روايات

رواية حياة قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء الرابع عشر

رواية حياة قلبي البارت الرابع عشر

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة الرابعة عشر

ايان: لا انا كده بضيع وقتي و انت مش عايز تتكلم اتشهد على روحك
الشاب: ها قول والله العظيم ها قول امجد و واحدة اسمها الهام هما اللي اتفقوا معايا على كده انى ارمي نفسي قدام عربيتها و حد يصورها كل ده بالاتفاق مع امجد و الهام والله العظيم هو ده اللي حصل يا باشا
ايان : انت بتقول ايه الهام مين ( ثانيه واحدة) …. قصدك دى
الشاب هز راسه بنعم: هى يا باشا هى قالت ان نور اذيتها و كانت السبب في خراب بيتها و انها سرقت جوزها منها يعني تخليص حق
ايان قفل تلفونه بفرح: كده تمام اوى قوم معايا انت ها تقول الكلام ده في القسم ده لو عايز تعيش يعني لان اللي عملته ده اسمو اتهام زور ( ايان امر رجالته ان يخدو الشاب على العربية) ….. ايوة يا مصطفى
في القسم الشرطة في مكتب مصطفى
مصطفى لف بالكرسي بفرح: يعني اعترف تمام مستنيك بس على اتفاقنا محدش من البنات يعرف انى عرفت ولا حتي محمد يعرف بحاجة كفاية اللى هو فيه
فلاش
ايان طبعا مكنش بينام من موضوع نور فقرر يروح لي مصطفى مكان عملو ويقول لي مصطفى عشان يسجل اعترافات الشاب و اتفق ان ده يكون سر بينهم و بالفعل و بالفعل تانى يوم ايان راح لبيت الشاب
باك
و في القسم الشرطة
مصطفى: وحيات ربنا ل تتربه يا حيوان قول مين اللي قالك تعمل كده ااانطققق يا كلب
الشاب: والله العظيم ما عملت حاجة امجد بااشا ز و الست اللي معاه هما اللي طلبو مني اعمل كده عشان يخدو حقهم منها والله العظيم هو ده اللي حصل
مصطفى: لا ده انت تقعد و تحكلي و هحاول اخليهم يخففو ليك الحكم بس احكلي كل حاجة من اول ما شوفتهم لحد ما رميت نفسك قدام عربيتها ليك الأمان
الشاب: انا ها قول على كل حاجة
و بعد وقت بالفعل تم القبض على الهام و امجد
بعد وقت طويل في منزل اهل حياة اسما و سلمي قعدين مع ايمان
ايمان: ماشاءالله زي القمر يا سلمي
سلمي نظرة لى الارض بخجل: ده من ذوقك يا طنط
ايمان: لا انا مش بحب الكسوف احنا بقينا اهل خلاص ارفع رأسك منك ليها احنا في فصل ولا ايه و انتي يا برنسيسه مش ناوية تتخرجي انتي قربتي تخليلي في الكلية
اسما: حضرتك حد يقول لى الدلع لا و بعدين لم اتخرج هستفد ايه شغل مش ها شتغل ليه لان امي و جوزها مش موافقين و ايان و يحيى مستحيل يخلوني اشتغل
ايمان: مش شرط تشتغلي تتجوزي مثلا تحبي و تتجوزي اللى بتحبيه ولا ايه يا سلمي
سلمى اتوترت: ها طبعا يا طنط ادعلي بس القي حد احبه و اتجوزه مانا مستحيل اتجوز صالونات
ايمان حطت ايديها على خده و نظرت لى سلمى و اسما: و انتي يا روحي ايه رايك لو تقعدي مع اللى بتحبيه من غير جواز الصالونات ده
اسما: حضرتك بتقولي ايه
ايمان بحده: اسمعوا بقا منك ليها انتوا بناتي برضو مفيش حاجه اسمها اتجوز اللي بحبو و جواز صالونات بس فيه حاجة اسمها احترام بين اتنين ( و تنظر لى سلمي) و بعدين برضو جو الموبايلات ده ميرضيش ربنا الحب هو جواز يدخل البيت من بابو مش من الشباك البداية اللى مترضيش ربنا النهاية مش ها ترضيكم فهمتني يا سلمى يا حبيبتي احفظي ده … أما بقا الهبل اللى بتشوف من بعيد لبعيد و تعرف كل حاجة عنه من الشغالة ده برضو غلط يا روحي متعلقيش نفسك بحد يا حبيبتي بلاش تختاري لنفسك وجع القلب
اسما: انا مش فاهمه بتتكلمى عن ايه
ايمان: حقكم عليا يا بنات بس انا بقولكم كده عشان انتوا زى بناتي اللى مرضوش عليهم مرضوش على غيرهم
اسما: استاذن انا لان كده خالتي كده ها تبيتني بره البيت ساعتها ابقا ارجعلك يا ميمي
سلمى: و انا كمان كده بابي ها يسحب مني العربية و قعد اسبوع في التخشيبة عندنا
ضحكوا التلاتة ايمان و دعت اسما و سلمي و على السلم
سلمى بضحك: والله انتي ملكيش حل
اسما: والله ما حد مسخرة غيرك كملي و بعدين
و خرجوا من مدخل العمارة و ركبوا عربية سلمى بعد وقت اسما خدت رقم سلمى و نزلت من العربية طالعت على البيت و هى في رأسها مليون سؤال و كلام ايمان بيتردد في دماغة
أما في منزل يحيي في غرفة نور
يحيى قال لى نور كل حاجة حصلت
يحيى: انا اول مره اوفي بالوعد بس هو انا ازاي مخدش بالي منك
نور: بجد شكرا انك ساعدني و اسفة جدا على اللى حصل ليك مني انا اسفة
يحيى حضنها بفرح و قال بابتسامة: انتي احلي حاجة حصلت في حياتي كلها صحيح الوقت كان غلط بس الوحيدة اللي حبيتها بصدق
أما في منزل ايان
حياة: يعني الموضوع اتحل ازاي برضو مش فاهمة
ايان: سبق و قولت انى هحل الموضوع بهدوء و اتحل خلاص عايزة ايه دلوقتي
حياة: افهم على الاقل انا مش عيلة صغيرة تضحك عليا بكلمتين
ايان جذبها ليه: طب هحكي بس اهدي
ايان قعد يحكي لى حياة على اللى حصل أما في منزل اهل حياة
محمد و مصطفى قعدين في الصالون
مصطفى بغضب: ده بتاعه انا نفسي اعرف هى جت ازاي مين اللي قالها تجي
ايمان بغضب ضربت مصطفى بالقلم: لدرجة دى انا مغفلة و معرفتش اربيكم هاااا بتعلب بى مشاعر البت يا مصطفى بقا ده اخرة تعبي فيكم ايه الارف اللى بتهببو ده انطق خروجات و رغي في الزفت عادي لكن جواز لا طلامة مش عايزها بتربطها جانبكك ليه ليه عايزة تدمر حياتها و حياتكككك فاكرني مش ها عرف ادني عرفت اه و انا اللى كلمتها و قولت ليها تجي بصراحة خسارة فيك اسمع يا مصطفى يا تتجوزها زى الناس المحترمين ياما تبعد عنها لكن اللي بتهببو ده ميرضيش ربنا حررررام عليك
ايمان قالت كده و راحت لى المطبخ تخرج غضبها فيه مصطفى راحت لى غرفته بغضب اما محمد ف هو زى التايه مش عارف يبعد ولا يعمل ايه
و في اليوم التالي في كلية اسما في المدرج محمد واقف بيشرح لكن وقف شرح عندما سمع اصدقاء اسما بيقول
يا بنتى اموت و اعرف سيبة المادة و عمل ترسمي
نفسي افهم بترسمي ايه كل ده هى دى محاضرة رسم و احنا منعرفش
اسما حطة ايديها على رأسها و مركزة في اللى بتعملوا لكن رفعت راسها لقت محمد واقف قصادها و مسك الرسمة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى