روايات

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الجزء الأول

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني البارت الأول

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الحلقة الأولى

كان فهد زى المجنون مش عارف يتصرف ازى مسك التلفون وعمل اتصل وطلب من المرور
يوقف اى تاكسي خرج من الشارع اللى هو فيه مع متابعة الكاميرات وبعد الانتهاء جاي يمشي
❈-❈-❈
منعته اسماء ان يخرج يدور على ملك، وطلبت بحقها وقالت:
رايح فين يا فهد وسايبنى انا محتاجالك
نظر لها فهد ونزل يدها من على كتفه وقال:
وقت ما انا كنت محتاجك ،و انتظرتك سيبتينى ودلوقتى انتهى الحب اللى فى قلبي ، وانا عارف أنك السبب ان ملك تمشي، انتى وليلي اكيد حد هددها.
❈-❈-❈
ثم نظر ل سهير وسالها:
والا انتى الا هددتيها، مش بعيد المرة الا فاتت خليتها توافق على لعبتك واستغليت مرضها وجربت فيها علاج من اختراعتك صح المرة دى،هددتيها
ب ايه يا سهير هانم
اندهشت سهير من هجوم ابنها وقالت:
هو كل حاجه سهير، زمان اتهمتنى زور واتمسكت ب الخادمة و بعتني، ودلوقتي زعلانه عشان عاهرة، هما دول مستواك يا فهد يا عيب الشوم عن جاد.
صرخ فهد بحرقة دم وقال:
انتى ايه يا امى قلبك ده حجر قولتى لها ايه عشان تمشي
ونظر للجميع بغضب وقال:.
لعلمكم ملك مش هتمشي بنفسها عشان احنا متفقين على كل حاجه وبنحب بعض.
اقتربت هبة وهى تشعر بالخجل وقالت:
انا اللى قولت ليه تمشي يا فهد باشا
التفت فهد وفارس لها بصدمة
وسألها فارس بغضب وسالها -:
انتى يا هبه ، قولت ايه لحقوا يلعبوا بدماغك وياخدوكى فى صفهم، طلبت منها تمشي ليه؟ورحت فين؟
نظرت لهم هبه بحرج وبدأت توضح وقالت:
مش بالطريقة المباشرة ومش عارفه راحت فين انا كنت بتكلم معها عادى، هى اتصلت بي وسالتنى، تعمل ايه بعد ما عرفت أن أسماء حامل،
وكانت بتعيط أنها مش عايزة تظلم حد
فطلبت منها تهدى ،واتكلمنا مع بعض ووقتها صعبت عليا اختى اسماء وقولت ليها
اصعب احساس أن الطفل يكبر فى وسط ام واب منفصلين، ولكن تحت سقف واحد ، زى ما حصل معايا ، كان صعب عليا اعيش في الضغوط دى، وان اسماء اللى وصلها لكدا عشان اتحرمت من امها،
واكيد هى قررت تمشي عشان ابنك انت واسماء يعيش في حياة مستقرة.
❈-❈-❈
قطع حديثهم اتصال على التليفون
رد فهد بلهفة وقال:
خير لاقيتها.
بلع ريقه المتصل وقال:
تم تفريغ كل الكاميرات المراقبة، اتاكدنا أنها ركبت تاكسي لكن من بعد السير نصف ساعة حصل حاجه غريبة.
ساله فهد بلهفة:
قول حصل ايه
اتنهد المتصل وقال:
احنا وقفنا السواق لكن ملك مكنتش معه، في البدايه خمن انها كانت عارفه انك ممكن تدور عليها، ف نزلت فى الزحمة
هز راسه فهد بدون امل وقال:
فعلا احتمال كبير يكون هى عملت كده، لكن زحمة ايه الا بتتكلم عنها
هز راسه المتصل بالنفى وقال:
فى مظاهرات في كل مكان وضجيج فى الشارع مش زحمة عادى لكن لما وصلنا للسواق وسألنها.،
قال ان فى نص الطريق وقفهم سيارة ولما شافته اتكلمت معهم ونزلت وركبت معهم ومشيت.
انصدم فهد وطلب منه :
احجز السواق ده وهات كل الكاميرات الا تم تفريغيها ل الادارة وانا جي
هز المتصل راسه كانه شايفه وقال:
تمام يا فندم.
تركهم فهد وهو في قمة الغضب ويشعر بقلق داخله على ملك.
❈-❈-❈
دخلت اسماء غرفتها وخلفها امها، كانت اسماء تشعر بضيق وغيره، من اهتمام فهد ب ملك، وبعصبي
حتى لما مشيت ملهوف عليها، مش عارفه عملت ليه ايه سحرت ليه.
تحدثت ليلي معها وبدأت تهديها وقالت:
اهدى على نفسك، غيظك وفركك مع نفسك يضر طفلك، خلي كل حاجه تمشي زى ما خططنا.
صرخت فيها اسماء وقالت:
انتى اللى خططتى مش انا، مع اللواء ممدوح وانا مكنتش مقتنعة ب الخطوة دى، وملك وعدتنى انها هتساعدنى اتجوز من فهد، ليه موضوع الخطف
كتمت صوتها ليلي وقالت:
اسكتى ماسمعوهمش وهما بيسرقوا سمعوهم وهما بيتحاسبوا.
اولا خطتى خطف بنت حماتك، عشان نضغط عليها توافق عشان البومه دى هى السبب في فراقكم، نسيتى انها هى اللى لعبة لعبت الام، اللى عندها بنت وخليتك تشكى انه اخوكى، وانتى غبيه صدقتى
صرخت اسماء في ليلي وقالت:
_طبعاً صدقت علشان هى من عينتك، رمت بنتها في مدرسه داخلي عشان تتجوز، وانتى رمتينى ل ابوىا واهل ابويا يعني نسخة من بعض .
مثلت ليلي الندم ونزلت دموع من عيونها وقالت:
_انا ندمانه وعاوزه اصلح الغلطة اللى غلطتها زمان والحل هو اللي عملته نوجع قلبها على بنتها وتخليها تجبر ابنها يتجوزك
نظرت لها اسماء وهى مسلوبة الاراده قدام عقل وتخطيط ليلي سالتها:
_طيب ليه خطف ملك، اهوه جرى وراها ويدور عليها ومش هتجوز.
ابتسمت ليلى وقالت:
علشان ملك سمعتنى وانا بتكلم مع الظابط، وخافت على المحروسة بنت سهير، وجاءت اهنتنى فلازم تشرب، وياعالم ممكن يتصل بيه، ويجبره يتجوزك مقابل يشوف اخته وملك، وتضحك بسخرية وقالت:
جيه اليوم الا اكسر ملك فيه
❈-❈-❈
فى مكان مهجورة ملئ بالظلام تظهر فتاة تتكلم ايطاليا أكثر من العربي وكلامها بالعربي متكسر وتقول
من انتم، وماذا افعل هنا، احد يجيب عليا، انتم قولت لي من طرف اخي فهد، لماذا تحتجزونى هنا واين هو؟
تبدا تفوق ملك الا كانت مربوطة، وتنظر في الظلام وتتذكر ما حدث.
عندما كان فهد فى الجامع نزلت ملك عند اسماء عشان تساعدها، لكن سمعت ليلي وهي تتحدث.
انا هعمل اللى بنتى معرفتش تعمله
رد عليه المتصل
بنتك ضحكت عليا، واستغلتنى عشان تنتقم من سهير فقط لكن انا خسرت شغلي
ردت ليلي وقالت :
عارفة عشان كده كلمتك، عشان تكمل انتقامك اللى لم يكتمل وانا هساعدك يا ممدوح باشا
رد عليها ممدوح وقال
وايه المقابل
ردت ليلي
هقولك المقابل هو انك تجبر فهد يتجوز اسماء
ضحك ممدوح وقال
بنتك بقلها سنه تقولي كده ومعرفتش.
ضحكت ليلي وقالت:
عرفت بدليل انها حامل، وكدا كدا ها يتجوزها لكن الحية سهير، هتقف فيها عشان كده بقولك عايزين نجبرهم
سالها ممدوح وقال ؛:
وايه خططك انا عايز ازل فهد، ويسحب شكوته ضدتى بان جسوس وانى السبب فى موت ابوه، وكمان تسجيل بنتك اعترافها انى ساعدتها فى كل اللي عملته مع سهير ومنصور، كان السبب ان اخد عقوبة ومنتظر حكم عسكري، عشان كدة عاوزة اجبره انه يبرأنى قدام الكل، وارجع شغلي
ابتسمت ليلي وقالت:
مش بقولك مدرستنا واحده انا هخليك تضرب عصفورين بحجر واحد، الاول اخطف اللى اسمها
غريب ده بنت سهير
ابتسم ممدوح وقال:
نوراسان متقلقيش الموضوع سهل
دخلت ملك وهى مصدومة وهى ترفع صوتها وقالت:
مين يخطف مين يا بومه انا كنت عارفه انك هتخربيها ،لكن مش حصلت الخطف اتصلي والغي الموضوع
ضحكت ليلي وقالت :
ولو مالغيتش هتعملى ايه
اندهشت ملك من ثقتها وهددتها وقالت:
هاأفضحك وهبلغ فهد.
ضحكت ليلي بسخرية وقالت:
عشان نطقت اسم سيدك وزوج بنتى بدون لقب
انا مش هتصل والغي حاجه، لكن ممكن اقولك المكان تنقذيها مقابل تسيب المكان هنا ومشوفش وشك مفهوم.
نظرت لها ملك بغضب مكتوم وقالت:
_طبعا لا، قاعده على قلبك واكيد فيلم عاملة عليا عشان تطفيشنى ده بعينك.
ضحكت ليلي بسخرية وقالت:
فيلم طيب براحتك لكن المحروسة اخت فهد بتاعك انخطفت خلاص، ووصلت الرسالة أن تم الخطف
شهقت ملك وبدات فى الاستسلام وقالت:
حاضر اللى انتي عاوزاه، بس وقفى خطفها ووعد ان اسماء هتتجوز فهد، واخرج من حياته ومحدش يشوفنى.
ما زالت تضحك ليلى وقالت:
هى فعلا هتتجوزه لكن مش بفضلك، انتى بفضلي انا
وانتى هتتمحى من عيونه، مش اسمحلك تدخل ما بين بنتى وحبيبها.
نزلت دموع ملك وهى تترجاها، وتطلب منها أن تقول لها على المكان:
_حاضر اختفي ومحدش يعرف لي مكان ، لكن
ارجوك قولى ليا المكان، وانا هعمل إللى انتى عايزاه بالله عليكى.
نظرت لها ليلي ثم جلست على كرسي وطلبت منها بغرور:
_انزلى بوسي رجلي وانا هقولك.
شعرت ملك بالذل ماكانتش تتصور أن فى يوم هتتذل كدا ل ليلى، لكن لازم تنقذ اخت فهد هو الا انقذها زمان، ولازم ترد الجميل عشان متكنش مديون، ومن الطغط نسيت أنه ظابط شرطه، وصعب حد يلعب معه.
نزلت بركبتها على الأرض، وخفضت لكى تقبل رجلها مسكت ليلي شعرها جامد وهى تصرخ فيها:.
_وقعتى في حب جوز بنتى يا سافلة، للدرجة دى عندك استعداد تعملى اي حاجه، عشان تنقذى أخته، انا عايزكى تقول لكل اللى برا دلوقتي انا مش اعيش معه، وخرجونى من حياتكم، وخدى شنطتك وغورى فى ستين داهيه، واللا اقولك من غير شنط كمان وتقفلى تليفونك عشان ماحدش يعرف ليك مكان جره، واول ما هتخرجى هتلاقي تاكسي تركيبه في وسط الزحمة ينزلك، وتركبى عربية هتوصلك ومع كل تأخير اخت المحروس هتكون ماتت.
هزت راسها ملك بضعف وقالت:
حاضر هعمل كل اللى انتى عايزاه
وبالفعل خرجت ملك ووجهة الكل وبعد كده ركبت تاكسي ونزلت ركبت عربية و لم ركبت العربية تم تخديرها
❈-❈-❈
فاقت ملك من تذكره
على صوت رجل يتحدث على الهاتف:
اتصل ب فهد باشا، وأمه وبلغهم على شروطنا.
هز اخر راسه وقال:
بالفعل تم الاتصال
واتصل فيديو وقربه من ملك و نورسان
كان فهد فى الطريق جاله اتصال فيديو من رقم غريب فتح وشاف ملك واخته انصدم
وقف السيارة وبلهفة
انتم مين وعايزين ايه سيبومهم انتم ناسين انكم بتلعبوا مع ظابط شرطة.
ضحك المتصل وتحدث بدون ما يظهر وجه وقال:
رايح فين يا باشا ارجع، و اكتب كتابك على اسماء لو عايز يفضلوا عايشين.
أنصدم فهد من حديثه وثقته
ولعنه يا اولاد ** والله ما ارحمكم
وفي دقيقه تم اغلق الفيديو
❈-❈-❈
وفى نفس اللحظة
وصلت رساله أخرى إلى سهيرة بصورة بنتها المخطوفة ومكتوب عليها
توافقي على زواج فهد من اسماء، وتصلحى اللى عكتيه زمان هترجع ليكى بنتك.
شعرت سهير بخوف شديد على بنتها
اتصلت ب فهد وهى تصرخ:
نورسان اتخطفت يا فهد، ارجوك انقذ بنتى هى البت الخدمة وراها، انا ياما حذرتك منها، وطلبت منك ترميها لكن انت عملت ايه، سبتيها تدمر فيك وفى حياتك ووفقت الحى امه تقعد معاها وده النتيجة،
اهوه دمرت حياتي وحياتك، ودلوقتي ل تتجوزها ل يقتلوا بنتى ارجع اتجوزها، بنتى ملهاش ذنب.
❈-❈-❈
كان فهد ما بين نارين عايز يوصل عند ملك ونورسان ويحدد مكان الخطف، وايضا خايف عليهم
بعت الرقم للإدارة اللى معه يعملو تحريات مع تسجيل الفيديو عشان يعرفوا يحددو الموقع
وبالفعل وصل شاب استلم الهاتف منه وبدوا فى البحث عن مصدر الرسالة.
عاد فهد وهو على آخره لكن لم يظهر ل أحد أنه حدث حاجة.
جريت هبه عليها لم شافته وسالته:
لحقت ملك هى فين انا متصورتش أنها هتمشي.
بلع ريقه فهد وهو ينظر للجميع وقال:
قابلتها
ونظر الي اسماء وتكلم بطريقة تخليها تغير:
واخدتها شقة خاصة بي عشان هى، مصممة على رأيها لكن هى بخير.
سمعت اسماء كلمة قابلتها واتجننت ودخلت عند امها ليلي وقالت:
اهوه لحقها واخدها على شقة بتاعته كسبتى ايه ومش بعيد يكون اتجوزها.
ضحكت ليلي وربطت على كتفها:
يا عبيطة هو بيقول كدة عشان تغيرى، البت مخطوفة من بدرى وبقيت تحت ايدنا فى الحفظ والصون وهو عرف شروطنا، ورجع عشان يطلب ايدك،
و هتشوفي دلوقتي يطلب نحضر لفرحكم.
❈-❈-❈
بعد قليل دخل فهد عليهم وهو متاكد انها جريت عند امها وابتسم بسخرية وقال:
ازيك يا حماتي انا كنتى بسمع عنك كتير من ملك، ومن قبلها عمى ابراهيم، لكن مااتصورتش انك شيطانية كدة، انتى بتلعبي مع ظابط شرطه واضح انك بتلعبي بعدد عمرك.
نظرت له ليلي وهى تمثل انها مش فاهمه حاجه وقالت:
العب معاك ليه يا عيون حماتك، انا بتمنى الخير ليك و ل بنتى، وانا اتغيرت ومش عايزة حاجة الا اشوف حفيدى وبنتى بخير، واشوفها فى الكوشة تعملها الفرح اللى متعمليش، وتتجوزها قدام الناس مش فى السر تكون زوجة فهد باشا.
فهم فهد رسالتها وهز راسه وقال:
جهزوا كل التحضيرات وانا جاهز.
نظرت اسماء لهم وهى مش مصدقه عيونها
اقترب فهد منها قلب اسماء كان يقف من الفرحة وهمس فى ودنها:
متفرحش اوى كدة، انتى عارفه من غير تهديد، انا كنت هتجوزك، وكنتى هتكون الزوجة الثانية، وملك الأولي لكن للاسف انتى مصممة تعيشى خادمة ف هاتكون زوجتى الخادمة، ولوح بيده قبله فى الهواء باى.
شعرت اسماء بالغيرة والحقد ونظرت إلى أمها:
عجبك كدة بعد ما كنت اقنعته وكنت هتجوز ب رضا خليتيه مغصوب.
ابتسمت ليلي وقالت:
انتى صدقتى بكرة لما يشوف ابنه، ينسي كل حاجه، المهم انتى يلا لازم تجهيزى نفسك، اتصلي بناس، يظبطوا الفيلا، والضيوف لازم تتجوز في نفس البيت اللى كرامتك اتهانت فيه وفى العلن مفهوم.
❈-❈-❈
بالفعل بدأت تحضير الفرح
وكان فارس مش فاهم حاجه وهبة فرحانة ل اختها وبتساعدها فى نفس الوقت كان فى تحريات عن مكان ملك ونورسان.
عند ملك استطعت تطمن نورسان واتفقت معها أنهم يهربوا وبالفعل حاولت تعمل خطة فقالت ملك
ل نوسان وتحدثت معها ايطالي ببعض المصطلحات الا اتعلمتيها
شوفى يا حبيبتي انتى فاهمة كلامى عشان انا والله العظيم مش بعرف اتكلم ايطاليا الا مكسر
انا جاية اسعدك ti aiuto فنتكلم شوية عربي وشوية ايطالي تمام
نظرت لها نورسان وهزت راسها وقالت:
اعرف اتكلم حب صغيرين هتعيف ازى (+هتعرف ازى. ti aiuto )
ابتسمت ملك وقالت:
هقولك هتعملى نفسك بطنك وجعاكى، وعايزة الحمام وطبعا يفك أيدينا ندخل الحمام وتتاخرى جوا وتصوتى انك مش عارفه تتصرفي وطبعا يخدنى اساعدك وهناك هنهرب
هزت نورسان راسها وسالتها:
طيب هما مش يشكوا فى اجاة (+حاجه
هزت راسها ملك وقالت:
انا متابعة النبطشى بتاعتهم ولم يقل العدد وفى واحد كدة ينفع نستغفله
سالتها نورسان بحيرة:
يعنى ايه نستغفله ده
ابتسمت ملك وقالت:
هو صعب اشرح ليك كل كلمة وغريبة انك
اصعب كلمة نطقتيها، أسكت دلوقتي عشان مش يسمعنا ولم اقولك صوتى تصوت اوكى
هزت راسها نورسان بالموافقة.
❈-❈-❈
وبالفعل كان بدأ الدنيا تهدى من الحرس وبدت تصرخ نورسان بال ايطاليا
voglio andare al bagno
محتاجه ادخل الحمام
نظرت لها ملك وقالت:
يا بنتى محدش يفهمك بس انتى اسكتى وانا انادى عليهم وبالفعل بدأت تصرخ ملك:
لو سمحت يا كابتن ساعدنى بليز
التفت الشاب لها وسألها:
هو انتم فوقتم، ونظر الي ملك والتفت حاوله يمين ويسار وفتح الهاتف ونظر على الصور وقال،
هو انتى بقي الخطيرة، الا مش سهلة رغم انك صغيرة حذرونى منك انتى بالذات فبلاش تعملى حركاتك.
هزت ملك راسها ببراءة وقالت:
انا عملت حاجه انا جايه ب اتفاق، يعنى مش هعمل حاجه لكن البت الغلبان عاوزة تدخل حمام
نظر لها وهو مش مصدقها وسألها.
عرفتى ازى أنها عاوزة تدخل حمام يا شاطرة ومعلومتى عنها انها تتحدث ايطاليا وانتى
متعرفش ايطاليا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الفهد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى