روايات

رواية حور الادم الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني

رواية حور الادم الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني

رواية حور الادم الجزء العاشر

رواية حور الادم البارت العاشر

حور الادم
حور الادم

رواية حور الادم الحلقة العاشرة

سلوى حضنت حور و رفعت ايديها على شعرها قعدت تملس عليه بحنان حور غمضت عيونها بتعب و فتحتهم بسرعة بعد شوية سلوى بعدتها عنها:ـ سبحان الله فولة و اتقسمت نصين
حور بتردد:ـ حضرتك انا من ساعة ما جيت و انتي عملة تبصلي اوى حتي حسام اول ما شافني نفس البصة هو في ايه
سلوى بابتسامة وجع:ـ ولا اي حاجة كل الحكاية و ما فيها انكي شبها مامت حسام ابن اخويا ثانية واحدة
سلوى راحت فتحت الدولاب و طالعت ألبوم الصور بتاع العيلة و رجعت ليها قعدو يتفرجوا عليه
حور بصدمة:ـ ايه دا مش معقول.
حور بصت لصور مامت حسام:ـ مش معقول دى شبهي اوى نفس الابتسامة
سلوى:ـ نفس الحركات و نظراتها الحادة و القوية عرفتي بقا بنبص ليكي كدا ليه لان نفس الشكل الصوت حتي العصبية ممكن اطلب منك طلب اتمنا توافقي
حور بهدوء:ـ طبعا اتفضلي
سلوى بحرج:ـ احم الحقيقة حسام كان عنده اخت عمرها اسبوعين بس اختطفت في حادثة انا مش قادرة احكي التفاصيل المهم احنا شاكين انكي حورية اخت حسام و بنت سيف و نادين… ف ممكن ممكن تعملي تحليل DNA انا عارفه ان طلب صعب
حور بابتسامة:ـ و انا موافقة حتي لو مطالعش الى في دماغكم ف انا كسبت اهل عيلة جديدة
سلوى حضنت حور بفرح و حور كمان بعدت عنها الباب خبط و كان ملك
سلوى قامت:ـ اسبكم انا بنات مع بعض عن اذنكم
حور و ملك :ـ اتفضلي
سلوى خرجت حور اتجهت لملك و مسكت.ها من شعرها
ملك بصرخ:ـ ااااع
حور:ـ بقا يا حيواني.ة اعملك اختي تقومي تغ.درري بيا يا ملك ت.غدري بيا انا طب ليه بتسلمني لمازن ماززن الى سبني وسط الناس انطقي
حور مسكتها من رقبتها ملك كانت بتت.خنق
ملك وشها ازرق و مش عارفه تخد نفسها حور بعدت عنها بغضب
ملك قعدت تكح جامد:ـ كح حاا كح والله انتي فاهمه غلط
حور:ـ فهمني الصح يا صاحبتي
ملك بدموع:ـ انا كنت في مصيبة ابن الكلب معرفش عرف منين جاه و هددني باني اقول على مكانك ياما هت.عدم والله العظيم هو دا الى حصل
حور ؛ـ اع.دام ايه هببتي ايه يا ملك انطقي
ملك بدموع:ـ قت.لت فتحي جوز امي كان عايز عايز يته.جم عليا ف قت.لتو و لميت هدومي و جيت انا اسفة يا حور حقك عليا
حور بضيقة:ـ قومي يا ملك قومي انا عفريت الدنيا بتطنطت قدامي قووومي
ملك قامت و هى بتمسح دموعها في القسم
حسام ببرود:ـ ابنك مستحيل يطلع
حمدان ببرود:ـ السبب
حسام:ـ قضية اعت.داء و دى اقل حاجة مابد صحيح محاولة لكن ان جيت للحق ف هو يستاهل الق.تل
حمدان ببرود:ـ مممم هو انا نسيت اقولك ان ليك الى تخاف عليه سبحان الله زى ابوك بيحب وجع القلب و المشاكل
حسام رفع عيونه من الورق قام مسكه من هدومه:ـ دا انا هشرب من دمك هحسر قلبك على ابنك زى ما خربت حياتي
حمدان بابتسامة سخرية:ـ اعملها نفسي تعملها بس صدقني محدش هيتحسر ولا هتيوجع غيرك… ليك الى تخاف عليك يا حسام.. اختك عايشة شوفت بقا انا بحبكم ازاي سبني و هقولك اختك فين سبني
حسام سبه بغضب:ـ انطق
حمدان:ـ اختك تبقا زوجة الرائد ادم الشناوي حور عبد الرحمن مش دا اسم مراته برضو علشان اطمنك اختك كانت عند ناس كويسين حبوها زى بنتهم و اكتر مانا قولت ارقب المكان الى رميتها فيه علشان لو عملت حركة كدا ولا كدا انت و ست المذيعة صدقني كنت قتلت.ها من غير اي رحمة ولا تردد
حسام:ـ كدب
حمدان:ـ ههه انا مش بعرف الكدب اختك عايشة من حبي فيكم خليتها عايشة كنت برقبها و مذلة حتي بدليل انها قعدة عندك صح ولا انا غلطان
حمدان كمان بابتسامة قاصد يضيق حسام:ـ اه صحيح البت الى ابني كان هي.عدتي عليها تبقا اختك الى سيدت الرائد انقذها لو تاخر ثانيه واحدة كانت ادمرت
حسام مسكه و قعد يضرب فيه و هو بيشتمه و هو مش شايف غير مشهد امو و هى بتموت و اخته الى اتخطفت قصاد عينيه دخلوا العساكر شالوا حسام من على حمدان بالعافية و للاسف حسام اتحول لتحقيق
عند ادم في عربيته
ادم ضرب التركسيون بغضب:ـ غبي غبي هتكون راحت فين ملهاش مكان تروحه
ادم افتكر اول مرة شافها فيها
ادم بجنون:ـ لا لا لا طب راحت فين عايشة ولا ميته انتي فين يا حور روحتي فين افرض حصلها حاجة انا لازم اتصرف
ادم اتحرك بالعربيه و هو بالو مشغول على حور
بعد وقت طويل يجي اربع ساعات
فى فيلا حسام
حسام حطت صورة حمدان و موجها الس.لاح ناحيتها بغضب
ملك حطت ايديها على اذنها:ـ ايه يا عم كفاية
حسام ولا اكنه سامع حاجة
ملك بفضول:ـ احم هو انت و حور كنتو فين اتاخرتو اوى …
ملك فركت ايديها بتوتر:ـ هو انت و حور بتحبو بعض اصل نظراتك ليها غريبة اوى و هى كمان دى مش منظر واحدة معجبة انت مش خايف من ادم لم يعرف انك عينيك من مراته
حسام رما الس.لاح بغضب و بصلها:ـ ممممم هو انا سالتك هربتي من اهلك ليه ولا انتي مين متدخليش في حاجة متخصكيش دا لو عايزة تعيشي بخير تانى حاجة حور هانمم خط احمر لم تتكلمي عنها تتكلمي بادب لو مش عجبك تقدري تمشي انتي مالك تدخلي ليه اصلا اول مرة اشوف كدا احترمي نفسك و انكي بتتكلمي عن صاحبت عمرك أما انتي حشرية اوى
ملك سكتت بحرج و جريت على جوه و هى بتحاول تداري دموعها طالعت اوضتها و قعدت تبكي قامت لمت هدومها غيرت هدومها و نزلت
سلوى:ـ رايحة فين يا ملك
ملك بابتسامة:ـ ماما اتصلت بيا و اتصلحنا ف قولت امشي بقا هى محتاجني و انا كمان شكرا اوى لحضرتك و انكي استقبلتني في بيتك شكرا و اسفة على الازعاج
سلوى بعدم تصديق:ـ بسرعة دى
ملك كانت هتكمل حسام شافها قال بجمود و ثبت:ـ ياريت تروحي على اوضك
ملك بثبت:ـ انا عايزة امشي و دا قرار نهائي
حسام مسك مفتاح الفيلا:ـ لو عرفتي تخدي دا تقدري تمشي
حسام طالع و هو بيلعب بالمفاتيح
ملك بصت له بصدمة و هى حاسه انها هتتشل منه و طالعت على اوضتها بعصبية
بليل ادم قعد على الكرسي بتعب
الام بتمثيل:ـ برضو ملقتهاش قلبي عليكي يا بنتي يا تري روحتي فين انت اكيد زعلتها اخص عليك يا ادم اخص عليك مكنتش اتوقع منك كدا دى مراتك تتحط على الجارح يطيب تقوم تزعلها و هى حامل
ياسين:ـ يعني هيبقا اخ تانى و مي هتبقا اكبرنا اخبارك ايه يا كبيرة
مي:ـ بس انا الى هسميه دا قانون طلامة انا اخته الكبيرة
ادم بضيقة:ـ ايه الى مصحيكم لحد دلوقتي روحوا ناموا مش وراكم مدرسة الصبح
مي:ـ بكرا اجازة
ياسين:ـ بكرا الجمعة يا بابا و بعدين احنا مش عايزين ننام
مي:ـ احنا عايزين حور
ياسين:ـ مبعرفش انام غير لم اسمع حدوتة بصوتها
ادم قام بغضب:ـ على اوضك منك ليها ايه صغيرين علشان مش عارفين تقعدو من غيرها ايه قلت الادب دى بتردو عليا دى اخرتها على اووضكممم يلا
مي قامت بصت له:ـ دى مبقتش عيشة
مي طالعت و بغضب
ياسين قام هو كمان بصله:ـ دى مبقتش عيشة
ادم:ـ امشي قليل الادب
الام قامت:ـ يخسارة تربيتي فيك كل مرة تثبتلي انى معرفتش اربيك يخيبت املي فيك ينيلة بختي اخص عليك اخص
الام طالعت و هى بتضحك دخلت اوضة ياسين
الام بابتسامة:ـ حبيبي بيعمل ايه
ياسين:ـ بحاول انام و مش عارف وحشني حواديت حور
الام بابتسامة:ـ ممم بشرط بابي ميعرفش اننا بنتوصل معاها تمام
ياسين بفرح:ـ هيههه يسسس
الام فتحت الفون و و اتصلت بحور و قعدت حور تتكلم معاهم و حكت لياسين حدوتة زى العادة لحد ما ياسين نام مامت ادم خرجت من الاوضة بتاعت ياسين دخلت اوضة مي فضلت مي تكلم مع حور لحد ما نامت الام خرجت قعدت تتكلم معاها يجي ساعتين و بعدين قفلت و نامت
تاني يوم في فيلا حسام
سلوى فتحت التحليل بصت ليها بفرح طالعت اوضة حسام و هى بتنادى عليه
حسام بص لسلوى:ـ التحليل ظهرت اوام كدا
سلوى بفرح:ـ إحساسنا صح يا حسام احساسنا صح بص شوف بعينك
حسام شاف التحليل بص ليها بدموع الفرح سلوى حضنت حسام و هى تردد:ـ الف حمد وشكر ليك يارب الف حمد وشكر ليك يارب مش قولتلك يحبيبي انا هروح اقولها هات دا
فى اوضة حور
حور قعدة مع ملك بيلعبو كوتشينة
ملك :ـ اتفضل
سلوى بفرح:ـ اتفضلي يا ستي
حور مسكت التحليل متنكرش انها اتصدمت و مليون سؤال في راسها لكن فرحت ان اخيرا ليها اهل حور حضنت عميتها و الاتنين بيبكو و ملك بتبص ليهم بعدم فهم بس بتبكي معاهم
حور سبت سلوى و راحت لى حسام الى خرج للصالون
حسام بص ليها و هو قلقان من رد فعلها أو متصدقش و تتعصب و تنكر الحكاية دى
حور بهدوء:ـ من اول مرة شوفتك فيها و انا بتمني انك تكون اخويا اول مرة شوفتك فيها و انا حاسه ان في رابط اوى بينا و تشابه كبير كنت بنكر لاني مش من النوع الى بيتعلق بالخيال أو الاحلام
مسحت دموعها:ـ بس عارف كان نفسي اعرف من بدري ياريت كنت شوفتك من زمان انا يمكن معرفكش بس انا بجد فخورة بيك و فخورة انك اخويا صحيح اتقبلنا متأخر احسن من مفيش لا ادم ولا الجن الازرق يقدر يمنعني عنكم
حسام حضنها و هنا دموعه نزلت اخيرا اخته رجعت لى حياتهم و اصلها
حور بدموع:ـ طب ايه النكد دا بتعيط ليه دلوقتي انا مش بحب النكد بدل ما تقولي هجبلك حقك من ادم الحاجة الوحيدة الى استفدت منها في جوازي من ادم انى لقيتكم
سلوي جت و هى بتمسح دموعها:ـ ايه يا عيال منكم قلبينها نكدا كدا ليه المفروض تفرحوا مش تعيطو
سلوى حضنتهم هما الاتنين بفرح و هى بتبص لصورة سيف و نادين و هى بتتمني لو كانوا موجودين معاهم
بليل حور قعدة قدام الدافئة ضمة نفسها و بتفكر
حسام قعد جانبها:ـ مالك منامتيش ليه
حور بحزن و تفكير:ـ معقول نسيني يا حسام بس انا متوقعة كدا يومين اكون بره البيت و ميدورش ولا يسال عليا متكلمش اد ايه انا مخدوعة فيه دمرت حياتي بجوازى منه مقدرش اقول غير انى لتاني مرة اغلط زمان مازن و دلوقتي ادم اد ايه انا مغفلة و عامية
بصت لحسام:ـ ادم اناني اوي عايش حياته على حسابي و حساب مشاعري بس انا لازم اعمل نفسي مش شايفة كله علشان مي و ياسين الى ذنبهم الوحيد انهم ولاد ادم الشناوى صحيح ما هو عنده بدل الطفل اتنين ليه حق يقولي اجهض ابني شوفت بقا انا موكوسة دا ايه اتخميت في هدوءه و احترامه طالع كل دا مزيف
حسام كان بيسمع بصدمة و صمت بيحاول يخفف عنها حتى لو كان تفكيرها غلط
بعد اسبوع فى القصر في ياسين
مليكة بابتسامة:ـ القمر بيعمل ايه
ياسين مردتش عليها
مليكة قعدت جانبه:ـ صحيح يا ياسين يا حبيبي مين القمر الى بتتكلم معاها بليل و متنكرش لاني انا سمعت كل حاجة بحبك و وحشتني والله كبرت و بقيت بتحب يا يسو
ياسين:ـ انا مش بحب لا عيب انا بحب مي اختي و بس
مليكة:ـ ازاي بس انا سمعك بنفسي بتقول كدا
ياسين:ـ بقول كده لحور
مليكة بتمثيل الصدمة:ـ حور هو انت بتكلمها
ياسين:ـ ايوة بكلمها كل يوم بس سر
مليكة بهمس:ـ سر ازاي
ياسين:ـ انا و تيته و مي بنكلمها كل يوم على تلفون اونكل حسام
مليكة:ـ ازاي
ياسين:ـ ايه الغباء دا ازاي ايه هى اصلا عند حسام قعدة عنده بقلها اسبوع تيته بس الى عارفه مكانها و بتمثل على بابا بس دا سر يا مليكة بابي ميعرفش حاجة تمام
مليكة بابتسامة:ـ تمام
مليكة قبلت خده و خرجت بفرح بليل ادم رجع القصر
مليكة:ـ مساء الخير يا ادم
ادم مردش عليها
مليكة:ـ تو تو بتهمل حب عمرك إلى حبيتك و محافظة على حبك علشان حبيبت القلب الى مع غيرك دلوقتي
ادم لف وشه ليها اتجه ناحيتها بغضب و حط ايده على رقبتها حرفيا كانت بتتخنق كانت هتموت:ـ اخرررسي مراتي خط احمر و حسك عينك تتكلمي عنها بالطريقة دى هى انضف منك
مليكة زقت ايديه:ـ كح حاا كح صحيح بإمارة انها مع صاحبك في بيته بقلها اسبوع هناك الا اعلم قعدين مع بعض ازاي ربنا يستر على وليانا لو مش مصدقني روح اسال عيالك اقولك انت تعب روحك ليه ما تروح بيت صاحبك و اتاكد يا ادم انا بحبك و بتمني رضاك
ادم ضربها كف من قوته وقعت على الأرض و مشي زى المجنون ركب عربيته و مشي بعد وقت في فيلا حسام
حور بضحك:ـ بس بقا و من ساعتها و احنا اصحاب
حسام:ـ حقيقي عجيبة مشوفتش اعجب منها
حور بضحك:ـ و لسه هتتصدم من شخصيتها
حسام:ـ و دا مين الرخم الى يجي لحد دلوقتي هروح اشوف مين
حسام فتح الباب:ـ ادم.. انت كويس مالك يا ابني
ادم دخل ببرود:ـ طب مفيش اتفضل شكلك مشغول فعلا لدرجة أنك متتصلش بصاحبك
حور و هى متجها ناحية ليهم:ـ مين يا حسام
حور بصدمة:ـ ادم
ادم قرب منها بصلها بغضب مفرط و ضربها بالقلم من قوته وقعت على الأرض حطت ايديها على خدها بصدمة سلوى و ملك خرجوا على صوت الكف لانه كان عالي جدا حسام بصلها
ادم:ـ دى اخرتها يا زبالة ادخلك بيتي و امنك على عيالي حبيتك و اخر ما تم تخوني.ني انتوا الاتنين شبه بعض في ستين داهية
حسام بصله بهدوء قرب منه و ض.ربه
ملك حطت ايديها على بؤها خوف من نظرات حسام و صوته الى كله غضب
حسام مسكه من قميصه:ـ انت اتجننت يا ادم اتجننت ازاي تسمح لنفسك انك تقول الكلام ده لبنت سيف المنشاوى هاا ازاي تجرأ تمد ايدك على اختي يا حقير انا كنت بعديلك كتير و بقول صاحب عمري لكن لحد اختي و انك تهاينها
حسام طالع المس.دس و وجه ناحية ادم:ـ يبقا تتشهد على روحك ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الادم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى