رواية حكاية حب الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا سليمان
رواية حكاية حب البارت السادس عشر
رواية حكاية حب الجزء السادس عشر
رواية حكاية حب الحلقة السادسة عشر
_انا معرفش باسم عايز منك اية يا اياد ولا اعرف انه كلمك اصلا
_هو في حاجة بينكم يا رنا
_اكيد لا…….انا عُمر ما هيكون بيني وبين باسم او غيره حاجة انا قولتلك اني ميهمنيش دلوقتي غير انس وبس
_طيب واية اللي يخليه يطلب يقابلني طالما مفيش حاجة بينكم
_معرفش هو قالي كتير انه بيحبني بس انا كُنت برفض حُبه ليا بس اكيد انا معرفش هو عايزك في اية لاني مبتكلمش معاه غير في الشغل وبس
_خلاص انا هروح اقابله واعرف هو عايز مني اية……..مش عايزة تعرفي هو عايز اية!
_ميهمنيش اني اعرف يا اياد أيا كان اللي هو عايزه منك انا مش عايزه اعرفه……..يلا علشان احنا كدة اتأخرنا علي تيتة
_مش قادر اروح يا رنا…….مش قادر احط عيني في عينهم
_انت مكنش ليك ذنب يا اياد…….انت مكنتش تعرف اية اللي حصل وكُنت فاكر انها سابتك بمزاجها وانها مش بتحبك بس دلوقتي فهمت كل حاجة وعرفت انه كان غصب عنها يعني ولا انت ولا هي كان ليكم ذنب في اللي حصل لازم انك تنسي اللي فات وتبدا مع طنط صفحة جديدة
هزيت راسي ب ماشي…….اتنهدت بتعب وبدات اتكلم وانا باصص عليه وهو نايم
_هو احنا هنسيب انس هنا
_لا هاخده معانا علشان تيتة و طنط يشوفوه…….يمكن يحاول يهون علي تيتة زعلها علي جدو
_شكرا يا رنا
_علي اية
_علي كل حاجة بتعمليها معايا او مع حد من اهلي………شكرا لانك دايما بتكوني اول واحدة واقفة جمب اي حد فينا حتي لما انا مشيت ومكنتش موجود فضلتي واقفه جمب جدو وتيتة واي حاجة كانوا بيحتاجوا ليها كُنتي بتعمليها ليهم
_قولتلك قبل كدة ان دا واجبي اللي لازم اعمليه يا اياد………انت كُنت جوزي واهلك زيهم زي اهلي وكانوا واقفين جمبي في وقت حَملي اللي كان اصعب وقت مر عليا…….انا مش بعمل كدة علشان تشكرني انا بعمل كدة علشان دا واجبي اللي لازم اعمله
سمعنا صوتها…….بصينا ناحية الباب احنا الاتنين
_رنا………تعالي عايزاكي
_حاضر يا فرح بعد اذنك
سابتني وخرجت ………طلعت تلفوني من جيبي …….بعتله رسالة “دكتور باسم لو ينفع نتقابل انهاردة بدل يومين الخميس وحضرتك تقولي اية الموضوع اللي عايز تكلمني فيه عن رنا يكون افضل” بعتله الرسالة وكُنت هقفل التلفون بس لقيت رقم بيرن عليا…….رديت وانا مش عارف مين اللي بيتصل وبدات اتكلم
_السلام عليكم
_وعليكم السلام…….مين معايا
_دكتور اياد مش كدة
_ايوة انا مين حضرتك
_انا حامد جميل محامي جمال بيه الله يرحمه
_اهلا يا متر…….هو في حاجة يا متر ولا اية
_الحقيقة يا دكتور اياد انا محتاج حضرتك ومدام رنا وثريا هانم تيجوا عندي المكتب علشان نفتح الوصية بتاعت جمال بيه الله يرحمه
_وصية جدو!………تمام حضرتك احنا ممكن نيجي بكرة بليل لحضرتك
_تمام وانا هستني حضرتكم بس اهم حاجة انكم تيجوا كلكم من غير ما حد يغيب عن فتح الوصية……..انا هبعت لحضرتك العنوان دلوقتي في رسالة
_تمام…….مع السلامة
قفلت معاه وخرجت برا الاوضة وقربت منهم
_رنا
_ثواني يا اياد هجيب انس والشنطة بتاعته و هننزل علطول
_لا انا كُنت عايز اقولك حاجة تانية
_خير…….في حاجة ولا اية
_المحامي بتاع جدو اتصل وقال انه عايزنا احنا وتيتة في مكتبه علشان يفتح الوصية بتاعت جدو
_عايزنا!……..وهو هيبقي عايزني انا لية………انا اية علاقتي بوصية جدو
_مش عارف بس هو اكد عليا اننا لازم كلنا نحضر……..انا قولته هنروح بكرة بليل بس لو وراكي حاجة هتصل أجل معاه
_لا ابدا مش ورايا اي حاجة انا بس مستغربة هو طالبني لية………انا هروح اخد انس وحاجاته واجي علشان نمشي
_تمام انا هستناكي تحت
نزلت استناها في العربية……بعد شوية نزلت وهي شايلة انس وماسكة الشنطة……..نزلت واخدت منها انس…….فتحت باب العربية وحطيته وهي حطيت الشنطة بتاعته في شنطة العربية وركبت جمبه ورا……..روحنا عند تيتة بس ماما كانت مشيت……..فضلت قاعد مع انس وكُنت ناسي اي حاجة حواليا……..فضلت قاعد جمبه وبلعبه وهي قاعدة مع تيتة وبتحاول تخليها تاكل رغم رفضها انها تاكل………انا مش عارف اية اللي حصلي من ساعة ما شوفت انس نسيت كل حاجة ومبقتش عايز اعمل اي حاجة غير اني افضل قاعد معاه وبس………مكنتش عايز اعمل اي حاجة غير اني افضل العبه واقعد معاه وبس……..اتبعتتلي رسالة ……..فتحت التلفون ولقيتها منه………فتحتها ولقيت مكتوب فيها “هستني حضرتك بعد ساعة في الكافيه اللي قريب من المستشفى يا ريت بلاش تاخير لاني مشغول انهاردة جدا”
قفلت التلفون وقومت…….قربت منها واديتها انس
_انا هنزل مشوار صغير وهرجع تاني
_في حاجة ولا اية يا اياد
_ابدا يا تيتة…….مشوار مش مهم كدة هروح اخلصه واجي……..رنا متمشيش لوحدك هخلص واجي اوصلكم انتي وانس
_تمام انا هفضل قاعدة ما تيتة لحد ما ترجع
_مش هتاخر
سيبتهم ونزلت………وكلت العربية وروحت علي الكافية وقعدت استناه…….جاه وبدا يقرب مني…….وقفت ومديت ايدي علشان اسلم عليه سلمنا علي بعض وقعدنا احنا الاتنين
_اسف يا دكتور اياد علي التاخير كان عندي عملية مهمة……….حضرتك اكيد عارف صعوبة العمليات قد اية
_طبعا……..ربنا يكون في عون حضرتك……..قولتلي انك عايزني في موضوع مهم بخصوص رنا خير
_الحقيقة انا مش عارف اقول لحضرتك اية ولا ابدا ازاي
_هو الموضوع كبير كدة
_اوي يا دكتور اياد…….حقيقي انا مكسوف اني احكي لحضرتك
_مكسوف!…….ممكن حضرتك تدخل في الموضوع علطول لاني مش فاهم اي حاجة
_بص يا دكتور اياد……..دكتورة رنا طليقة حضرتك بتحاول تقرب مني بكل الطرق والحقيقة انا تعبت منها ومن اللي بتعمله……..هي بتحاول تقري مني وطول الوقت يتقولي انها بتحبني وعايزة اني اتجوزها……..انا حاولت كتير اني ابعدها عني بس مش عارف ومش فاهم هي ازاي تعمل كدة وهي ام والمفروض انها تهتم ب ابنها بدل ما تعمل اللي بتعمله دا……..علشان كدة انا كلمت حضرتك علشان اقولك يمكن حضرتك تقدر تعقلها وتخليها تبعد عني وتبطل اللي بتعمله معايا دا
كُنت بسمع ليه وانا مش قادر استوعب اللي بيقوله ومش قادر اصدق اذا كان بيكدب ولا لا من الاساس ومش عارف اتصرف ازاي
“رنا”
فضلت مع تيتة لحد ما نامت ……..خرجت من اوضتها وقفلت الباب وقعدت علي الكنبة جمب انس اللي كان نايم……..بصيت ليه وابتسمت ومسكت ايده……..كُنت قاعدة بفكر فيه لاول مرة احس انه اتغير وبقيت حاسة انه بيحبني بجد………الحرب اللي دايما بتشتغل بين قلبي وعقلي كانت شغالة من تاني…….عقلي بيقولي بيقولي انه عُمره ما هيتغير ولا هيحبني وحتي لو دا حصل وقبلت اني ارجعله هيرجع زي الاول ويمكن يكون اسواء كمان بس قلبي بيقولي مش هتخسري حاجه لو ادتيله فرصة تانية وخلتيه يثبت اذا كان بيحبك ولا لا………كُنت بدات افكر اني اديله وادي لعلاقتنا فرصة تاني يمكن العلاقه تتحسن المرة دي ونعيش حياة كويسه………في وسط تفكيري اتبعتلي رسالة……..فتحت التلفون ولقيت صور رقم غريب بعتها فتحتها لقتها صور ليه هو وهي وهما حاضنين بعض فضلت باصة للصور بصدمة ونور بدات تنزل ومكنتش عارفه اعمل اية
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)