روايات

رواية حب على متن سفينة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة البارت التاسع والعشرون

رواية حب على متن سفينة الجزء التاسع والعشرون

رواية حب على متن سفينة
رواية حب على متن سفينة

رواية حب على متن سفينة الحلقة التاسعة والعشرون

عندما راء منصور ظابط الشرطة دخل المنزل عاد من عمله وذهب إلى منزل وتدخل

كانت نور فى هذا الوقت قالت :

هو انت تاني عايز ايه

ابتسم زين وهو ينظر لها ويتمنى يري الخوف في عيونها :

المرة دي جاي بمحضر لأن الآنسة او الأستاذ نور خالف القانون ونزل إجازة ورافض يعود إلى العمل وهو يعلم أنه مضي عقد بالعمل لمدة 6 شهور وعندما جيت له امسي قام ب اهانت صاحب العمل

وجه منصور كلامه الى نور وسألها :

انتي مش كنتي قولت يا بنتى انك خلصتي كل شغلك

كانت تعلم أن زين يعشق المقلب ولكن لا تتصور تصل بيه إلى هذا الحد :

اه يا عمى وسلمت كل الملفات للمدير

ابتسم زين بخبث وقال :

انا ماستلمتش حاجة منك

تنهدت نور وقالت :

انا اقصد الأستاذ مهدى فاروق مش حضرتك

نظر زين لها وهو يشعر بالضيق منها وقال:

انتى طول مدتك على السفينة كنت بتتعمل مع المهندس مهدى والا انا ومادام أنا مستلمتش حاجة يبقي فى حساب

نظرت له نور بتحدد :

هو انت الا مضي علي تعيين والا هو وانا استئذانت منه وهو وافق

ابتسم زين:

وانا المدير الا استغفلتي شهر ونصف على انك ولد وطلعت بنت

رفعت صوتها نور وقالت:

مالك يا مهندس زين هي بقة لبانة في بوك وعشان الموضوع بالتحديد أنا أقدمت استقالته وعلى فكرة انت كنت فين مش نزلت اجازة صح كنت عايز اسلامهم ل اى حد من المهندسين هناك يعنى

نظر زين لها بتحدي وكأنه ل يستمع لها : بسبب مخالفتك للتعليمات حصلت مشكلة في الأجهزة هناك ولا بتستقبل ولا بتخزن يا مهملة ولازم ترجعي تشفوهم ووجه كلامه للمحضر شوف شغلك يا باشا

تعجب المحضر من الحوار الذى يدور بينهم وقال

هو فين استاذ نور إللى حضرتك اتقدم فيه كل الشكاوي ده

ضحكت نور وقالت :

خلي يدور عليه وما بين نفسه بقي كدة يا زين ماشي

تدخلت تالا وقالت :

ارجع يا نور خلص شغلك ومجتشي علي شهر و الرحلة آخر الشهر صح روحي كملي شغلك في البحر الأحمر وبعد كدة سافري من هناك

نظرت لها نور وقالت :

كنت هعمل كدة لكن الأستاذ استعجل زاي عويده ولو ده مقلب ف مليقش بيك

ابتسم زين بخبث :

رحلة ايه يا ماما رايحه تتفسحي مفيش رحلات الا لما تخلصي 4 شهور مدة العمل وتمضي إقرار علي كدة في الشركة

نظرت له بعصبيه وقالت:

مينفعش إللى انت بتقوله انا هخلص خلال شهر علشان حجزت تذكرة طيران

ضحك زين وقال

. يبقي في القسم يا ماما قولي إللي انتي عايزاه وشوفي عايزة تيجي بهيئة ولد ولا بنت

نظرت نور بغضب

بنت طبعا

ابتسم زين :

هى محصل بعضها وكدة كدة هتتسجني يا حلوة

ويوجه كلامه الي المحضر:

شوف شغلك يا استاذ ويتركهم

وهو يتكلم مع نفسه

شوفي بقى هتتصرفي ازاى يا مهندسة

نظرت نور الى منصور وهى محتارة : ايه العمل

اتنهد منصور وقال:

لازم تروحي مع المحضر يا بنتي بنفس هئية العمل علشان مش تتعاقبي والتزمي في شغلك

اعترضت نور :

بس يا عمى انا جالي عقد في نيويورك وهقيم هناك عند خالي ولازم أروح هناك هيفرق كتير معايا

ربط على كتفها وقال

معلش يا بنتى طيب روحي وشوفي ممكن تتحل ودى

….

اتنهدت نور وقالت

يارب يا عمى

وطلبت من المحضر تجهز نفسها

اجهز نفسي واجى مع حضرتك

طلب منها منصور تنتظر :

طيب انا البس وجاي معاكي

رفضت نور وقالت

متتعبش نفسك يا عمى

كان مصر منصور :

ميصحش يا بنتي علي ما تجهزي أكون جهزت

طلبت تالا من ابوها :

وانا ممكن يا بابا أروح معاكم ونشوف تتصرف ازاي

تتنهد منصور وقال:

ماشي يا بنتي اجهزى.

علي ما اتصل بتاكسي واتفضل أنت يا حضرة المحضر واحنا هنيجى

رفض المحضر وقال

المفروض رجلي علي رجله

هز منصور رأسه وقال:

تمام انتظرني تحت

ضمت تالا والده :

انت أعظم أب في الدنيا

ابتسم منصور

يا بكاش انتي

كانت تستمع لهم نور وتتذكر عندما كانت تدلل وتدلع على ابوها وتضحك معاه وتنزل دمعة من عينيها مش باقي لي حد بعدك يا بابا

وتتذكر كلماته انتي راجل دلوقتي مفيش خوف عليكي

اتنهدت نور وقالت

فعلا يا بابا لازم أكون راجل واحمي نفسي وتلبس ملابس شاب وتأخذ معها فستان اسود فى الحقيبة وتلبس بوركةوبدالة وتخرج

سألها المحضر:

انت بقي المهندس نور طيب من الا كان بيتكلم معي

اتنهدت نور وبصوت ولد وقالت

كانت اختى يا باشا

طلبت تالا تنتظرها

استنو انا جاية معاكم

ابتسمت نور وبصوت شاب حمش :

مينفعش يا قمر ده مكان تحقيق وكل اللي فيه رجاله

سال المحضر:

ده اختك بردوا

هزت راسها نور بالنفي :

لا ده صديقتى اختى وتضع ايده علي كتفي تالا صح يا قمر

ضحكت تالا:

صح بس عادى مدام لبسي محترما محدش يقدر يتكلم

كانت تالا ترتدي فستان رقيق وحجاب وتأخذ الحقيبة والحذاء وتذهب مع امل هي ومنصور ينزلوا أمام البيت

كان زين ينتظر تحت وسأل

رايحه فين يا ماما انتي وهو

كان منصور خلفهم وتحدث

في تاكسي يجي يأخذني: عندك مانع يا ابني

تكلمت نور

العربية جات ولا عندك اعتراض في دي كمان مش كفايه اتنازلت وجيت معاك

ضحك زين وقال

  لا يا بابا في عربية خصوصي ليكي يا حضرة الصول

شعرت تالا. بخوف وبدت الدموع تنزل من عيونها :

صول ليه

ابتسم زين :

علشان يحط الكلابشات في ايد المهندس نور

انصدمت نور :

نعم هي حصلت

بدأ يتحدث منصور :

عيب عليك يا ابني الأمور متتحلش كدة

نظر زين له بغضب :

جيت احلها انطردت من بيتك صح

اعتذر منصور :

طيب معلش انت الكبير

هز زين رأسه بالرفض:

بعد اهانة زين مهدى بسهولة كدة تقول انت الكبير

نفخت نور وقالت :

مغرور ومتعجرف منفوخ علي الفاضي

سألها زين:

بتبرتمي بتقولي ايه يا اخ

زعقت نور :

انت مالك

وتوجه كلامها الي تالا ارجعي انتي يا حبيبتي وشكرا يا عمى انا اتصرف في الموضوع دا إلرخم من اوله الآخرة

رفضت تالا:

طبعا لأ انا معاكى

تلمس نور خدودها بحنان

مينفعش يا قلبي

انتهز زين الفرصة وان نور بتتعامل مع تالا وتقترب منها وقال:

تمام كدة سجلت كل حاجه عندك يا حضرة المحضر وصورتهم

هز المحضر رأسه وقال:

اه يا فندم

ابتسم زين:

اربط الاثنين بتهمة جديده تحرش عينى عينك في الشارع ببنت

والا عندك اعترضت

أنصدم منصور من تصرفه :

انت بتقول ايه

ابتسم زين بخبث :

انت المفروض تعمل كدة مش ولد ده ويعكس في بنتك والا حاجة تاني

انصدمت تالا:

بس انت عارف

يقطع كلامها زين

هتيجي تعمل شكوى ضده لا تهمة دعارة

كان منصور مصدوم ب الا بيحصل:

انت اقد الا بتقوله ده

ابتسم زين:

اكيد وكل حاجة متسجلة وينظر الي نور

جرب الرجولة صح

رفع منصور صوته بغضب:

بنتي لأ مفهوم

تحدث زين ببرود :

يعني عايز تقدم بلاغ والا تكون متهمة اختار يا حاج

ويلبس نضارته سحب منه الحقيبة الذى معها ورمها

ويطلع في السيارة يشاور سيارة الشرطة وطول الوقت نور هتجنن و تالا مرعوبة

يذهب بيهم الي قسم قريب من شركة زين

ومنصور خلفهم ويعمل اتصالات

تنزل نور وتالا ومعاهم الصول من سيارة الشرطة وفي نفس الوقت

كان ادهم متجه الي الشركة وهو فى الطريق وكان مقترب من قسم الشرطة يشاهد تجمع ينزل يشوف عشان هو يعشق هذه المواقف

أنصدم ادهم لم شاف تالا :

ايه ده القمر بتاعت إمبارح نازله من البوكس ليه ومين الشاب ده انا لازم اساعده

ما بين نفسه أنت مالك يا ادهم ما ممكن يكون……. انت بتقول ايه أستغفر الله العظيم البت بتلبس محتشم اكيد الشاب ده عكسها وراحت معاه عشان تشتكي واقترب

  هو في ايه

تحدث شخص من الشارع سمعت الصول بيقول الشاب ده عكس البنت ده وتحرش بيه تحت بيتهم

أنصدم ادهم وتهور وقال

نعم اخر يوم في عمره

وياتى من خلفهم ودون أن يفهم او ينتبه ويضرب نور بالبوكس يورم عينه وتقع علي الارض ويستمر في ضربها

ازاي تعاكس بنات الناس المحترمة ما طول ما في شباب من عينتك البنات مش ترتاح

كانت نور مصدومه واعتقدت أنه مدبرها مع زين وما بين نفسها

علي حساب أنه شيخ الله يرحم

وجاي يضرب مرة أخري

ت تمسك كتفه وبصوتها رقيق والدموع فى عيونها : استاذ ادهم ده نور ومفيش حد عكسني

قلب ادهم يدق من صوتها وكأنه مش سامع حاجة إلا نبرت صوتها

علي قدوم زين كان بيضحك ويموت من الضحك

يمد ايده ويرفع نور وهو بيضحك وهو بيتهكم

علشان تعرف أن الرجولة مش أي حد يمتلكها حلو الميك اب ده عملك اشيدوا علي عينك وفر علبة الماكياج

تنفض نور ملابسها وهي بتتألم واقتربت من تالا وقالت ليها

لو تقدري ترجع تجيب لي فستان اسود عشان كده انا فى موقف صعب الافضل تكون مدعى أنها ولد افضل من تهمة التحرش

هزت راسها تالا بالموافقة واقتربت من ادهم

وقالت

  أستاذ لو سمحت كنت محتاجه منك ترجعنى البيت اجيب حاجه ل نور يا استاذ انت معايا

كان ادهم شارد في جمالها :

نعم اه معاكي هروح فين يارب أفضل معاكي دايما

سالته تالا وقالت:

انت بتقول حاجه يا استاذ

نظر ادهم وهو يبتسم:

عيون الاستاذ اغير شهادة وهبقي استاذ عشان عيونك يا قمر

تنظر تالا له بغضب :

تترك ادهم

ذهب خلفها ادهم:

انسة انتى مشيت ليه أنا عملت حاجة تزعلك

نزلت تالا دموعها:

اه صاحبتي الوحيده اخوك سحبها من البيت بمحضر في عربيه بوكس وكمان انت ضربتها وبتسأل

بدأ ينتبه ادهم :

تقصدي المهندسة نور والله ما اعرف حاجة عن الموضوع هما فين

انصدمت تالا من توهنه:

لسه داخلين دلوقتي ومش هينفع ادخل مكان زي ده وبابا جاي ورانا وانا لازم ارجع اجيب حاجه من البيت ،اول مرة انا وهي نتعرض كدة ومش هينفع اسيبها هي مش صاحبتي الوحيدة وبس دي اختى وبنت جارتنا عشرة عمر ممكن مش تشبه معظم البنات لكن محترمة وبابا مش بيثق في اي بنت زايها

بدا ادهم يهديها

متقلقيش وانا اسف جدا احيانا ويخبط علي دمغه بكون متخلف وبعك الدنيا

تبتسم تالا فى وسط دموعه علي حركاته:

طيب انعمل ايه

ابتسم ادهم:

مفيش غيرها هي اللي بتهدى الجو وتسيطر عليهم قدامها الاثنين بيرجعوا اطفال

ابتسمت تالا:

تقصد تنط مديحة

ابتسم ادهم :

الله ينور عليكي انا اتصل بيها

علي قدوم منصور

كان منصور متوتر على بنته اقترب منها :

انتي بخير يا بنتي

ضمت تالا ابوها :

اه يا بابا بس نور خدوها جوا

……

كان الظابط يتحدث مع زين وقال:

انا طاوعتك يا زين لكن الموضوع مش مستحق

ابتسم زين:

  طبعا يستحق شهر ونصف تلعب على دور الولد ومحدش يقدر يكشفها وتقول مش مستحق يا ايهاب

ابتسم ايهاب وقال:

ما والدك كان موافق علي كدة ومضي بالموافقة وانه مسؤول والله انا وفقت مخصوص علشان اشوف شكله

ضحك أو شكلها الا ضحكت على زين وادهم وعمر

ضحك زين وقال :

هتدخلك دلوقتي

الملامح متشلفطه علشان اخدت بوكس من اللي يعجبك

أنصدم ايهاب :

حد من عندنا

ضحك زين:

لا ادهم هو إلا عمل الواجب افتكرها بتعاكس الجو بتاعه ومركزش زاي عادته لما بيكون في بنت جديدة وحب يعمل بطل قدامها جات اوت

ضحك ايهاب :

والله رفدي من هنا علي ايدك انت وادهم مش عارف مستحملكم ازاي وحظى اتنقل جانبكم

ضحك زين:

بس قول يارب

نظر إلى الساعة ايهاب وقال:

كفاية كدة زمانها شايطه جوة

ابتسم زين وقال:

احسن سيبها شوية انا مشتاق اتكلم معاك

……

كانت نور تتالم من وجهها وجسمها وطلبت من الصول تدخل الحمام

ممكن يا اخى ادخل الحمام الله لا يسيك

رفض الصول وقال

لا انت عايز تعمل زى الافلام وتهرب من الحمام

نظرت له نور وهى تتالم

انت شايفنى فيا حل انط أو اهرب متخافش يا اخى

ثم قالت مد ايدك فى جيب الشمال

سألها الصول وقال

ليه كمان

اتنهد وقالت

مد ايدك مش هتخسر حاجة

مد يده الصول

لاقي ورقة ب مائة جنيه

هزت راسها وقالت

ده الشاى بتاعك سندوتشات وصدقنى أن هدخل الحمام لحد ما اختى تيجى تجيب لي هدوم بدل الا اتبهدلو ده انت عايز اقبل الباشا بتاعك كدة

عين الصول اتزغلات على الفلوس وقال

هو انت فاكر نفسك مهم اوى كدة علشان تغير هدومك وتقابل الباشا ايهاب على الفبريكة.

استغلت نور أنه نطق اسمه وقال

هو انت متعرفش أن انا والباشا أصحاب من زمان وصحابنا الثالث ده عمل مقلب فى وانت يرضيك حد من المكان يشوف حد من أصحاب الباشا متبهدل

وافق الصول وقال

انا عين مفنجلة عليك وواعى تفكر تهرب مفهوم

هزت راسها بالامتنان ودخلت الحمام وجلست وهى تتحدث

:يعني انا كان مالي بكل ده قال راجل قال ماشي يا ادهم بعتني في ثانية علشان بنت يبيع ابوه ده تبقي تقابلني لو خليتها تعبرك اما زين ده ان شاء الله ارتاح من وشه للابد

……

كانت تالا أقنعت ابوها أنها هتروح تجيب مديحة وتجيب حاجه ل نور وترجع مع ادهم

كان منصور معترض ولكن قال

طيب روحي انتي يا بنتي علشان واضح أن الرجل الااسمه زين ده مش سهل

اقترب ادهم وقال:

أهلا يا عمي

نظر منصور له بضيق من غير نفس::

أهلا اي خدمة

مد ادهم يده على التليفون ::

مدام مديحة علي التليفون اتفضلي يا آنسة هو انتي اسمك ايه

زعق منصور وقال :

انت مالك

طلبت تالا من ابوها ::

معلش يا بابا اكلم تنط مديحة

هز منصور رأسه :

: تمام

ياخد التليفون من ادهم ويعطيه الي تالا

وتبدأ تحكي إللي حصل

ضحكت مديحة على كل الا حصل:

زين عمل كل ده

أكملت تالا :

اه يا تنط ونور دلوقتى في القسم

سالتها مديحة:

  بابا معاكي

هزت تالا راسها وقالت:

اه كانت فاكرة الموضوع هيتحل بسهوله في الشركة لكن بعد ما نزلنا فوجئت انا وهي وبابا انه جاب سيارة شرطة

…..

ضحكت مديحة ما بين نفسها:

والله الواد ده نسخة تانية من مهدى يا حبيبتي يا نور طيب تعالى مع ادهم وانا اقنع بابا خدونى وكمان تاخد الا طلبته منك

…..

بالفعل يقتنع منصور بالعافيه وتذهب تالا فى العربية مع ادهم الا كان سعيد جدا والدنيا مش سايعه

والا كان همه نور او زين

فتح التسجيل على اغنيه شغله

حبيبي لو تخاصمني

انا مين يقاسمني

ايامي الجايه وجنبه هعيش

مين هيكلمني

مين يتحملني

في الدنيا اكيد غيرك انت مافيش

مين يتعب دايما علشاني

يعرف اسراري وحكايتي

مين اللي معاه بقي مفتاحي

وفاهمني وحافظ دخلاتي

طب مين في جناني يعقلني

وف كل حالاتي هيقبلني

ارجعلي بعادك ده قاتلني

وقفللي حياتي

حبيبي لو تخاصمني

انا مين يقاسمني

ايامي الجايه وجنبه هعيش

حبيبي يالي واحشني

انت معيشني

كام يوم في غيابك صعبين موت

طب مين يسمعني

مين هيدلعني

واضحك وانا جنبه بعلو الصوت

مين يتعب دايما علشاني

يعرف اسراري وحكايتي

مين اللي معاه بقي مفتاحي

وفاهمني وحاقظ دخلاتي

طب مين في جناني يعقلني

وف كل حالاتي هيقبلني

ارجعلي بعادك ده قاتلني

وقفللي حياتي

حبيبي لو تخاصمني

انا مين يقاسمني

ايامي الجايه وجنبه هعيش

استمعت تالا إلى الاغنيه واتاثرت جدا رغم أنها رومانسيه لكن دموعها نزلت وكانت تشعر بخانقة وضيق

ا

ستغرب ادهم حالاتها وسألها مالك في حاجه

اتنهدت تالا وهى تحاول تسيطر على نفسها

وطلبت منه ممكن تقوفنى عند اى بنزين لو سمحت عاوزة ادخل الحمام

استغرب ادهم وهز رأسه بالموافقة نزلت تالا

اتجهت إلى الحمام الذي موجود فى البنزين وترك ادهم السيارة تتفول ودخل خلفها

كان قسم للنساء وقسم للسيادت

دق الصول على نور وقال

حضرتك الباشا محتاجه ليك متقطعش عيشه

استغربت أن تالا اتاخرت وقالت ما بين نفسها

عادى بقي اشوف اخرتها مع زين

اتجهت مع الصول ودخلت الغرفة تنتظر

يدخل ايهاب ووجه عابس ويظهر أنه ضابط الشديد

وماسك المسدس وبيخبط بيه علي المكتب هو انت بقى المهندس نور

تبلع نور ريقها وقالت:

نعم يا فندم والموضوع مش زاي ماانت متصور

يلف ايهاب حوالينا نور وهو يخبط رجله في الارض:

طيب ازاى انطق

بدأت تشرح نور وقالت :

انا كان عندى حالة وفاة ابي اتوفي هو ده السبب وممكن يتخصم من مرتبي المدة دي

سالها ايهاب وقال

وباقي المدة انطق هتنفذها والا

هزت راسها نور بالموافقة:

هكملها كلها يا فندم

طلب ايهاب منها تمضي:

طيب امضي هنا علي الكلام ده

هزت نور راسها وقالت

  حاضر

وبعد ما تمضي تسأله نور

ممكن اروحى

رافض ايهاب وقال:

طبعا لا هتبات النهاردة في الحجز علشان تتربي ومتهينش رئيسك في الشغل

انصدمت نور وقالت:

نعم سجن لأ ارجوك لأ انا مستعدة اعتذر ليه لكن سجن لأ

….

اتجه ادهم خلف تالا لكى يتمنى عليها

كانت خلعت الحجاب وتبكى وتصرخ بحرقة في الحمام كانت تلبس جيبة سوداء وفوق قميص ابيض

دق الباب ادهم مرة اثنين ولكن خاف عليها ففتح الباب وفوجئ ب انهيار تالا وبكاها

اقترب منها وسألها

اسف جدا أن فتحت الباب لكن كنت عايز اطمن عليك

هزت راسها تالا وقالت

انا بخير

اقترب منها وقبله من جبينه وضمها كان يشعر أنها تحتاج إليه ولكن ل يعلم السبب وقال

أنا بعتذر عن كل حاجه عمله اخى

كانت مصدومه

ووضعت الحجاب مرة أخرى على رأسها ووضعت الحجاب مرة أخرى على رأسها

وخرجت معه اتجه إلى السيارة ومشي بيها عند مديحة طلعت تالا اخدت فستان اسود ل نور

وكانت تنتظرهم مديحة ونزلت معهم وذهبوا إلى السجن وطول الطريق لم يخرج من زهن ادهم حال تالا واستغرب أنه لم شافها بدون الحجاب لم تتكلم وتثور وحالته الصامت طول الطريق

……

وصلوا ونزلوا واتجهت مديحة إلى الداخل ولم شافت زين تكلمت بغضب

هي دي الامانة يا زين شكرا يا ابني

أنصدم زين لم شاف مديحة وسألها

امي ايه اللي جابك انتي كنتي تعبانة

نظرت له مديحة بحزن وقالت:

بتعمل نفس الا عمله فى ابوك زمان عشان شغله سجن فى القسم ولم يهميه أن بنت

وكمان معترضت عايزين اسيبك

البت الغلبان دي تحت ايدك

بدأ يبرار زين:

انا مكنتش اسجنها ده مجرد قرصه ودن علشان عنيدة جدا ،وكانت عايزة تسافر رحلة وتسيب شغلها

تدخلت تالا وقالت:

مش رحلة دي شركة كمبيوتر هناك في نيويورك

كانت بتتراسل معاها وأخيراً وافقوا علي السفر ووالدك عارف بده وهي كانت ناويه تخلص الشغل هنا وهتستقر هناك

أنصدم زين وبدون ما ينتبه :

نعم وتسيبني

ثم تراجع وقال

اقصد وتسيب القاهرة لا طبعا

أنصدم منصور ودخل وهو مش ضايق زين :

هو حضرتك لا عاجبك كدا ولا كدا يا شيخ انت متضايق منها ، ومن يوم موت ابوها وأنت عايزها تخرج من حياتك، وبتعاقبها علي كذبتها ،وهي قررت تسيب الشغل علشان تريحك، ودلوقتي بتقول تسيبنا انت مشكلتك ايه واخد بنتي في عربية شرطة قدام الناس يقولوا عنها ايه دلوقتي ،منك لله يا شيخ

شعر زين ب احراج وقال :

انا مقصدش حضرتك او بنتك علي فكرة لكن نور السبب واقدم عيونك جى اتكلم معه ودى عصبتنى وترضين من ردودها وكنت عايز اعاقبها لانها اتقنت دور الولد بشكل ممتاز لكن كان لازم تتعلم لما ينقبض عليها في قضية تحرش هيحصلها ايه معاه

أنصدم منصور من غباء زين:

انت يا واد عبيط وملقيتش غير بنتي وفيها ايه لما غيرت هيئتها لولد مش كانت احسن ما تكون بنت في وسط 100 شاب أعتق البنت اليتيمه دي وانا مكان ابوها الله يرحمه لحد ما تخلص شغلها معاك وتسافر عند خالها وترتاح من المشاكل

بدأت مديحة تتحدث ب احراج :

بعتذر ليك من ابني مكانش يقصد هو متسرع ولما بيغضب عقله بيوقف

لم يقبل منصور اعتذرهم :

لكن احراجنى انا وبنتي وسط الخلق ده ملوش غفران

…..

نظر ايهاب الى نور وقال

فى قضية تانية يا مهندس

تحدثت نور سالى:

هي ايه يا فندم

كان يرقب رد فعلها

التحرش ب البنت اللي اسمها تالا

نظرت له نور وقالت

حضرتك ممكن طلب

هز رأسه ايهاب وقال

انت ملكش حق تطلب

بلعت ريقه نور وقالت

كنت عاوزه ادخل الحمام يا فندم بالله عليك

نظر لها ايهاب وهو يكتم ضحكه وهو شايفها تتحدث ب اسلوب الشباب واذن له

وطلب من الصول

خده على الحمام يا ابنى لم نشوف اخرتها

خرجت نور لمحت تالا

جاءت تالا جري عليها وهى تعتذر أنا

اسفة جدا أن اتاخرت

هزت راسها نور بحزن

والا يهمك انتى مالك عيونك كله دموع

هزت راسها تالا وقالت

هبقي اقولك المهم كل حاجه طلبتيها

بالفعل دخلت نور الحمام ولبست الفستان الاسود ووضعت حلق وسلسل وروج وكريم دار اي علامات الضرب

وخرجت وعندما شافها الصول كان يتجنن وسألها فين المتهم الا دخل

لعبت بيه نور وقالت

حضرتك ده حمام حريم اعتقد دخل الباب الثاني

كان الصول يتجنن وقال

ابن الذين أنا قولت أنه يهرب يقطع عيشي

ابتسمت نور أنه لم يتعرف على ملامحها بالطريقة ده وقالت

أنا ممكن اساعدك واشهد انك مش مسؤول

خدنى على المكتب

بالفعل اخدها الصول نحو المكتب

شافها زين وهى فى دقيقه غيرت ملامحها من ولد ل بنت تركهم واتجه نحوها

وقال

انتي فاكره نفسك بتعمل ايه

صرخت نور ودفعته بكل قوتها

انت الا فاكر نفسك ايه حرام عليك

انا تاخدنى ب الشرطة وتجيبيلي ل صحابك عشان تتسالى بي انت مش بترحم

صرخ زين وقال

لم انتى تطردنى وترفض تسمعينى وتخطط

انك تسافري وتسبينى

نظرت له نور بصدمة

انت عايز تجننى يا شيخ مش انت قولت عايز مامتك وشهر كامل رايح جاي وتقولي امتى تسيبها جاي تقول تخطط انت انانى ومغرور

قطع حديثهم خروج ايهاب ايه الدوشة دى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب على متن سفينة

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى