روايات

رواية حياة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء الخامس

رواية حياة قلبي البارت الخامس

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة الخامسة

نور نظرت لي الهام و ضيقت عينيها و حضنتها بغل و حقد: انتي كويسة اوى يا الهام ربنا يديكي على اد نيتك حقك عليا انى اخد جوزك مني بس ان جيتي لى الحق هو اللى خطفني و بعدين هو انا يعني حد غريب ده انا نور اختك الصغننة مش معقول يعني تستخرية فيا اتمنا انكي متزعليش
و بعد عن الهام
نور: اختي كويسة كويسة جدا دور برد و هترجع احسن من الاول و تربي اللى اهلو معرفوش يربوه ولا ايه يا لولو
نور قالت كده و مشيت تانى و فيه المستشفى سلوى راحت المستشفى مع نور أما سعاد ف خدت اجازة
و في منزل سلوى الهام كانت في غرفة سلوى
الهام: هدوء نور ده مش مريحني حاسه اكنها ناويه على حاجة… بس نور لو ناوية على حاجة كانت عملت من زمان هى ها تغلب دى قادرة تعمل اي حاجة اللى خلها تخطف جوزي مني
الهام فجأة سمعت صوت طفل بيعيط جامد
الهام شبه خايفه: ه هو الصوت جاي منين ميكونش من الشارع ( اتجهت لى البلكونة لكن ملقتش حد) الصوووت ده جاي منين
الهام خرجت و وقفت في نص الصالة: هو الصوت ده جاي منين
ده صوتي يا الهام انتي قتلتني و انا هخد روحك زى مموتني
الهام بخوف اكتر: ا انا معملتش حاجة انت مين
انا ابن صاحبتك عشرة عمرك اللى غدرتي بيها انا ابن اللى كسريتها حتي ادم نفسها
الهام حطت ايديها على رأسها: اسكوت اسكوت اسكوووووت انا معملتش حاجة انا ان مدمرتششش حيات حد انا بريئة اسكوووووت بقا اااااااااع
و فقدت الهام واعيها من الخوف أما في المستشفى في غرفة حياة حياة نايمة و دموعها نزلة على خده
ايان لنفسه ( اد ايه انا حقير و اناني بحبي ليكى و غيرتي من يحيى و الماضي مسيطرين عليا لدرجة ان مش شايف قسوتي عليكى خوفي عليكى اذاكي يحيى معاه حق انا اناني وخدك من كل حاجة حتي من نفسك سامحني يا حبيبتي)
مامت حياة: انت كويس يبني
ايان بهدوء: كويس يا امي كويس
ايان خارج من المستشفى و هو حاسس بألم جوه حاسس بثقل على قلبه
محمد: حاسس بى اللى صحيح انى مش بطيقك و ده من زمان على فكرة لم قررت تتجوز اختي و تخدها منن بس نجحت في ده حقيقي برافو يا ايان عملت ايه بقا لى حياة عذبتها و ذلتها الا قولي يا ايان لو كان عندك اخت تقبل ليها اللي عملتو في اختي انا مش بحسابك لكن اشرب تمن افعالك في حياة انا مش ها سيبك حط ده في بالك
محمد قال كده و دخل المستشفى تانى اما ايان نظر لى السماء و هو لا قادر يتكلم ولا يبكي حتي
و نجي بقا لقسم الشرطة في مكتب مصطفى
مصطفى بفرح: برافو عليكي حبيبت قلب اخوها زى ما انتي
نور: انا مش قادر اشوف حياة بالشكل ده انا بقلي يوم في البيت ده و حاسه ان اعصبي باظت مبالك بقا حياة
مصطفى: كل ها يتحل حياة قوية مفيش جبل بيتهد بالسهل اثقي في ربنا و حياة انا واثق انها ها ترجع احسن من الاول و بعدين بطلي زفت عياط يا ام النكد اقفل بقا عشان ورايا شغل
نور: اول مرة اعرف ان الشغل اهم من اختك
مصطفى غمض عيونه بوجع و فتحم تاني: مفيش حاجه اهم منكم بس انا مش في قوتك ولا في قوة محمد انا لو روحت لى حياة يبقا اكيد هقتل الزفت ده ابقي طمنيني عليها سلام
مصطفى قفل مع نور و قعد يشتغل و في اليوم التالي حياة فاقت و نظرت لي ايان اللى قعد جانبها و مسك ايديها
حياة بدموع: خلاص صح ابني راح يا ايان
ايان: المهم انكي بخير انا مش عايز حاجة غيرك
حياة بصرخ: عملتهااا يا ايان قعدت تقول لازم ينزل اهو مات يا ايان و بسببك انت اللي قت..لته ليه يا ايان ااانا اذيتك في ايه عشان تحرمنييي منو ليه
ايان حضنها: حياة اهدي عشان خاطري انا عارف ان الموضوع صعب عليكى بس ربنا عايز كده انا مستحيل اذيكي ولا احرمك منو اهدي عشان خاطري انا مش قادر اشوفك كده
حياة بتضرب فيه بانهيار و دموع: انا مكنتش عايزة حاجة غير انى اكون مرتاحة ااانت السبب في اللى حصلي انا بكرهك يا ايان بكرهكككك
حياة كانت بتحاول تبعدو عنها لكن ايان ضمها ليه اكتر و حاول يهديها لحد ما بطلت صرخ و بعد شوية دخل اهلها و سلوى و بعدين خرجوا لم حلاء جت ليها
حلاء: مانتي لازم تتكلمي يا حياة انتي مقولتيش اي حاجة غير ان يحيى و إلهام دمروكي و خربو حياتك مع ايان لازم تتكلمي
حياة: الكلام مش ها يرجع حاجة ل ها يرجعني زى ما كنت ولا ها يرجع ابني تعبت و انا بشوف نظارت الشفقة من ايان و اهلي تعبت من كل حاجة هتصدقني لو قولتلك انى نفسي ده كله يطلع حلم
حلاء: بس لو رجعت حياة ليكى ها تخسري شخص عزيز عليكى
حياة بحزن: انا خسرت ايان من زمان من لم خوفت أواجه خسرتو لم صدق عني كلامهم وحشتني نفسي اوى وحشني الكلام معاها وحشتني حياة
حلاء مسكت ايديها: لازم تخدي قرار لسكوتك هيحل ولا هيريحك
حياة: مش قادرة انسا الضرب ولا نظرته ليا ولا حتي كلامو انا اتوجعت منهم اوى بيقول اسف في الدقيقة مليون مرة بس مش قادرة انسا والله ما قادرة ولا قادرة اسيبو
حلاء::انا مش ها قدر اكتب اي أدوية دلوقتي لان انتي محتاجه نفسك مش الأدوية محتاجة تقعدي مع حياة و تشوفي هى عايزة ايه
حياة: مش قدر بجد مش قادرة يا حلاء والله ما قادرة بس لازم افوق انا عايزة افوق يا حلاء وحشتني نفسي اوي وحشتني بكل ما فيها انا مش عايزة اكون ضعيفة مش عايزة اللى موجودة قدامك دى مش عايزها
بعد شوية حلاء مشيت و في منزل سلوى
الهام بخوف : والله كان هنا الدد..م كان هنا و كان اثر رجل شخص بالد..م
يحيى بنفذ صبر: يعني انا اعمي يا الهام مفيش حاجه يا بنتي والله ما فيه حاجة لا أثر ولا صوت طفل
الهام بدموع و انهيار: والله كاان هنااا صدقني يا يحيى والله ما بكدب عليك
يحيى بزعيق: ما كفاية تمثيل بقا اثر ايه و طفل ايه انتي اكيد اعصابك تعبانة عشان خايفه على حياة
الهام بصوت واطي: هششش بس بس شباح حياة ممكن يسمعك و ياذيك هششش انا سمعتو كان بيقول هخد روحك يا طنط الهام
يحيى بنفس نبرة صوتها: لا شباح محترم قال هخد روحك يا طنط الهام محترم جدا الصراحة طب يا الهام انا رايح الشغل و لو شوفتي شباح حياة ابقي اساليه على القلم اللى حياة خدتو مني راح فين لانى عايزة اسجل حاجة في الدفتر و مش لقي اقلام
يحيى مشي و هو عايز يضحك بس مسك نفسه و بعد مرور يومين حياة خرجت من المستشفى و في منزل سلوى
الهام بصرخ و تجري: ااااااااااااع الحقونييييي
الجميع راح على صوتها
سلوى: في ايه يا الهام ما تخدي حاجة يا بنتي لى كاوبيسك دى
الهام: ش شوفت راس خروف ش والله شوفتها حياة انتي هتصدقيني صح
حياة بتنظر ليها بس مش بتتكلم ولا اي حاجه
نور بسخرية: اااه راس خروف قولتي ثانيه كده
يحيى فتح شاشه العرض: قصدك دى انا اللي حطيته و ها وريكي حاجة احلي بكتير انا ها روق عليكى دلوقتي
نور: ااااظهرر و بان و ليك الأمان
ازيك يا الهام فاكرني انا اللي ضحكتي عليه بعد ما خد الفلوس و رمتني في الحبس لولا ستر ربنا و اني خرجت ليكى بسرعة
كل ده الجميع بيشهد الفيديو و اتفاق الهام و غدرها بى حياة اه نسيت اقول ان اهل الهام كانوا موجودين
الهام: يحي ها يتقدم لي حياة الايام دي لازم نتحرك
كله بتمن
الهام: فى صور كتير لي حياة على تلفوني عايز يحيى يكرها عايزة يقبل العمي ولا يقبل يبص في وشها تمام و كله بتمن ولا تقلق
بالفعل الهام طلبت مني انى اعمل كده بطريقة انى خدت امضى حياة مش فاكر على ايه خدنا امضتها و حطنها على ورقة جواز عر..ف..ي ده غير الصور اللي اتزورت احنا زورنا امضتك يا حياة و زميلك اللى حاول يع..تدي عليكى كان بسبب المخ..در اللى الهام حطيتو ليه قالت عشان قالك انو بيحبك و انتي رفضيه والله العظيم ده اللي حصل الحمدلله انى طلعت بسرعة من الحبس عشان اكشف الهام على حقيقتها انا كمان غلطت و دفعت التمن غالي اوى
يحيى بابتسامة و فرح : و كده اقدر اقولها قدام اهلك و الجميع انتي طالق يا الهام طالق بالتلاتة انا مستحيل اكمل حياتي مع زبالة زيك ياريت مشوفش وشك تاني
الهام: هههه انت بتقول ايه يحيى انا عملت كده عشان بحبك
يحيى بغضب كره: انهي حب ده انهي حببب لو الحب يخليكي تفض..حي صاحبت عمرك يا حيوانية يبقا ملعون ده حب انتي رخي..صه و أنانية و انا مستحيل احب واحدة زيك بكرهكك بكرهكككك ارجع البيت ملقيكيش فيه سامعة
الهام جريت وراها و وقعت على الأرض و انهارت في العياط طبعا في اللى بينظر ليها بصدمة و فيه اللي بينظر ليها بكره حياة طالعت على شقتها و ايان وراها
ايان: انا مش مصدق دى مش بنادمة دى شيطانة انا واثق فيكي و عارف انكي احسن ست شافتها عيني
حياة قعدة على الكرسي و سندها ايديها: طلاقني يا ايان
ايان جاه يمسك ايديها حياة بعدت عنه قامت و قالت بثبات و جمود: طلاقني لانى مستحيل اكمل مع واحد زيك لو عايز الحب اللي بينا ميتحاولش لى كره يبقا طلاقني لو سمحت يا ايان طلاقني
رايكم في اللى حصل لى الهام
يا تري دى نهاية ايان و حياة ولا البداية

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى