روايات

رواية حكاية عائشة الفصل الثاني 2 بقلم نورهان شعبان

رواية حكاية عائشة الفصل الثاني 2 بقلم نورهان شعبان

رواية حكاية عائشة الجزء الثاني

رواية حكاية عائشة البارت الثاني

رواية حكاية عائشة الحلقة الثانية

فجاة سمعوا صوت من برا: بنتى فين ي حراميين، انا هوديكم ف ستين داهية.
خرجت هويدا وفهيم من الغرفه وراحوا لاتجاه الصوت
كان راجل باين عليه التعب والهالات تحت عينه وكأنه شارب بالظبط
فهيم بزعيق: انت بتتكلم كدة ليه يجدع انت دا انت هتشوف ايام سودة علي زعيقك ف بيت الجبالى كدة
هويدا بهدوء: سيبنى معاه يفهيم وانا هكلمه
قال بزعيق: بقولك ايه انتى وهو انا ماليش دعوة بحكاويكم دى انا عايز بنتى
هويدا بنرفزة: اتفضل معايا يا استاذ ابراهيم
ابراهيم بصلها نظرة هى الوحيدة اللى فهمتها اخدته ودخلوا غرفة من غرف القصر..
*هتوحشنى والله يا عيسى
عيسى ببأبتسامه: وانت كمان والله ياوحيد ولكن لازم امشي دلوقتي عشان امى طلبتنى وانت عارف مقدرش ارفض ليها طلب وهبقي اكلمك لما اوصل
وحيد بحزن: توصل بالسلامة ياصحبي، عربيتك جاهزة برا، خليي بالك من الطريق وبلاش تهور
ودعوا بعض واتجه عيسى الى العربية ليذهب للقاهرة.

 

اتفضل ي ابراهيم
ابراهيم بعصبيه: انتي جايباني تتناقشي معايا في ايه ياست انتي
هويدا بهدوء عكس مابداخلها: لو مكنتش ليك مصلحة مكنتش سمعت كلامي ودخلت معايا هنا
تنهدت وقالت: بنتك هتفضل معايا وتتربي وسط ناس نضيفة وشبهها مش وسط ام بتكرهها دي لو كانت امها اساسا ولا وسط ابوها الشما. م انا مش هسمح ل دا يحصل ابدا ياابراهيم
ابراهيم بصدمه: انتى عرفتي كل الكلام دا منين، بلاش تفتحي ف الماضي احسن
هويدا: انا لو فتحت ف الماضي هتبقي انت اللي خسران ي ابراهيم ي جمال بس خليني ساكتة احسن، وعائشة محدش هيرابيها غيري. ولا تحب نروح القسم بالفلا، شة اللي معايا ونشوف بقي الظابط هيحكم ب ايه؟؟
ابراهيم بتوتر: انا مطلوب منى ايه
هويدا: مطلوب منك تبعد عن البنت خالص، هحجزلك. تذكرة برا مصر ف اي دولة هتروح تتعالج هنا وتستقر هناك وتنسي بنتك. دي خالص انت فاهم؟
ابراهيم: بس دي بنتي هبعد عنها ازاي
هويدا باندهاش: حلو التمثيل دا ماتقلقش هيتحطلك مليون جنية ف حساب ف البنك
ابراهيم ابتسم بشر وخب. ث: علي عيني يبنتي والله يلا عندك حق فعلاً محدش هيربيها كويس غيركم
بصلته بصه كلها شر قام سابها ومشي وهي راحت تشوف عائشة

 

كانت نايمه ف اوضتها باين علي وشها ملامح الحزن و وشها كان باهت الي حد ما
هويدا دخلت الاوضه بهدوء وقعدت جنبها علي السرير وفضلت تداعب شعرها: حقك عليا يبنتي دي مش غلطتك ابدا بس اوعدك اني هربيكي احسن تربية وهتفضلي تحت عيني علي طول
عائشة حست بحركتها قامت مفزوعه ووشها عرقان: هتوديني ل ماما صح؟
هويدا: عائشة حبيبتي ممكن اتكلم معاكي شوية؟ صدقيني انا مش هأذيكي
عائشة بعياط: انتم عاوزين مني ايه انا تعبت، كفاية اللي كان بيحصلي من عمو كفاااية
هويدا بصدمه: عمو مين وكان بيعملك ايه؟
عائشة بعياط طفولى: كان دايما بيحاول يقرب منى وبيلمسني بس انا كنت ببعده عني ولما كنت بقول ل ماما او بابا كان بيزعقولى ومش بيصدقوني عمو اخو بابا
هويدا بعصبية: يالهوى! حسبي الله ونعم الوكيل، انا هاخدلك حقك ماتقلقيش
عائشة ارتاحت ليها شوية وقالتها بطفولة: هو انا ممكن اكل؟ انا جعانه اوي
هويدا بحب: عيوني يحبيبتي دا القصر كله تحت امرك، بس بصيلى كدة
بصتلها عائشة ولاول مرة باطمئنان

 

هويدا بحب: هتقومي دلوقتي تختاري بيجامه م الدولاب دا اللي يعجبك. خديه وهتدخلى تاخدي شاور وبعدين نقعد ناكل متفقين؟
عائشة براحة: ماشي ي طنط
هويدا: بلاش طنط قوليلي ي تيته
عائشة بعدم فهم: حاضر ي تيته
قامت عائشة ودخلت الحمام وادخت شاور وراحت للسفرة وقعدوا ياكلوا
♡استاذ عيسى حضرتك جيت نورتنا والله ووحشتنا اوى
عيسى بحب: وانتوا كمان والله ي عم محمد، لو سمحت نادى لحد ياخدلى شنطى من العربية يطلعها لفوق
عم محمد بحب: حاضر يافندم. الست هانم. جوا ف انتظارك
شبعتي ي عائشة؟
عائشة وهى بتحرك ايدها علي بطنها دليل ع شبعهاا: اوى ي تيته تسلم ايد اللي عمل الاكل دا
هويدا بحب: الف هنا ي حبيبتي
نرجس بحب: عيسى حبيبي حمدالله علي سلامتك
يست هويدا عيسى بيه رجع
هويدا بحب راحت وحضنته وهو بادلها الحضن
كانت عائشة قاعده ع السفرة ومش فاهمه حاجه وكانت بتبصلهم. بحب فجاة لقيت نظرته اتحولت بمجرد م شافها: عملتى اللي قولتلك عليه بلاش برضو؟….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية عائشة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى