روايات

رواية حطمت قواعده الفصل السادس عشر 16 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل السادس عشر 16 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء السادس عشر

رواية حطمت قواعده البارت السادس عشر

رواية حطمت قواعده الحلقة السادسة عشر

اصعب ما في الحياه ان تُخزل من اقرب الناس الي قلبك فماذا لو حدث ذلك لإحداهن✧
خرج فتحي وعبد العزيز من داخل الڤيلا فنظرت ديانا لجداها بإشتياق شديد والقت بجسدها داخل احضانه قائله ببكاء /وحشتني قوي يا جدو خُدني معاك لو بتحبني كان فتحي ينظر لأدهم بضيق شديد بينما ادهم كان ينظر له بثقه واستفزاز
فتحي وهو يملس علي شعر ديانا/انشاء الله يا حبيبتي
ادهم بعد ان جلس علي احدي مقاعد البار وسكب كأس خمر لنفسهُ/ها هتقدر تاخدها يا فتحي
نظر له فتحي بحقد كبير قائلاً/ انت عاوز اي بالظبط انت خدت كل حاجه عاوز اي تاني مني
ادهم وهو يضع الكأس علي البار/ارابيك
فتحي بإندفاع/انت قليل الأدب احترم حتي فرق السن اللي بينا
ادهم بسخريه/ما بلاش انت دي شغل قاطع حديثه فتحي قائلاً /تعالي نتكلم بعيد عن هنا
ادهم لچاك/سأعود بعد قليل لم ينتظر ادهم موافقة چاك وذهب وتركه وقف ادهم وفتحي امام مسبح الڤيلا
ادهم وهو يشعل سيجاره/اي اللي لمك عليه
فتحي بإعتراض/مش هقولك اي اللي لمني عليه خليك دايخ كيدا حوالين نفسك
ادهم بضحكه ممزوجه بسخريه / دا اي دايخ دي انا اللي هدوخك حوالين نفسك من الخوف يلا فوق واعرف انت بتكلم مين
فتحي /عارف اني بكلم واحد مجرم
ادهم بسخريه /دي علي اساس ان انت امام جامع ما تفوق معايا كيدا يا توحه(قالها بإستفزاز)
فتحي بنرفزه/قُصر الكلام انا عاوز بنت ابني وكفايه انك فلستني
ادهم بغمزه/ولسا الي جاي احلي
فتحي بخوف حاول يخفيه/يعني اي
ادهم وهو يلقي بعقب سيجارته بعد ان انهاها/يعني انا كنت في حالي انت اللي بدأت عداوتي يبقي تستحمل بقي عداوة حفيد ابليس
فتحي بإندفاع/انت اللي كنت مسيطر علي سوق السلاح ومكانش في حد يعرف يشتري او يبيع حتة سلاح الا اما يبقي منحوت عليها اسم حفيد ابليس اي كنت اسيبك تاخد مكاني اللي قعدت سنين اعمله في السوق
ادهم /انا كيدا كيدا خدت مكانك ومكان اللي اعلي منك كمان فريحها يا فتحي عشان بنت ابنك مش هسيبها الا اما يجيلي مزاج وانت ديلوقتي هتطلع بعضمة سلانك وتقولاها انك مش عاوزها
فتحي بإندفاع/لا طبعا استحاله اعمل كيدا
ادهم بوجه خالي من المشاعر والتعابير/هتقول لأن لو ما قولتش هعرف عيلتك كلاها انك بتاجر في السلاح واولهم السنيوره اللي بره وتخيل بقي صدمتها اما تعرف كيدا دي مش بعيد تقعد طول العمر من غير ما تخف
فتحي بصدمه /انت عرفت انها تعبانه
ادهم بثقه /اه
عند البار**
عبد العزيز لديانا/من ساعة ما ابوكي مات وانتي مواقاعانا في مشاكل ربنا ياخدك انتي كمان ونخلص منك
ديانا وهي تنظر له بدموع/انت ليه بتكلمني كيدا انت اللي المفروض تبقي سندي بعد بابي الله يرحمه
عبد العزيز/الله يكحمه مش الله يرحمه اتكل وسابلنا واحده مجنونه(قال كلمته الأخيره بسخريه)
ديانا بدموع /الله يسامحك
قاطع حديثهم دلوف ادهم ومعه فتحي وكان يبدو عليه الحزن كثيرا
ديانا بحماس وهي تنظر لعيون فتحي /ها يا جدو هتاخدني معاك صح
نظر فتحي لأدهم وجده ينظر له ُ ويبتسم وهو واضع يديه في جيب بنطاله وينتظر حديثه
فتحي بهدوء وهو يحاول ان يبعد عيونه عن عيون ديانا /لا كفايه عليا من ساعة ما ابوكي مات و انا شايل همك علي كتافي اعتمدي علي نفسك انتي ماباقتيش صغيره يلا يا عبد العزيز نمشي
نظر عبد العزيز لديانا بشماته بينما هي نظرت لهُ بعيون باكيه قائله/لا يا جدو عشان خاطري خودني معاك
لم يعطيها فتحي ادني اهتمام وذهب هو وعبد العزيز
ديانا لأدهم بغل /انت قولتله اي عشان تخليه يقولي كيدا
ادهم بكذب/دي انا كنت بتحايل عليه ياخدك بس هو مارضيش اعمل اي بقي اظاهر محدش طايقك
ديانا بشك /انا عاوزه اروح
ادهم بغيظ/علي فكره لو مش حابه تروحي معايا انا ممكن اوصلك لأي حته انتي عاوزاها
ديانا بخجل /هروح معاك هروح فين يعني (كانت تتحدث وهي تبكي بعصبيه )
كرستينا وهي تنظر لهم /اظن انهُ حان الوقت لنتحدث
ادهم وهو يجلس /بالطبع
ديانا وهو يتحدث بجانب اذن ادهم/انا عاوزه امشي حالاً
ادهم بعصبيه مكتومه/اصبري شويه وهنمشي
ديانا وهي تدبدب علي الأرض يعصبيه /اما نشوف اخرتها
ادهم/امسحي دموعك مافيش حد يستاهل انك تعيطي عليه خليكي راجل كيدا
ابتسمت ديانا من بين بكائها قائله/ضحكتني وانا مش قادره
چاك/اذا انتهيتوا من حديثكم فهيا لنتحدث
جلس ادهم قائلاً/بالطبع
كرستينا /نريد نقودنا
ادهم برفعة حاجب /وان رفضت
كرستينا بإبتسامه شر/ستندم
ادهم بضحكه /اظن انكم حتي الأن لم تعرفوني جيدا فكيف لحفيد ابليس ان يتعرض للتهديد اخبروني
چاك بنفاذ صبر/اذًا اعطينا السلاح الذي اخذتهُ منا
ادهم ببرود /لا اريد
نظر ادهم في ساعة يديه وتحدث قائلاً/لقد تأخر الوقت علي الذهاب الأن
وقف چاك امام ادهم قائلاً/ومن قال انك ستذهب حي ،
ميل ادهم علي اذن چاك وقال له شيئاً في اذنيه فتجمد چاك مكانه من الصدمه بينما ادهم ابتسم
كانت ديانا تشاهد الحديث بصمتٍ تام فسحبها ادهم من يديها وذهب بها
كرستينا بصياح/ستتركهم يذهبون
چاك بإرتعاش /اصمتي الأن
كرستينا /كيف لي ان اصمت
صاح بها چاك قائلاً/قولت لكي اصمتي
اخرج چاك هاتفه من جيب بنطاله وهاتف شخص ما وذهب بالهاتف بعيد عن كريستينا وتركها مصدومه تماما
چاك لشخص ما/احجز علي اول طائره لمصر انا انتظرك
شخص /لما
چاك/من الواضح انه من الصعب العبث مع حفيد ابليس حقا
✨خارج ڤيلا چاك وكرستينا✨
كان يقف مهاب في انتظار ادهم الا ان خرج ادهم ومعه ديانا
مهاب بتسرع وهو يتجه ناحية ادهم /اتأخرت كيدا ليه يا كينج
ادهم /مافيش كنت بتكلم معاهم
مهاب /و وصلتوا لإتفاق
ادهم /لا ماوصلناش لحاجه
مهاب /طيب هنعمل اي ديلوقتي
ادهم /هقولك باعدين المهم انت صلحت الحاجات اللي باظت في الڤيلا بتاعتي زي ما قولتلك صح
مهاب /امم صلحتها
نظر مهاب لديانا وتحدث قائلاً/مالها دي قالبه خلقتها كيدا ليه
ادهم وهو ينظر لديانا /مالكش دعوه انت المهم روح ديلوقتي عشان في حاجات كتير عاوزك تعملهالي بكره
مهاب بتنهيده /طيب
ذهب مهاب وكذلك ادهم وديانا الذي كانت تمشي بخطوات مهزوزه وحزينه من الصدمه فكيف لجدها ان يتركها هكذا ها؟!
✨في منزل مهاب✨
دلف مهاب الي المنزل واغلق الباب ولكنه سمع صوت لأحد ما يرتل القرأن بصوت تخشع له القلوب فتتبع مهاب الصوت وعند وصوله وجد جميله تجلس علي سيجادة الصلاة وهي ممسكه بالمصحف وتقرأ ما بداخله، وقف مهاب يستمع اليها وهي لا تشعر بوجوده الي ان انهت و وقفت وكادت ان تذهب بعد ان اخذت اغراضها فوجدت مهاب مستند علي الحائط وينظر لها بإبتسامه
مهاب بإبتسامه/ما شاء الله صوتك حلو قوي
جميله وهي تنظر له بإبتسامه /شكرا جدا
مهاب /بس انتي جيبتي المصحف والمصليه دول منين اصلي ماعنديش الحاجات دي هنا
جميله بإبتسامه /كانوا معايا في شنطتي
مهاب /ممكن اسألك سؤال
جميله /اكيد اتفضل اسأل
مهاب /انتي فين اهلك وليه جملات بتعاملك كيدا وليه قالت عليكي تربية ملاجئ
جميله بتنهيده حزن /ياه دي حكايه طويله
مهاب /انا سامعك احكي ♡
جلست جميله علي الأنتاريه قائله/انا يتيمه اول ما فتحت عيني علي الدنيا لاقيت نفسي في ملجأ كنت ساعات كتير بتمني يبقي ليا اب او ام بس مش كل حاجه بنتماناها بتحصل المهم اول ما كملت ١٨سنه خرجت من الملجأ وتعبت قوي عقبال ما لاقيت شقه صغيره علي قدي وشغل بس من ساعة ما سكنت جنب الست جمالات وهي مش طايقاني عشان ابن اخوها خالد دايما كان بيضايقني وانا دايما كنت بصده وبس يا سيدي فكانت بتطلع عليا اشاعات وكيدا بس ربنا يسامحها علي كل حال
مهاب بتفكير /طيب تصبحي علي خير
جميله بإستغراب /وانت من اهله
ذهبت جميله الي غرفتها وتركت مهاب
🌟عند ديانا في غرفتها بعد وصلت هي وادهم المنزل 🌟
كان تجلي علي سريرها وتبكي بهستريا
ديانا من وسط بكائها /ليه كيدا ليه ليه اهههه ليه الكل بيكرهني للدرجه دي انا عملت اي عشان جدو كمان يتخلي عني الأول بابي ومامي وبعد كيدا جاسر اللي كرهته وكرهني في صنف الرجاله كلكم وديلوقتي جدو اهههه اهئ اهئ*ظلت ديانا تبكي *
✨في اليوم التالي ✨
استيقظ ادهم وذهب للشرفة الموجوده في غرفتةُ المطله علي جنينة الڤيلا وجد ديانا تجلس في الجنينه بملل وحزن
وقفت عصفوره علي احدي الأشجار الموجوده في الڤيلا فذهبت ديانا لتلك العصفوره لتعبث معها ولكنها طارت
ديانا وهي تنظر لمكانها الفارغ بحزن/حتي انتي كمان مشيتي وسبتيني
شاهد ادهم الموقف ودخل الي غرفته مره اخري وهو يشفق علي ديانا لا اكثر
✨عند لؤي✨
كان يجلس في غرفتهُ يهاتف شخص ما ولكنه لم يجيب فوقف مسرعاً وذهب الي غرفة جدهُ
لؤي /جدو انا من ساعة ما ديانا سافرت وانا برن عليها وتلفونها مش بيرن ليه
فتحي بإرتباك /تلاقيها قافلاه عشان تريح دماغها شويه وتستريح
لؤي والشك بدأ ان يتسرب الي قلبه/يمكن
لؤي وهو ينظر لجده بشك/جدو هو مين الراجل اللي جالنا واحنا بننقل ده وليه طلبت مننا نطلع
فتحي بإرتباك وهو يغلق المجله الذي كان يقرأ بيها /د الراجل اللي اشتري الممتلكات بتاعتنا
لؤي وهو يلاحظ ارتباك جده/طيب و،قاطع حديثه فتحي بصياح قائلا/هو تحقيق ولا اي يا لؤي يلا روح علي قوضتك
خرج لؤي وذهب لغرفته وهو يفكر في كل تلك الأشياء
✨عندي مهاب ✨
استيقظ قبل ان تستيقظ جميله ولولو واخذ شنطه سوادء من احدي غرف المنزل وخرج واخذ سياراتهُ واتجه لمنظقة جميله
✨عند امل✨
امل وهي تلعب مع ياسين/وحشتني قوي يا سوسو
ياسين بطفوليه /وانتي كمان يا عمتو وحشتيني قوي
احتضنت امل ياسين بفرحه قائله/طيب اي رأيك نخرج النهارده
تدخلت نجلا قائله/لا ياسين مش هيخرج في حته هو هيقعد مع مامي حبيبته
امل بنفاذ صبر/وانتي مالك انتي انا هقول لكمال ونخرج انا وياسين ناكل كبده من علي عربيه عمي حماصه صح يا ياسين
ياسين بتصفيق/اه انا نفسي اكل كبده من بتاعت عمو حماصه تاني
نجلا بإشمئزاز/اي القرف دي لا طبعاً انا مش موافقه
تركت امل ياسين ودلفت الي غرفتها واغلقت الباب بعصبيه مبالغ فيها
اكل بعصبيه /وليه حربوئه
✨عند ادهم ✨
كانت تجلس ديانا وادهم علي سفرة الطعام بعد ان اجبرها ادهم علي ذلك كانت ديانا تتلاعب بالمعلقه ولم تأكل فلاحظ ادهم هذا فتحدث قائلاً/مش بتاكلي ليه
ديانا بحزن واضح /ماليش نفس اكل
ادهم بعد ان ارتشف من كوب العصير /كلي عشان تاخدي علاجك
تركت ديانا المعلقه وتحدثت بضيق قائله/مش عاوزه اخد زفت سيبني في حالي بقي
ادهم بهدوء /لا هتاخدي عشان تخفي
صمتت ديانا ولم تجيبه
ادهم بخبث/اي رأيك اخرجك تلاقيكي زهقتي من القاعده في البيت
ديانا بإبتسامه مليئه سخريه/لا والله فيك الخير
ادهم وهو يمسح فمهُ بالفوطه الموضوعه علي السُفره /لو مش حابه براحتك
كاد ان يذهب الا ان اوقفته ديانا قائله/موافقه بس انا الي هختار هنروح فين طول اليوم
ادهم بتفكير /طيب كلي بقي عشان نمشي وماتنسيش تاخدي علاجك ♡

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى