روايات

رواية حكاية قمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم هاجر محمود

رواية حكاية قمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم هاجر محمود

رواية حكاية قمر البارت الرابع عشر

رواية حكاية قمر الجزء الرابع عشر

رواية حكاية قمر
رواية حكاية قمر

رواية حكاية قمر الحلقة الرابعة عشر

نروح لمعاذ
كان معاذ في شركته قاعد بيفكر في قمر وقرر انه يكلمها بس هي مردتش عليه فقام متصل بإياد
معاذ: عملت ايه؟
اياد: في ايه؟
معاذ: في موضوع قمر
اياد: لسه بتفكر
معاذ: معقول دي بقالها فوق الاسبوعين اهو
اياد: براحتها
معاذ: معاك حق
اياد: سيبني بقا دلوقتي عشان ورايا شغل
معاذ: ماشي سلام
*******************

 

نروح للحج سالم
اول ما دخلوا مي وسهام على سالم وسيف، وقف سالم وقال بزعيق: ابعدي عن ابني
مي باستغراب: مش فاهمه حاجه
الحج سالم: ابني خاطب وهيتجوز خلاص ابعدي عنه انتي وامك
عيطت مي وقالت بسهوكه: بس انا بحبه
الحج سالم: لا انتي بتحبي الفلوس انتي وامك وده هدفكم
سهام بدلع: مش كده يا حج
الحج سالم بغضب: ايه جايه تلفي عليا تاني، مش كفاية اختك ماتت بحسرتها بسببك
وقام مطلع كذا رزمة فلوس من جيبه ورماها في وشهم وقال: لو شوفت خلقتكم تاني او حاولتو تقربوا من ابني تاني همحيكم من على وش الدنيا
سهام بتحدي: هتعمل ايه يعني؟
نادى الحج سالم على مدرب الكلاب اللي عنده اللي جه بسرعة وقال: امرك يا حج
الحج سالم: سيب الكلاب عالعقربتين دول يخلصوا عليهم

 

فتح المدرب قفص الكلاب اللي بدأوا يتحركوا ناحية مي وامها والمدرب ماسكهم، فقالت سهام بخوف: خلاص يا حج سماح
بص الحج سالم لمي وقال بغضب: كلمي فارس وانهي معاه علاقتكم
فتحت مي تليفونها واتصلت بفارس بس مردش عليها، فنادى الحج سالم حد من الحرس وقال: خد تليفونها ده وكسره دلوقتي
الحارس: امرك يا حج
***********
ومسك التليفون منها وكسره، اما سيف فافتكر حاجه فقام مقرب من الحج سالم وقاله: انا في مرة مشيت ورا فارس من غير ما يعرف ولقيته وقف في صحرا وفجأه ظهر كلب كبير شكله غريب هجم عليه بس فارس ضربه بالنار، وفي ثانية الكلب ده اختفى
الحج سالم: خلاص فهمت
ورجع بنظره لسهام وقال: هاتي اسم الدجال اللي عامله عنده العمل لابني
فقالت بخوف: اسمه برقش ومكانه****

 

امر الحج سالم حد من الحراس انهم يروحوا يجيبوه في شوال ويلفوا به عالبلد ويفضحوه اما سيف فطلب البوليس، وبعد ساعة كان البوليس وصل وكانوا الحرس جايبين الدجال برقش في شوال ومعاهم شنطة كبيرة، ولما فتح الحرس شوال برقش قدام الحج سالم لقاه مضروب ومعدوم العافية، فقالهم: سلموه للبوليس
وفعلا البوليس اخده ومشي
وبص سالم لسهام وبنتها وقال: تحبوا تروحوا معاه ولا منشوفش وشكم تاني؟
سهام ومي: ولا عمرك هتسمع عننا
وطلعوا يجروا من البوابه، اما سيف فاخد الشنطة اللي مع الحرس وفتحها واول ما فتحها نادى على الحج سالم: بص القرف ده
قرب منه الحج سالم وبص جوا الشنطه لقى فيها ورق كتير مكتوب عليه طلاسم وصور لناس كتير من ضمنهم صورة فارس، فقال لحد من الحراس: هاتولي شيخ يفك القرف ده عشان نحرقه
وفعلا بعد ١٠ دقايق كان الشيخ امام المسجد موجود في العزبة وبدأ يفك الاعمال دي كلها وبعد ما خلص أمر الحج سالم بحرق الحاجات دي كلها، وحرقوها وفضلوا واقفين قدام النار لحد ما كان كل حاجه وبقت رماد
فقال سيف: كده خلصنا الناس من شره
الحج سالم: الحمدلله

 

سيف: وهتعمل ايه مع فارس؟
الحج سالم: لما تخلصوا مأمورية ربنا يحلها ساعتها
سيف: طيب استأذن انا بقا
الحج سالم: على فين ده لسه الغدا
وقعدوا يتغدوا سوا وبعد ما خلصوا ركب سيف عربيته ورجع على القاهرة تاني، لحد ما وصل واخد چنى من عند قمر ودخل بيته
*************************
نروح لقمر
بعد ما چنى مشيت دخلت قمر اوضتها وغيرت هدومها وصلت وقعدت تقرأ قرآن وبعد شوية سمعت خبط عالباب فقالت: مين؟
طارق: انا بابا يا حبيبتي
قمر: اتفضل يا بابا
دخل طارق لقى قمر بتقرأ قرآن فقعد قدامها وقمر فقلت المصحف فسألها طارق: هتيجي معانا؟
قمر باستغراب: فين؟
طارق: القضية بكره
قمر: هيتحكم عليهم يعني؟
طارق: ايوه
قمر: مع اني مش عايزه اشوفهم بس امرك انا هاجي مع حضرتك
طارق: ماشي، عامله ايه بقا؟
اتنهدت قمر وقالت: الحمدلله
طارق: هتعملي ايه في موضوع معاذ
قمر: هو جاي بكره معانا؟
طارق: مش عارف
قمر: خلاص لو جه هقوله قراري

 

طارق: ماشي، اسيبك بقا تكملي قرايه
قمر: ماشي
وباس دماغها وقام خرج من الاوضة
****************************
نروح لسيف
دخل سيف بيته وغير هدومه وطلب من چنى تحضر العشا وبعد ١٠ دقايق كانوا عالسفرة بياكلوا سوا فسألته: عملت ايه؟
حكالها سيف عن اللي حصل كله، فقالت چنى: الحمدلله
سيف: مقولتيش بقا مين قمر دي؟
چنى بابتسامة: صاحبتي من زمان
وفضلت تحكيله عنها كتير وهما بياكلوا وقالت: وبعدين متغيرش الموضوع
سيف: في ايه تاني؟
چنى: انت لحد دلوقتي مورتنيش صورة صاحبك ده اللي مجننا كلنا
فتح سيف تليفونه على صورته هو وفارس وقال: هو ده يا ستي
اخدت منه التليفون واول ما شافته قالت بصدمة: ده حبيب قمر صاحبتي
سيف: نعم!!!……
************************

 

تاني يوم الصبح، عند قمر
لبست قمر هدومها ونزلت لطارق واياد اللي كانوا مستنينها في العربية، وهي نازله قابلت چنى وصبحت عليها واتكلموا شويه ونزلت وركبت العربية وساق اياد للمحكمة، وهناك قابلوا علاء اللي كان مستنيهم في عربيته ودخلوا القاعة وسمعوا حكم القاضي اللي قال: السجن ١٠ سنين مع الشغل والنفاذ على روڤان علاء وأميرة سعد لتعاونهم مع احد الدجالين…
فقاطعه المحامي: ازاي يا ريس ومفيش قانون بيدين الناس اللي بيروحوا للدجالين
القاضي: صدر قانون جديد الاسبوع اللي فات يا حضرة المحامي بيدينهم، واسمع باقي الحُكم
فسكت المحامي وكمل القاضي وقال: كما حكمت المحكمه بالسجن ١٠ سنوات عليهم بتهمه التحريض على القتل، وخمس سنوات على روڤان بتهمة الزنا رفعت الجلسة
**********
في الوقت ده قمر مكانتش معاهم كان كل تفكيرها ف الكلام اللي قالته ليها چنى الصبح
Flashback
چنى: صباح الخير
قمر بابتسامة: صباح النور
چنى: عامله ايه النهارده؟
قمر: الحمدلله
چنى: على فين كده
قمر: رايحه المحكمه النهارده النطق بالحكم
چنى: ان شاء الله هياخدو جزائهم

 

قمر: وانتي ايه اللي مصحيكي بدري كده؟
چنى: جوزي لسه مسافر من شوية، تعرفي انه طلع صاحب فارس
قمر: ازاي ده؟
چنى: مش بس كده، ده كمان مفيش بعثة ولا حاجه من اللي قالك عليها
قمر بصدمة: ايه؟
واتجمعت في عينيها الدموع لما فهمت انها تسليه فحضنتها چنى وقالت: ربنا هيجبلك حقك صدقيني
وفجأه رن تليفونها برقم اياد بيستعجلها فمسحت دموعها ونزلت
Back to the present
فاقت قمر على صوت اياد اللي بينادي عليها وهو بيقول: مبروك يا قمر
قمر بانتباه: ها قولت ايه؟
اياد: مبروك حقك رجع
قمر: الحمدلله
وقاموا خرجوا من القاعه اما علاء فراح لروڤان وادالها ورقه وقال: خدي الورقة دي
روڤان: ايه دي
علاء: ورقة طلاقك
اخدتها منه ورميتها في الزباله وقالت: خلاص ماهي خربانه خربانه
علاء: صح وادي نهايتكم
أميرة بسذاجه: اهم حاجه اني معايا توكيل اقدر اتمتع به بعدين
ضحك علاء وقال: لا وانتي الصادقه انتي بقيتي شحاته انا لغيته خلاص
وسابهم ومشي لما طارق نده عليه
**************

 

اما طارق وولاده فخرجوا لقوا معاذ واقف مستنيهم بره فاتفاجأوا وسأله اياد: ايه اللي جابك؟
وقف معاذ جنب طارق وقال: جاي اسمع الرد بعد اذنك يا استاذ طارق
بصله طارق وقال: الرد مع قمر مش معايا
وطبطب على كتف قمر وسألها: ايه رأيك يا قمر؟
بصتله قمر وقالت: انا حبيت اهتمامك بيا الفترة اللي فاتت مش اكتر لكن اتجوزك لا
وكملت وقالت: عن اذنكم
وراحت ركبت العربية، اما طارق فاعتذرله وسابه وراح ركب عربية علاء، اما اياد فوقف يتكلم معاه وحاول يطيب بخاطره فرد معاذ عليه: ده نفس الكلام اللي قولته لزياد عليها
اياد بعدم تصديق: بجد؟
معاذ بكسوف: ايوه، انا افتكرتها نسيت وسامحتني
اياد: مش عارف اقولك ايه
معاذ: متقولش حاجه كفايه اللي انا حاسه دلوقتي، هو نفس اللي خليتها تحس به زمان
اياد: ربنا يعوض عليك
معاذ: انا خلاص عرفت اني هعيش لبنتي وبس
اياد: متقولش كده، ان شاء الله تلاقي اللي تصونك وتراعي بنتك معاك
معاذ: ان شاء الله، عن اذنك
وكل واحد فيهم ركب عربيته ومشي
************

 

ولما اياد ركب العربية لقى قمر عماله تعيط فسألها: ليه الدموع دي؟
بصتله قمر ومسحت دموعها وقالت: ابدا مفيش
طبطب عليها اياد وسألها: مش انتي رفضتيه زعلانه ليه بقا؟
قمر: انا مش زعلانه عليه
بدأ اياد يشغل العربية وسألها: اومال على مين؟
قمر: زعلانه على نفسي وعاللي بيحصلي
اياد وهو بيتحرك بالعربية: نقول الحمدلله واحنا واثقين ان ربنا هيراضينا
قمر: الحمدلله
اياد: ها تحبي تروحي فين بقا؟
قمر: البيت، عاوزه اروح
اياد: ماشي لكن لازم نخرج ونتفسح عشان مبحبش اشوف اختي زعلانه كده
قمر: وقت تاني انا حاسه اني تعبانه وكمان بابا عمال يتصل بيك
اياد: ماشي يا ستي

 

ورد على طارق وسأله: انت فين؟
طارق:……….
اياد: طيب انا جاي هوصل قمر واجي
وقفل الخط ووصل قمر البيت وراح لوالده عالشركة……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى