روايات

رواية حكاية نسب الفصل الثالث 3 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الفصل الثالث 3 بقلم بسنت حسين

رواية حكاية نسب الجزء الثالث

رواية حكاية نسب البارت الثالث

رواية حكاية نسب الحلقة الثالثة

جرا ايه يا عمي مكانوش شهرين دول اللي مزورتكش فيهم، نسيت خب. طة حضرة الظابط ممدوح ازاي يعني.
حاتم: ماهو دي خب. طة واحدة ماسكها في شارع الهرم مش خب. طة ظابط
ممدوح: حاضر يا عمي المرة جاية هك. سر الباب عليكوا من عينيا الاتنين، ده انتوا قرايب مالكوش في الدلع صحيح، ازيك ياض يا جواد عامل ايه
جواد: والله يا ممدوح الحال ميسرش حد انت جيت في وقتك
ممدوح: اوعي تقولي حد ثبتك وسر ق منك حاجة، عيب علي اسم العيلة دي تبقي فض يحة
جواد: لا هو انا لسه متسرقتش بس شكله قريب يعني بعد الشر، ابو حبيبتي عايز ياخدها ويفلسع بيها
ممدوح: حبيبتك مين!
جواد: سحر بنت الحارس بتاعنا اصل حصل كذا……
ظهرت الصدمة علي ملامح جواد وبعدين ابتدي يتعصب وقال
ده يبقي اخر يوم في عمره لو مس شعرة واحدة منها والله مانا سايبه

 

 

وانطلق ممدوح للخارج واصطدم بجسور وهو طالع
ممدوح: ابوك هجيبه واعرفه ازاي يلعب مع بنت اسياده انا ساكت ومراقبه من زمان بأمر ابويا، دلوقت هجيبه تحت رجلي
جسور: انت عارف الحقيقه!
ممدوح: ايوا عارف انا عين ابويا اللي متس لطة علي ابوك طول الوقت، انا اخوها الكبير
جسور: بعد ما توصل لابويا عايزين نتصرف في موضوع جواز سحر وجواد، لازم ابوك ينزل البلد
ممدوح: ابويا مش هينزل البلد عشان حالته الصحية، هو بيتعالج حاليا من الكانس ر وقرب يخف بإذن الله بس متقلقش اللي خايف منه الحل بتاعه عندي
……
سحر كانت قاعدة في اوضتها حزينة علي حالها واللي بيجرا معاها
هو ابويا بيعمل كده ليه، ده عمره ما رفضلي طلب ولا ك سر خاطري، معقول يقف في طريق سعادتي بالشكل ده، انا مش قادرة اصدق.
دخلت عليها امها وهي مبتسمة وقالت
الجميل زعلان ليه بقي
سحر: يعني مش عارفة يا امي؟
مرجانة: لا مش عارفة، العيون الحلوة دي متزعلش، انتي تضحكي وبس وتسيبي الباقي علينا متخافيش واللي عايزاه هيحصل
سحر: ازاي بس يا امي اتجوز من غير موافقه ابويا
جميلة في نفسها: ابوكي قال جاته بو يك سر عظمه البعيد، اتفوووو
جميلة: لا يا حبييتي متشيليش هم حتي من غير موافقته نجوزك، انتي كبيرة مش قاصر عادي جدا
سحر: ميهونش عليا زعله يا امي ده برضو ابويا
جميلة: لا ياستي خليه يهون، الزمن هيخليه يهون صدقيني مش كل حاحة انتي شايفاها قدامك تبقي صح، هيجي يوم وتعرفي ان مش كل كلمة حلوة تبقي بسبب ان الشخص بيحبك ولا كل فعل حلو يبقي الشخص بيعزك وبيهتم، مايمكن انتي بتفيديه اكتر بكتير ما بيفيدك
سحر: قصدك ايه!
جميلة: ها! مقصديش مقصديش نامي انتي دلوقت.
وقامت سابتها وخرجت، وقعدت سحر سرحانة في كلام امها ومعناه
…..

 

 

في البيت المهجور كان مرعي قاعد بيتفق مع الراجل اللي هيخطفله سحر من القصر
ممدوح: عرفت هتعمل ايه يا راجل انت
الراجل: ايوا عرفت هدخل القصر من الباب الوراني ومن الجنينة هدخل علي اوضة بنتك واخد رها واسحبها علي هنا لا من شاف ولا من دري
مرعي: عفارم عليك، بس مش عايز خدش في البت دي اغلي من اهلك كلهم عندي
الراجل: ياااه يا ولاد الدمعة هتفر من عيني قد ايه انت اب حنين، ربنا ينت قم من اللي بعدك عن بنتك
مرعي: حسبي الله ونعم الوكيل مانا عشان طيب مش سالك معاهم بقي 🙂
(في نفس الوقت كان جسور وممدوح واقفين برا بيسجلوا كلام مرعي)
جسور: هتدخل تجيبه دلوقت ولا ايه
ممدوح: لا اجيبه ايه، تعالي نرجع القصر تاني عشان نمسك الراجل ده متلبس وناخد اعترافه علي ابوك ونرميه في الحب س
جسور: كلام معقول ننيم اختي في اوضة امي ونستنا الحرامي ابو دمعة رهيفة ده
…….

 

 

جواد كان قاعد في اوضته بيرن علي سحر وهي مش بترد عليه
فقرر ينزلها يروح اوضتها يشوفها عشان يطمن عليها، وهو نازل لقي شباك اوضتها مفتوح والاوضة مضلمة، دخل الاوضة وعينيكوا ما تشوف الا النور.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية نسب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى