روايات

رواية حكاية نسب الفصل السابع عشر 17 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الفصل السابع عشر 17 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الجزء السابع عشر

رواية حكاية نسب البارت السابع عشر

رواية حكاية نسب الحلقة السابعة عشر

يابني انشف شوية مش معقولة كل ما نعمل حركة تقوم وا قع مني علي الارض
مراد: مانا قولتلك ماليش انا في الحاجات دي انا راجل فنان وحسي مر هف
داليدا: خلاص يابو حس مرهف قوم قولهم يف سخوا عقدك ويريحوا نفسهم ويريحوني، انت طالما مش قد الشغل ده بتوافق ع الدور ليه
مراد: والله يابنتي انا فاكر الدوبلير هيعمل كل حاجة بس ضحكوا عليا ومفهمونيش غير بعد ما مضيت العقد
داليدا: تصدق صعبت عليا لا بجد صعبت عليا، هنهبببب ايه دلوقت يعني
مراد: انا هحاول وانتي استحمليني بقي
داليدا: طيب يلا بالراحة اهو، هلف رجلي ناحية وشك وانت تميل اول ما ارفعها واقربها من وشك، تفاداها يعني
مراد: تمام

 

 

داليدا بترفع رجلها وبتوجها ناحية مراد وهو مركز معاها ومستعد عشان يتفادي الضربة، قام تميم جه خا بطه علي كتفه من ورا جه يلفت راسه خد الضر بة في وشه
مراد: عينااااااااااااي اه يالهوي عينااااااااااي، يا تميم الز فت ده وقتك منك لله
تميم: اوبس، انا جيت في وقت غل ط! 🥲
داليدا: ده انت مافيش فيك امل انا ماشية
مراد: داليدا يا داليدا استني بقي اووووووف
تميم: ركز معايا هنا، احتمال نبتدي تدريبك قريب جدا وعايزك مستعد وتستني مني كلمة، فاهم؟
مراد: فاهم يخر بيت معرفتك
تميم: اتلم يا ميمو اتلم يا حبيبي
…….
في القصر
سامح كان قاعد هو وحاتم بيشربوا قهوتهم وبيتكلموا سوا جات سحر قا طعتهم وقالت
احم، لو سمحت يا بابا ممكن نخرج انا وحضرتك وممدوح شوية
سامح لقاها فرصة يقربوا من بعض اكتر فقال
طبعا يا حبيبي، عايزة تروحي فين وانا اتصل علي ممدوح يحصلنا علي هناك
سحر: نروح الكورنيش في مطعم هناك حلو
سامح: تمام روحي اجهزي وانا هجهز ونتحرك علي هناك
سامح اتصل بممدوح وقاله وممدوح وافق
بعد نص ساعة كانوا كلهم هناك وبيتكلموا مع بعض
سامح: اخبار دراستك ايه يا سحورة

 

 

سحر: ليه السيرة دي بس انا خارجة مخصوص عشان اهرب منها
ممدوح: شوف الخب ث بتاع اوائل الدفعة شوف يا بابا، يابت ده ترتيبك ع الدفعة منور كل سنة احنا هنهزر؟
سحر: انت ناسي اللخب طة والظر وف اللي اتحطيت فيها اليومين دول يعني؟ كل حاجة اتكومت فوق راسي وامتحاناتي خلاص قربت
سامح: متقلقيش انتي قدها انا واثق فيكي، سلمي امرك لله وميهمكيش مهما كان تقديرك المهم انك بخير
سحر: متشكرة يا بابا تسلملي
ممدوح: الله يرحم ايام ما كنت بتقفلي قدام باب اوضتي بعصاية المقشة عشان اذاكر مشوفتش انا الحنية دي
سامح: انت هتقارن نفسك بيها يابو مل حق، ده انت كنت بتعدي بدعا الوالدين يالاه فطبيعي اعمل معاك كده، طول الوقت كنت بتخرج مع اصحابك وعايش حياتك ومكنتش بتتلم
سامح: الله انا بيتسيحلي وسط الخلق، يا مصي بتي وانا لابس البدلة الناس هتقول ايه
سحر قعدت تضحك علبهم وكانوا كلهم مبسوطين قوي مع بعض لحد ما جات لسامح رسايل علي الموبايل من رقم مجهول فيها صور لمراته واقفة مع واحد وحضناه والصور مش جايبة غير ضهره بس
………
جسور وصل القصر وقبل ما يدخل اوضته قال يعدي علي مرجانة يقعد معاها شوية
جسور: مرجانتي يا ست الكل
مرجانة: انت جيت يا حبيبي، كلت ولا لسه احضرلك الاكل
جسور: اه جيت ومرضتش اكل برا قولت ناكل سوا انا وانتي، عاملة ايه بقي
مرجانة: عاملة حلة محشي ورق عنب تستاهل بوقك وبوفتيك وممبار
جسور: الحقيني بيهم بسرعة
مرجانة، تعالي وهجيب الاكل حالا
قعد جسور ومرجانة ياكلوا سوا ودخلت عليهم اسمهان في المطبخ
اسمهان: الله ورق عنب
مرجانة: اغرفلك يا ست هانم
اسمهان: لا خليكي يا مرجانة هغرف انا
غرفت اسمهان وقعدت معاهم
جسور: انتي مش هتاكلي علي السفرة ولا ايه
اسمهان: مش عايزة اكل لوحدي عايزة اكل معاك، عندك ما نع؟
جسور: لا اتفضلي براحتك
اسمهان: هبقي افاجئك في يوم واكلك من تحت ايدي بقي

 

 

مرجانة: ليه يا ست هانم تتع بي نفسك ماهو متعود علي اكلي
اسمهان: عادي يا مرجانة ابني وعايزة اعمله كل حاجة يحبها في الدنيا
مرجانة زعلت وحست انها مالهاش مكان في وسطهم، جات تقوم جسور مسكها من ايديها
جسور: اقعدي يا امي،رايحة فين
مرجانة: ابدا يابني شبعت
جسور: لا انا فاهمك متعمليش كده تاني انتي امي وهي امي وانتوا الاتنين في مقام واحد عندي وانتي معزتك اكتر بكتير كمان فياريت نتعامل علي الاساس ده لو سمحتوا
اسمهان: انا مقدرة ومعنديش مش كله مش عارفة هي زعلت ليه

 

 

جسور: حصل خير اتفضلوا كلوا
وقعدوا ياكلوا في هدوء تام لحد ما جسور لمح داليدا داخلة القصر من الشباك واستأذن وقام وراها
……..
عند حنين
كانت قاعدة في بلكونة بيتها بتشرب الشاي المتلج ومتضا يقة من وحدتها وبتفكر هي هتفضل كده لحد امتي، لا صديقة ولا حبيب ولا حد في حياتها تهمه، ياتري لو حصلها حاجة مين هيفتكرها، صعبت عليها نفسها وقبل ما دموعها تنزل النور ق طع

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية نسب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى