رواية حكايات سنفورة الفصل الثالث 3 بقلم روان رمضان
رواية حكايات سنفورة الجزء الثالث
رواية حكايات سنفورة البارت الثالث
رواية حكايات سنفورة الحلقة الثالثة
_زييين دا باينه هيبقى مرار طافح
لقيته بيبصلي بشر ووشه احمر وبدا يقرب مني
_يالهوي يالهوي جاى عليا هيموتني هيموتني
حاولت انزل تحت البينج وانا بحاول افتكر هبتت اى عشان يتعصب ويحمر بالشكل دا
وقف قصاد البينج بتاعي وبيبص للي قاعد جنبي
بصيت لقيته ولد
_ياوقعتك المهببه ياروان حاولت انزل تحت البينج اكتر وانا ببعد عنه قدر إلامكان وعايزه الارض تنشق وتبلعني
رجع مكانه وهو بيتكلم بصوت إلى حد ما حاول يخليه هادى
_اولا انا دكتور زين هديكم ماده دكتور حازم
ثانيا اهم حاجه عندي الالتزام اللي مش هيلتزم ميحضريلش ومش هاخد غياب
ثالثا ودا الاهم مش عايز اشوف ولد قاعد جنب بنت
هتنقسموا صفين البينچ الاول والاخير بنات
والاتنين اللي ف النص هيكونوا ولاد مش عايز البنات تكون قصادي
لقيت بنت وقفت إتكلمت بدلع وهي بتعدل خصلت شعرها اللي طالعه من الحجاب
_سوري يا دكتور بس دا شغل حضانه واظن ان احنا كبرنا على الجو دا
_مش معني انكو كبرتوا يبقى تنسوا اللي اتربيتوا عليه
اغلبكم من قرى وارياف ومنموع عندكم الاختلاط والكلام بيكون بحدود لكن مجرد ما البنت تخرج من بيتها وتيجي هنا تنسى كل اللي هى اتربت عليها لمجرد إن محدش من اهلها شايفاها ونسيت إن ربنا مطلع عليها وعلى افعالها
انا هنا اخوكم الكبير وهحافظ علي كل واحده فيكم كأنها اختى
الشباب يكلموني فى اى وقت عادي وتعتبروني اخوكم
لكن البنات ممنوع الكلام معايا إلا فى حاله الضروري وبحدود
وفى محاضرتي مش عايز اى إختلاط
اتمني اكون شخص خفيف عليكم وتفهموا منى
ودلوقتي إتفضلوا يلا اتقسموا زي ما قولت
الكل بدا يقوم فيه اللي كان فرحان وشايف انها خطوه كويسه وفيه اللي كان مدايق وشايف إنه مأفور وملوش الحق يعمل كدا ولكن طبعا محدش يقدر يعترض
بعد ما المكان اتظبط وكل واحد قعد مكانه زين بدا يشرح
مكنتش مركزه فى ولا حرف من اللي هو قاله
فكره وجوده ف نفس المكان بيوترني
كنت مخنوقه يعني انا مابصدق اخرج من البيت واكون على راحتي يقوم ياجيلي هنا
المحاضره خلصت
اول ما جيت عشان اخرج زين وقفني
إتكلم وهو بيجز على اسنانه وبيضغط على ايده
_قسما بالله يا روان لو لمحتك قاعده جنب ولاد تاني او حتى قريبه من البينج بتاعهم متلوميش غير نفسك
_ولو قعدت هتعمل اى؟
_يبقي تنسي إنك تروحي جامعتك او تشوفي الشارع حتى
وطلع وسابني
بدأت اشك إن زين دا محتاج مصحه
ازاي شخص زيه يكون هادي جدا ومسالم ومش من طبعه العصبيه
لكن معايا انا بيتحول شخص تاني معرفوش
كل يوم بيخليني اكرهه اكتر
خرجت وانا مخنوقه وطلعت اتمشي شويه لوحدي
لقيت تلفوني بيرن وكانت حور
مردتش عليها
مكنتش ناقصاها هي كمان
الاتصال وقف وبعدين رن تاني
نفخت بضيق وقفلت تلفوني خالص
مكنتش فى مزاج يسمحلي إني اتكلم مع حد
روحت قعدت تحت شجره سندت دماغي وانا بتنهد
غمضت عيوني وانا بحاول انسي اى حاجه مدايقاني
_روان ياروااان
_هاا ياسمين بتعملي اى هنا
_كنت فى المكتبه بجيب حاجات وبعدين لقيتك قاعده هنا مالك شكلك زعلان ليه
_لا ابدا مفيش حاجه انا بس كنت زهقانه شويه
_طب اى رأيك تيجي معايا المسجد وهعرفك على صحابي هتجبيهم اووي وكمان فيه درس ديني هنحضره
_معلش يا ياسمين انا مش فى مزاج لطيف اني احضر
_إنسي مش هسيبك تقعدي لوحدك زعلانه هتيجي يعني هتيجي
شدتني بالعافيه وخدتني معاها
للحظه فرحت انها أخدتني ومسبتنيش لوحدي
دخلنا المسجد وكان اغلب اللي هناك بنات انا شوفتهم من المره اللي فاتت
كانوا قاعدين فى نظام دايره وحور قاعده فى النص
دخلت ياسمين بعد ما رمت السلام وهي بتعتذر عن التأخير بعد ما سلمت على الكل
بصيت لحور وانا بسألها بعد ما سلمت عليها
_مسألتنيش يعني مردتيش عليكي لما رنيتي ليه؟
_لاني ببساطه مش بحد اسأل حد لانه ممكن يضطر انه يكدب عشان ميزعلش اللي قدامه
الحقيقة ان احيانا بتيجي على الإنسان لحظات نفسية بيكون ملوش رغبة للرد على أي إتصال، مش كراهيةً بالمتصل لا لأن حالته النفسية متسمحلوش بدا
عليك أن تتذكر قول الله عزوجل ..
{ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا } سورة النور
وليس من الأدب أن تُعيد الإتصال بشخص لم يرد عليك بعد المكالمة الأولى أو الثانية أو الثالثة بحد أقصى.
قال ﷺ: الاستئذان ثلاثًا فإن أذن لك وإلا فارجع.
أحسنوا الظن دائمًا
سكت مكنتش عارفه اقول اى
هي بالفعل لو سألتني كنت هكدب واقول مشوفتوش
لقيت حور إبتسملتي زي ما تكون عارفه اللي انا بفكر فيه وقاصده توصلي رساله
وبدأت الدرس
_هنكمل بقى الدرس بتاعنا النهارده وهو عن اللبس
ودي اكتر حاجه ممكن تجلب للبنت ذنوب
إنتِ متخيله ان طول ما انتي ماشيه بتاخدي فى ذنوب بس! كل ولد بيبصلك انتي بتاخدي ذنبه صحيح هو بيتحاسب على غص بصره بس انتي كمان هتتحاسبي على عدم سترك لجسمك
هييجي يوم القيامه واحد انتي عمرك ما شوفتيه اصلا جاى ينقض منك هتقوليله يارب بس انا عمري ما شوفته هيقولك بس انا شوفتك يوم كذا وكنتي لابسه كذا وافتتنت بيكي
متخيله بقى كام واحد بيشوفك وكام واحد بيبصلك ف اليوم بس
يعني تكوني رايحه مشوارك او جامعتك وانتي بتاخدي ف ذنوب بس لمجرد انك ماشيه وعارضه جسمك
لو سيدنا محمد شاف بنات امة دلوقتي باللبس دا هيكون اى رد فعله
انتي متخيله إنك حفيده عائشه وخديجه
وانتي لابسه ايشرب مبين نص شعرك بس اسمها محجبه
انا عارفه ان كلامي صعب وتقيل عليكم بس عشان انا خايفه عليكم يابنات انا فى يوم من الايام كنت زيكم واكتر💔
ولكن الله هداني وتاب عليا وبعتني ليكم لعلى اكون سبب هدايه حد فيكم بعد ربنا سبحانه وتعالي
كل اللي عايزه اوصله ليكم إن الجنه تستاهل
تستاهل إنك تضحى بلبسك وشياكتك
طبيعي اننا كلنا ك بنات بنحب نهتم ب نفسنا وشكلنا ونكون حلوين والناس تعجب بينا
بس جمالك دا محدش يستحق يشوفه غير اللي يستحقه
انتِ جميله ولازم تحافظي على جمالك
يلا يابنات غيروا من نفسكم وابداو صفحه جديده مع ربنا
بلاش الشيطان يضحك عليكي ويقنعك انك لسه صغيره الموت مش بيستنى حد
بلاش تخسروا الجنه عشان شويه لبس
الجنه تستاهل اننا نضحى عشانها
الجنه اللي فيها مالا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر
الجنه اللي فيها الرسول والصحابه
الجنه اللي هنشوف فيها ربنا
انتوا مستوعبين الجمال اللي هنكون فيه
هنكون ف الجنه ومش عايزين حاجه غير ننعم عنينا برؤيه الله عز وجل
يااالله🥺
فى الجنه هنقول ياليتنا لم نعص الله قط
هنندم على كل لحظه عدت من غير ما نقرب فيها من ربنا
هنندم على كل بنطلون لبساه 💔
هتندمي على كل خصله بانت من شعرك
مستنين اى يلا كل واحده فيكم تعزم فى نيتها انها هتتغير
روحي افتحي دولابك وشوفي اللبس بتاعك يرضى ربنا ولا لا اللبس بتاعك يليق انك تكوني حفيده عائشه وخديجه ولا لا
مش حابه اطول عليكم اكتر من كدا
بس ارجوكم يا بنات تفوقوا من الغفله اللي انتوا فيها وتلحقوا نفسكم قبل فوات الاوان
هداني الله واياكم
كانت بتتكلم وهي بتعيط وكل حرف قالته كان بيخلى جسمي يقشعر
حسيت نفسي رخيصه اوي وحور معاها حق فى كل كلمه قالتها
انا هتغير فعلا بس ياترى هقدر؟
هجرب
لقيت حور جايه عليا وبتحضني وبتشكرني وفرحانه اني جيت
وسلمت على ياسمين وطلعوا صحاب
مهو اكيد اللي زي ياسمين مش هتصاحب غير ناس زيها
وبعد ما قعدنا شويه مع بعض كلنا روحنا
عند زين
بعد ما خلص محاضراته روح
بعد ما اتنقل جامعه روان
مكنتش عايز يروح مش عايز طول الوقت تفضل تحت عنيه
كدا الموضوع هيكون صعب
هو بيحاول ويجاهد نفسه يغض بصره عنها ويكون هادى
لكن تصرفاتها بتخليه يخرج عن شعوره
هى الوحيده اللي بتخرج اسوا مافيه
يمكن اكتر حاجه تعباه انه عارف انه مينفعش يفكر فيها
كان غصب عنه
هو كبر وروان قدامه وتحت عنيه
من صغره وهو مسئول عنها
نفض كل الافكار من دماغه ودخل المسجد
كان باقى نص ساعه على الاذان
دخل صلى ركعتين تحيه المسجد ومسك المصحف وبدا يقرا بخشوع
صوته يخلي اللي قدامه يقشعر
لحد ما الاذان أذن
صلي بالناس جماعه بحكم انه إمام المسجد
بعد ما خلص خرج وجاى عشان يمشي
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا شيخ زين
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمد لله فى زحام من النعم
_ربنا يديم عليك نعمه يارب
انا كنت عايز حضرتك فى موضوع بس متردد شويه واتمني متفهمنيش غلط
_اتفضل
_انا بصراحه كدا بحب روان وجاى اطلب ايدك منها حكم انك ولي امرها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكايات سنفورة)