رواية حياة رحمة الفصل التاسع 9 بقلم مارلي إيهاب
رواية حياة رحمة الجزء التاسع
رواية حياة رحمة البارت التاسع
رواية حياة رحمة الحلقة التاسعة
في صباح يوم جديد
رحمة نزلت بعد ما جهزت واخذت الدهب بتاع سعاد تبيعه
نزلت وشافت البواب…. السلام عليكم
البواب…. وعليكم السلام يا استاذة
رحمة بهدوء…. كنت عايزة اعرف السوق اللي يبيع الميك اب في السوق اللي جبت منه الكالون ولا واحد تاني
البواب بهدوء.. …. لا يا ابلة هو ده السوق التاني ده للاكل
رحمه… تمام شكرا
البواب… العفو
خرجت رحمة ووقفت تاكسي وراحت علي السوق بتاع. امبارح
ووصلت وراحت علي الراجل اللي اشترت منه امبارح وقالت بهدوء…
السلام عليكم
الراجل… عليكم السلام
رحمة بهدوء…. لو سمحت عايزة تلات اقفال
الراجل…. من عينا يا ابلة كبار ولا صغيرين
رحمة بهدوء… كبار
الراجل جاب الاقفال بالمفاتيح بتاعتهم
وهي دفعت حقهم وقالت..
متعرفش محل ميك اب يبيع بالجملة
الراجل بهدوء…. كل محلات المكياج موجوده اخر حاجه في السوق جملة قطاعي
رحمة… شكرا
الراجل… العفو
مشيت رحمة لغاية اخر السوق
و شافت محل مكتوب عليه جملة وقطاعي
دخلت وقالت… السلام عليكم
عليكم السلام اؤمري يا ابلة
رحمة بهدوء…. انا عايزة ميك اب بالجملة …
…. عايزة ايه بظبط
رحمة بهدوء…. انا عايزة حاجات برندات وعايزة حاجات إنترناشيونال مستورده والغير مستورة عايزة كميات من جميع انواع واصناف ميك اب من كل صنف دسته
…… وماله يا ابلة طيب انتي عايزهم. دلوقتي
رحمة بهدوء….. جهزهم زانا كمان ساعة او اكتر مش عارفة بظبط وهاجي اخدهم وهطمن الاول انهم برندات انا بفهم فيهم كويس
…. متقلقيش يا ابلة انا مش هخومك
رحمة…. تمام بعد اذنك
…. اتفضلي
خرجت رحمة من المحل وراحت علي محل الدهب اللي كان بعيد شوية
ودخلت وقالت…. السلام عليكم
…. وعليكم السلام
رحمة بهدوء….. عايزة ابيع الدهب ده بعد اذنك
…. جايبة منين
رحمة بهدوء وثقة…. يهمك في حاجة يا استاذ جبته منين بتاعي اصل بطلق هتاخده ولا اشوف غيرك
….. الراجل ابتداء يشوف وقال ببرود…. ده يجيب خمسين الف بس
رحمة بهدوء…. خمسين الف دانا اشتريته من ست سنين بميه وكنا في ايام رخص عن كده انت بتكلم واحده هبلة ولا ايه شكلك كده مش عايز تشتري في غيرك. يا اخد
….. يا ابلة اهدي الكلام اخد وعطا
رحمة بهدوء…. انا شايفة سرقة لا اخد ولا عطا
… طيب خلاص هاخده بمية وخمسين
رحمة بهدوء…… 170000 الف سعر الدهب مولع
… طيب هاخدهم منك بسعر اللي انتي عايزة
رحمة… تمام
الراجل طلع الفلوس وعدهم وهي اخدتهم في الشنطة ومشيت
ورجعت للراجل اللي لقيته مجهز الحاجة وشافتها ولكن شافت كمان ان الحاجه مش شكل برندات وكمان بصت للصلاحية وشافتها قربت علي الانتهاء
رحمة بضيق… ايه القرف ده انت مفكر انك هتضحك عليا ولا ايه حاجات نصها صلاحيتها متنهيه او قربت تنتهي انت شارب حاجه ولا ايه مش هشتري اصلا اي شئ عرضه ليا
… اهدي يا ابلة معلش مخدتش بالي انا هجبلك اللي انتي عايزة
رحمة بقوة… مش هشتري اي شئ من عندك انت راجل نصاب
وخرجت بقوة وهو حاول يوقفها ولكن هي مسألتش فيه وشافت محل قدامه بيبيع ميكياج دخلت وقالت…. السلام عليكم
…. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اؤمري يا ست الكل
رحمة بهدوء…. انا عايزة مكياج بالجملة
…. انا مش ببيع الجملة دي غير للتجار
رحمة بهدوء…. ما انا من التجار جاية اخد كمية مش حاجة واحدة
… طلباتك
رحمة بهدوء…… انا لسه كنت عند اللي قدامك وطلعلي حاجات منتهي صلاحيتها لو سمحت انا عايزة حاجات كويسة
….. حسين طول عمره نصاب وبعدين انا حاجتي لا يعلي عليها واديكي شايفة المحل بيشغي ناس لو انا حاجتي وحشة مكنش حد وقف عندي وقبل ما تشتري روحي اسالي عن المعلم مصطفى ولو قالوا فيا واحد كلمه عيب ولا وحشة متشتريش مني يا ابلة
رحمة بهدوء… لا هسال ولا غيره انا هقدر افرق بين الوحش و الحلو لو سمحت عايزة جميع انواع المكياج البرندات والحاجات المستوردة
وعايزة دسته من جميع انواع البرفانات و المزيل
…. من العين دي قبل العين دي ولا يا فارس
فارس خرج شاب بعيون زرقاء في السابعة والعشرين من عمره
فارس… ايوه يا معلم
…. جيب لابلة الحاجات البرندات دست وتخليها تتطمن انها سليمه وهي عايزة جميع انواع المكياج والبرفانات ادخلي يا ابلة المخزن في كل شئ
رحمة كانت قلقانة بس مبينتش….تمام
فارس بهدوء….. اتفضلي
مشيت معه لغاية ما دخلوا المخزن وكان كبير وفاضي ابتداء يتكلم ويقول… حضرتك عايزة نوع معين من الفانديشن
رحمة بهدوء…. شوف هات دسته مايت سينما
وهتلي اتنين برده يكون نوعهم حلو بس يكونوا مستورد
فارس بهدوء…. حاضر وابتداء يطلع الدست من امكانها وخلاها تتطمن ان صلاحيتهم شغالها ومفيش عليها اي شئ
وطلع اتنين نوع تاني من الفانديشين
وطلع كل حاجه تخص المكياج واتاكدت من صلاحيتهم وكانوا كويسين جدا وشافته وكان العرق يتصب منه بسبب التعب
فارس بهدوء…. كده المكياج كله خلص يا ابلة
رحمة بهدوء….. ايوه انت اللي هتحسب ولا لاء
فارس بهدوء…. ايوه انا بس الفلوس اللي هتدفعه للمعلم بره كده فاضل البرفانات والمزيل مش كده
رحمة بهدوء… ايوه اقعد ارتاح شوية وبعدين طلعهم
رحمة كانت قاعدة علي كرسي هو قعد علي المكتب وقال… احسب لحضرتك حق المكياج الاول
رحمة بهدوء… تمام
مسك ورقة وابتدا يسجل كل كرتونه بالعدد اللي فيها
وبعد ساعة قال…. حق المكياج كله سبعين الف جنيه
رحمة بهدوء.. تمام
فارس قام هجيب لحضرتك البرفانات عايزها نوع معين
رحمة بهدوء…. هاتلي تلات اصناف حلوين وياريت لو في عينه
فارس بتعب…. حاضر راح جاب عينه للجميع انواع البرفانات علشان تختار
رحمة بعد نص ساعة… هتلي الاربع انواع دول لو سمحت
فارس… حاضر وراح جابهم ليها وجه وكده قال حاجة حضرتك كلها جاهزة في حد هياخد الحاجه ولا لاء
رحمة بهدوء…. لا انا هركب بيهم لسه
فارس…… تمام كدة حق الحاجة كلها 120000 جنية
رحمة بهدوء… تمام
فارس اخد الفاتورة وقال…. اتفضلي يا ابلة انتي روحي بالفاتورة للمعلم علشان يرجعها وتدفعي الفلوس
رحمة بهدوء…. تمام اخدت رحمة الفاتورة وراحت علي المعلم وفارس ابتداء يشيل كرتونه كرتونه يخرجها بره
المعلم بهدوء…. معاكي حد يشيل يا ابلة
رحمة بهدوء… هوقف اي حد بتاع تروسيكل ياخد البضاعة
المعلم بهدوء… انا هخلي الواد فارس يوصلك بالعربية متشليش هم
رحمة بابتسامة….. شكرا يا معلم
اتفضل دي تمن الحاجة اللي خدتها شوف اجرة العربية كم
المعلم ابتسم… العربية دي من عندي انا حق انك اول مره تنوري المحل عندي
رحمة ابتسمت…. شكرا
وفارس خرج كل شئ بره
المعلم…. ولا يا فارس خد الحاجة علي العربية ووصل الابلة مكان ما تقولك
فارس…. حاضر
المعلم بهدوء… ولا سيد ولا مصطفى خدوا الحاجة دي نقلوها مع فارس علي العربية يلا بسرعه
… حاضر يا معلم
فارس وهو شايل الكرتون قال في نفسه… مش هخلص انهاردة ولا ايه انا تعبت
بعد نص ساعه خلصوا نقل الحاجة علي العربية
فارس بتعب… يلا يا ابلة
رحمة قامت معه وشكرت المعلم وخرجت
وكانت عربية نص نقل ركبت جنبه وهو ركب وطلع وقال…. علي فين
رحمة بهدوء…. سان ستيفانو
فارس هز راسه بهدوء
وطلع بهدوء ووصل وقالت… اقف هنا دقيقه بعد اذنك
وقف فارس ونادت علي بواب العمارة اللي ساكنه فيها…. عم فهمي عم فهمي
فهمي طلع… اؤمري يا ست هانم
رحمة بهدوء…. ممكن بعد اذنك تجي تاخد البضاعة دي انت وابنك تنزلوها في المحل
فهمي.. من عنيا يا ابلة حاضر
رحمة بهدوء… شكرا مستنياك عند المحل
فهمي… حاضر
رحمة… اطلع انت في الشارع الجاي
فارس طلع من غير كلام وهي وصفتله المكان
ووقف عند المحل وهي قالت… مفيش دعي تنزل تشيل تاني سيبهم وهما هينزلوها
فارس… لا معلش انا هنزل معهم علشان الوقت
رحمة طلعت الف جنيه من شنطتها وقالت… اتفضل ده حق تعبك معايا انهاردة
فارس بضيق وقال…. شكرا يا ابلة حق تعبي المعلم اللي هيدهوني انا مش باخد من الزباين حاجة
رحمة شالت الفلوس باحراج وقالت… انت حر انا غلطانة اني فكرت اديك حاجة
ونزلت من العربية بغضب وفتحت المحل وسيد وفهمي جم وابتدوا ينزلوا الحاجة جو المحل مع فارس وبعد ما خلصوا فارس اخد العربية من غير كلام ومشي بدون ولا كلمة ورحمة كانت متغاظه منه ومن اسلوبه الجاف
ادت لسيد وفهمي كل واحد 100 جنية
ومشيوا وهي وقفت ترص الحاجة في اماكنها
💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟
اما عند يوسف كان نايم في البيت بعد ما اخد اجازة من الشغل من الضرب اللي اضربه صحي علي صريخ في البيت قام بسرعة وقال في… ايه
شاف جني بتضرب سعاد بغل وسعاد تصرخ تحت ايديها
شد جني وزعق فيها. وقال في ايه علي الصبح
سعاد ببكاء وقهر…… مراتك ضربتي يا يوسف جبلي حقي
جني بجحود…. قولتلها تقوم تنضف البيت وتعمل الاكل قله ادبها عليا واللي متسمعش كلام صاحبة البيت يبقي يا بابا مفيش داعي يقعد فيه
سعاد بغل… ده بيت امي يا مجنونه انتي هو بيتك
جني بجحود…… بس يا حبيبي امك خلاص فاضلها تكه وتموت وتريحنا والبيت هيبقي بتاع يوسف ليه الضعف ده كلام الشرع وكمان اخوكي ليا مؤاخر نص مليون جنيه يعني يا حلوة اقعد واحط رجل علي رجل ومحدش فيكم يتكلم انتي سامعة ولا لاء وتاني مره كلامي يتنفذ بطل ما اخوكي يتحبس وانتوا تترموا في الشارع ها ايه رايك يا حبيبي اختك تلم نفسها وتعمل اللي يتقال عليها ولا تترمي في السجن وهما في الشارع
يوسف بكسرة…. تعمل الي يتقال عليه
جني بخبث…. حلو اوي كده قومي يا حلوة نضفي البيت وانزلي جيبي اكل البيت واعمليه يلا بسرعة
سعاد بدموع…. حاضر
سعاد مشيت علي المطبخ واخدت الفلوس اللي سابتها جني ليها ولبست العباية بتاعتها ونزلت ومشيت في الشارع والدموع في عينيها وهي بتقول… ولاول مره يا رحمة احس بيكي وبل كنا بنعمله وهدوقه بكل تفاصيله
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة رحمة)