روايات

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم وفاء رشدي

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الجزء الرابع

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني البارت الرابع

رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني الحلقة الرابعة

ونرجع من جديد مع رحمه أقصد خديجه وياتري هتعمل ايه مع عدي
خرجت من عنده وهي شايطه نار مش عارفه تعمل ايه قبلتها سبله
سبله:-شو بكي
خديجه:-زفت زفت وحكت لها كل ال حصل
سبله :-وايش هتسوي
خديجه:-ربنا يستر
$$$$$$$$$
جه الليل ع خديجه وهي بتفكر تخلص من عدي ازاي وهتعمل ايه وبتدعي ربنا انه يكون نسيها بس ينسي ايه دي رشقت ف دماغه خلاص
دخلت عليها عنبر
عنبر:-خديجه سمو الملك بدو قهوة
خديجه:-مش عارفه ترد بأيه اتفاجات لسه بتفكر
خديجه:-حاضر
…..
قامت بالفعل خديجه وعملت القهوة طاب تروح هي اتوديها ول ايه
استجمعت قواها وفكرت قالت هي موته ول اكتر اموت اموت ول انوله ال ف دماغه واخدت القهوة وراحت عنده خبطت ع الباب
عدي :-تفظل
خديجه دخلت بالقهوة
بص لها عدي بملابس المطبخ
خديجه:-القهوة سموك
عدي:-ضعيها
حطتها ع المكتب ووقفت
خديجه:-تأمر بشئ
قام وقف عدي شرب شويه من القهوة
عدي:-هاد القهوة جميله تسلم ايدك إجلسي
خديجه:-العفو سموك
عدي:-إجلسي
قعدت خديجه ع الكرسي
جه هو جنبها ع حافه الكرسي وقعد بعدت عنه شويه
عدي:-شوفي هاد الكتاب
ووراها كتاب ف ايدة
خديجه:-أخدت منه الكتاب وبصت ع العنوان وفتحته شافت اول سطرين
خديجه :-الله شكله كتاب تحفه
عدي:-هاد كتاب بيتكلم عن حضارات العالم
خديجه:-ايوة قريتها
عدي:-شو ال قرتيه هاد كتاب باللغه الانجليزيه
خديجه:-استغربت من نفسها هي قرتيه انجلش ازاي
خديجه :-ها ايوة منا عارفه
عدي:-انتي بتتحدثي الانجليزية
خديجه:-مش عارفه
عدي:-شو هاد
خديجه
خديجه:-انا أخدت من سموك الكتاب وقريته وفهمت معناه معرفش هي اجت معي ازاي
عدي:-هاد معناه انك تتحدثي الانجليزية انا كان بدي انا ال اقراه لكي
خديحه:-عيونها ف الأرض
……..
قرب منها عدي ومسك شعرها بيرفعه بعدت عنه قبل مايلمسه
عدي:-يالله ووقف
خديجه وقفت
خديجه:-تأمر بشئ سموك
عدي:-خديجه بدي أياكي
خديجه:-مو فاهمه
عدي:-انتي فاهمه كل شي بدي أياكي بصوت عالي نسبيا
خديجه:-ولو رفضت طلب سموك
عظي:-انا ما حد يرفض طلبي
خديجه:-انا برفض ولا أريدك أن تلمس مني شعره واحده. هاد حرام
عدي سمع الكلام ال هو عارف انه صح بس بيكابر ووصل عند رحمه أقصد خديجه وضربها حته قلم ع وشها خلي الدم نزل من سنانها
خديجه:-كل ال عملته أنها عيطت
وهو بالرغم من قسوته وجبروته بس ادايق من نفسه أنه عمل كدا ليه يمكن عشان طلباته كلها مجابه ودي اول مرة حد يرفضله طلب ولا هو عارف أنها بتتكلم صح ومش عايز يصدق ول ممكن تكون دخلت دماغه وقلبه بدأ يحن ول ايه
عدي:-مسك دراعها بكل قوة
عدي:- انتي حشره ول تسوي انا ادوس عليكي برجلي ول الك ديه عندي انتي ملكي بكل مافيكي انا ماحدا يقدر يقولي لا
خديجه:-اه اترك يدي بدك تموتني موتني وارتاح بعياط
فلت ايدها عدي برميه جامده منه
عدي:-امشي من وجهي امشي
بالفعل خرجت بس قبل ماتوصل الباب كان نده عليها
لما التفتت له بعيون حزينه كلها دموع وهو اتوجع اووي من النظره دي
عدي:-خدي هاد الكتاب
خديجه:-شكرا مابدي
عدي:-خذي الكتاب
رجعت خديجه بالفعل أخدت الكتاب وخرجت برا الجناح
…………..
