رواية حكاية حب الفصل العاشر 10 بقلم رنا سليمان
رواية حكاية حب البارت العاشر
رواية حكاية حب الجزء العاشر
رواية حكاية حب الحلقة العاشرة
_اكيد انتي بتهزري يا رنا…….اكيد مش بتقولي الحقيقة صح
_لا يا اياد انا بقول الحقيقة……..انا أتجوزتك علشان جدو طلب مني كدة
_يعني اية……يعني انتي محبتنيش ……..اتجوزتيني علشان جدو طلب منك كدة وبس
_لا يا اياد انا كُنت بحبك……..بس انا مكنتش ناوية اوافق عليك وانا عارفه انك مش عايزني وقلبك بيحب واحدة غيري……..بس جدو اقنعني اني لو وافقت علي جوازي منك هقدر اني اغيرك وانسيك نور وخيانتها ليك………انا علشان حُبي ليك وافقت يا اياد علشان احاول انسيك خيانة نور وكُنت فاكرة اني كدة صح وانك هيجي يوم وتحبني
_يعني انتي لما توهميني بحُبك ليا وانك اتجوزتيني علشان بتحبيني وبس وانتي اصلا متجوزاني علشان اتفاق بينك وبين جدو ف دا عادي……..مش شايفه ان دا خيانة وانك مفيش فرق بينك وبين نور اصلا
_انا وجدو عملنا كدة علشان خايفين عليك يا اياد……..اللي عملنا دا من حُبنا ليك
_حُبكم ليا!……..حُب اية دا اللي يخليكم تخدعوني و تكذبوا عليا يا رنا……..وانا اللي كُنت ضميري ساعات بيوجعني علشان اللي بعمله فيكي وعلي عدم حُبي ليكي واني معذبك معايا انا ………انا قولت انك خسارة فيا وانك تستاهلي حد احسن مني بس انتي………انتي طلعتي اسوء مني
_انا معملتش حاجة غلط يا اياد……..انا كل اللي عملته علشانك وعلشان بحبك
_انتي بتضحكي علي نفسك ولا عليا……..انتي حتي مش عايزة تعترفي انك غلطتي وغلطتي غلط كبير كمان ………انتي زيك زي نور يا رنا انتو الاتنين خاينين
_لا يا اياد انا مش زيها…….انا عملت كدة علشان بحبك وعلشان عايزة انسيك الوجع اللي هي اتسبب بيه ليك……..لكن هي باعتك وراحت لغيرك انا وهي عمرنا ما هنبقي شبه بعض
_انا مش طفل صغير يا رنا علشان تخافوا عليا انا مكنتش محتاج لحد جمبي علشان اقدر انسي نور……..انتي وجدو زيكم زي خالد ونور الفرق اني حبيتك اكتر من حُبي ليها واني كُنت بثق في جدو اكتر من اي حد ………يعني المرة دي وجعي وحُزني هيكون اكبر بكتير من المرة اللي فاتت……..بس برافو عليكي قدرتي تخليني انسي نور واحبك انتي والحمدلله خطتكم نجحت…..….اعتقد مهمتك خلصت لحد هنا ولازم نتطلق علشان تبداي حياتك الجديدة من غيري
_دا اللي لازم يحصل يا اياد خلاص انا مبقتش قادرة اتحمل حياتي معاك كل واحد فينا لازم يبعد ويبدا حياة جديدة
_عندك حق…….انتي طالق يا رنا
غمضت عيني بحُزن……..دموعي بدات تنزل وانا ساكتة………مع اني المرة دي انا اللي طلبت منه يطلقني بس لما سمعتها منه قلبي وجعني…….مسحت دموعي وحاولت اتكلم وانا باعدة عيني عنه
_كويس……كدة تقدر ترجع لنور وهي كمان تقدر تجيلك من غير ما حد يمنعكم انكم تتقابلوا……..وانا كمان هعيش حياتي مع حد يحبني بجد من غير ما يجرحني ولا يقلل من حُبي ليه……..انا هطلع اجيب قهوة بعد اذنك
خرجت من الاوضة من غير ما اتكلم معاه…….قفلت الباب ورايا……..كان لازم اقوله الحقيقة علشان يطلقني ويعرف اني خونت ثقته ليا وان مينفعش نكمل مع بعض…….كدة هيكون احسن ليا وليه…….انا فعلا غلطت لما وافقت علي عرض جدو ودفعت الثمن دا كتير وهو كمان غلط في حقي كتير بس مينفعش احنا الاتنين نكمل في الغلط دا اكتر من كدة حتي لو كُنا فعلا بنحب بعض علشان كدة كان لازم نطلق علشان دا الاحسن لينا احنا الاتنين……..فضلت قاعدة برا الاوضة وكُنت كل شوية اطمن عليه او اخلي حد من الممرضين يدخل ويطمن عليه لحد ما النهار طلع واتصلت ب جدو يجي ويقعد معاه بعد ما حكيت ليه اللي حصل……..اول ما جدو جاه خرجت من المستشفى ورجعت علي البيت……..كان كل تفكيري في ابننا اللي لسة مجاش للدنيا اصلا………مكنتش عارفة اعمل اية ولا اتصرف ازاي عارفة ان تفكيري في اني اخلص منه دا حرام بس انا فكرت في كدة وعايزة اعمل كدة علشان خايفة لو جاه علي الدنيا هتكون حياته صعبة بين اب وام بُعاد عن بعض فضلت افكر فيه ومش عارفة اتصرف ازاي او اخد قرار صح ازاي
“اياد”
اللي سمعته منها دا كفيل انه يدمرني ويخليني ابطل اثق في اي حد حتي اقرب الناس ليا…….مكنش قدامي حل غير اني
ابعد واروح مكان تاني……..مكان محدش يعرفني ولا اعرف حد فيه…….ودا اللي عملته اول ما الكسور اللي كانت موجودة بعد الحادثة راحت وقدرت امشي علي رجلي من تاني………سيبت كل حاجة وهربت ومحدش كان يعرف عني حاجة……..سافرت وقولت اني هبدا حياتي من جديد……..سافرت انجلترا وبدات اشتغل هنا……..قابلت صاحب ليا كُنت اعرفه من زمان وهو اللي ساعدني علشان اشتغل
كُنت قاعد و باصص علي صورتها بحُزن…….مقدرتش اني انساها ولا ابدا حياتي من غيرها بالعكس كُنت كل يوم بيعدي كانت بتوحشني وببقي نفسي اشوفها اكتر…….سمعت صوته وهو بيتكلم جمبي…….قفلت التلفون وبصيت ليه
_وحشتك!
_مكنتش متخيل انها هتوحشني يا فريد انا كُنت فاكر انها زيها زي نور واني هنسي او حتي هبطل احبها……..بس طلعت غلطان عدا سنتين وانا مش قادر انسي ولا قادر ابطل اني احبها حتي
_يبقي ارجعلها يا اياد
_ارجعلها ازاي بس يا فريد…….هي اكيد شافت حياتها ونسيتني
_انت مش بتقول انها بتحبك
_ايوة يا فريد بتحبني بس بردو بعد ما طلقتها قالت انها هتعيش مع حد بيحبها بجد ويقدر حُبها…….وبعدين الطفل اللي كان
الامل الوحيد اننا نرجع لبعض قالت انها هتخلص منه
_انت متاكد انها نزلته
_يعني اية
_يعني قالتلك انها نزلته فعلا
_لا انا من ساعة ما اطلقنا وانا معرفش عنها حاجة ولا سمعت اي خبر عنها قبل ما اسافر
_مش يمكن سابته يا اياد وهو عايش دلوقتي
_لا طبعا يا فريد…….مستحيل تعمل كدة
_واية اللي يخليه مستحيل يا اياد……..انت بتقول انك متعرفش عنها حاجه ومش مخلي اي طريقة ان حد فيهم يوصلك بيها تبقي هتعرف منين اذا كان حملها دا تم وابنك او بنتك اتولدوا ولا لا
فضلت باصص عليه وانا بفكر في كلامه وساكت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)
رواية جميلة