روايات

رواية حكاية قمر الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر محمود

رواية حكاية قمر الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر محمود

رواية حكاية قمر البارت التاسع عشر

رواية حكاية قمر الجزء التاسع عشر

رواية حكاية قمر
رواية حكاية قمر

رواية حكاية قمر الحلقة التاسعة عشر

نروح لقمر قبل يومين
كانت قمر ف اوضتها بعد العصر، وقامت تصلي وبعد ما خلصت طلعت وقفت ف البلكونه شوية فسمعت اياد اخوها وهو واقف في شباك اوضته بيتكلم ف الفون بصوت حنين كده اول مرة تسمعه، فابتسمت ودخلت اوضتها وطلعت منها وراحت لاوضته وفتحت الباب بالراحه واتسحبت وجت من وراه وخضته وهي بتمسكه من قفاه وبتقول: قفشتك
اتخض اياد والفون كان هيقع من ايده ولف وهو بيقول بصوت عالي: في ايييييه؟؟
حطت قمر ايديها في وسطها وسألته بابتسامة: بتكلم مين؟
فتح اياد سبيكر الفون وقال: بكلم حبيبتي، سلمي عليها
اتوترت قمر وسألته: عادي كده؟
اياد: اه عادي ما هنروح نخطبها بكره
وقال اياد لحبيبته: سارة، دي قمر اختي اللي حكيتلك عنها
سارة: ازيك يا قمر؟ اياد حكالي عنك كتير اوي
فرحت قمر وسلمت عليها وقالت بعتاب: بس انا اياد محكاش عنك
سارة: كده يا اياد، دي فيها خناقة
قمر بسرعة: لا لا ربنا ما يجيب خناق
سارة: ماشي، عشان خاطرك بس، وان شاء الله نبقا صحاب

 

قمر: ان شاء الله
اياد: طيب هقفل ونتكلم وقت تاني
سارة: ماشي
وقفل اياد الفون وبص لقمر: ايه رايك؟
قمر بعتاب: انا زعلانه منك
اياد: عشان مقولتش يعني؟
قمر: ايوه
اياد بابتسامة: انا قولت لبابا وماما ووافقوا عالخطوبه وحبيت اعملهالك مفاجأه، وكنا هننزل النهارده نشتري الهدوم اللي هنروح بيها
قمر بفرحة: بجد؟؟ يعني انا اتسرعت
اياد: ايوه وممكن بقا تروحي تلبسي
قمر برخامه عليه: بس انا عاوزه اشوف ذوقك
فتح اياد تليفونه على صورة سارة ووراها لقمر فقالت اول ما شافتها: حلوه اوي، اللهم بارك، ربنا يسعدكم ويهنيكم
باس اياد راسها بحنية وقال: ربنا يخليكي ليا، يلا روحي البسي عشان ننزل
قمر بفرحة: في ثواني
ولبست قمر ونزلت هي واياد يشتروا الهدوم وتاني يوم كانوا كلهم في بيت اهل سارة بيخطبوها لإياد……..
********************

 

نرجع لفارس مع موظف الريسبشن ف الاوتيل
موظف الريسبشن: الكارت مش شغال
فارس: يعني ايه؟
موظف الريسبشن: البنك وقف الحساب
استغرب فارس ورد: طيب كلم خدمة العملاء هناك وأتأكد
وفعلا اتصل الموظف بخدمة العملاء وفارس كلمهم فرد موظف خدمة العملاء: والد حضرتك طلب وقف الحساب المشترك بينكم، بما انه المتحكم فيه
قفل فارس في وشه بعد ما سمع الكلمتين دول وبقا هيتجنن مش عارف يفكر ولا يعمل حاجه وموظف الريسبشن بيسأله كل شويه: هتعمل ايه يا فندم؟
فرد فارس: كنسل الحجز وانا هطلع اجيب شنطتي
موظف الريسبشن: تحت امرك
وبعد ما خرج فارس من الاوتيل ركب عربيته وراح لعزبة ابوه وهو في الطريق اتصل بسيف
**********
في الوقت ده كان سيف ومراته في الاقصر بيجهزوا نفسهم عشان يروحوا أسوان ساعة ما فارس اتصل عليه وبلغه باللي حصل فسأله سيف: وهو عمل كده ليه؟
فارس بزعيق: معرفش معرفش
سيف: اهدا طيب

 

فارس: مش ههدا غير لما اعرف بيعمل فيا كده ليه
سيف: طيب انت فين دلوقتي
فارس: رايحله
سيف: بلاش يا فا…..
قفل فارس السكه في وشه، اما سيف فبص لچنى وقالها: لازم نرجع مصر دلوقتي في مصيبه هتحصل، جهزي الشنط
چنى بخضه: في ايه؟
سيف: فارس وابوه…
وقبل ما يكمل قامت چنى تنفذ اللي طلبه منها سيف وجهزت الشنط وسيف حجز على اول طيارة نازلة القاهرة، واتصل على الحج سالم يبلغه باللي فارس ناوي عليه، فرد عليه الحج سالم ببرود: وانا مستنيه
فحاول سيف يتكلم مع الحج سالم ويفهم منه اي حاجه لحد ما رد الحج سالم عليه: انا عارف بعمل ايه، متقلقش
سيف: طيب انا نازل القاهرة النهارده
الحج سالم: كويس، وجهز بيتك، وروح لابوك واقوله هات الامانه اللي سالم سابهالك
رد سيف من غير ما يعرف السبب: حاضر

 

اما فارس فكان سايق زي المجنون وقبل ما يوصل عزبة ابوه حاول يتصل به كذا مره بس برضه مش بيرد عليه، فاتصل باخته سلمى برضه مردتش عليه، وبعد دقايق كان قدام البوابه بالعربية ودايس عالكلاكس كتير عشان حد يفتحله، بس محدش طلع
فداس بنزين وكسر البوابه ودخل بالعربية قدام البيت ووقف ونزل منها وفجأه لقى حد بيضرب عليه نار……..
*****************
نرجع لسيف
على بليل وصل سيف ومراته القاهرة ورجعوا شقتهم تاني وطلب سيف من چنى تجهز حاجه خفيفه ياكلوها لحد ما ينزل يروح لابوه زي ما سالم طلب منه، وبعد ما رجع قعد سيف ياكل هو وچنى فسألته: عملت ايه؟
سيف: روحت شقته، وفتحتها
چنى: ازاي مش هو غير المفاتيح؟!
سيف: ايوه، وكان سايبها مع ابويا
چنى: وليه كان عاوزك تجهز البيت هنا؟
سيف: لانه احتمال يجي هنا
چنى: وايه اللي هيخليه يجي؟
سيف: بعد ما ابوه يخيره، بيتهيألي هيجي هنا
چنى: هو عارف خطوات فارس ازاي؟
سيف: ابوه مثلا
چنى: يعني هو ممكن يكون هنا في اي لحظه؟
سيف: ايوه
چنى: طيب اول ما يكون في الطريق هنزل انا اروح عند ماما
وسكتت شوية وسألته: وقمر، افرض شافها
سيف: مش هيشوفها، طالما انا هنا يبقا هي مش هتيجي، صح؟
چنى: ايوه، بس قصدي وانتو قاعدين في البلكونه بتتكلموا ممكن يشوفها
سيف: ان شاء الله لا

 

وفضلت چنى صاحيه لحد الساعة ١٢ بليل ودخلت نامت اما سيف فكان كل شوية يتصل بفارس بس مش بيرد عليه، وكل شويه الحج سالم يتصل به يطمن على فارس فيقوله سيف: مجاش
فيقفل معاه وفضلوا على كده لحد الصبح…..
***********************
نرجع لفارس
اول ما فرس وقف بعربيته ونزل منها لقى حد بيضرب نار عليه بص قدامه لقاه ابوه الحج سالم، اتصدم فارس من اللي ابوه عمله وفضل واقف مكانه مش بيتكلم، فقرب منه الحج سالم وهو بيقول: عاوز ايه؟
مردش فارس وحط وشه ف الارض، فقرب منه الحج سالم وقاله: ارفع وشك، عاوز ايه؟
رفع فارس وشه ولسه هيتكلم لقى قلم نازل على وشه من ابوه وقاله: اطلع بره، مترجعش من غير قمر
بصله فارس بصدمه وساله باستغراب: قمر؟؟ انت عرفت ازاي؟
الحج سالم: مش مهم ازاي، المهم اعرف عملت كده ليه؟
فارس: عشان الراجل كده، وهو ده المطلوب من البنت وبس
ضربه قلم تاني على وشه وهو بيقول: مين اللي فهمك ان الراجل كده؟ انت كده مش راجل انت عيل وانا مخلفتش عيال اخرج بره بيتي
فارس: يا بابا اسمعني….
الحج سالم: عاوز تقول ايه تاني؟
فارس: اسمعني طيب
الحج سالم: قول
فارس: طيب ندخل جوا عشان نتكلم
الحج سالم: لا هنتكلم هنا
فارس: حاضر، فاكر من كام سنه لما اول مرة حبيت وجيت قولتلك اني عاوزها، قبل ما ادخل الكلية وابقا ف المركز اللي انا فيه دلوقتي
الحج سالم: ايوه، وبعد ما اتخرجت، سألتك عليها وقولتلي خلاص سيبتها

 

فارس: وعارف الحالة النفسيه اللي دخلت فيها
الحج سالم: لا بس انت طلبت دكتور نفسي يعالجك
فارس: الدكتور قالك سبب الحاله اللي وصلت ليها؟
الحج سالم: لا
فارس: اقولك انا، هي خلتني افقد الثقه ف كل البنات، قعدت تبيع وتشتري فيا واستغلتني لانها كانت عارفه اني مقدرش استغنى عنها وبحبها اوي، وبعد ده كله عرفت انها عملت علاقه مع حد من اصحابي اللي هنا
وبدأ يعيط وكمل وقال: وعارف لما واجهتها قالتلي ايه؟
الحج سالم: ايه؟
فارس بكسرة نفس: انا ايه يربطني بواحد شايل روحه على كفه، في اي وقت ميبقاش موجود، وانا عاوزه اعيش
الحج سالم: ده مش مبرر انك ترد اللي اتعمل فيك في واحده تانية حبيتك ووثقت فيك
فارس: انا عارف اني غلطت، وصدقني الفترة اللي فاتت اتعلمت كتير
الحج سالم: يعني عقلت؟
فارس: ايوه
الحج سالم: وهتتجوز قمر؟
سكت فارس وبص ف الارض فقاله ابوه: اطلع بره
فارس: يا بابا….
الحج سالم: لسه بتعاند برضه، اطلع بره
فارس باستعطاف: طيب ابات هنا الليله دي بس
الحج سالم: هتبات في اوضة الكلاب معاهم، لكن البيت ده عمرك ما هتدخله تاني الا وقمر معاك
فارس بعند: اوضة كلاب؟ لا انا همشي ومش هتعرف لي طريق بعد كده
الحج سالم بقسوة: بالسلامة
ولف وطلع البيت وقفل الباب في وش فارس، اما فارس فركب عربيته وخرج يلف بيها لحد ما النهار بدأ يطلع وكلم سيف، اللي رد عليه بسرعة وسأله: انت فين؟

 

فارس: انا في الطريق جايلك، قدامي ساعة ونص بالكتير
سيف: طيب
وقفل معاه واتصل بالحج سالم وطمنه بإن فارس جايله، وبعدها دخل صحى چنى ووصلها لوالدتها ورجع بيته يستنى فارس، وبعد ساعة وصل فارس قدام بيت سيف وطلع عند شقته وسيف فتحله ودخل وحكاله عاللي حصل بينه وبين ابوه وبعدها قعدوا ساكتين وكل واحد فيهم في دنيا تانيه بيفكر لحد ما سيف سأله: نويت على ايه؟
فارس:……………
يا ترى فارس هيعمل ايه؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى