روايات

رواية حياتي الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية حياتي الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية حياتي البارت الثاني

رواية حياتي الجزء الثاني

رواية حياتي
رواية حياتي

رواية حياتي الحلقة الثانية

فجأة اتفتح الباب بعنف
… انت مين كنتي مع واحد يبنت ال***
الاب كان لسة هيضرب حياة مراد وقفه
… انت مين انت عشان تقف في وشي
مراد… انا انا
… انت مين
لفيت وشي و بصتلهل و هي بتبص بقهر و دموعها نازلة و صوت شهاقاتها عالي صوتها و هي بتترجي ابوها يبعد
جه في دماغي يوم ما ابويا ضربني انا و اخويا الصغير
مهما كانت عواقب الموضوع ايه هكون انقذتها
مراد بجمود… انا جوزها
ابوها… اتجوزتي من ورايا يبنت ال****
مراد… لسة هنتجوز
ابوها… قررتوا خلاص
حياة بصراخ… بس كفايا ايه ااااااااااااااه امشي من هنا انا بكرهك
ابوها سمير… لو سيبتك مش هعالج اختك فاهمة و هعملك معاها زيك
حياة … حور لا حور لا
مراد… ملكش دعوة بيهم انا هياخدها هي و اختها
سمير… كله بتمنه
مراد… هبعت معاك حد تجيب حور
سمير خرج بسرعة
حياة … انا معرفكش انت ازاي اقول كده انت مين أساسًا هو اي حد معدي اتجوزه كده
مراد… هنتجوز فترة و نطلق
حياة بحزن… لا مش هتجوز حد مش هيفضل معايا على طول
مراد… خلينا نشوف
بعد حوالي ساعة من السكوت التام دخل سمير ب حور
اللي عمرها ١٥ سنة و قاعدة على كرسي
و تم كتب كتابهم
في بيت مراد
حنان… كلم اخوك شوفه فين يا سيف
سيف… ثانية يا ماما
حنان… سيف كلمه
سيف… ثانية بقى
حنان بتمثيل… يا س اااه الحقني
سيف جري على بخوف فجأة لقا حاجة لسعته على ضهره
سيف بآلم… اااه يا ماما
حنان.. كلم اخوك يلا
سيف… بقى كده يا ماما
سيف شالها و لانها جسمها صغير اوي هي صرخت ف بيلف بيها لقا مراد داخل بحياة و الحارس بيزق حور و شايلها فتح بقه بصدمة و وقع امه على الارض
حنان… انت متخلف يلا
سيف قومها … جايب نسوان في البيت
حنان بغضب… مين دي يا مراد
مراد… ممكن ثانية اطلعها فوق
حنان… محدش هيطلع فوق مين دي
مراد… مراتي
حنان اتصدمت و قعدت على الكنبة و مراد طلع حياة و نزل بسرعة
حنان اول ما شافته ضربته بالقلم… يتجوز يا مراد من غير ما تقول جايب واحدة من الشارع تتجوزها و مين التانية دي
مراد.. يا نانا افهميني
حنان… مش عايزة افهم حاجة اطلع برة انت و هي برااااا
مراد… ممكن تسمعيني
حنان.. اتفضل قول اي حجة فارغة
مراد حكالها كل حاجة
حنان… طب تطلقها و تهتم بيها من بعيد لبعيد
مراد… لا يا ماما قول حاجة يا سيف
سيف… لا يا نانا ميطلقهاش
حنان… بقى كده
سيف… كلمة امي سيف على رقبتنا
مراد… طب و العربية
سيف… الشرع محللك اربعة
حنان… طب و اللي حصل امبارح
سيف… اخلعها يا مراد.. اي ده
حنان بهدوء… شوف يا مراد لو لاحظت اي تصرف منها هتمشي على طول فاهم
مراد… حاضر
في اوضة مراد
حياة… مراد
مراد… نعم
حياة… انا اسفة انت ممكن تطلقني و خلاص و سيبني لحالي
مراد… نامي
حياة برقة… مراد
مراد سرح فيها شوية.. حياة انسي اي حاجة فاهمة مش هتفضلي طول عمرك تعبانة من كتر الحمل اللي عليكي سيبي حد يشيل عنك شوية
حياة حضنته بطمأنينة و هو بادلها الحضن و بعد شوية حس انها نامت ف نام هو كمان
*****
تاني يوم
سيف كان خارج من اوضته شاف حور خارجة من اوضتها شكلها رقيق و هادي شعرها البني اللي عملاه ضفيرة عيونها العسلى بصلها بسرحان
سيف… احم صباح الخير
حور حركت راسها
سيف… مش بتردي ليه
حور اتكلمت بالاشارة ف فهم انها مش بتتكلم
سيف قرب منها و نزل لمستواها… تنزلي تحت
حور… ا ا
سيف.. ماشي يلا
نزلها تحت
حنان… صباح الخير يا لولو .. انت رايح المدرسة
سيف… مش قادر تعبان
حنان بقلق… مالك يا حبيبي
سيف… جنبي واجعني
خرج سيف الجنينة يكلم صاحبه و فجأة صرخ بآلم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى