رواية حطمت قواعده الفصل العشرون 20 بقلم سارة محسن
رواية حطمت قواعده الجزء العشرون
رواية حطمت قواعده البارت العشرون
رواية حطمت قواعده الحلقة العشرون
كلما كان يقترب منها ادهم كانت تبعد الا ان صُدمت في الحائط فحاصرها أدهم بزراعيه
ادهم وهو يقترب من وجهها بتسليه/حبيبي اللي زعلان مني
ديانا وصوت ضربات قلبها تعلو/ابعد زمان طنط جايه
ادهم بإبتسامه رجوليه امام وجهها /تيجي حبيبتي وبصالحها مش كيدا
ديانا بعقدة حاجب /حبك برص ،امسكها ادهم من خصلات شعريها الأشقر فتأوهت بشده
ادهم وقد تحولت ابتساماتهُ الي شر/اللي يشوفك وانتي فرصه(يعني حلوه ) كيدا مايتخيلش ان لسانك يبقي بالطول ده فَدي اخر مره هتكلم بيها براحه احترمي نفسك يا حلوه،دفشها ادهم علي الحائط بقوه
ديانا بألم/اههههه
ادهم ببرود بعد ان شرب من كأس الماء الموضوع علي السفره /حبيبي الف سلامه
نظرت له ديانا بغل فأراد ادهم ان يضايقها فبعث لها قبله هوائيه فدبدت علي الأرض بقدمها بضيق
✨في شقة امل✨
كانت تلعب مع ياسين
ياسين وهو يقوم بتركيب المكعبات بمساعدة امل /جارنا ده رزل قوي يا عمتو
امل وهي تنظر لياسين بإبتسامه /قولي بس ليه مش طايقه
ياسين بغيظ /عشان اول ما جيت لاقيته هنا عندك في الشقه وانا بغير عليكي يا عمتو قوي
امل /ازاي بقي يا عم ياسين شوفته وانت اصلاً كنت نايم !
ياسين بضحكه خجوله /اصل انا كنت عامل نايم عشان ماما وبابا يشيلوني ،نظرت لهُ امل بحزم مصتنع قائله /مش عيب الكذب علي بابا وماما يا ياسين
ياسين بحزن /sorry (اسف)،
امل بإبتسامه /طيب متتكررش تاني فاهم
ياسين بطفوليه /وعد وعد
امل بضحك /طيب طيب ، احتضنت امل ياسين وشرعت ان تملس علي خصلات شعره
امل /بص بقي يا ياسين اونكل لؤي كان هنا عشان تعبان وماينفعش اسيبه لواحده مش انت لو حد من صحابك تعب هتفضل قاعد جنبه صح
ياسين بطفوليه/امم
امل / ولؤي جارنا فكان لازم اساعده فهمت يا يا سين
ياسين /امم فهمت يا عمتو
امل/شطور يبقي ماتعاملوش وحش كيدا تاني اوكي
ياسين /اوكي ،بينما امل كانت تتحدث مع ياسين استمعت لصوت فتح باب الشقه فأخرجت امل ياسين من احضانها قائله/بابا جيه يلا نشوفه كان فين من الصبح
كمال وهو متجه ناحيتهم/بس انا جيتلك بنفسي
امل وهي تحتضنه /حبيبي وحشتني كنت فين من الصبح
كمال وهو يبادلها الحضن/ كنت بجيب هديه لحبيبتي
امل بسعاده /احلي هديه جاتلي في حياتي انك عملتي مفجأه ونزلت مصر عشان تشوفني مش عاوزه حاجه تاني ،اخرجها كمال من احضانه وامسك بوجهها قائلاً /ايوا ايوا ثبتيني يعني مش عاوزه تعرفي اي هيا الهديه ؟!
امل بفضول /اي هي
كمال بضحكه / طب غمضي عينيك ،نظرت له وابتسمت واغمضت عيونها فأخرج كمال مفتاح من جيب بنطاله واخد يحركه امام عيون امل
امل بضحكه /افتح بقي
كمال /افتحي ،فتحت عيونها واخذت المفاتيح بفرحه واحتضنته
امل بإبتسامه/انت لسا فاكر اني كنت عاوزه عربيه
كمال بحنيه وهو يشدد علي حضنها / انا اقدر انسي حاجه بنتي كانت عاوزاها
امل /ربنا يخليك ليا يا احلي اخ في الدنيا كلها
كمال /اي مش هتنزلي تشوفي العربيه ،خرجت امل من احضانه موجه حديثها لياسين قائله /يلا يا ياسين ننزل نشوفها بسرعههه
✨في ڤيلا مهاب ✨
دخل مهاب لغرفتة لولو واغلق الباب خلفه ،كانت لولو مستلقيه علي السرير بملابس شبه عاريه وعندما دخل مهاب اعتدلت في جلستها
لولو بزعل مصتنع /كيدا يا هوبه متسألش علينا
مهاب بضيق /واسأل عليكي ليه معلش ؟!
لولو بعد ان وضعت يدها علي بطنها /طيب بلاش انا اسأل عن ابنك
مهاب برفعة حاجب /ايدا ده انتي كمان لحقتي تعرفي اذا كان بنت ولا ولد
لولو بضحكه /انا حاسه انه ولد قلب الأم بقي تقول اي
مهاب بذكاء /عندك حق ما انتي خبره في الكلام ده
لولو بضيق /قصدك اي ؟!
مهاب /انتي فاهمه قاصدي كويس
لولو وقد ادركت معني حديثه /انا عاوزه انزل الشغل انا زهقانه
مهاب بتدقيق عين /ده انتي النجاسه بتجري في دمك حتي وانتي حامل ارحمي نفسك شويه
لولو بضيق /نعم قصدك اي بقي
مهاب /هقولك قصدي باعدين ،خرج مهاب واغلق الباب خلفه بالمفتاح وسط صياح لولو له بأن ينتظر
لتكمل حديثها معه
✨عند ادهم وديانا ✨
كانت بدور وديانا يجلسون علي السفره في انتظار ادهم ليشرعوا في الطعام وبعد قليل اتي ادهم بعد ان غسل يده
ادهم بعد ان جلس علي السفره /ماكالتوش ليه
بدور وهي تضع الخبز امامه /مستانيينك،نظر ادهم لديانا وجدها تنظر له بفرح فنظر لها بشك وشرع في الأكل ولكنه تفاجأ بالطعام ممتلئ بالشطه فنظر لديانا وجدها تضحك وبشده وهنا كان من السهل علي حفيد ابليس ان يستنتج ان تلك الفتاه من فعلت ذلك ، اكمل ادهم طعامه ومن نفس الطبق دون ان يتأثر بالشطه وكأنه من الطبيعي لديه ان يأكل كل تلك الكميه من الشطه ،نظرت لهُ ديانا وقد توففت عن الضحك
ديانا في خاطرها /ايدا ده هو مش ده الطبق اللي حطيت فيه الشطه امال ليه معملش اي ريأكت عليها ،قاطع حديثها مع نفسها بدور قائله / مابتكليش ليه يا حبيبتي
ديانا بإرتباك / باكل اهو ،نظر لها ادهم وجدها تأكل بالمعلقه فتحدث قائلا بسخريه /مش بتتاكل كيدا بتتاكل بالعيش
بدور /سيبها تاكل براحتها يا ادهم
ديانا وهي تنظر لأدهم بغيظ /هو كيدًا دايما بيضايقني يا طنط
ادهم بتوعد لديانا / ماشي هنشوف الموضوع ده باعدين
ديانا بخوف /لا لا ده ،قاطع حديثها ادهم قائلاً/كُلي يا حبيبي هنشوف الموضوع ده باعدين قُلت
✨امام عمارة لؤي وامل ✨
كانت امل تتفحص السياره بفرحه كبيره
ونجلاء تنظر لها بغيظ
كمال /ايه رايك يا اموله
امل وهي تتفحص السياره من الداخل/جميله قوي يا روحي ربنا يخليك وتجللي كمان وكمان *شددت امل علي هذه لتغيظ نجلاء *
نجلاء بلوية فم/هو لسا هيجيب تاني يا ختي ما مجيبه بقي
خرجت امل من شباك السياره قائله/لو مجابليش هو مين هجيبلي
نجلاء بفرسه /اهو عندك اهو يجيبلك اللي نفسك فيه *دفعت نجلاء كمال علي شباك السياره مكان امل وذهبت للشقه *
كمال /معلش يا امل متزعليش من نجلاء هي طيبه والله وبتحبك بس مش بتعرف تعبر عن حبها ليكي
امل وهي علي دراية بكذب شقيقها /اه عارفه اجري بقي شوفها احسن شكلها زعلت
كمال /طيب خلي يا سين معاكي
امل/طيب
كان كمال في طريقه للشقه ولكنه وجد لؤي يخرج من شقتهُ فوقت ليصافحه
كمال /عامل اي يا بطل ديلوقتي
لؤي /الحمد لله بقيت كويس
كمال /طيب كويس الحمد لله
لؤي بتدخل /امال فين ياسين وامل
كمال بضحكه /الإتنين تحت يا سيدي بيشوفوا العربيه. بتاعت امل الجديده
لؤي /هي امل جابت عربيه
كمال /اه انا لسا جايبهالها بس بيني وبينك خايف عليها دي مش بتعرف تسوق اصلاً
لؤي /يا عم ماتقلقش السواقه سهله قوي هعلمهالك انا السواقه مش حوار
كمال بفرحه /والله تبقي خدمتني
لؤي /ياعم عادي الجيران لبعضها وصراحه رغم ان اختك قصيره ولسانها طويل بس طيبه وجدعه حوار انها تاخذني عنداها الشقه وتجيبلي دكتور من غير ما تخاف من كلام الناس الموقف ده اثبتلي قد ايه هي طيبه وجدعه
كمال بضحكه /هي فعلاً طيبه وجدعه بس عيبها لسانها الطويل ذي ما انت لسا قايل ديلوقتي
لؤي بضحكه / وشهد شاهدٌ من اهلها
كمال بضحكه وقد تذكر موقف ما/امل واحنا صغيرين كانت مدلعه قوي خصوصاً ان ان بابًا مات وهي صغيره فماما دلعتها قوي المهم انا كنت في تالته اعدادي وهي كانت لسا في ابتدايئ فكان في مسابقة كوره انا كنت عاوز اشارك فيها وماما موافقتش المهم نشفت دماغي وقدمت في المسابقه من غير ما تعرف بس ساعتها امل عرفت بالصدفه فكانت عماله تزل فيا انها تقول لماما
لؤي من بين ضحكاته / من يومها وهي مستغله
كمال بضحك /المهم فضلت اسبوع تاخد مصروفي ومصروفها وكانت مشعلاني عنداها كمال روح هاتلي مايه كمال روح هاتلي عصير. وكل شويه علي كيدا جيت في يوم بقي وقولتلها مش هديكي مصروفي بعيد عنك علي اللي عملته
لؤي بضحك/راحت قالت ل مامتك
كمال /ياريت جات علي كيدا وبس ده فضلت ساكته ساكته لحد ما جيه يوم المسابقه وراحت قالت للمدرب ان ماما ماكنتش موافقه علي المسابقه دي وجابت ماما معاها وجالتي في قلب الملعب
لؤي بضحك / دي من صغرها بقي وهي كيدا
كمال بضحك/ امال لو عرفت باقي البلاوي هتقول ايه بقي
لؤي /بقولك ايه انت تيجي تسهر معايا باليل علي القهوه ونقعد نحكي مع بعض
كمال /موافق يا برنس
لؤي وهو يطبطب علي ذراع كمال /اطير انا بقي سلام
كمال /سلام
✨عند ديانا وادهم✨
كان ادهم وديانا في طريقهم للرجوع للمنزل
في السياره**
ادهم وهو يقود السياره /بصي انا اكيد طبعاً مش همد ايدي عليكي عارفه ليه ؟
ديانا بشجاعه مصتنعه/ليه بقي انشاء الله
ادهم وهو ينظر لها بطرف عينه /عشان مافيش راجل بيمد ايده علي ست
ديانا /امم
ادهم /امأمي ذي المعزه بقي
ديانا بإنفعال /انا مش معزه يا خروف ،فرمل ادهم السياره بسرعه مفجأه فإرتطمت ديانا في تابلوه السياره بقوه كبيره
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)