روايات

رواية حبيبتي واخي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم لولو الصياد

رواية حبيبتي واخي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم لولو الصياد

رواية حبيبتي واخي الجزء الرابع والعشرون

رواية حبيبتي واخي البارت الرابع والعشرون

رواية حبيبتي واخي الحلقة الرابعة والعشرون

فى شركه سعد الرفاعى ….يدخل اليه فاروق مكتبه ….
سعد….ايه الاخبار بتاعت الصفقه وباقى الحساب. …
فاروق …تمام البضاعه وصلت وهتدخل المينا انهاردة أن شاء الله وبكره الباقى هيكون فى حسابك….
سعد. …تمام اوى بقولك مفيش اخبار عن ابن المغازى ….
فاروق. …لا مفيش هو مهدى الجو خالص الايام دى بس عرفت ان عايش فى شقته فى المعادى وساب بيت العيله …
سعد….غريبه دى متعرفش ليه ….
فاروق …لا بس فى واحده من الخدم تباعنا قالت انه كان فى زعيق بينه وبين مراته وبعدين ساب البيت ….
سعد….هههههههه ايه خاف من المدام ولا مش قد الجواز ….
فاروق….هههههه على رايك المهم انا هروح اشوف الناس بتاعت الصفقه واتابع كده….
سعد ….ماشى …بقولك صحيح اخبار حنان ايه ….
فاروق بغضب وتوتر حاول قدر الامكان الا يفصح عنه …..تمام وصلت ومبسوطه اوى …
سعد ….طيب ربنا يوفقها ويسعدها…
فاروق …شكرا ……
……………….
فى منزل وسام ……
على طاولة الغداء …..
الاب ….عامله ايه فى الشغل يا وسام ….
وسام ….تمام يا حبيبي. …بس بتسال اشمعنا واضح كده ان عاوز تقول ايه ….
الاب…هههههه فقسانى دايما …
وسام ….طبعا يا حبيبي ده انا حفظاك المهم قول متخبيش عليا …
الاب…بصراحه جايلك عريس كويس جدا وعجبنى …
وسام ..بس يا بابا انت عارف موضوع الجواز ده انا مش بفكر فيك وكمان انا مش عاوزه اتجوز واسيبك …
الاب…لا يا وسام انا حابب افرح بيكى واشوف عيالك قبل ما اموت …
وسام …بعد الشر متقولش كده تانى ابدا. ..
الاب..يبقى تسمعى كلامى وتشوفى العريس علشانى يا وسام. ..
وسام …حاضر يا بابا هشوفه …
الاب…ربنا ما يحرمنى منك على العموم انا اتفقت معاه هيجى هو واهله يوم الخميس …
وسام. .ماشى يا بابا اللى تشوفه اهم حاجه تكون راضى عنى …
الاب…راضى عنك طبعا قلبى وربى راضين عنك يا بنتى ليوم الدين ……
……………..
فى منزل المغازى …
كان نوران تجلس وحدها بالمنزل فقد خرج الجميع لاداء فريضه العزاء فى أحد أصدقاء الجد وقريب للعائله …جلست نوران فى غرفتها تحمل طفلها الصغير ولكن لاحظت ارتفاع درجة حرارة الطفل.حبيبتى واخى لولو الصياد . قامت لاعطائه خافض للحراره وعملت له كمدات ولان حراره الطفل لم تنزل نهائيا بل ازداد سوءا كانت نوران تبكى بخوف على الطفل لا تدرى ماذا تفعل لا بد لى بالاستنجاد بصلاح فهو وحده من سيساعدنى ….
اتصلت نوران برقم صلاح
صلاح بصوت ناعس ….الو …
نوران..ببكاء…صلاح الحقنى …
انتقض صلاح جالسا ….نوران مالك فى ايه بتعيطى ليه …
نوران …ادهم تعبان جدا يا صلاح وحرارته عاليه اوى ومش راضيه تنزل وانا خايفه جدا الحقنى ارجوك ….
صلاح …طيب طيب متقلقيش البسى ولبسى الولد على انا اجى ونخده المستشفى. ..
نوران …حاضر بس ارجوك بسرعه ……
اغلق صلاح الخط وارتدى ملابسه مسرعا وفى اقل من ثلث ساعه كان امام الفيلا اخذ نوران مسرعا دون كلام فقد كان .لولو الصياد .مشغول بالسواقه ونوران بجانبه تحمل الطفل وتبكى خوفا عليه وصلوا الى المشفى ودخل الطفل الى غرفه الكشف ….وبعد ان كشف الطبيب عليه ….
نوران ..ماله يا دكتور ارجوك طمنى ….
الطبيب. ..الطفل عنده نزله معويه حاده ولازم يتحجز هنا كام يوم ….
نوران…ارجوك اعمل اى حاجه بس خليه يبقى كويس …
الطبيب…طيب بس لو سمحتوا اتفضلوا بره دلوقتى خلينا نشوف شغلنا ….
اخذ صلاح نوران وتوجه الى الخارج وهو يضمها اليه وتبكى على صدره …
نوران ببكاء. ..صلاح ادهم هيكون كويس…
صلاح …ان شاء الله هيكون كويس بس ادعيله بس …
نوران…يارب انت عالم بحالى يارب اشفى ابنى ….
صلاح … يارب بس اهدى كده علشان متتعبيش ….
نوران …حاضر بس انا خايفه اوى عليه يا صلاح …
صلاح …متخافيش كله هيكون تمام ….انا هكلم البيت علشان ميقلقوش ….
نوران ..طيب …..
اتصل صلاح بالفعل بالمنزل واخبرهم بما حدث وبعد مرور بعض الوقت حضر الجميع الى المشفى حتى الجد حضر ….
الجد….ادهم عامل ايه دلوجتى …
صلاح …الحمد لله يا جدى احسن من الاول ….
قمر…يارب خليه ليا كفايه حرقه قلبى على ابوه …
الجد…بعصبيه ..مش عاوز اسمع الحديت ده الواد هيبجى كويس وعمره هيكون طويل ..
الجميع …امين يارب…
رشوان …روح انت يا والدى مع يونس واحنا موجودين. ..
زاهر…اه يا حج علشان انت لسه تعبان ….
منال…انا مش هسيب بنتى لوحدها ..
قمر…ولا انا كمان همشى من هنا من غير ابن ابنى …
صلاح …بصوا يا جماعه انا ونوران بس اللى هنفضل هنا غير كده كلكم تروحوا ترتاحوا وبكره تيجم ونعمل تبادل. …
يونس..فعلا صلاح عنده حق. ..
الجد…طيب انا هنروح يا ولدى وهنبقى معاك على التليفون …
صلاح….ماشى يا جدى ……..
خرج الجميع وتركوا صلاح ونوران وحدهم يدعون ربهم ان ينجى الطفل الصغير ……
………
كانت الساعه تشير الى الثانيه منتصف الليل حين كانت قوات الشرطه تطرق بقوه وعصبيه باب منزل سعد الرفاعى حتى انها كادت ان تخلع ذلك الباب فتحت الخادمه ….
الظابط….سعد الرفاعى فين ….
وفتها كان ينزل سعد سلالم الفيلا الداخلية. …أيوه انا سعد خير في ايه …
الظابط …مطلوب القبض عليك……..

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبتي واخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى