روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الخامس 5 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الخامس 5 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الخامس

رواية حطمت قواعده البارت الخامس

رواية حطمت قواعده الحلقة الخامسة

الدكتور/مرض الهستريا دي مرض نفسي
عباره عن نوبه من العصبيه والغضب المبالغ فيه بتيجي للمريض و لما النوبه دي بتيجي للمريض مابيعرفش يتحكم في انفعلاته زي مثلاً انه يفضل يكسر في اي حاجه قدامه وهو مش في وعيه وممكن انه يتخيل ان في ناس قدامه ويبدء يتكلم معاهم بس في الحقيقه دي كلاها تخيلات والمريض بيبقي بيكلم نفسه
تذكر ادهم ما حدث مع ديانا فأدرك لماذا فعلت كل ذلك في اول لقاء بينهما
اكمل الدكتور قائلاً/وممكن المريض يكون عصبي جدا او بيتكلم بوقاحه مع اي حد بس ديانا تخطت المرحله دي
ادهم بثباته المعتاد /والمرض دي جالها منين

 

الدكتور /بعد موت باباها ومامتها جالها اكتأب والإكتأب دي قلب معاها بالمرض دي
تنهد الدكتور واكمل بأسي/مسكينه ديانا شافت كتير في حياتها
ادهم بإهتمام /انا عاوزك تحكيلي كل حاجه مرت بيها في حياتها
الدكتور/انت مين اصلاً وايه علاقتك بيها اوعي تكون جاسر
عقد ادهم حاجبيه قائلا/جاسر دي العريس اللي سابها يوم فرحها
الدكتور بعصبيه/اه هو بس برضوا انت مين
ادهم بغرور /مايخصكش انت ترد علي اسألتي وبس فاهم والا انت عارف اي اللي هيحصل
الدكتور بتسرع وخوف /عارف وهقولك كل حاجه انت عاوزها بس ابوس ايدك عليتي لا
ابتسم ادهم ابتسامه بسيطه وتحدث قائلا /احكيلي بقي كل حاجه عنها بالتفصيل
الدكتور /اهلاها اتوفوا ومن هي لسا عنداها ١٥سنه جالها اكتأب قلب معاها بالمرض دي ولسوء حظاها ان جداها سافر من قبل ما يعرف بالمرض دي وعمها وعمتها استغلوا سفر جداها وعملوها بطريقه وحشه جدا والطريقه دي كانت كفيله انها تخليها تاخد فتره اطول في العلاج
ادهم بتساؤل/ازاي يعني
الدكتور /المرض دي بيتطلب ان المريض بيتعامل كويس من اللي حواليه لأن يبقي المريض فيه حاسس نفسه مكروه وغير مرغوب فيه من اللي حواليه وعشان كيدا ضروري جدا ان الي حواليه يتعاملوا معاه بطريقه كويسه لأنهم لو عملوه بطريقه مش كويسه مش بعيد جدا يعمل حاجه في نفسه ودي اللي عملته ديانا انها كانت هتنتحر بس ربنا ستر ولؤي لحقها وهو يبقي صديقها الوحيد وابن عمها

 

ادهم بتركيز/ كمل
الدكتور / حصل مواقف كتير جدا كانت هي السبب ان ديانا لسا بتتعالج من المرض دي لحد ديلوقتي
ادهم /زي اي
الدكتور /نيره بنت عمت ديانا بتكراها رغم ان ديانا طيبه جدا وبتحبها المهم نيره صورت ديانا وهي عنداها النوبه وقعدت كل شويه تشغلاها الفيديو وتقولاها انها مجنونه بس ديانا مكانتش بتقول لجداها عشان كانت خايفه انه يزعل نيره وفي مره تانيه عمها وعمتها اتصلوا بمستشفي المجانين عشان ياخدوا ديانا بس فتحي منعهم واتخانق مع عياله والحاجات دي كلاها كانت كفيله انها توصل للمرحله اللي هي فيها ديلوقتي
ادهم بإستغراب /هما ليه بيكرهوها قوي كيدا
الدكتور /هما كيدا من غير سبب مع انها كانت دايماً بتحاول تقرب منهم رغم كل اللي بيعملوا فيها
ادهم /يعني المرض دي بيتعالجوا منوا ولا هي خلاص ماينفعش تتعالج ديلوقتي
الدكتور بشفقه /ديانا كانت زمانها خفت من سنين بس المعامله السيئه اللي كانت بتتلقاها من عليتها هي اللي خلتها متخفش لحد ديلوقتي
ادهم /يعني لو بعدت عن العيله دي ممكن تاخد وقت قد اي في العلاج
الدكتور /لو اتعاملت بإهتمام ومعامله كويسه وانتظمت بالعلاج مش بعيد اقل من ٣شهور تكون خفت
ادهم /اكتبلي العلاج اللي هي بتاخده
الدكتور ببعض من الخوف /ديانا مش ناقصه كسره من اللي حواليها عاملها كويس ربنا يخليك
رمقه ادهم نظره قاتله جعلته يصمت

 

✨عند مهاب في المول ✨
دلف مهاب الي احدي المحلات الموجوده بالمول ففجأ بها وهي ترتب بعض الملابس علي احدي الأرفف،اجل فوجئت بجميله و
فكر مهاب بطلب مساعدتها فبلأخير هو رجل ولا يدرك شيئا من امور النساء
ذهب مهاب اليها بإبتسامه مرسومه علي وجه الوسيم
مهاب /عامله اي النهارده
جميله بصدمه /الحمد لله اي جابك هنا
مهاب /عادي جاي اشتري شويه حاجات بس بجد مبسوط اني شفتك
جميله بخجل /حضرتك محتاج مساعده طيب
مهاب /اه ياريت كنت محتاج شويه لبس حريمي لواحده مش محجبه
جميله /كام سنه
مهاب بتفكير /في اوائل العشرينات كيدا
جميله بضحكه اظهرت غمازتها /هو في حد مايعرفش عمر مراته
مهاب بتسرع/يخرب بيتك انا مش مرتبط اصلاً
جميله بضحكه اثرت قلبه /طيب براحه براحه في اي
مهاب بغمزه /افرد مزه معديه ولا حاجه ديلوقتي تسمعك وانتي بتقولي كيدا توقفي سوقي بقي
جميله /ماتخفش اللي زيك اليومين دول سوقهم ماشي قوي
مهاب بغرور مصتنع /انتي شايفه كيدا
جميله بتأكيد /امم يلا بقي اختار اللبس الي عاجبك

 

مهاب بتهرب /لا لا لا انا لا
جميله بضحكه /اهدي بس في اي
مهاب /انتي عاوزه تكون نهايتي علي ايد حفيد ابليس لو معجبوش اللبس
جميله بإستغراب /انا مش فاهمه حاجه
مهاب /مش مهم
جميله /طيب ازاي هتاخد اللبس
مهاب /اختاري انتي وكمان عاوز كل حاجه ممكن البنت تحتاجها
جميله /تمام اتفضل بره شويه هجيب كل حاجه واناديلك
مهاب /تمام بس البنت مش محجبه فهاتي لبس عادي
جميله /تمام،خرج مهاب فنظرت جميله لظله وتنهدت قائله/ماله ده
✨في شقه فتحي الزناتي بالمعادي ✨
كان فتحي هوو عبد العزيز خارج المنزل يبحثون عن اي وسيله للتخلص من الفقر الذي حل بهم ونيره واحلام ذهبوا للنادي اما لؤي فكان بمفرده في الشقه و
كان يستمع الي المهرجانات بصوت مرتفع للغايه
لؤي وهو يتراقص/ابطال الجمهوريه عدو حدود العالميه عاملين فكره جهنميه هنغنلكم تحت المايه هربانين من العباسيه مريحين بعد العمليه القطه بتاعي المشمشيه قاعده جنبي في العربيه
علي الجانب الأخر كانت امل تتململ في سريرها بإنزعاج الا ان قررت القيام لبدء مشكله مع تلك الوغد كما نعتته
عند لؤي كان يترقص علي تلك المهرجات حتي انه لم يلاحظ باب الشقه وهو يُطرق
بعد مرور ربع ساعه من الرقص المستمر للؤي وامل ما زالت تطرق الباب فسمع لؤي الباب وذهب لفتحه

 

امل بعصبيه وخدود متورده من العصبيه /انت اي حيوان مبتسمعش اي مافيش ذره ذوق تخليك تحترم جيرانك اللي نايمين دول يا مجنون يا بن المجانين انت مكانك العباسيه وديني وايماني لكون جايبالك البوليس لو كررت الموضوع دي تاني في حد عاقل يسمع مهرجانات بالصوت ده
لؤي بصدمه /في اي يا بت انتي هو حد جيه جنبك علي الغاغه اللي انتي عملاها علي الصبح دي
امل /لا خالص في ان بقالي نص ساعه بخبط علي الباب وحضرتك عمال ترقص هنا
لؤي بغمزه /اي وحشتك
امل بعصبيه/ولا فوق كيدا انت باين رافعلك حاجه
لؤي /طب يلا يا منكوشه من هنا
امل بعصبيه /اسمه كيرلي يا حيوان انت
لؤي /اه ماهو كل واحده كارته اليومين دول تقول دي كيرلي غوري يا بت من هنا يلا
امل / ولا اعدل نفسك معايا بدل ما اعدلك
لؤي بسخريه /والله طب اعدليني كيدا
امل بخبث/طب خليك هنا دقيقه
لؤي بضحكه زادته وسامه /طيب متتأخريش يا اوزعه
ذهبت امل الي شقتها واحضرت مسدس مياه و وقفت أمام لؤي بيه
لؤي بضحك /اي دي يا شاطره ماما جبتهولك لما عملتي الHome work
امل بخبث/هتشوف ديلوقتي

 

اطلقت امل ما في المسدس في وجه تلك المسكين اجل مسكين فالمسدس لم يكن بداخله مياه فقط كما اعتقد لؤي ولكنها كانت شطه ممزوجه بمياه
لؤي بصراخ /اه يا اوزعه اي ده اهههههه
اطلقتهُ مره اخره في وجه لؤي
امل بفرح/ودي بقي عشان تبقي تقولي يا اوزعه تاني
لؤي بوجع وما زال يمسك بعيناه /هاتي مايه بسرعه
امل بدلال متصنع/باي انا بقي عشان انام
ذهبت امل الي شقتها وتركت لؤي يتوجع بمفرده الي ان دلفت اليه مسعوده بعد ان احضرت طلبات المنزل فوجدته يتوجع فأسرعت بمساعدته
✨عند ادهم في الشركه ✨
كان يجلس علي مكتبه يفكر في تلك الفتاه حتي دلف اليه مهاب
مهاب /اتفضل يا عم ادهم الحاجات اللي انت عاوزها
ادهم بعد ان رمقه رمقه ارعبته/مش قولتلك يا زفت انت توديهم الڤيلا عندي
مهاب بتزكر /اوبس نسيت
ادهم بسخريه /اللي واخد عقلك
مهاب بهيام/مش عقلي بس وروحي وقلبي وك
كاد ان يكمل حتي قاطعه ادهم
ادهم بإستهزاء/ودي مين دي انشاء الله
مهاب بعد ان وعي بما تفوه بيهِ/لا لا دي انا بهزر
ادهم بعد ان وضع قدماً فوق الأخري واشعل سيجار/قول لأني كيدا كيدا هعرف وساعتها هتزعل مني
مهاب بتأفف/هقول اهو
ادهم وهو يخرج دخان السيجار من فمه /سامعك

 

مهاب بحب بعد أن جلس علي المقعد /شوفتها امبارح كان في رجاله خاطفينها وانا انقذتها منهم و وصلتها بيتها والنهارده وانا في المول قابلتاها هناك كانت شغاله في محل من اللي في المول لما ضحكت قلبي كان هيخرج من مكانه من كتر الدق يالهوي علي غمازتها ولا عيونها العسلي اسمها جميله وهي جميله فعلاً
ادهم بسخريه/اي الفيلم الهندي دي قوم يا عم شوف شغلك
مهاب ببعض من العصبيه/تصدق اني غلطان اني حكتلك
ادهم برفعة حاجب /بتقول اي مسمعتكش
مهاب وقد تراجع في كلامه /ولا حاجه يا عمنا
ادهم وهو يرتدي چاكيت بدلته /انا هروح ديلوقتي خلي بالك من الشغل
مهاب بغمزه/مش عوايدك يعني هي الموزه وحشتك ولا اي
ادهم بجديه /لو بطلت سفاله قوم شوف شغلك يكون احسن
مهاب بأحراج /حاضر يا كينج
ذهب مهاب لإكمال عمله وادهم الي ڤيلاته بعد ان اشتري ادويه ديانا الذي كتبها له الدكتور
✨عند عبد العزيز وفتحي في احدي المخازن✨
كانوا يجتمعون مع احد اعداء حفيد ابليس
فتحي /طلبتني ليه يا تامر
تامر (شاب في اوائل الثلاثينات وسيم نوعاً ما)/عشان نتحد
فتحي /مش فاهم علي اي بالظبط
تامر بثقه/حفيد ابليس
فتحي /انا ليا حق وهجيبه لواحدي يلا يا عبد العزيز
كادوا ان يذهبوا الا ان اوقفهم صوت تامر قائلا /بنت ابنك مش هتبقي في امان طول ما انت مش معايا
استدار فتحي وعبد العزيز له
فتحي /انت ايه اللي عرفك بموضوع ديانا
تامر بثقه/انا اعرف حاجات كتير قوي علي ادهم عبد العزيز بإستغراب /والمطلوب
تامر /هنتحد مع بعض وهنقضي علي امبراطوريه حفيد ابليس
فتحي بإستغراب /وانت هتستفيد اي من كيدا

 

تامر بشرود كأنه تزكر شيأ ما /هستفاد اني اشوف كسرته
عبد العزيز بتساؤل /ليه هو عملك اي
تامر /مش مهم المهم انكم لو بقيتوا معايا هتكسبوا كتير
فتحي /زي اي
ابتسم تامر قائلاً/الأملاك بتاعتكم هترجعلوكم وديانا هترجع وهتشوفوا كسره حفيد ابليس مش بزمتك عرض مغري
فتحي بإبتسامه /والمطلوب اي
تامر ببسمه نصر لإقناعهم/اقولكم
✨عند ديانا ✨
كانت تمكث في غرفتها بملل بعد ان اغلق ادهم باب غرفتها ومنعها بالخروج
لاحظت ديانا شئ علي الدولاب دفعها الفضول لمعرفة ما هذا الشئ الملون احضرت احد المقاعد و وقفت عليه للوصول الي تلك الشئ ولاكن مازالت المسافه بينها وبين سطح الدولاب طويله للغايه
ديانا بتأفف /ياربي بقي
وبعد محاولات للوصول الي سطح الدولاب وقعت متألمه
ديانا بوجع وسط بكائها /اه يا رجلي اهه
وبينما كانت تتوجع تلك الطفله دلف اليها حفيد ابليس بثباته وجدها تبكي من الوجع
ادهم /مالك
نظرت اليه ديانا بعيونها المملؤة بالدموع
ديانا /وقعت من علي الكرسي
ادهم بهدوء مصتنع /وانتي اي اللي وقفك علي الزفت

 

اشارت له ديانا علي ما سطح الدولاب نظر ادهم الي ما اشارت له ديانا ثم تحدث بعدم اكتراث
ادهم /طيب قومي اقعدي علي السرير عقبال ما اتصل بالدكتور
ازدادت ديانا في البكاء فنظر لهاادهم بعصبيه /اي كمان
ديانا من بين دموعها /رجلي بتوجعني قوي ومش قادره اقف عليها
ادهم ببرود /يعني اعملك اي يعني اقولك خليكي كيدا لحد ما اتصل بالدكتور ويجي
ادار ادهم وجه عنها وهاتف الطبيب
وبعد ان انهي المكالمه استدار وجدها تحاول الوقوف ولكنها كانت تفشل احس بالشفقه عليها واراد ان لا يزيد وجعها فتجه لها وحملها بين ذراعيه
صدمت ديانا ولكنها لم يكن لها طاقه للإعتراض فحطوتت رقبته بيديها الصغيرتان
وبعد مده وصل الطبيب للقصر وفحص ديانا واوصي ادهم بلإعتناء بها واخبره انها لوت كاحلها فقط
بعد ان ذهب الطبيب **
ادهم /خليكي هنا ومتتحركيش وفي واحده من الشغالين هتطلع وتطلعلك اللبس اللي جبتهولك وجبتلك علاجك
ديانا بصدمه /علاج اي
ادهم بلا مبلاه/علاجك اللي بتستخدمي
ديانا بدموع تجمعت في عيناها /انت مين قالك اني عيانه
ادهم بغرور /انا اعرف عنك كل حاجه ممكن تتخيليها
ديانا بكسره وعياط /طبعاً هتستغل مرضي عشان تنتقم فيا صح
ادهم /لو هعمل كيدا ماكنتش جبتلك علاجك اصلاً
ديانا بصريخ /كداااب كلكم كذابين ليه ليه بتعملو فيا كيدا ليه الكل بيكرهني لييييييي
بدءت ديانا في تكسير الأشياء الموضوعه علي الكوميدونو المجاور لها وبدءت تتشنج
بشكل فوضوي علي السرير حتي ان قدميها بدءت تنزف

 

حاول ادهم تهدئتها ولكنه فشل في ذلك حتي تذكر كلام الطبيب النفسي الذي استشاره و اوصاه ببعض الحركات يفعلها لها عندما تأتيها تلك النوبه
احتضنها ادهم بقوه ليجعلها تقف عن التحرك وتكف عن البكاء
ادهم بحنان يتعامل بيه مع شخص لأول مره في حياته /اهدي انا هنا جنبك بس متخافيش محدش هيقربلك تاني طول ما انا موجود هشش
نامت ديانا في احضان ادهم وهي تستمع لكلامه الحنون
نقلها ادهم من احضانه علي الوساده واحضر الإسعافات الأوليه وبدءت في تنظيف الجروح الذي تسببت بها ديانا لنفسها بعد مده انتهي ادهم من تنظيف جروح ديانا وتطهيرها ثم ذهب الي جناحه الخاص وهو يفكر بها فهي ايضا كانت ضحية مثله تماما لذلك يشفق عليها لل اكثر
✨في شقه فتحي الزناتي في المعادي وخصوصاً في مكتب فتحي✨
عبدالعزيز بقلق /بابا انت هتوافق علي العرض بتاع تامر دي
فتحي بتفكير /مش عارف لسا الموضوع فيه مجازفه كبيره جدا
عبد العزيز /انا مش رأيي اننا نوافق
كاد ان يجيبه فتحي الا انه سمع صوت احلام وهي تتشاجر مع لؤي
فأسرعا للصالون ليفهموا ماذا هناك
احلام بضيق /انت عيل قليل الأدب
لؤي ببرود /روحي شوفي بنتك الأول
نيره بصوتٍ عالٍ/مالها بنتها بقي انشاء الله يا خويا
لؤي /انا مش هرد عليكم عشان انتوا باين عليكم فايقين علي اخر اليل
احلام /لا رد بقي و وريني هتقول اي
فتحي بصياح اسكتهم/اي في اي
لؤي /يا جدو جايه تقولي بيع عربيتك وهات فلوسها عشان نجدد اشتراك النادي
عبد العزيز بعصبيه /اي الكلام الفاضي دي
نيره /يا خالو النهارده منعونا من دخول النادي
فتحي بجديه /انا من رأيي انك تروحي تقعدي مع ابوكي الفتره دي لأننا مش ناقصين وانتي يا احلام بطلي الشكليات بتاعتك دي بقي احنا في اي ولا في اي
تركهم فتحي واتجه الي مكتبه ثم اتبعه عبد العزيز
لؤي بشماته وهو ينظر لهم/والله انا شايف ان جدو معاه حق جداا في كلامه باي
ثم خرج من الشقه بأكملها

 

احلام بتفكير /انتي لازم تروحي لباباكي يا نيره علي الأقل تعرفي تجيبيلي شويه فلوس
نيره بضيق /مش طايقه مراته يا ماما
احلام بحنان مصتنع /عشان خاطري يا قلب ماما فتره وهتعدي وكمان عشان مانفقدش بريستيچنا قدام الناس
نيره /حاضر يا ماما تصبحي علي خير
احلام /وانتي مش اهله يا روحي
عند لؤي ****
كاد ان يخرج من العماره الا انه وجد تلك القصيره تدلف اليها
لؤي بتسليه /مساء الخير يا اوزعه
امل بسخريه /انت لسا محرمتش يلا انت
لؤي بغيظ /لأ
امل بثقه /طيب المره الجايه بقي هخاليك تتخرص خالص
لؤي /مستني يا اوزعه
دبت امل علي الأرض بضيق ثم تركته واكملت طريقها
فابتسم لؤي علي تلك الطفله المشاغبه ثم اكمل طريقه نحو سيارته

 

(ملحوظه:عربيه لؤي متحجزش عليها لأنها كانت بإسمه)
✨في ڤيلا حفيد ابليس ✨
بعد ان دلف الي جناحه اخذ شاور ثم ارتدي بنطال بالون الأبيض وتيشيرت اسود ودلف الي غرفه الرياضه الخاصه بيه واخد يتدرب بعد مده طويله انتهي من لعب الرياضه فنزل الي المطبخ واخبر احد الخادمات بتحضير العشاء لديانا وتطليعه لها واعطاؤها دوائها ثم جلس في حديقه المنزل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى