روايات

رواية حطمت قواعده الفصل السادس 6 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل السادس 6 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء السادس

رواية حطمت قواعده البارت السادس

رواية حطمت قواعده الحلقة السادسة

✨حل صباح يوم جديد ✨
✨في فيلا حفيد ابليس✨
كان يستلقي علي سريره ذاهب في ثبات عميق وكان عاري الصدر كعادته
استيقظ بثقل بعد سماع صوت عراك يملئ ارجاء الڤيلا وكان اتي من غرفة ديانا بالتحديد
ادهم بعد ان اعتدل من نومتة ذهب مسرعاً لغرفتها لمعرفه سبب تلك الضوضاء
دلف الي الغرفه وجدها تتعارك مع احدي الخادمات
ديانا بعصبيه/غووووري من وشي قولتلك مش هطفح انتي اي مبتفهميش ولا اي
كادت ان تجيبها الخادمه لكنهم صدموا بأدهم يصيح بصوته الرجولي قائلاً/اي في اي علي الصبح
الخادمه بإحترام/يا ادهم باشا من ساعه ما جات مش راضيه تاكل ولا تاخد علاجها وجيت اكلمها اتنرفزت عليا ،
اشار لها ادهم فخرجت علي الفور
ديانا بصدمه ممزوجه بخجل /ان انت ازاي واقف قدامي كيدا

 

نظر ادهم لنفسه فتزكر انه لم يرتدي قميصه ونظر لديانا مره اخري قائلا/دي حاجه متخصكيش
بعد صمت طال حوالي خمس ثواني **
ادهم /ماكلتيش ليه وخدتي علاجك
ديانا بغرور وهي تنظر لأظافرها بدلال /مايخصكش
رفع ادهم حاجبه الأيسر ثم اكمل بسخريه/لا والله
ديانا بإستفزاز/اه والله
ادهم بتنهيده/ماتحاوليش تتكلمي معايا بالأسلوب دي تاني انتي فاهمه
ديانا وهي تنظر لأظافرها بدلع/ لا مش فاهمه لو تعرف تفهمني اكون ممنونه جدا ليك
ادهم وهو يحاول تمالك اعصابه والا قتلها/استهدي بالله وكلي وخدي علاجك
ديانا بعناد اكبر /ولو مكلتش ولا خدت العلاج
نظر ادهم لها بنظرة تسليه مزيفه فإرتعبت ،
ديانا كانت ترتدي فستان بالون الوردي يكاد يصل الي ركبتيها وكان بحماله
ادهم وهو ينظر لها من رأسها الي قدمها بخبث/ساعتها هطر اعمل حاجه انا ماكنتش حابب اعملها
ادركت ديانا معني حديثه فهرولت بطفوليه وبراءه الي الكومودينو الموضوع عليه الصينيه وبدأت في حشو فمها بالطعام
ادهم بخبث /ايوا كيدا شطوره
رمقته ديانا رمقه استحقار بينها هو ابتسم ابتسامه جانبيه وذهب الي جناحه ليستعد للذهاب الي الشركه
✨في شقه فتحي الزناتي ✨
لؤي بصوت عالي /جري اي يا عالم كلكم عينكم علي العربيه بتاعتي ماكنت كتبت كل حاجه بإسمي بقي يا حاج كان زمنا زي ما احنا

 

فتحي بحزم /هات يلاَ مفتاح العربيه اخلص
لؤي /دي عربيتي يا عالم ازا ي بس تاخدوها مني
عبد العزيز /يابني اعقل انا وجدك بنروح مشاوير كتير. اليومين دول ومحتاجينها
لؤي بتذمر /ماليش دعوه دي عربيتي انا
فتحي بنفاذ صبر /هتجيب المفاتيح والا هطر اعمل حاجه انا مش عاوز اعملها
لؤي بخوف اجل فهو يعرف ما ينوي جده بفعله /اتفضل يا حاج كلو من خيرك هو احنا لينا حاجه
عبد العزيز بشماته /ناس مابتجيش غير بالعين الحمره
دلفت نيره هي واحلام وكانت تمسك بشنطه سفر
نيره موجه حديثها لفتحي /جدو انا هروح اقعد عند بابا اليومين دول
فتحي بضيق /روحي وياريت ماترجعيش تاني
ضحك لؤي علي حديث جده معلقاً/عندك حق يا جدو والله المشرحه مش ناقصه قُتله
نيره بحرج/شايفه يا ماما
احلام بحنان مزيف /معلش يا حبيبتي يلا امشي انتي ديلوقتي عشان تلحقي باباكي قبل ما يمشي علي الشركه
احتضنت نيره والدتها ثم ذهبت ،نظر عبد العزيز لأحلام /من امتي الحنان ده
احلام /مالكش دعوه
دلفت احلام الي غرفتها
لؤي/طب اطير انا بقي عشان الحق كليتي
عبد العزيز /امشي يا خويا

 

كاد لؤي ان يذهب للصعود الي المصعد ولكنه توقف عند رؤيته تلك القصيره تخرج من شقتها بإستعجال لتأخيرها علي كليتها هي الأخري فصاح لها قائلا /صباح الخير يا اوزعه
توجهت امل ناحيتة للصعود معه في المصعد دون أن تعطي ادني اهتمام ،فنظر لها لؤي بإستغراب قائلا/مالك غربيه ساكته يعني
امل بعصبيه /انت تخرس خالص لحد ما الأسانسير يجي وننزل سامع
لؤي بشك /مالك يا اوزعه زعلانه ليه
دعست امل قدم تلك المسكين بكعب حزائها ونزلت علي السلالم بإستعجال
لؤي بوجع /بابنت الأوزعه انتي دي تاني مره والله ما هسيبك بس اما اعالج الإصابات دي اهههه
✨عند مهاب ✨
كان يتدرب كعادته اليوميه الا ان هاتفهُ ادهم
ادهم بجديه /في واحد كنت مكلفه بحاجه ومعلهاش
مهاب بخضه/نهار اسود مين اللي امه داعيه عليه دي
ادهم /اسمه…..
مهاب /اه يا كينج عارفه المطلوب
ادهم /تأدبه عشان يبقي عبره لغيره
مهاب بطاعه /فهمت يا كينج
ادهم /تعالالي علي الشركه حالاً متتأخرش ،

 

ثم اغلق الهاتف
تأفف مهاب لتلك العاده التي يمتلكها ادهم ثم ذهب لتجهيز نفسه ليلحق بيهِ
✨في بيت محمود (والد نيره)✨
دلفت نيره الي الڤيلا لتستقبلها ساميه بترحاب كبير
ساميه بحنان/يا اهلاً وسهلاً يا حبيبتي نورتي بيتك ومطرحك
نيره بضيق /هو بابا فين
ساميه /في الشركه هيجي علي بالليل كيدا
نيره بكبرياء /طيب انا عاوزه قوضه عشان اقعد فيها
ابتسمت ساميه بحنان قائله بفرح/الڤيلا كلاها تحت امرك يا حبيبتي تعالي احضرلك الفطار عقبال ما اقول لحد من الشغالات يجهزلك جناح مش قوضه بس دي البيت بيتك
نيره بتعالي وتكبر /طيب يلا بسرعه
ابتسمت ساميه وهرولت لتحضير الفطار لها بينما نيره اخذت تتجول في الصالون
عند ساميه**
طلبت من احد الخادمات الصعود لتوضيب الجناح الخاص بنيره وهاتفت محمود لإخباره بمجئ نيره
محمود /انتي بتقولي اي يا ساميه دي بنتي وانا عارفها كويس دي تربيه وسخ****ه ماهي تربية احلام
ساميه بدموع /عشان خاطري يا محمود لو بتحبني ماتزعلهاش ولا تكسر بخاطرها البت مالهاش مكان تاني تروحه بعد اللي حصل لجداها دي يعتبر زي بنتي برضوا يا محمود
محمود بقله حيله لعلمه بقلب ساميه الحنون /طيب يا ساميه انا هقفل ديلوقتي عشان عندي ميتينج بس لو البت دي ضايقتك تقوليلي

 

ساميه بضحكه من بين دموعها/انشاء الله مش هيحصل حاجه مع السلامه انت
اغلقت ساميه الهاتف وشرعت في تحضير الفطار لنيره بسعاده بارعه اجل فهي حُرمت من الإنجاب ولكنها تحب نيره كثيراً وتري انها ابنتها الذي لم تنجبها علي عكس نيره فأحلام زرعت بها الغل والحقد فقط
✨عند تامر(عدو ادهم) ✨
كان يجلس علي مكتبه يوقع بعض الأوراق وامامه سكيرتيرته تنتظره وتنظر له بدلال مبالغ فيه
تامره بإبتسامه وهو يتفحص جسد السكيرتيره بنظراته الوقحه /بقولك اي
السكرتيره بمياعه/قول
توقف تامر عن توقيع الأوراق ثم نظر لها نظره ملئيه بالشهوه قائلاً/انا بقول اكمل توقيع الأوراق دي باليل عندي في الڤيلا اي رأيك
السكرتيره بضحكه مقززه/تحت امرك يا تموره بيه
اتجهت السكرتيره نحو تامر لتأخذ من يده الأوراق ولكنها قبل ان تأخد الأوراق اخذت تملث علي يده بإغراء وهو يبتسم لها ابتسامه تحمل الكثير من المعاني و بعد مده ليست بكبيره اخذت السكرتيره الأوراق ودلفت الي مكتبها لإكمال عملها
تنهد تامر وهو يفتح اول ثلاثه ازرار من قميص بدلته واشعل سيجار واخد هاتفه ليهاتف فتحي
✨في شقه فتحي ✨
كان يجلس هو وعبد العزيز يفكرون في عرض تامر ليأتيهم اتصال منه
فتحي بعد ان فتح الخط /الو
تامر بثبات/ها قولتوا اي
فتحي بتوتر /موافقين
اغلق تامر الخط بعد ان ظهرت علي شفتيهِ ابتسامة بسيطه
عبد العزيز/يا بابا ماينفعش كيدا احنا مش هنقدر علي الموضوع دي مانكدبش علي نفسنا احنا لو اتقفشنا امرنا هينتهي
فتحي بعصبيه/يعني عاوزني افضل قاعد زي النسوان والطم علي وشي وهو سارق بنت اخوك
عبد العزيز /في داهيه هي دي يتبكي عليها دي احنا حتي استريحنا منها ومن جنانها
نزل فتحي علي خدوده بكف صوته دوي في جميع انحاء المنزل
عبد العزيز بصدمه وهو يضع يده علي خده/اي دي حضرتك بتضربني علشان بت زي دي
فتحي بعصبيه /اخرس اوعي تفول عليها كلمه تاني انت فاهم
اكتفي عبد العزيز بالصمت فهو يعرف والده حق المعرفه
فتحي /غور من وشي مش عاوز اشوفك

 

ذهب عبد العزيز وهو يتوعد لتلك الفتاه التي كانت السبب في ضرب والده له وليس لأول مره يحدث ذلك
✨عند ادهم في شركته ✨
كان يجلس علي مكتبه بكل شموخ وكبرياء ويدخن سيجاره دلف اليه مهاب وجلس امامه
مهاب /اؤمرني يا كينج
ادهم وهو يدخن/الراجل اللي قولتلك عليه دي عاوزك تروح المنطقه بتاعته وتجبهولي في المخزن وانا هتصرف معاه بنفسي وفي صفقه سلاح جايه الأسبوع الجاي فهو المخازن
مهاب بإستغراب /ومن امتي واحنا بستورد سلاح ما احنا كول عمرنا احنا اللي بنصدر
ادهم/يابني فوق معايا شويه بقي ظي الصفقه اللي كانت جايه لفتحي واحنا خدماها
مهاب بتذكر/ اه صح اعتبره حصل يا كينج
ادهم/طب يلا انت روح هاته وماتتأخرش
مهاب بفضول /بس اي الحاجه اللي كنت طالبها منه
ادهم برفعه حاجب /وانا من امتي حد بيسألني انا بس اللي بسأل ولا نسيت
ارتعش مهاب رعشه بسيطه قائلاً بمرح متصنع/حقك يا كينج اطير انا بقي عشان الحق اجهز المخازن واجيب الحيوان دي
كاد ان يخرج لكنه توقف فجأه كأنه تذكر شئ
مهاب بتزكير/بس انا ماعيش عنوانه
ادهم بعصبيه مكتومه /اسأل حد من اللي بيشتغل معاهم
مهاب /تحت امرك يا كينج
ذهب مهاب واسند ادهم ظهره علي كرسي مكتبه
✨عند ديانا ✨

 

كان تجلس في غرفتها بملل الا ان دلفت اليها احدي الخادمات بالدواء كما امرها ادهم
ديانا بملل/مش هاخده ويلا اطلعي بره
الخادمه/عشان خاطري يا ست هانم خودي لأن ادهم بيه منبه عليا ولو مخدتهوش هيزعقلي انا
ديانا/قولت لأ وروحي قوليله مش ديانا اللي تعمل حاجه هي مش عاوزاها
الخادمه/بصي انا هكلمه واقوله ولا اقولك انتي قوليلو
ديانا بغرور/اقوله هو انا يعني هخاف منه ولا اي مش فاهمه
هاتفت الخادمه ادهم وبدءت في محادثته
ادهم/امم خدت العلاج
الخادمه بتوتر/يا ادهم بيه مش راضيه وقالتلي قوليله انا مش هعمل حاجه غصب عني
ادهم بخبث/اديها الموبايل وامشي انتي
اعطت الخادمه لديانا الهاتف وتركتها وذهبت
ادهم/اي اللي انا سمعته دي مش راضيه تاخدي العلاج ليه
ديانا بتكبر /مزاجي كيدا
ادهم /نعم ما هو مش بمزاجك يا روح امك

 

ديانا بعصبيه/انت يا بني ادم انت احترم نفسك
ادهم بسخريه /ولو ما احترمتش هتعملي اي يا قطه
ديانا بتوتر/ماهو انت لو جنبي ديلوقتي كنت اوريك هعمل اي بالظبط،أغلق ادهم الهاتف و وقف واخد اغراضه واتجه خارج الشركه بعد ان اغلق الهاتف
ديانا بخوف /نهار اسود علي لساني الطويل استخبي فين ديلوقتي بقي زمانه جاي مجنون ويعملها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى