك والدواجن، عشان مش كل شوية حتى يخرج ويروح سوق، ونزلت اتجهت نحوه كان يوجد مخزن ومبرد لحفظ اللحوم والدواجن والأسماك،
دخلت ملك كانت متابعاهم اسماء والغيره هتموتها ف ذهبت خلفها لكى تعرف رايحه فين ولما شافتها دخلت المخزن
ابتسمت اسماء بنظرة خبث وبعد ما دخلت دخلت خلفها وسالتها انتى بتعملى ايه هنا
ارتبكت ملك وقالت:
ارتب المخزن عشان اشوف لو فى حاجة ناقصة أو حاجة بايظة
هزت راسها اسماء بدون اقتناع وقالت:
براحتك هدخل اجيب لحمة عشان اعمل اكل ل حبيبي فهد
ونظرت عيونهم تتحدث

 

دخلت اخدت كيس لحمة وسابت باب المبرد الا بجوار المخزن مفتوح، ورفعت درجة الحرارة
وخرجت وأغلقت الباب
كانت ملك ترتب الاشياء وتتحدث مع نفسها
انتى عارفه والله العظيم عنده حق يخلص حبه ليك يا شيخه بحسيك تقيلة على قلبي كدة ياه المهم
الحمدلله انى هربت منه وهو عمره ما يتوقع انى هنا
لكن بعد قليل شعرت ببرودة فى المكان
❈-❈-❈
وفى الجهة الأخرى كان يبحث فهد عن ملك
استمر فهد يبحث عن ملك وهى فى وسط الطعام بدأ كل جسمها يتجمد والتوابل وكل حاجه معزوله عن البرودة، بدأت تصقع وشعرت ملك برعشة فى جسمها ونامت على الأرض، وهى متجمدة مش قادره تصرخ.
لم قطع الامل فهد ان يلقي ملك اتجه الى مكتبه وفتح الالب توب
لكى يتتبع فهد طريقها من خلال الكاميرات المخفىه فى المنزل وكان آخر طريق مشيت فيه كان اتجاهه إلى المخزن
ف ابتسم وما بينه وبين نفسه قال
كسبت الرهان وعرفت مكانك فاكرة نفسك هتهربى من فهد عز الدين ده بعدك

 

وذهب إلى المكان شافته اسماء وحبت تلهيه عشان ميروحش عندها لحد ما تموت من البرد واتميلت بدلع.
فهد حبيبي الاكل جاهز
نظر لها فهد ب استحقار وسألها
ملك هى إللى عملت الاكل
هزت راسها اسماء بنفي:
من امتى بتاكل من ايد ملك طول عمرك بتاكل من ايدى
ابتسم فهد وقال
كان زمان وجبر ايام ما كنت مغفل وفاكر انى بحبك وملهوف عليكي لكن انا خلاص اتعافيت من حبك
ابعد عن طريقه
رفضت اسماء تمشي وقالت:
مش هبعد يا فهد انا مراتك وهفضل مراتك وحبيبتك
اوعى تفهمنى ان حب السنين يضيع فى أيام أو سنين انا ملكك انا كلى ليك انا مراتك وحبيبتك.
نظر لها فهد نظرة مطولة ثم ابتسم وصفق
حلو الفيلم ده وكمان كبولى،انا كل ملكك بجد شابوا

 

مكنتش اعرف انك شاطره فى التمثيل،واضح تاثير ليلي مامتك حلو اوى استمرى وهقدم ليك وليه فى معهد التمثيل لكن دلوقتي، روحى يا شاطرة العبي انا سايبك هنا بس عشان تفضلى تحت عينى انتى وليلي، لكن قدامك فرصه واحدة وأقسم بالله العظيم ل اكون طردك انتى وهى. ،ومش يفرق معايا طفل ولا غيره
ودفعها من أمامه واتجه نحو المخزن وجوده مغلق فكر يرجع وقال:
اكيد خرجت مش هتفضل جوه ومشي خطوتين لكن شعر ببعض الهواء كأن تكيف شغال فتح الباب
أنصدم عندما وجد ملك وقع على الأرض متجمدة وباب الثلاجة مفتوح والدرجة مرتفعة وظن أن المبرد باظ
حملها على الفور وجرى بيها وهو ملهوف عليها
وبدأ يغطيها ببطاطين كتير ويدفيها فى حضنه
ثم اتصل ب فارس وطلب منه يجي
لو سمحت يا فارس ممكن تيجى فوار
ابتسم فارس وقال
انا كنت جايه بالفعل عشان هبه عاوزه تشوف اسماء
غضب فهد وقال
تتحرق اسماء والا جابوا اسماء انا خلص نفذ صبري، منها
سأله فارس بحيرة
ليه ايه اللي حصل
حكى فهد ليه ب اختصار

 

انصدم فارس
وبالفعل خلال نصف ساعة كان وصل
و أعطها علاج
ونامت ملك لكن بعد ساعتين سخنت وحرارتها ارتفاعت جدا وكان فهد متابعها
انصدم وكان ملهوف عليها
حملها ودخل بيها الحمام وفتح الدش عليهم وهى بين أحضانه لكى يخفض الحرارة واستمر طول الليل يتابعها ويهتم بيه
❈-❈-❈
صرخت ليلي في اسماء وقالت:
انتي بجد مش بتفهم
اندهشت اسماء ورفعت صوتها
مسمحلكيش تهينى في وعلي فكره لو حبيت اخرجك هخرجك وقت ما يجي لي مزاج
نظرت لها ليلي بغيظ مكتوم:
يا حبيبتي افعلك هتخلينى انا وانتى هنروح اللومان مش هنطرد بس يعنى لولو انى شفوتك وانتى الغيرة عاميك وشكيت انك عملت مصيبة وعشان ابعد الشك عنك روحت قطعت سلك المكيف عشان يشكي ان التكيف باز عشان لو اتحقق وشاف درجة الحراره الثلاجة متغيرة وبابا الثلاجة مفتوحه كان يشك فيك علي طول فهمتى يام مخ زينخ
نظرت لها اسماء ب امتنان وقالت:
انا كنت هموت لما سمعتهم بيضحكوا ويهزرو وقاعدة معه هما الاتنين في اوطة واحدة وانا متجهلين رغم ان عرف مبريري لكن هو عنيد وعارفة انه بيعمل كده علشان يحرقنى وينتقم منى مش أكتر

 

ضحكت ليلي وقالت
طب ما انتى عارفه ليه بتغرق نفسك في المشاكل اشتغل في النقطة الصح وارفع قضية انك مراته
لازم تكون اسرع منه وتجبريه يتجوزك مش تروحي تحاول تقتلي ملك وتودى نفسك في داهيه
انصدمت اسماء من تفكير امها لم تتخيل فى يوم انها ترفع قضيه لكن اقتنعت وقالت
عندك حق يا امى مش عارفه انا من غيرك كنت عملت ايه
ضمتها ليلي بخبث ومسحت على شعرها وقالت
انا عارفه ياقلبي انك بتعشق، فهد وعندك استعدد تعملي اي حاجه وانك مش تخسري لكن بلاش تهور
هزت رأسها اسماء بالموافقة
❈-❈-❈
وبعد ما فاقت قرر ياخدها فى مكان استجمام وبالفعل عندما فتحت عيونها:
انا نجحت في الشرط لقيتك ف كدا اخطفك
نظرت له ملك وهى تكح وقالت
انت دائما بتخرج عن اتفقنا على فكرة
اقترب منها فهد وسألها
هو كان ايه اتفقنا عشان مش فاكره
شعرت ملك بتوتر وابتعدت عنه وقالت:

 

هه اه أن جوزنا على الورق فقط كان غرضك توقع والدتك واسماء وتخليهم يعترفوا بكل حاجه والحمد تمت مهمتى لكن لسه وعدك مش تم
ضحك فهد وقال
ما انا عايز انفذ وعدى واعلمك الايطاليه عشان هنسافر ايطاليا عند اختى
نظرت له ملك بصدمة وسألته
انت عندك اخت بجد اسمها ايه وشكلها حلو زيك ثم تراجعت وقالت اقصد
مسك فهد فى كلمتها وقال
يعنى انتى شايفنى حلو ووسيم واه بقي لى كتير مش. بسمع كلمة وسيم منك
شهقت ملك وقالت
هو انا مقولتكش
ضحك فهد وقال
قولتى ايه هو فى سر عندك
هزت راسها وقالت
انا كنت بضحك عليك بثبتك يعنى لكن لما دخلنا في الجد واتفقنا انك فى مقام بابا خلص الكلام
ضحك فهد ومسكها من ايديها وقال

 

وفى بنت محترمه تقول ل بابا لا يصح الكلام ده يلا جهزى نفسك هوديكى مكان عمرك ما شوفتيه
ابتسمت ملك وقالت
اوعى تكون هتسافرنا عند اختك عشان تستلم الشركة ونفسخ العقد ده ونرتاح وانطلق
نظر لها فهد بغيظ وقال
تنطلقي مرة واحدة عايزة تروحى فين ايه حلمك
ابتسمت ملك وقالت
نفسي اجر شقة كدا او اشتري شقة واقدم فى ثانوى عامة واذكر ومفيش مانع اشتغل رغم عمى كان قال انى لي فلوس تكيفنى فترة التعليم نفسي ادخل طب أو حتى تمريض واكون كبيرة الممرضات
ابتسم فهد وهز رأسه بالنفي
لا انا اتفقت معاكى هاتغيرى حلمك وهنسافر ايطاليا وهتكمل تعليمك هناك عشان انتى هتكونى زوجتى يلا بقي عشان هنتاخر
نظرت له ملك وسألته
انت ليه عايز تمشينى من هنا انت شاكك أن الى حصل معايا بفعل فاعل زى الحريق صح
بلع ريقه فهد وحاول يهرب من الحديث
انتى ليه رغاىه يلا يا بنتى اسمعى الكلام

 

هزت راسها ملك وسألته:
انت عايز تهرب من اسماء واللا تحرق اسماء عشان خروجنا مع بعض قدامها يحرقها انت عايز تعاقبها عشان فكرت تأذينى لكن اللى انت مش عارفه وجودى معاك هو الأذى سبنى بالله عليك اكمل حياتى بدون مشاكل أو عقد
هز رأسه فهد طالبنا منها ان تستمعى ليه وانا تقتنع بحديثه:
طيب اسمعى كلامى وتعالي معايا وانا هنفذلك الا انتى عايزاه
هزت راسها ب استسلام، ودخلت الحمام ولبست ملابسها وجهزت حقيبة سفر صغيره
وفى نفس الوقت كان فهد ايضا، جهز نفسه وطلب من السواق يجهز وبالفعل خرجوا تحت عيون اسماء اللى كانت بتتحرق وهتجنن مفيش مرة حاولت تتخلص منها إلا ترجع تانى قطة بسبع اروح
خرج فهد هو وملك وركبوا السيارة اخدها بعيد عن أسماء لحتى ما تستطيع تقف على رجلها لانه حاسس، أنه أيده متربطه من ناحية الطفل الا حامل فيه، ومن الناحية التانى غلها وحقدها ممكن يخليها تتهور وهو مش محتاج اي شوشرة أو قضية هتاثر على مستقبله، وقفت السيارة إمام منزل عائم على نهر النيل دورين من الامام نهر النيل ومن الخلف زهور وورود
ا
نبهرت ملك لم شافت المكان دخلت المنزل ودخلت جرى على البلكونه اللى كلها من الخشب لونه سماوى
وايضا الدهان لونه سماوى يريح الأعصاب والروح
كان كل واحد فيهم له غرفة كان متفق مع مطعم يحضر الطعام وبدأ يعلمها اللغة الإيطالية
شوفى يا ست البنات انتى لازم تتعلمى ايطالي عشان لما نسافر ونقدم لك فى مدرسة هناك تكونى عندك خلفية وتعرفي تتعاملى انا هديكة بعض الاسياسيات

 

وبدأ يشرح لها بعض الكلمات بطريقة مضحكة
وابتسم وقال
يعنى كلمة بحبك Ti amo
ضحكت ملك وانحرجت والكلمة ده أقوله لمين بقي
وقف فهد بثقة وضحك لو حبيت تقوله لي مثلا
غيرت الكلام ملك وسألته
طيب لو حبيت اطلب مساعده اقول ايه
ضحك فهد وقال
متخلينى فى الكلمة دى الاول عشان التانىه كبيرة وصعبة
هزت راسها ملك بالرفض
عشان خطري عايزة اتعلم كل حاجه
هز رأسه فهد وقال
طيب يا ستى قولى ورايا بالراحة وبدا ينطق لها الكلمة
Ho bisogno di aiuto
وأعطاه كلمات الاولى مثلا
غرفة نوم Camere da letto
حمام bagno
استمر يومين يجهز ملك لكن قطع الوقت الجميل ب اتصال من محامى ابلغه ان اسماء رفعة قضيه تثبت انها زوجتك
انصدم فهد بضيق متصورش انها هتشتغل بالسرعة ده

 

لم عرفت ملك هزت رأسها بالموافقة وقالت:
ياريت فعلا نرجع
هز رأسه ب قلة حيلة ورجع يوم الخميس وطلب منها تنام في غرفته عشان مش بيكون مطمن عليها فى مكان تانى وبالفعل رجعوا بليل وحدثت مواقف مضحكه ما بينهم
❈-❈-❈
باك
كان فهد سعيد جدا أن حبيبته بتعرف تتصرف وقال:
اوعى تتهوري يا ملك ماشي يا حبيبتي سيب بس التليفون مفتوح عشان اعرف اوصلك
هزت راسها ملك وكأنه شايفها وقالت:
ليه طيب انت مستقل بي انا اقدر
سمعت صوت الرجال رجعوا وبيسالو عن البنات
وشوشوة وقالت:
طيب انا اقفل معاك بس تعال بسرعه والحمد الله انى اتعلمت ايطاليا عرفت افهم كلام اختك
ابتسم فهد وقال
ارجوكى ماتسبهاش وطمنيه انا عارف انك قوية وسيب التليفون مفتوح عايز اسمع كلامهم وافهم مين وراهم
هزت راسها
وبالفعل رجعت التليفون فى وسط ملابسها

 

دق الرجل جامد
فتحت ملك الباب
ايه يا اخينا بزمتك هنعرف نهرب ازاى، وانت رابط رجلين حتى لو فكتهم اكيد جايبينا فى حتة مقطوعة،
أحدهم نظر لهم ثم اخذهم وعاد بيهم على الكراسي وربط رجلهم
وبدأ الرجال يتحدثون أن لم يتم خروجهم الا لما يتم زواج فهد من اسماء ومنتظرين التعليمات
❈-❈-❈
طلب فهد من الناس إللى معه يتبعوا تليفون ملك ويحدد المكان وبالفعل عرفوا أنه فى المقطم
فى نفس الوقت
فكرت اسماء أنها تروح وتخلص على ملك عشان وجود ملك خطر على حياتها
وطلبت من شاب معهم زجاج مولوتوف من الشباب اللى واقفين انهم يرموا فىالمكان ده وهى هتدفع ليهم فلوس واخدتهم وذهبت على المكان
وعندما وصلت رموا كل زجاجة فى مكان وقررت تنقذ اخت فهد وتسيب ملك
وطلبت من الرجال يفصلوهم عن بعض ووجود ملك مع الفتاة خطاء
وبالفعل تم سحبها وملك تصرخ

 

انتم واخدينها فين سيبوها بالله عليكم
لكن لا أحد يستجيب
وبالفعل تم أخذها إلى مكان آخر
وطلبت اسماء يبعدو عن المكان لأنها هترمى مولوتوف
كان فهد عرف يحدد مكان ملك وفجأة عندما وصل كان تم القاء الشباب المولوتوف واشتعلت النار فى كل مكان عندما راء فهد المشهد انصدم ودخل وسط النار لينقذ ملك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الفهد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى