روايات

رواية حكاية قمر الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الخامس والخمسون

رواية حكاية قمر البارت الخامس والخمسون

رواية حكاية قمر الحلقة الخامسة والخمسون

سهر ع سرير ف المستشفي : بنتي .. بنتي
الممرضة : حمدالله ع سلامتك
سهر : بنتي .. بنتي فين
الممرضة : بنتك زي الفل الحمدالله
سهر : فينها عاوزة اشوفها
الممرضة : فاروق بيه جه خدها .. وقال لما تقومي بالسلامة تبقا تروحي البيت هتلقيها
سهر : ايييييه فارروق خدهاا .. اززززاييي
الممرضة : اهدي ياحبيبتي مينفعش العصبية دي انتي لسه تعبانة
سهر : اززاااي بنتي حد ياخدها غيرري .. انا هوديكم ف ستين داهيةةة
الممرضة : دا اخو حضرتك وهو خاف للبنت تتلغبط ف طلب ياخدها والمستشفي اديتهالوا .. اهدي بس كدا ولما تقومي روحي خديها منه
سهر : ابعدي عني انا عاااوزة بنتي هاتوهالي دلوقتي
الدكتور : ايه الصوت دا .. ايه اللي مقومها من السرير .. وانتي ازاي سايبها كدا
الممرضة : والله يادكتور بحاول امنعها مش عارفة .. عاوزه بنتها
الدكتور : وفين بنتها
الممرضة : اخوها خدها
الدكتور : هاتي المهدأ بسرعة
سهر : سبوونييي انا عاوزة بننتتيي … ازاي تسبوا ياخدها حرام عليكم . . ابعدوا عنييي .. ابعدوا …
الدكتور : خلاص هي كدا نامت .. خليبالك منها .. لو حصلها كدا تاني لما تفوق ناديني
الممرضة : حاضر يادكتور
__
السواق : يااستاذه يااستاذة
سهر : ها .. بتقول حاجة
السواق : دا العنوان اللي حضرتك عطتهوني
سهر : متأكد
السواق : أيوة متأكد
سهر : طيب شكرا ..
___________
… : سهر !!
سهر دخلت : كويس انك لسه فاكرني
سليم : انتي عرفتي منين اني رجعت .. انتي بترقبيني
سهر : انا مش براقبك .. انت الي بتتهرب مني مش عارفة ليه .. بدل ماتقف جنبي ونحاول نرجع بنتنا سوا
سليم : نرجعها .. وهنرجعها ازاي بقا ان شاءالله .. انتي بعد كل السنين دي عرفتي ترجعيها
سهر : لا بس قريب هرجعها ..
سليم : بجد والله .. طب عاوزة مني ايه دلوقتي
سهر : انا جاية علشان اقولك اننا اول لما نرجع بنتنا واخلص من فاروق .. نرجع لبعض .. انت وحشتني اوي ياسليم
سليم بعد عنها : تخلصي من فاروق مرة واحدة .. انتي فاكرة بقربك منه وانك تعملي دور الاخت الطيبة .. دا كدا هيخليكي تخلصي منه … انتي شكل الانتقام عمي عنيكي ونساكي فاروق يقدر يعمل فيكي ايه
سهر : مش هيقدر يعمل معايا حاجة . . انا بلعب ع نقطة ضعفه .. بنته الوحيدة.. هدمره عن طريقها .. صدقني فاروق متعلق ببنته بطريقة متتخيلهاش .. هي دي طريقي اللي ماشية فيه
سليم : انا زهقت من الشر اللي جوا العيلة دي .. انا خلاص طلقتك من زمان خلاص انا وانتي مبقاش ف حاجة تربطنا ببعض
سهر : لا ياسليم بنتنا بتربطنا ببعض . . صدقني ياسليم انا مش شر .. هو اللي عمل فيا كدا ووصلني لكدا .. مش هرتاح غير اما اخد حقي وحق امي وحق بنتي وحق حبنا اللي ضيعوا .. فاروق عمل فيا كتير اويي .. مش عاوزني اردله جزء من اللي عملوا فيا
سليم : قولتلك زمان نتجوز ونسافر وهبعدك عن كل دا وتنسي فاروق وحقك .. انتي عاندتي وقولتي مش هتمشي غير لما تاخدي حقك .. لحد ما خد بنتك منك .. انتي اللي جواكي الانتقام .. وانا استحالة اعيش حياتي ف وسط كل العك دا .. انا خلاص نسيت كل حاجة .. ابعدي عني روحي شوفي انتقامك اللي مش هيخلص غير لما يخلص عليكي
سهر : ماشي .. انا همشي .. بس مش هستسلم ياسليم وهوريك اني هقدر اخد حقي من فاروق .. ومش هسيب انتقامي يخلص عليا .. انا مش هموت غير لما اخد حقي كله من فاروق .. هتشوف يا سليم .. عن اذنك
__________________
○ في اسكندرية ○
مني : ريم انا نازلة السوق اجيب حاجات .. لما سارة تصحا عرفيها ان الفطار بتاعها محضره ف التلاجة
ريم : حاضر ياماما
مني : متنسيش ياريم علشان انا ممكن اتأخر
ريم : يووة قولتلك حاضر بقا
مني : ماشي يلا سلام
ريم : سلام ..
” ونطيت دخلت الأوضة بسرعة فتحت البلكونة تبص ع مامتها ولما اتاكدت انها مشيت طلعت تجري فتحت الباب وخرجت ”
سارة قامت من النوم بتدور ع حد ف البيت : ماما .. ريم .. هما راحوا فين
عديت من جنب الباب .. سمعت صوت
ريم : بقولك ايه بقا انا مش هعرف اشوفك كتير ..
عمرو : ليه بس كدا ياحبيبتي
ريم : اصل اختي جت وهتقعد معانا ومش هعرف اخلع منها هي وماما.. دانا مصدقة انها نايمة علشان اطلع اشوفك
عمرو : وبعدين بقا اتصرفي يعني ايه مش هشوفك …
ريم : اعمل ايه يعني معنديش حل تاني يا عموري
عمرو : انا عندي الحل ..
ريم : ايه هو
عمرو : نتكلم فيديو
ريم : لا طبعا مش هينفع
عمرو : ليه بس يا ريري ياحبيبتي
ريم : كدا وخلاص قولتلك مليون مرة لا ياعمرو
عمرو : تبقا مش بتحبيني زي مانا مابحبك
ريم : ايه اللي بتقولو دا ياعمرو .. انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك
عمرو : يبقا حاولي .. ماهو انا مش هقدر مشوفش القمر دا كل يوم ..
ريم ابتسمت : حاضر هحاول بس موعدكش
عمرو مسك ايدها : لا هتوعديني
ريم : اوعا ياعمرو لحد يشوفنا
” سارة فتحت الباب فجأة ”
ريم بتوتر وخوف : ساررة !!
عمرو : طب استأذن انا بقا .. “طلع يجري ”
سارة : ادخلي قدامي
ريم دخلت
سارة : ممكن افهم ايه اللي انا شوفته دا .. انتي ازاي تعملي كدا ..
ريم : انا .. انا بصراحة انا وعمرو مرتبطين وبنحب بعض
سارة : نعم !! ارتباط ايه .. انتي عارفة عندك كام سنة
ريم : الحب مش بالسن ..
سارة : ريم افهمي .. انتي صغيرة .. حتي لو مش صغيرة .. ملقتيش غير الطريقة دي اللي تحبي بيها .. وملقتيش غير الشخص دا
ريم : انا مش هسمحلك تتكلمي عنه وحش
سارة : عاوزني اقولك ايه بعد اللي سمعته .. دا انسان كداب وبيتسلي .. انتي شايفة اول لما شافني طلع يجري ازاي وسابك
ريم : قولتلك متغلطيش فيه . . هو مش كداب ولا بيتسلي بيا .. واذا كنتي انتي عرفتي واحد واتسلي بيكي ف دي مش مشكلتي .. متطلعيش عقدك عليا . . عن اذنك
_____________________
بعد مرور أيام ▪
اسر : يعني خلاص هتمشوا
ليل : اه قمر بتجهز حاجتنا .. والعربية زمانها جاية
اسر : وكان فيها ايه يعني لو فضلتوا معانا
ليل : قمر مش عاوزة تتقل ع عمو احمد اكتر من كدا ..
اسر : ومين كان اشتكي بس ..اووف .. طيب هشوفك ازاي
ليل : ف الكلية بقا
أسر : كل يوم هاجي آخدك ونروح مع بعض ماشي
ليل : هفكر
اسر : مش كفاية تفكير بقا
ليل بخبث : ف ايه
اسر : لا والله ولا حاجة
ليل : اه بحسب .. المهم نور عاملة ايه
اسر : بتحاول تتعامل معانا عادي وتبين أن مافيش حاجة .. بس انا متاكد انها مش كويسة .. ومش عارف اعمل ايه حاسس اني انا السبب
ليل : انت السبب ليه .. هي الزفتة دي اللي بوظت كل حاجة .. عاوزة تاخد مني كل حاجة مش كفاية اللي خدته
اسر : صحيح انتي محكتليش ليه ساعتها ان مامت صافي .. تبقا مامتك
ليل : مافيش حاجة اسمها مامت صافي هي مامتي انا بس وهي خدتها .. واحكيلك اقولك ايه اقولك انها سابتنا .. وتقولي سابتكم ليه ومعرفش ارد . . اذا كان انا نفسي معرفش سابتنا ليه
اسر : طيب اهدي خلاص .. ان شاءالله الامور تتصلح وترجع لكم
ليل : ان شاءالله
قمر طالعة بالشنط : تعالي ياليل خدي مني .. وانت ياخويا بطل نحنحة وتعالي ساعدني
اسر : نحنحة ايه بس .. هي ليل تعرف حاجة غير النكد
ليل : افندم بتقول حاجة
اسر : لا مبقولش
قمر : بس انت وهي بقا .. اهي العربية شكلها وصلت روحوا ودوا الشنط وانا هروح اسلم عليهم قبل ماامشي
ليل : حاضر
اسر : يلا قدامي
” قمر دخلت الفيلا هي وتونة ”
نور واحمد وكريم قعدين ..
تونة طلعت تجري تحضن نور
نور : خلاص ناويته تمشوا وتسبوني
” زين نزل وقف ع السلم ”
قمر : ع عيني اسيبك والله يانور .. بس انتي طبعا هتجيلنا كل يوم ومش هتسبينا
احمد : مع السلامة يابنتي .. خليبالك من اخواتك .. و زي ماقولتلك بيتي مفتوح ليكم ف اي وقت
قمر : كتر خيرك يااستاذ احمد .. انا متشكرة اوي ع كل اللي عملتوا معانا … لو بابا كان موجود مكنش عمل معايا ربع اللي عملتو
احمد : انا معملتش حاجة ياقمر .. انتي زي نور بالظبط
قمر حضنت كريم : هتوحشني ياحبيبي
كريم : خلاص كدا مش هلاقي حد يقعد يتكلم معايا زي ماكنتي بتعملي
قمر : ياحبيبي كلهم حواليك وانا مش هسيبك وهجيلك .. وانت كل لما نور تجيلنا تيجي معاها اتفقنا
كريم : اتفقنا
قمر : يلا بينا ياتونة
زين : ايه ياتونة هتمشي من غير ماتوديعيني انا كمان
زين نزل وطي قعد ع ركبه علشان يبقا طول تونة : انا عارف اني كنت برخم عليكي .. وانتي مش بتطيقيني شوية
تونة : لا كتير مش شوية
زين : ماشي ياستي كتير اوي كمان .. بس انتي عارفة انك هتوحشيني وهتوحشني شقاوتك
تونة حضنته جامد وهي فرحانة : وانت كمان يازين متزعلش مني لو كنت عملت حاجة تضايقك
زين ضحك : لا مش زعلان منك ياصغنن انت
قمر بصلهم وهي فرحانة : يلا بينا ياتونة
تونة : لا خليني شوية
“كريم بصلها وهو متغاظ .. راح طلع ع اوضته وهو طالع خبط كتفه ف تونة”
تونة بعصبية : بيزقني ليه دا .. ومسلمش عليا كمان
الكل بص لبعضه وضحك
قمر : متزعليش هو خبطك غصب عنه
تونة : لا انا طالعة اتعارك معاه
قمر مسكتها : لا تعالي وخلي ختامها مسك .. انتي هتتعاركي واحنا ماشين يلا ياختي قدامي ..
احمد : زين روح وصلهم
زين : حاضر
قمر : لا خليه .. انا جايبة عربية برا
احمد : يابنتي علشان يبقا معاكم راجل
قمر : متقلقش معانا عربي .. يلا عن اذنكم
احمد : مع سلامة يابنتي
زين بيبصلهم : مين عربي دا ؟
نور : انا عن نفسي معرفهوش
احمد : مسألتهاش ليه هي .. بتسألنا احنا ليه
زين : واسألها ليه انا مالي .. انا اروح اشوف شغلي . . انا اصلا مكنتش فاضي اوصلهم .. كويس انها جت من عندها ورفضت .. عن اذنكم
احمد: اتفضل
نور بصيت لاحمد وضحكوا
_____________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى