روايات

رواية حكاية كفيفة الفصل الثالث 3 بقلم خوخة

رواية حكاية كفيفة الفصل الثالث 3 بقلم خوخة

رواية حكاية كفيفة الجزء الثالث

رواية حكاية كفيفة البارت الثالث

رواية حكاية كفيفة
رواية حكاية كفيفة

رواية حكاية كفيفة الحلقة الثالثة

مستنتش ردها ودخلت اوضتي , لاني خلاص تعبت من كل حاجة , هما امتى هيحسوا بيا ويقدروا تعبي , لقيتها دخلة عليا بعد ساعتين وقالتلي , انتي هتكملي تعليمك , ومش علشان الكلام التافه القلتيه , لكن مينفعش تكوني الوحيدة في ولاد عمامك واصحابي مكملتيش , شكلي هيكون وحش ادامهم , ايه دا هي الهاممها شكلها ادام الناس , طيب وانا فين من كل دا , صدمتي خلت الدموع تتجمد جوى عيني , ورديت بحزن تمام , قالت يلا اطلعي جهزي اكل علشان الجماعة جايين , رديت بتعب لازم يجو انهردة يعني , قالتلي يلا يا عشق بطلي دلع , رديت ودا دلع يا ماما , قالت عشششششششق , قلت حاضر حاضر , وفعلا جهزت اكل كتير وانا عرفة انه مش هيعجبهم لما يعرفو ان دا طبخي , استعديت لاي كلام يوجع , وفعلا جم وسلمو علينا ودخلو اوضة الجلوس , دخل ت انا وماما المطبخ وجهزنا السفرة , وماما نادت عليهم , بدءنا اكل كان عاجبهم جدا لدرجة ان عمتي قالت لماما , مين العامل الاكل دا ومتقوليش ان انتي العملاه احنا جربنا اكلك وطعمه مش حلو كده , ماما ردت بغيظ دا طبخ عشق , عمتي عشق هههههههههههههههههههههههه , هما كان باين ان الاكل عاجبهم من هدوءهم , بنت عمتي قالت فجءة الاكل مش حلو لدرجة اكو تمدحو فيها كده , لقيت ماما قالتلها الاكل تحفة وانتي علشان غيرانة منها قلتي كده ومتنكريش دحتى مامتك نفسها كان عاجبها بس لما عرفت ان بنتي العملاه معجبهاش , عمتي لا والله وهي بنتك لوحدك مش بنتنا دي ولا ايه , ماما اه بنتكو بامارة انكو مبتعبروهاش حتى مبيعجبكوش اي حاجة بتعملها , ونازلين تقولولها كلام يسم البدن , وقال بنتكو قال , اتخانءو كلهم وانا انسحبت معدش عندي طاقة ومحدش راحمني , بعدها بشوية لقيت ماما بتقولي , انتي ايه يا شيخة مبيجيش وراكي غير المشاكل , اومي شيلي الاكل مكانهم ونضفي المكان على الله الاقي مكان مش نضيف , قلتلها ماما انا تعبانة خليه لبكرة انا اشتغلت كتير انهرده , ماما لا والله يا اختي اومي يا بت يلا ايه الارف دا , هي ليه بتكلمني كده انا معملتش حاجة علشان تقولي كده قلتلها حاضر , وعملت القالتلي عليه ورحتلها ماما انا خلصت , قالتلي نشري الهدوم دي ولا هتسيبي كل حاجة وتروحي تنامي , قلت حاضر علشان لو رفضت هيكون في جدال بيننا وانا الهكون مهزومة في الآخر , وانا عرفة انها بتعاقبني على الخناءة الحصلت دي , نشرت وخلصت لقيتها بتقولي امسح الشقة كلها عيزاها بتلمع انا السراحة خفت اشمعنا انهردة اعمل كل دا اتوكلت على ربنا ومسحت الشقة , ودخلت على اوضتي من التعب والارهاق مكملتش دقيقتين ولقيت جردل مية متلجة مدلوء عليا واحنا في عز البرد , ولقيت ماما بتشدني من شعري جامد وبتقولي , انتي ازاي تنامي من غير متستاذنيني يا بت انتي , انا قلتلك كده خلاص خلصتي , عيطت وقلتلها بوجع انتي ليه بتعملي معايا كل دا انا عملت ايه , قالتلي بعمل ايه مش بعلمك ولا عيزة تسودي وشي ادام الناس لما تتجوزي , قلت لا حول ولا قوة الا بالله محسساني فرحي على الابواب طيب هغير واجيلك علشان ماخدش برد , قالتلي ببرود لا هتشتغلي كده علشان متعمليش حاجة بعد كده غير لما تستاذني , سمعتو قلبي الانكسر للمرة المعرفش الكام , فين قلب الام وحنانها على اولادها ولا دا كلام وخلاص , قلت حاضر , اخدت وقت طويل على مخلصت المطلوب مني واستاذنت ودخلت غيرت هدومي المبلولة دي بس بعد ايه , فات الاوان خلاص اخدت دور برد فظيع ومفكرتش تعمل اي سوايل اشربها على الاقل , بس الحمد لله مدياها العذر صدمتها من درجاتي دا المخليها تعمل كده , مش هنسى انها وقفت جنبي لحد مبقيت كده , وبشكرها جدا كمان , وبعد اسبوع مفيش فيه اي احداث لقينا الباب بيخبط , stop , اتوقعو مين البيخبط وعايز مين وليه , كل دا هنعرفه في البارت الجاي ان شاء الله

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية كفيفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى