رواية حكاية يوسف الفصل الثامن 8 بقلم سلسبيل أحمد
رواية حكاية يوسف البارت الثامن
رواية حكاية يوسف الجزء الثامن
رواية حكاية يوسف الحلقة الثامنة
– انتي نزلتي معاه تاني وراجعه الساعه 11 بليل؟
كنت خايفه من هدوئه المرعب: انا قولتلك بينا شغل
= هو الشغل بيقعد كل ده
– معرفش
= و عارفه بقالك قد اية مجتيش
اتكلمت ببرود: معلش بقي بتفادي عصبيتك عليا.
خد نفس عميق وصلي قد اية كان مخنوق: انا معرفش ازاي بس انتي خليتيني مبقتش عارف اقعد من غيرك او اجي مشوفكيش مفتقد زنك كل شوية فوق دماغي واسئلتك الى مش بتخلص وزنك عشان اصلي و اصوم
” كنت متفاجئه وعيوني بتدمع غصب عني انا بحبه ولكن المره دي مش هينفع اتنازل تاني! ”
للأسف دموعي نزلت ومقدرتش امسكها سحب منديل من قدامه وقرب مسح دموعي: انا آسف
اتفاجئت للمره التانيه بأعتذاره هو ازاي بقي كده
– متزعليش مني حقك عليا
قومت من قدامه واتكلمت بعياط وعصبيه: متزعقش معايا و تعاملني كأني عيله وعبيطه وتيجي تعمل كدا انت.. انت خوفتني منك !!! وانا
قام وقف قصادي: طيب اهدي كل ده بسبب علاء وانا مش بحبه واتفاجئت لو عالاقل كنت اعرف مكنتش هعمل كل ده انتي الى خبيتي
زقيته بغل وغضب منه: انت غبي ، وانا غبيه عشان خبيت لأني حبيت افاجئك اني اخيرا هنزل شغل بحبه كنت فكراك هتفرحلي
رفع ايده بأستسلام: ممكن تهدي!
– لاء و سبني لوحدي يا يوسف
– ومين يستخبي وراه الستارة عشان يشوف الباسورد بتاع موبايلي؟
ضحكت غصب عني: انا بكرهك يا يوسف
ابتسم: علفكره الباسورد كان عيد ميلادك
بصتله بصدمه: يعني كنت ب
قاطعني: كنت بضحك عليكي
– ليه!
= عشان.. متخديش بالك اني مركز معاكي عشان متخديش بالك ان اسعد لحظات حياتي وانتي بتحاولي تخليني اقرب من ربنا عشان خايفه عليا
– وليه كل ده؟؟!
= عشان مش هقدر ابان ضعيف قدامك..
– كده هتبان ضعيف! و ده مبرر انك تزعقلي و تعاملني كده؟؟ ده مبرر انك تكلمني كأنك مش واثق فيا! عشان اية عشان خرجت مع ابن عمي؟
= لا واثق فيكي! انا كان عندي مشاكل فالشغل عشان كدا رجعت بدري وشوفت الاستاذ ومكنتش شايف قدامي ولقيته نازل من عندنا هعمل اية؟؟ وانتي عارفه اني مش بطيقه اساسا
– دي مشكلتك
= متستفزنيش يا سهر !!
– وتُستفز ليه! هو انت مش طول عمرك بتبعدني عنك ليه دلوقتي مهتم
= انا ببعددك عشان خايف عليكي
بدموع: خلاص يبقي اعتبرني زي ما بتقول دايما اختك وانا هعتبرك كده ونفضل بعيد وبس
= مش هينفع
– ليه
قال بصوت ضعيف: عشان انا بحبك!
دموعها نزلت ومكنتش قادره تتكلم: وانا مش هقدر
يوسف رفع عيونها لي: على اية؟
– انا مش هقرب تاني انا قربت كتير وانت بعدت كتير حاولت عشانك بدل المره مليون
= كنت خايف عليكي صدقيني! مكنتش هقدر اقرب ولا دلوقتي حتي ينفع!
– واية الى اتغير دلوقتي ؟ بتقرب ليه
= الى اتغير اني مش هقدر اشوفك مع حد تاني
بعصبيه: انت مخك في اية بجد انا حتي مش معاه!! انا.. علاء زي اخويا و احنا بنشتغل سوا مش اكتر وبعدين انا خلاص عمري ما هفكر بمشاعري تاني
= ماشي
– ماشي
اتحرك للباب وبصلي قبل ما يخرج:
انا مش هجبرك على حاجه يا سهر بس اعرفي كدا كدا ان اخرك معايا مش مع اي حد غيري
“وخرج وسابني وانا فضلت اعيط الحب حاجه صعبه اوي بعد ما اتمنيت كل يوم يحبني انهارده قالي بحبك بس بعد فوات الاوان بعد ما قررت ابعد واخلي عندي كرامه!! هو رفضني كتير ولحد دلوقتي مش لاقيه سبب مقنع! خلينا كدا احسن لان واضح ان حب يوسف عامل زي السم!”
______________________
#روايات_واسكريبتات_مميزة .
‘ صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🦋🩷
” تامن يوم رمضان ”
– رمضان جري يا بت سهر ، خلاص بقي فكي مش قعدتي تقولي كدا احسن! وانك مبسوطه عشان قولتليه يبعد عنك ومش عارف اية
= مش عارفه يا ملك
– ولا انا عارفه ازاي يقولك بحبك وانتي كنتي هتبيضي عشان يتكلم و متقوليش انك بتحبيه
= انتي عبيطه ماهو اكيد عرف اني بحبه وحاسس هو مش غبي بيقولي كنت خايف عليكي
– من اية!
= معرفش يا ملك معرفش!
– طب وبعدين
= هنزل اول يوم شغل مع علاء انهارده وهفطر معاهم
– خالتك وافقت؟
= اها قالتلي على راحتك
– طب و يو
قاطعتها: شششش متكمليش ومتجبليش سيرته
– انتي اتغيرتي اوي
= قصدك عرفت قيمتي.. انا هاروح اللبس سلام سلميلي على طنط لما تيجي
” كنت خارجه من عند ملك وطالعه شقتي لاقيت يوسف في وشي كان نازل بس عملت اني مش شيفاه و فتحت ودخلت حاولت اهدي ضربات قلبي واشغل نفسي وانا بنقي هدومي ”
بقلمي / Salspil A Mahmoud
______________________
صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🩷🦋
– ازيك يا يوسف باشا
= الحمد الله يا محمد
– مالك شكلك؟
= يعم الواد الى هرب امبارح ده وروحنا والحوار اتلغي كله انا مفيش قضيه تعبتني كده
محمد قعد قصاده: انت فاكر شغلنا راحه؟ ما ده العادي
عيوني لمعت: فكرتني ب ادهم الله يرحمه انت بتقول زيه بالظبط
– ربنا يرحمه مات شهيد عند الى احسن مننا كلنا
= اكيد يا محمد بس.
– بس اية قول يا حبيبي
= انا حاسس اني لوحدي ومخنوق
– انا معاك و بعدين لما تحس كده افتكر ابو بكر لما كان بيقول لسيدنا محمد عليه الصلاة والسلام لا تحزن إن الله معنا يعني سيب همك على الله يا صحبي
= انا حاسس ان ربنا معايا واني قربت منه بالصلاة بس هو انا كده لو دعيت بحاجه بتمناها هيقبل مني ولا لاء
– اكيد يا يوسف وبعدين اية الحاجه دي بقي
= نجمة. ( كلنا عارفين يقصد مين بس عمرنا ما نروح نقول ابدا )
محمد اتكلم بعدم فهم: نجمة ازاي
– نجمة كدا فالسما فوق
= يعم بكره ربنا يديك قمر
– لا صدقني انا عايز النجمة خد انت القمر
محمد ضحك: ونبي ما فاهم منك حاجه بس ربنا ينولك الى تتمناه يعم نشتغل بقا؟
= نشتغل.
_________________________
– بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ –
” قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3) وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (4) وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (5) ”
– حاسك مكلتيش كويس اوعي تكوني مكسوفه
ميلت على ودنه: علاء انا هموت من الكسوف والتوتر انا بقالي كتير مكلمتش بشر ونسيت بفتح مواضيع ازاي
كتم ضحكته: متقلقيش ابن عمك فضهرك
– حبيبي تسلم بس اعمل اية
= اعملي الصح
– يخفه دمك هموت مش بهزر انجز
= كملي اكل بس عشان شكلك هفتان لحسن خالتك تقول خسستلي البت
ضحكت: هي ماسكه عليك ذلة!
– لاء موصياني عليكي جامد بس
= اممم
– الا اية اخبار النجم ؟
= احمم بتقول حاجه ؟ هقوم اغسل ايدي بقي
” جريت عالحمام هو انا كل ما احاول انسي يجي خد يفكرني قدرني يارب بقي استغفر الله العظيم ”
” غسلت وشي وخت نفس وفتحت الباب مشيت خطوتين سمعت صوت”
– مش عايزه تقولي حاجه قبل ما ندخل ونبدء شغل
= بسم الله الرحمن الرحيم!!
– انا حاسس بيكي والله في حوار وراكي وبتحاولي تلغوشي عليه
– اللغوش!؟
= بصي يعني انت مش عايزه تحكي خاليث؟
سكت وبصتله ببراءه فا ضحك
– طيب قولي سامعك يكتكوتة
ضحكت وعيوني كانت بتدمع وفضلت امسحها بسرعه: هو.. يعني.. هو..
= لا اهدي بقولك احكي مش تعيطي يخربيتي اهدي ياسهر حصل اية
خت نفس وهديت: يوسف
= كنت عارف قولي
– قالي انوه.. بيحبني
استغرب: نطق اخيرا؟ وبتعيطي ليه
= عشان قولتله يبعد عني
– طب ليه؟
= عشان حسيت اني هنت كرامتي
– قولتلك من البدايه اعملي كنترول لنفسك مختيش كلامي جد
= الحب عماني
– طب واية خلاكي تبعدي وانتي بتحبيه
= مش قادره تعبت من المحاولات معنديق طاقه لأي حاجه وزهقانه عايزة اشتغل بس
– خلاص اعملي الى يريحك بس لو هو بيحبك هيحاول عشانك
= لو بقي يوسف مش بيحاول ابدا اصلا
– مين عارف
= الواحد عايز يعيط
– قولي بقي انك عاوزاني اجبلك ايس كريم و شوكولاتة زي زمان عشان تستكي
قعدت اضحك وهو ابتسملي: بتبصلي كدا ليه
= اقل حاجه بتعيطك واتفه حاجه بتضحك والله يابخت يوسف يا سهر
– طب مش هتجبلي ايس كريم؟
= والا اية؟
– هعيط!
= خلاص ياستي بس وانتي مروحه دلوقتي شغل
– تمام يا فندم..
ضحك: يلا ورايا
________________________
نكتر من الصلاة على سيدنا محمد ليله الجمعه 🩵🫶
صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🩷🦋
” وبعد يوم طويل اخيرا خلص وبدئنا حاجات بسيطه فالكافيه والبنات طلعوا لطاف اوي”
– تعبتي ولا اية
= سوق بسرعه بس هموت واروح انام
– منتي جيالي منمتيش معرفش ليه
= كنت بفكر معرفتش انام ارق وكدا
– ريحي بالك كده و نامي كويس بكره هيبقي متعب جدا عشان هتيجي قبل الفطار
= بتهزر؟
– بهزر اي بس عاوزين نفتح عالعيد!
= خلاص عشان خاطرك بس
– حبيبيتي تسلمي
= بقولك اية انت مكلمتش يوسف خالص من ساعه ما جيت
– لا هكلمه ليه؟
= مش عارفه!
– انا بصراحه كان ممكن انزل اسلم عليه يوم ما نزلت من عند خالتك بس عارف انوه مش بيحبني
سكت وسألت نفسي ازاي علاء بالذكاء ده! وبيحس بأفعال الناس و فاهمهم
= يلا ياستي تصبحي على خير
– شكرا عالتوصيله.
= العفو
” طلعت البيت وانا فرحانه اوي لتاني يوم وبسبب علاء فرحتي كانت بسببه! بعد ما غيرت وطلعت على سريري عشان انام قعدت اقارن بين علاء و يوسف غصب عني علاء الى بيخدني من البيت ويرجعني تاني وازاي مقدر شغلي وبين يوسف الى كنت بقوله خدني معاك نشتري عصير بس او حاجات يقولي لاء خليكي انتي متنزليش حسيت غصب عني ان قلبي بيميل لعلاء خصوصا انوه بقي قريب مني ولطيف اوي معايا! ”
تاني يوم صحيت على رزع عالباب فتحت بسرعه بخوف واتفاجئت بيوسف واقف قدامي
____________________
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية يوسف)