روايات

رواية حب وانتقام صقر الفصل الثاني عشر 12 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الفصل الثاني عشر 12 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الجزء الثاني عشر

رواية حب وانتقام صقر البارت الثاني عشر

رواية حب وانتقام صقر
رواية حب وانتقام صقر

رواية حب وانتقام صقر الحلقة الثانية عشر

داخل شركه الحديدى
دلف مكتبه بجمود وشموخ بعض اجتماعه اللعين مع مواظفينه الاغبياء زفر بضيق ثم قام الاتصال بمرام قائلا بعصبيه
صقر : انا مش قولت مليون مره بعض اي اجتماع ليه تكون القهوه علي مكتبي انا مشغل معايا حمير ولا اي
مرام بتعلثم وخوف من حالته الذى لا توحي بالخير ابدا
مرام : حاضر يا صقر باشا خلال دقايق وتكون عندك
صقر بعصبيه مفرطه : خلال ثواني لو مكانتش عندى حسابك معايا عسير ثم اغلق الهاتف مباشره
(لا بجد تاخد اوسكار في قفل الموبايل في وشوش الناس)
ثم اخذ هاتفه الخاص بيه وقام بالاتصال علي زياد قائلا في نفسه بتواعد : وحياه امك انت كمان يا زياد لاوضبك احلي توضيب بس الصبر عليا يا زياد وكمان بتكنسل فوشي يا زياد طيب ماشي انت بتكتر حسابك ثم قام بالاتصال مجددا منتظرا الرد اتي صوت زياد ولكنه بنبره يكسوها الحزن واللؤم
صقر وقد احس بيه
صقر : الاستاذ ده كله فين وبيتسرمح وسايب الشركه
زياد بحزن : اهو يا صقر يدوب طلعت ثم بالسرد عليه كل شي بالتفصيل

 

 

صقر بغضب : انت حمار يلا ولا حيوان ولا اي كونتك بالظبط في حد يعمل كده في امه ولا كمان ابوك مشترك معاك في الجريمه ده باينلكم كده عيله هبله وفوفه هي ال هتروح في راجلين من ابن متخلف واهبل واب مشجعه
زياد باللؤم : معرفش والله انه هيحصل كده مكنتش اعرف انها هتوصل للمرحله ده بجد وال قهرني اكتر امي من ساعه ما اغمن عليها وهي لسه مفقتش يعني ليها ساعتين وهي زى ماهي
صقر بغضب : غور يا زياد من وشي انا جاى مسافه السكه مش عارفه انا امك اتوحمت عليك ب اي اكيد في حمير
ثم اغلق الهاتف وقام بضغط الزر الذى يوجد علي سطح المكتب وماهي ال ثواني ودلفت مرام الي المكتب
مرام : نعم يا صقر باشا
صقر : خلي عامل النضافه ينضف المكتب كويس انا هغيب فتره كده عاوزه اجي الاقي الشغل ماشي تمام ثم اخذ جاكت البدله من علي الكرسي ومفاتيح السياره من فوق سطح المكتب وخرج من المكتب ثم من الشركه باكملها اتجه ناحيه فله مصطفي والد زياد
بعض قليل من الوقت وصل ثم ضرب جرس باب الفيلا الحديد الضخم فتحت له عامله من الفيلا بعض تساؤل صقر عن ام زياد خبرته الخادمه انهم بالاعلي في جناح مصطفي وفيروز
ثم اتجاه الي الاعلي القي السلام علي الحاضرين ثم وجه كلامه ل مصطفي قائلا بلؤم : برضه ده كلام يا مصطفي بيه ازاى تسمع كلام البغل ده وكان يتجه بنظره علي زياد الذى كان في دوامه بسبب المزحه الذى كان يمزح بها
مصطفي بحزن هو الاخر وراسه في الارض : والله يا صقر يبني انا غلطان اني وفقت علي حاجه زى ده وانا متوقع انه ممكن يحصل اي ولكان نقول اي علي زيا… لم يكمل : انا هروح اصلي الضهر وادعي لربنا انها تخف وتقوم بالسلامه
ثم اعاده صقر نظره من جديد علي زياد قائلا بتكبر وغروو : روح يا زياد اعملي مج كابتشينو ويريت يبقي من يدك انت
زياد بصدمه وبيحدث نفسه : هو احنا في اي ولا اي يعني انت سايب كافيهات العالم وقصورك وفللك والشركات وجاى تطلبها هنا يبرودك يخي قاطعه صقر بقوه وابتسامه خبيثه يعرفها زياد جيدا
صقر : مش هعاقبك علي كلامك ال بينك وبين نفسك يا زياد دلوقتي حسابك في الشركه معايا
زياد بصدمه اكتر وقد نسي تماما انه صقر عنده مقدره يقرا مافي عقول البشر وبسهؤله ثم نزل للاسفل بهدوء
قام صقر القي نظره انه لا يوجد احد قريب من الجناح ثم اتجه ناحيه الكرسي بجوار السرير جلس عليه ثم انخفض قليلا ناحيه اذن فيروز قايلا
صقر : فوفه يلا قومي كلهم تحت
ولكان هي لا تبالي
ثم تحدث قائلا: لا وحياه اهلك انتي هتعمليها عليا ولا اي قومي ده انا وانتي طابخينها سوا
بدات فيروز تفتح اعينها ببطئ حراسا لاحد يلمحها
فيروز : ولا عيب اي ال طابخينها مع بعض ده
صقر : من ساعه بفوق فيكي ولا انتي هنا ده انا شكيت انك فعلا مغما عليكي ثم اكمل طلعتي ممثله بارعه يا فوفه
فيروز بفخر : طبعا يا بني امال انت فاكر اي
صقر : بس ناويه تعملي اي مع الجوز ال تحت دولا
فيروز : ناويه اربيهم علشان ميعملوش كده تاني لولا انت قولتيلي انه زياد خارج النهارده من المستشفي وسمعتهم بيتوشوشو ليله ما عرفت انهم ناوين علي مصيبه
هو وابوه
صقر : ابنك حيوان وجوزك …////
قاطعته فيروز : ولد اوعي تتكلم بحاجه وحشه عن طوفه
صقر بعصبيه من مسلسل عشق الممنوع الذى بدا يشتغل امامه

 

 

ماشي بس المهم مطوليش علشان منتقفش
فيروز : ماشي اقعد اتغد معانا
صقر : انا بقول امشي احسن بدل ما افقد اعصابي عليكي يا فيروز
فيروز : بصدمه فيروز مره وحده بقيت شقي اوى يا صقر وانا زعلانه منك اهاااا
صقر انفخض قليلا : لا كله يزعل ال انتي يا فوفتي متزعليش ثم انحنا عليها وقبله جبينها ثم غادر الفيل بعض محاولات من فيروز انه يظل معاهم يقضي اليوم
ثم اخبرها اها سيسافر خارج البلد لمده ثلاث ايام بعض ما اقتنعت تركته ودعت له في سرها انه يصلح اله الله ويرزقه ببنت الحلال الذى ستاعود صقر القديم من جديد
(صقر بيحب جدا فيروز ويعتبرها مثل امه لانها كلنت الصديقه المقربه لامه وكانوا نعمه الاصدقاء فعلشان كده بيكن لها احترام وتقدير دونه نساء العالم كله يعني مثل امه الثانيه في الحب والحنان )
&&&&&&&&&———-&&&&&&&&-
اسيا بقلق : انت كويس يا حبيبي
الطفل : اه الحمدلله تنفست اسيا بارتياح ثم اكمل الطفل ببراء بس انتي متعوره جامد وكان يشير باصابعه نحو راسها
ثم اتات اليهم امه الطفل ببكاء رهيب مناديه باسمه
يوسف حبيبي انت بخير يا قلب ماما ثم اخذته في حضنها تقبل في بجنون
امل جريت علي اسيا بخوف وبكاء هي الاخره : اسيا يا اسيا انتي بخير يا حبيبتي
اسيا بالم ولكان اخفته علشان امل متقلقش قائله: انا الحمدلله كويسه يا قلبي امل ثم اخذتها في حضنها قائله ببكاء ولؤم من بين شهقاتها: انا مش عارفه كنت هعيش ازاى من غيرك لو بعض الشر حصلك حاجه بجد حرام عليكي انا كنت مت وراكي فيها ونبي يا اسيا خدى بالك من نفسك بجد والله حرام عليكي ثم بكت بشده هنا وهي تزيد في احتضان اسيا
اسيا بدموع علي حب صديقتها واختها لها : بس بس يا امل والله ما فيا اي حاجه بس صلي علي النبي يا قلبي
امل بدموع عليه الصلاه والسلام
امل نهضت من علي الارض ثم ساعدت اسيا علي النهوض
الام اخدت بالها من اسيا وامل وانها انقذت ابنها بلا روحها
الام بشكر : بجد بشكرك جدا والله انا عارفه من غير حضرتك كنت عملت اي
اسيا بتعب : ولا شكر ولا حاجه اي حد فمكاني كان هيعمل كده فمفيش داعي لاى شكر
الام لاحظت تعب اسيا قائله: طيب تعالي حضرتك اوديكي المستشفي وعلي ما اظن ده اقل حاجه اقدمها لحضرتك
اسيا برفض شديد : لا طبعا انا كويسه
الام طيب بالمناسبه : انا دكتور ريم طالما انتي مش راضيه فتعالي ندخل
الكافيه شكلك تعبانه اوى من الوقعه وانا معايا اسعافات اوليه هعملهالك في الكافيه طللما رافضه
وفعلا ذهبوا الي الكافيه مجددا ودلفو وجلسو علي مقاعدعم ثم اتات ريم باعلبه الاسعافات
وبدات في شغلها كطبيبه بعض ما نهات ما كانت تقوم بيه
ريم باسف :بجد انا اسفه لولا ابني مكنش حصل فيكي ده كله
اسيا بابتسامه : لا طبعا متقوليش كده احنا اخوات يا حبيبتي وبعدين يوسف ده زى ايمي اختي يعني مفيش شكر ولا اسف
ريم بابتسامه وتواضع : حبيبتي ربنا يخليكي يا …
اسيا : انا اسيا وده صاحبتي امل

 

 

ريم بود : اهلا وسهلا بيكم تشرفت بمعرفتكم جدا كان نفسي اتعرف عليكم في ظروف احسن من كده
اسيا وامل : الشرف لينا يا دكتوره ريم
ريم بزعل طفولي : لا كده انتوا هتزعلوني بجد انا اسمي ريم زى مانتو اسمكم اسيا وامل يعني من غير القاب وبعدين احنا هنبقي صحاب ولا اي
اسيا : طبعا ده شرف لينا يا دك … ريم
بعض محادثه بينهم تبادلو الارقام وريم اعطيت ليهم كارت ثم غادرت بعضما توعدو باللقاء مره اخره
&&&&&&&&&——-&&&&&&&&&&&&
بعض ما ذهبت امل علي بيتها واسبا كذلك
اسيا فتحت ودلفت الي الشقه
قابلتها وجه اابرص عطيات قائله باستهزاء
عطيات : اي عي المحروسه دخلت في جاموسه ولا اي
اسيا بكصف : اه فعلا واديني دخلت فيها دلوقتي
عطيات ما فهمت بماذا تقصد اسيا ثم تحدثت : اي مال كل يوم تطلعي وتجي قبل معاد الشغل بتاعك داخله وخارجه ولا همك يا بت منال
اسيا : بغضب : اخرسي ومتجبيش سيره امي علي لسانك والا وقسما بالله اخلي دلوقتي جسمك ما يبقي في حته سليمه اللهم بلغت وانتي عارفاني كويس اني غبيه ومبرحمش اي حد يجيب سيره امي فما بالك انت بقي
عطيات بخوف من هيتئه هذه اسيا ومندهشه من اين حاصله علي كميه الجراءه والشجاعه والقوه الذي بيها رغم جسمها ضعيف و انها غير قادره علي المشي ولكنها قويه تقول يا ارض اتهدى ما عليكي قدى
ثم تركتها عطيات ودلفت الي غرفتها
اتجهت اسيا هي الاخره الي غرفتها لعل جسدها يهدا ولو قليلا من الالم
اسيا : يارب هونها عليا ده انا مبلحقش اطلع من حاجه بالاقي نفسي وقعت في الامر منها يارب اقف معايا انا عارفه انه ده كله امتحان وبتختبر قوه تحملي بس انا حاسه خلاص اني علي وشك الانهيار هونها يارب …. اللهم لا اعتراض يا حكمك
ثم غفوت قليلا
&&&&&&—–&&&&&&&&&
داخل منزل امل
اي ده با بت مالك في اي

 

 

تفوهتها امي امل بخوف علي هيئه امل وشها اصفر ووجهه ظاهر عليا اثر الدموع والبكاأ
امل بخضه قلبها سقط وسط رجليها : اي في ياامي اقسم بالله انا ما ناقصه
امها : مالك يا بنتي شكلك ليه كده في مالك يا ضنايا
وكانها منتظره كلام امها لتنفجر في البكاء من ثاني وتذهب الي حضن امها لتستقر بيه
امها بقلق : مالك يا امل يا بنتي بالله ما تخضيني عليكي
امل من بين شهقاتها بدات بالسرد علي امها لشتفق امها كثيرا علي اسيا وعلي ما يحصل بيها
قائله: والله البت اسيا ده بت اصول بنت بسم الله ماشاءلله بمايه راجل
امل : بس يا امي ده متعذبه كتير اسيا طيبه وحلوه من جواه مش من بره بس حرام ال بيحصل فيها ده
الام معارضه كلام امل : لا يا بنتي متقوليش كده وتعترضي علي القدر والمكتوب ربنا عز وجل مش بيبتلانا بابتلاء وحشه اللي واذا عارف انه نحن هنيستحمل ونجتازه بصبرنا ودعانا ليه وربنا عارف انه اسيا قويه وهتستحمل
امل بهدوء : ونعمه بالله اكيد ربنا هيجبر بخاطرها ويعوضها خير باللهي شافته في حياتها
الام : اكيد طبعا ربنا هيريحها جدا اسيا ده ربنا هيرزقها بواحد يكون بيته خربان وهي هتعمره ولعلمك بقي اسيا هتبقي اكتر وحده مبسوطه في حياتها وهيجي يوم وتقولي امي معاها حق
امل بحب لصديقتها : يارب يا ماما يسمع من بوءك ربنا
ام امل حضنت بنتها وطبعت قبلع علي خدها : ربنا يسعدكم كلكم يا حبايب قلبي ويجبر بخاطركم ربنا ويرزقكم بازواج صالحه وتعوضكم عن اي حاجه شوفتيها في حياتكم
امل وهي تتحضن امها : يارب يا اماما ويباركلي فيكي انتي وبابا ويطول في عمركم ربنا بعض اذنك هروح اخد شاور وارتاح شويه
الام بحنان : روحي يا قلب امك حموم الهنا وانا هحضر لقمه
امل : الله يهنيكي يا ست الكل وست قلبي
نسبهم مع بعض
&&&&&——&&&&&&&&&&&&
في فيلا صغيره ولاكان يميزها الحب والدفي الذى بداخلها
وسيم بحب وخوف : يا حبيبتي يعني الحمدلله انتوا بخير
ريم : اه يا حبيبي الحمدلله بخير لوله البنت ال نقذته مكنتش عارفه ممكن كان حصل ف……/قاطعها وسيم بسبابته علي شفايفها ثم اخذها في حضنه قائله : بس متقوليش حاجه ولا تفكرى في اي حاجه وحشه طول مانا عايش وفي النفس مش هيخلي اي حاجه تلمس شعره من شعركم يا روحي
ريم بحب وهيام وكانت تنظر الي اعينه العاشقه : حبيبي ربنا يباركلي فيك ويخليك ليه انت ويوسف ومش يحرمني منكم ابدا
وسيم وقد طبعه قبله علي وجنتيها : يارب يا روحي
بس انا عاوزه اوصل للبنت ده باى طريقه المفروض وكافاها بالي عملته معانا ده ومجاذفتها بنفسها كده
ريم : فعلا بس هي مش هتقبل لا بمكافاه ولا غيرها باينلها بنت ناس جدا وماءشالله جمال اي واخلاق اي بس اللي لاحظته عليها
في حاجه ناقصاها وماثره فيها جامده

 

 

وسيم بتفاهم : مفيش حد كامل فينا يا ريموو الكمال لله وحده
ريم : ونعمه بالله
بس انا هحاول اكلمها ونتقابل
وسيم وهو بتجه الي باب الفيلا ليذهب الي شركته : ماشي يا قلبي وخلي بالك من نفسك
ريم : ماشي يا
حبيبي وانت كمان ثم قبلها وذهب
&&&&&&&&&————&&&&&&&&
ايوا يا جون
تفوءها صقر بقله صبر لجون
جون : امتي هتسافر علشان التسليم
صقر كمان ساعتين طيارتي
جون : اوك
ثم قفل صقر معه وهو يتواعد ليهم قايلا : لما نشوف اخرتكم معايا اي واعرفكم من هو صقر الحديدى ثم اتجه الي المطار

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب وانتقام صقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى