رواية خادمة الصقر الفصل الستون 60 بقلم يوستينا سامي
رواية خادمة الصقر الجزء الستون
رواية خادمة الصقر البارت الستون
رواية خادمة الصقر الحلقة الستون
…و فتح صقر الباب و خرج من البيت و مشي و هو حز*ين علي كل اللي اتقال و اتمشي عقبال ما وصل للعربية اللي اجرها و لسه هيركب لقه حد بينادي عليه بص و اتصدم اول ما شاف همس و كان شكلها متغير جدا .. همس كانت قا*صة شعرها جدا لدرجة تشبه الولاد حتي طريقة لبسها اتغيرت اوي
صقر بصدمة / همس .. معقول
همس ابتسم/ انا اللي معقول انت بتعمل ايه هنا
اه فهمت استغرابك ده قصدك علي شكلي يعني اتغير مش كدة .. ده انا قولت مش هتركز اصلك ما شوفتنيش كتير يعني … بس مش مهم الحوار التافه ده قولي جيت هنا ليه عندك شغل
صقر كان مصدوم / جيت علشانك بس خالك طردني بادب ، جيت علشان في حد نفسه يشوفك و بيعد الساعات و الليالي علشان ترجعي مصر و عايش متعذ*ب
همس دمع*ت ووطت راسها / و هو باعتلي المحامي بتاعه مش كدة ، ليه ما جاش هو بنفسه و لا هو قادر يو*جع و يك*سر و ميصلحش
صقر / عساف مش قادر يواجهك .. عساف تقريبا بيعا*قب نفسه علي اللي عمله فيكي كل يوم ، والله العظيم ده بقي لا بياكل و لا بيشرب و حز*ين و شغله بيضيع بسبب عندكوا انتوا الاتنين .
صقر اتع*صب اوي و مسك ايد همس بقو*ة / انا عايز اعرف انتوا ليه بتعملوا كدة في بعض انتي بتحبيه اوي و ده واضح عليكي حتي اللي عملتيه في نفسك بعد ما سافرتي هنا بياكد انك مش كويسة منغيره و هو كذلك .. طب ما ترجعوا لبعض بقي
همس بعيا*ط / ارجعله بسهولة كدة .. انت عارف هو عمل فيا اي ، عساف قالهالي في وشي اني ماليش لازمة في حياتي .. عساف اترمي في حضني و ع*يط علي نور بعد كل اللي عملته فيا
عارف انا قولتله اي اول ما اعترفلي بحبه .. قولتله اوعي تو*جعني معداش يووم يا صقر الا و كسر*ني فيه و بعد ده كله ارجعله صححح .. ما هي سهلة .
بس انا اللي غلطانة علشان دخلت نفسي في علامة سامة من الاول .. بعد اذنك انا جاية تعبا*نة و محتاجة ارتاح ..
….و مشيت همس و سابت صقر و في اللحظة دي صقر تاكد ان وجوده هنا مالوش لازمة و انه لازم يرجع مصر و اليوم .
دخلت همس الشقة و دخلت اوضتها و بدات تعي*ط بهستريا علشان جر*حها اتفتح مره تانية اول ما شافت صقر و خالها و مراته كانوا بيحاولوا يهونوا عليها ..
و رجع صقر مصر و كان حزين انه مقدرش يرجع الفرحة تاني لقلب عساف …
__________________________________________
صقر رجع مصر بعدها بيوم و كان قاعد في الجنينة بحز*ن هو و قمر و معاذ بيلعب في الجنينة .
قمر / ما تاكل يا صقر بقي. ما من ساعة ما رجعت و انت رافض تاكل و لا تتكلم حتي
صقر/ اول مره احس بالف*شل اوي كدة كان نفسي يرجعوا لبعض اوي يا قمر .. و اللي وا*جعني اكتر اني بتخيل نفسي مكان عساف و انك كان ممكن متسمحنيش ولا ترجعيلي
قمر رفعت حاجبها بدهشة / اي يا ابني الن*كد ده كله
انا مالي يا لمبي بهمس ولا عساف حتي .. انا حبيبة صقر الحديدي و عمري ما كنت هعمل زي همس
طب اقولك علي حاجة بس سر بينا
صقر ابتسم/ قولي يا ام العريف انتي
قمر / ماشي اتر*يق براحتك انت ..لكن انا قلبي بيقولي ان همس هتسامح عساف و قريب اوي و سفريتك دي كان ليها دور مهم. هنشوف
صقر / اشش اششش اخرسي والنبي انا مش عايز اوهم نفسي و اعشم نفسي و في الاخر ميحصلش حاجة .
…و فجاه دخل عساف و هو ماسك لعبة لمعاذ و نادي عليه بفرحة / يا زيزو .. بص جبتلك اي ، اللعبة اللي عجبتك و احنا في النادي
معاذ جري ناحيته / الله العربية اللي عجبتني .. يا عسووفي انا بمو*ت فيك والله
عساف شاله بحب و بيزغزغه جامد / يلا يا مادي بتحبني علشان اللعبة .. روح جرب اللعبة و قولي رايك
و عساف ساعد معاذ انه يركب اللعبة و معاذ كان فرحان اوي و اتبسط اوي اول ما ركبها فضل يلعب بيها و عساف راح قعد مع صقر و قمر
صقر بضحك / يا واد يا حنين انت .. خلص فلوسك انت في اللعب دي براحتك
عساف / ملكش دعوة ده ابني ..و اتفضل يا عم ادي التذاكر ليك انت و مراتك و ابنك و جدتك و انا اخدت تذكرتي انا و ابويا ..و ركز بقي السفر بعد بكره
صقر/ انت هتفكرني بمسابقة اخويا يلا و لا ايه.. ده تؤامي ، ده لولا اني لسه راجع من السفر كان زماني سافرت النهاردة ليه ، نفسي ابقي جمبه اوي
وحشني ابن الايه
عساف ضحك / سبحانك يارب.. عموما انا لازم امشي . علشان عندي اجتماع بعد ساعة .. يلا سلام عليكم
و مشي عساف من الفيلا و قمر بصت لصقر
و قالته / بجد ربنا يفرح قلبه .. شكله بجد مو*جوع و بيحاول يداري
صقر / حقيقي .. ربنا يهونها عليه يارب
و عدي اليوووووم و قمر جهزت كل الاستعدادات للسفر و كانت مع نغم في التليفون طول اليوم و صقر مع خالد علشان يطمنه
___________________________________________
يومها الفجر في بيت كريم
صحي كريم من النوم و هو مر*هق و لقه التليفون بيرن و مسك تليفونه و رد و سمع حد بيقوله /
كل سنة وانت طيب يا كريم ، مش عارف انا اول واحد يكلمك و يعيد عليك و لا في حد سبقني .
كريم طلع من الاوضة بسرعة و كان في لهفة و مش مصدق ودانه لكنه غم*ض عيونه بو*جع و حاول يتكلم بقوة عكس الضعف اللي هو فيه / مين معايا ..
صقر بحز*ن. / انا واحد كنت عزيز عليك اوي و كنت اخ ساعدك في كل حاجة ، ساعدك تقف علي رجليك من تاني بعد ما جابر اخد ورثك ، انا اول واحد كنت بقويك في مح*نك ، انا اللي امنتك علي بيتي و عيلتي و ابني … تفتكر بعد كل ده مستهلش انك تسامحني
كريم بو*جع / برضو معرفتش مين معايا علي الخط
لو عايز تقول يبقي بسرعة لان عندي شغل و عايز ارتاح
صقر / ماشي يا كريم .. انا صقر الحديدي
كريم في اللحظة دي ع*يط جامد و حاول ي*كتم صوته و قال بح*ده. / وانا معرفش حد بالاسم ده
و قفل كريم الخط في وشه و قعد يعي*ط جامد و ر*مي التليفون علي الارض و ياسمين كانت واقفة وراه و قربت منه و حضنته ..
ياسمين. / ليه يا كريم عملت كدة .. والله ده نفسه يكلمك
كريم بحزن/ بعد ما قت*ل يوسف .. مستحيل امنله علي نفسي ده ك*لب ولا يسوي
ياسمين اتصد*مت جدا ../ انت قولت ايه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الصقر)