بالرغم من أنها فرحانة أن ربنا خلصها من عدي ع خير ال أنها زعلانه ع القلم ال ع وشها ال اخدته دا ف سبيل أنها بتدافع عن شرفها ودعت ربنا انه يشيلها من دماغه بس يشيل مين دي بعملتها دي ركزت اكتر ف دماغه أن أول واحده تمنع نفسها منه وترفض سمو الملك
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
عدت الليله ع عدي ال بيفكر ف موقف رحمه أقصد خديجه وال عملته وع خديجه ال بالرغم من حزنها فضلت تقرأ ف الكتاب
وعدا يوم واتنين وتلاته لا لا كتييير حوالي 10 أيام ع الوضع
عدي:طلب رحمه تاني ونفس ال اتكرر أنها رفضت وبتكلمه عن الشرع وعن الدين وهو يتنرفز ويرميها بس من يوم ماشافها اول مرة وطلبها مالمس واحده تاني وبيفكر ف كلامها كله ليل نهار وبيراجع ف نفسه بس بيكابر
$$$$$$$$$$$$$$
نرجع شويه عند هيثم
ال كل يوم يحلم حلم شكل عن رحمه انه بتقوله دور عليا قرر انه هيروح لدعاء
بالفعل راح لدعاء وأول ماشافته اتخضت وظهر عليها الارتباك
هيثم:-اخبارك
دعاء:-الحمدلله ياباشا أي خدمه
هيثم:-بصي عندي كدا كام سؤال حابب استفسر عليهم منك
دعاء:-انا مش هتاخر ياباشا
هيثم:-يوم الفرح يوم ماجتك رحمه هنا البيوتي ورفضت أنها تروح أي مكان تاني قالت ماروحش غير عند دعاء مع اني كنت رافض واكيد انتي عارفه السبب
دعاء:-بوجع ظاهر عليها اوووي ودا لاحظه هيثم وبدأ يتأكد إحساسه أنها عايشه
دعاء :-ايوة ياباشا انا عارفه بكدا
هيثم:-طاب كويس انك عارفه ممكن تحكي لي عن تفصيل اليوم دا
دعاء:-زي ايه ياباشا كل ال اعرفه قولته ف النيابه
هنا هيثم وقف وقرب م دعاء جدا وهمس لها
هيثم:-لا مش كله وانا عارف ومتاكد أن ف حاجه واستنتك المده دي كلها تجي تحكي لي بس انتي ماجتيش قولت اجي انا
دعاء:-بخضه ودا هو ال لعب عليه هيثم
دعاء :-مافيش حاجه ياباشا انا قولت كل حاجه مافيش
هيثم:-ماتتكلميش دلوقت هسيبك يومين تفكري وتردي عليا بس يومين بس لو المده زادت عن يومين ماتضمنيش ايه ال هيحصل الرجاله مستنيني وانا ال مصبرهم
دعاء:-بخوف ظاهر ايه
هيثم:-باااااي ياقطه
وسابها وخرج
…………….
هيثم شك ف دعاء من أول مادخلتي واتكلم معاها ودا هو الخيط ال لعب عليه دعاء لها اسمها وبتخاف ممكن تكون اتعرضت لحاله تهديد أو ابتزاز مثلا لسه هنعرف
هو خرج من عند دعاء ال دعاء مش عارفه تعمل ايه ول تتصرف ازاي والخوف سيطر عليها ………..
$$$$$$$$$
نرجع شويه عند رحمه ف فيلاتها ووالدتها الحجه عليه وندا جت هند تزورهم وتطمن عليهم سألت عليها قالتها ندا نايمه
هند:-لحد امتي
ندا:-لحد ماربنا يرحمنا برحمته
هند:-لو الدموع بترجع ال فات كانت الناس بكت دم مش دموع
ندا:-بعياط تعرفي امي من كتر مابتقول أنها مامتتش خلتني أصدق زيها وأحس نفس الاحساس أنها مامتتش
هند:-حاولي تنسي ياندا وكمان حاولي مع والدتك ماينفعش كدا
ندا:-ننسي ننسي ايه رحمه ماكنتش أخت دي كانت صديقه قبل ماتكون أخت انا خايفه أن يكون الزفت محمد له يد ف ال حصل
هند:-وانتي مالك لو له يد هياخد جزاته
ندا:- ال محدش يعرف أن محمد حاول مع رحمه قبل مني
هند:-باستغراب ايه
ندا:-ايوة هو دا ال احنا عرفناه يوم ماطلقت من محمد وال رحمه ماقالتوش لحد
هند:-ازاي دا
ندا:-رحمه يومها بعد ما مسك عادل ف خناقه قالت كدا قالت انا بعدها أتقدم لندا قولت يمكن ربنا هداه بس طلع بتاع فلوس وبس خايفه يكون انتقم منها وهو والمحامي الزفت وفضلت تعيط
هند:-مش مستوعبه الكلام دا بجد بس بردو دا دافع يخلي محمد يكرها اوووي دلوقت اتنين بيشكو فيهم رانيا ومحمد
$$$$$$$$$$$$$$$$
نرجع شويه لهيثم للحبيب الضايع ال فاقد روحه ال بيدور عليها هو جسد من غير روح وقلب من غير نبض روحه ونبض قلبه مش معاه
المرة دي حلم غريب جدا
…………
حلم بنت جميله جدا من غير نقاب بس بحجاب وقف وقرب منها ومسك ايدها وباسها
هيثم:-وحشتيني
البنت:-انت اكتر
هيثم:-الله دانتي جميله جدا ماكنتش اعرف انك جميله كدا
البنت:-ههه لا انت ال عيونك جميله عشان كدا شايف كل حاجه جميله وشايفني انا كدا
هيثم:-وحششششششششششششتيني يابنت قلبي
البنت:-انت اكتر يابن قلبي بس انا زعلانه منك
هيثم:-ياخبر ابيض انا اقدر انا موت ولا تزعلي
البنت:-بعد الشر عنك انت مش بتيجي ليه ولا بتدور عليا
هيثم:-اجي فين وادور ليه منتي اهو موجودة
البنت:-بتبعد عن هيثم لحد ماتختفي دور عليا تعالي انا مستنياك وتختفي
…………..
يقوم هيثم من نومه مخضوض وعرقان جدا يشرب ميه ويستعيذ بالله
يارب يارب دلني ع أي حاجه اعرف منها ويرتاح قلبي يارب يارب
ورجع يكمل نوم بس مانمش صورة البنت ف دماغه وكلامها مش بيمشي
$$$$$$$$$$$
بتعدي عليهم الأيام بالبطئ كلهم
عند خديجه ال خايفه أن عدي يبعتلها وكل مايبعتلها نفس الكلام ال اتقوله
عدي ف قصره :-عدنان نادي ع خديجه تنظف المكتب
عدنان:-شو خديجه خديجه سموك ف غيرها
عدي:-انا طلبت خديجه وانت ماعليك غير السمع والطاعة
عدنان :-حاضر
بالفعل خديجه كانت ف مكتب وبتتجاهل نظراته وعدي استغني عن عدنان وبدأ يتابع شغله وخديجة ف نفس الوقت
بدأت تنظف المكتب
عدي:-خلصتي الكتاب
خديجه:-نعم ورجعته مكانه
عدي:-ف أي كتاب تاني عجبك
خديجه:-لا سموك انا مابدي كتب تاني
عدي:-ليش المكتبه تحت امرك خذي ال بدك اياه
خديجه:-شكرا سموك
…………
$$$$$$$$$$$$$$$$
عدي عايز يتكلم اكتر مع رحمه عايز يقرب منها بيحاول يغريها بس هي ول هي هنا عدي بالرغم من أنه شديد مع الكل لكن معاه حاجه تاني وبيفتكر البنات ال قبلها ويقول كان ف رغبه منهم مافيش واحده منعت زيها ولو ف واحده منعت زيها ماكنت غصبت عليها بس انا لقيت قبول قبل أي شئ آخر
$$$$$$$$$$$$$
بقلمي Wafaa Roshdy
خديجه وهي بتنضف ايدها جت صدفه ع الكمبيوتر شاشته نورت شافت شئ خلاها ف حاله ذهوووووول ونسيت تنظف وفضلت تبص عليه ايه دا
ووقفت مكانها
ف الوقت دا عدي كان خرج من مكتبه
ورجع تاني هي حست بيه انه جاي بعدت عن الكمبيوتر وفضلت تنظف قرب منها
عدي:-شفتي شو جايب لكي
خديجه:-شكرا
عدي:-شو ال شكرا انتي هنا ف القصر هاد تبعي وتخصيني
خديجه مش مديه وش ول أي فرصه لعدي لانها عارفه لو ضعفت ول حنت هيحصلها ال هي خايفه منه وهو طبعا هيلاقي قبول
عدي كان فاكر بال بيعمله معاها دماغها هتلين من ناحيته بس فين اوعي دي لا
الست العفيفة الطاهرة من يومها حتي لو اتغيرت الأوضاع والظروف بتفضل زي ماهي
ودا ال هنعرفه ف الحلقات الجايه
عدي:-هات شال حرير أصلي ملكك
خديجه:-شكرا سموك مابدي
عدي:-من غير كلام انا جايبه لكي خذيه يلا وبلا تتكلمي
اخدته خديجه بالفعل بس كارهاه هو وصاحبه بس مضطرة
خلصت تنضيف المكتب وعايزه تخرج
عدي:-خديجه مابدك
خديجه:-مابدي بعد اذن سموك
وسابته وخرجت
$$$$$$$$$$
هناك ف مكان تاني
…..شو راح نعمل شكله وقع ف هواها
……. مابعرف هاد البنت خطر علينا ولو ظلت ف القصر ممكن يتزوجها هاد عدي وانا اعرفه زي القطه تحب خناقها وهاد البت أسرته بال بتعمله معاه
……… كيف هاد يتزوج مين هاد خدامه ولا تسوا
…….. انا عملت كل شئ لأجل مايتزوج فهمته أن كل شئ مباح ف قصرك من طول هم ما موجودين يبقي جواريك تاجي هاد البت وتخرب كل شئ عملناه
………. وشو راح نعمل نقتلها
……….. نقتل مين عدي هالحين متيم بها ولا يعدي يوم من غير مايراها فيه ولو غابت مش راح يسكت ممكن يقلب الأرض عليها واطيها لحد مايجمعها ولو عرف أننا وراه هاد ممكن يزق بنا وراه الشمس ما الو عزيز
………. شو راح نعمل هالحين
………… نصبر شويه يمكن تاجي بالاغراء
$$$$$$$$$$
مين دول ياعيال
$$$$$$$
بقلمي wafaa Roshdy
بتعدي الأيام عليهم بالبطيئ جدا عادل ف شركته ومعاه نسرين ال بتحاول تخفف عنه بس مافيش بردو رابط الأخوة اقوي من أي شئ
ندا بتغيب وتروح ف الشركه بس ماتقدرش تسيب والدتها ف يوم راحت صادفت وليد عز ف مدخل الشركه
وليد:-أستاذه ندا ازيك
ندا:-الحمدلله بخير وحضرتك
وليد:-انا بخير طول منتي بخير
ندا:-شكرا لحضرتك بعد اذنك
وليد:-مالسه بدري انا داخل وانتي خارجه لو افتكر انك هنا كنت جيت من بدري
نظا:-معلش أستاذ وليد بس عشان والدتي وانت عارف مقدرش اسيبها لوحدها
وليد:-اتفضلي وبلغيها سلامي
مشيت ندا من قدام وليد ال اتمنه كان جه بدري عن كدا بس هو مايعرفش أنها موجودة
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
نرجع ف مكان بعيد تاني
……….. باقي حقنا فين احنا خلصنا المهمه اهو ….
……….دلوقت تجيبه اتفقنا بعد 4 شهور ع باقي المبلغ
………… مهو خلصوآ 4 شهور فاضل ايه تاني
اصبر كمان شويه بقولك اوعي حد فيكم يجيب سيرتي ف الموضوع لو لاقدر الله حد اتمسك
…….. عيب ياباشا احنا نفديك براقبينا بس استعجل الفلوس قبل راقبينا ماتضيع
……… حاضر هكلمها واعرف امتي يلا انا ماشي
…………..سلام ياباشا
…………………….
يخرج واحد من المكان ال هم موجودين فيه وبعدها يتكلمو مع بعض
………..هههههههههه اه لو يعرفوا أننا ماقتلنهاش
……… هههههههههه بس اسكت كانو علقونا من رجلينا
………… ياعم بس وايه ال هيعرفهم احنا بس ناخد باقي حقنا ونخلع من البلد دي خالص
…………… حقنا ايوه ونمسك بقااااا الأخضر بس بقولك يمكن البت ترجعلها الذاكرة هنعمل ايه ودي عارفانا واحد واحد
………….. حتي لو رجعتلها مش هتقدر تيجي دي دخلت قصر سمو الملك عدي يعني ف كلا الحالتين ميته ميته
………. انا بقول نفرض ماكنا خلصنا منها زي ماطلبو وخلاص
…………. ياض يا وش فقر انت البت حلوة خسارة ف الموت جمال شرقي زي دا احنا نستفاد وبعدين هم راقبيهم تحت أيدينا اذا كان هو دا ول التانيه دي بالذات سمعتها واسمها
احنا الكسبانين ههههههههه
……. ههههههههههه دماغك سم
……..
$$$$$$$$$
مين دول كمان
$$$$$$$$$$$$$
عند.هيثم ف الشركه كان ف اجتماع وكلهم موجودين عصمت الشهاوي ورانيا بنته وعادل ووائل مع بعضهم بيتكلمو ف صفقه جديدة الشركه وهم مع بعض شركه
يرن فون رانيا ترد اول ماردت ارتبكت ودا شئ لاحظه هيثم لا وعادل كمان يووووووه ووائل اول الملاحظين لأنه بيشك فيها
تستاذن رانيا تخرج وبالفعل خرجت بعد منها بدقيقتين هيقم استاذن يروح الحمام وقام خرج
اول ماخرج بدأ يدور ع رانيا لقيها ف ركن ف زوايه الشركه بعيد عن الكل
رانيا:-انت اتجننت انت ازاي تكلمني وكمان هنا انت ايه …..طاب أخرص خالص ….. فلوس ايه …… مافيش حاجه تاني انا اديتكم ع كدا …… لا يابابا دا اتفاقك انت انا مالياش في انا ال اتفقت عليه معاكم حاسبتكم عليه إنما الباقي انت السبب فيه ….. اقفل وإياك ترن عليا تاني
$$$$$$$$$////
قفلت ومشيت هيثم طبعا سمع كل دا
والشك بدأ يزيد لا مش شك دا إحساس قوي أنها ورا ال حصل لرانيا طاب هيعمل ايه
دخلت رانيا عليهم وإتفاجأت بهيثم مش موجود شويه ودخل قعد مكانه بس نظراته ع رانيا
نفسه يقوم يخنقها يقولها رحمه فين بس لا الموضوع شكله كبير وعايز تخطيط الصبر
خلص الاجتماع بين متابع ومش متابع طبعا إلا هو هيثم وكل واحد فيهم ع شغله
رانيا راحت لهيثم ف مكتبه
رانيا:-اخبارك يابيبي طمني عليك
هيثم :-بابتسامة ماكرة من تحت النضارة الحمدلله وانتي
رانيا:-فرحت بالابتسامه الحمدلله المهم انت انا شايفه انك الحمدلله بدأت ترجع اهو وان شاء الله ترجع احسن من الاول
هيثم:-هو لو ع الرجوع هرجع لكن مش احسن من الاول الأول كان ف روح كان ف حياه كان ف نبض دلوقت مافيش لا حياه ولا روح ولا نبض ال كانت سبب ف كدا خلاص الله يرحمها
رانيا:-باصه ف الأرض الله يرحمها
إنما انت هتفضل ع كدا لحد امتي
هيثم :-يعني ايه مش فاهم
رانيا:-أقصد انك مش هتتجوز
هيثم :-يووووووه هو انتي ماحستيش أننا كنت هتجوز وف يوم فرحي حببتي خطفوها وموتوها
رانيا:-مش عارفه ترد عليه غير أنها باصه بس له
هيثم :-ايوة مش مصدقه
رانيا :-هيثم حبيبي هو انت تعبان
هيثم:-انا من بعد رحمه امتي خفيف
……..
هيثم ف دماغه حاجه لكل دا سبب مهو اتكلم عن رحمه قدام رانيا لأنه عارف ان رانيا هعمرها ماحبت ولا هتحب رحمه
رانيا:-ربنا يصبرك انت اد كدا بتحبها
هيثم:-كلمه حب قليله عليها انا كنت بعشششششششششسقها بتنفسسسسسسسسسها كانت دنيتي وكل عمري
رانيا:-بدأت تنفخ
هيثم :-انتي بقااااا ماتجوزتيش ليه
رانيا:-مش لاقيه حد يملي عيني بعدك
هيثم:-اممممممممممممم بعدي طبعا لأن انا مافيش ليا مثيل بس اقولك حاجه انتي عينك فارغة
بصتله رانيا
هيثم:-اه والله فارغة وسهل أنها تتملي
بعد اذنك رايح لعادل وسابها وخرج
هي بقي بدأت تضرب اخماس ف اسداس كل دا دانت مش بتحبها دانت واقع فيها بس خلاص اهي غارت ف داهيه وهتيجي يعني هتيجي
$$$$$$$$ $$$$$$$
عدي ف قصرة بتكرر طلبه لخديجه وكل مرة نفس المشهد لحد مازهق فقرر انه يتركها خالص لحد مايشوف اخرتها ايه بس بردو ماطلعهاش من دماغه
بس هيحصل شي غريب
طلبها أنها تنظف المكتب تاني
وهنا نفس ال اتكرر مع رحمه ف الكمبيوتر تاني والمرة دي لاحظ عدي وقفت رحمه وسرحانها ع ال شافته ف الكمبيوتر. ……..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت منتقبه الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى