روايات

رواية حكاية نسب الفصل الخامس عشر 15 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الفصل الخامس عشر 15 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الجزء الخامس عشر

رواية حكاية نسب البارت الخامس عشر

رواية حكاية نسب الحلقة الخامسة عشر

اول حاجة انا لازم انزل معاكي الشركة
اسمهان: انت اتج ننت، بقي انا عايزة اداريك تظهر اكتر، انت بتعمل ايييييييه
جسور: اهدي واسمعيني انا مش هنزل بصفتي ابنك، هنزل بصفتي السكرتير بتاعك وهبقي معاكي خطوة بخطوة عشان اي حد يظهر نعرف نتصرف ونبقي سابقينهم بخطوة مش متداريين ومستنين امتي يه جموا علينا
اسمهان: وتبقي سكرتيري ليه ما تشتغل مهندس زي مانت
جسور: عشان اعرف ابقي قريب ليكي لاقصي درجة وعشان ابقي معاكي في كل مكان، شغلانتي الاساسية مش هتسمحلي بكده
اسمهان: انا مش مطمنة خالص بس همشي معاك للاخر
جسور: معلش خلي عندك ثقة فيا
اسمهان: انا ثقتي فيك شئ طبيعي يا حبيبي، بس انا خايفة عليك بجد مش عايزة اخ سرك اول ما الاقيك مش هستحمل والله

 

 

جسور: إن شاء الله مش هيحصل كده وربنا هينصرنا، انا هروح اجهز شوية حاجات كده مع ممدوح ومن بكرا نبتدي
اسمهان: ماشي يا حبيبي
……
جسور وهو طالع قابل داليدا في وشه وكان هيخ بط فيها، راح مد كف ايده حطه في وشها عشان تقف
جسور: هوب هوب هوب، ايه يا ست السرحانة بصي قدامك وانتي ماشية
داليدا: حقك علينا يا باشمهندس، كنت سرحانة في حد كده
جسور: سرحانة في حد!!!! مين ده 😑
داليدا بصت في وشه شوية وبعدين ابتسمت وقالت: حد كده قمور وجدع، متعرفوش انت
جسور’ اتعرفتي عليه في شغلك الجديد ولا ايه، لا ده انا اجي اشوف بقي مين البيه ده
داليدا: تشوفه ليه يا سور
جسور: احم، انتي قولتي سور
داليدا: اه يا صديقي
جسور: بس متقوليش صديقي دي يا كابتن
داليدا: يعني تقولي كابتن واسكتلك
جسور: افوقلك بس واشوف حوارك ايه، وسعي وسعي
داليدا: اتفضل بالسلامة
جسور: طيب متسرحيش وانتي طالعة السلم لا تت قلبي علي وشك
داليدا في نفسها : هيييييح لسانه عايز ق طعه بس قمر ابن اسمهان
…..
عند جواد في اوضته
كان قاعد بيخلص مشروع تبع الكلية وسحر هفت علي دماغه قال يكلمها ير خم عليها فبعتلها رسالة
يا جار حني بلقمة نا شفة والعيش عندك طري
بتبهد ل قلبي ليه ما تحن يا مفتر ي

 

 

سحر شافت الرسالة وفطست من كتر الضحك وردت عليه برسالة تانية
لا في بينا لا عشرة ولا معرفة وابصم بالعشرة خلاص بالشفا
جواد شاف الرسالة واتصل عليها
ما تكملي الاغنية طيب
سحر: لا هو خدت اللي عايزاه منها، انا مش مجنو نة بيك ولا حاجة، سبنالك الجنا ن يا حلو
جواد: قولتيلي حلو، اهي ابتدت تندع اهي عقبال ما نوصل لحبيبي يارب
سحر: عند اختك
جواد: مالها اختي مش كانت عند امك باين
سحر: لا عند اختك اللي هتدرب عندها عشان اك سر عضمك لما تحب تبقي رومانسي تاني قبل الجواز
جواد: يا ساتر، لا انا مش موافق تتقلبي جعفر
سحر: مش عاجبك طل قني
جواد: لا ياختي هتجوزك واشوف شاكيرا اللي مخ بياها عني جواكي
سحر: يااعيني ده هيتصدم، اقف ل اقف ل كفاية رغي
جواد: تصبحي علي خير يا كل الخير
سحر، وانت من اهل الخير
جواد: هيييه وقعتك وقوولتي عايزاني ابقي من اهلك شربتيها يا كروديا، بااااي
سحر: 🙂🫠🤷🏻‍♀️
…….

 

 

عند ممدوح
جسور: ممدوح عشان اللي داخلين عليه انا عايز س لاح مرخص
ممدوح: وليه تحط نفسك في القل ق ده ما نجيب بودي جاردات يمشوا معاكوا وخلاص
جسور: عشان نلفت النظر ونفهمهم اني موجود؟ لا ياعم خلينا نكسب وقت، وعايزك تدور وراهم وتجبلي معلومات عنهم اي حاجة تفيدنا
ممدوح: ماشي هيحصل، عايزك تعرف اني في ضهرك وانك مش لوحدك
جسور: تسلم يا كبير، الا قولي يا باشا انت مش ناوي تستقر ولا ايه بوسامتك دي ولا هنقضيها مهمات بس ولا ايه
ممدوح: لا انا مش بفكر دلوقت او لسه ملقتش الشخص المناسب يمكن، انت اخبارك ايه
جسور: والله الشخص المناسب بتاعي موجود بس انا لسه مش مناسب ليه قوي
ممدوح: مش مناسب ايه بس يا شيخ الشباب مين دي اللي ترفضك عشان افرغ سلا حي فيها
جسور: قبل ما ترفع صباعك هتكون جايبة رقبتك تحت دراعها
ممدوح: داليداااااا😵‍💫
……….
في اليوم التالي
ممدوح لقي بوكيه ورد علي مكتبه كله ورد اسود ومعاه كارت مكتوب فيه
“الاسود يليق بك يا ممدوح، محبيتش ابعتلك احمر عشان انت مالكش في الرومانسية وانا برضو، والاصفر صداقة ودي مش عايزينها اعوذ بالله، فبعتلك اسود زي قميصك اللي هياكل منك حتة ده، اتمني مترميهوش في الز بالة عشان هزعل 😃
ممدوح قعد يضحك وعجبه حركتها واتصل بيها السكة اتفتحت بسرعة وممدوح سمع صوت صريخ وصوت حد بيقول
والله ما هسيبك تعالي يا حقير
….

 

 

في احدي شركات اسمهان
جسور بدأ بالشغل معاها زي ما اتفقوا، في نص اليوم في شخص جه عايز يقابل اسمهان
جسور: مين حضرتك وايه سبب الزيارة
….: قولها تميم الشافعي، وسبب الزيارة كل خير
جسور: بتقول مين!!!!!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية نسب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى