رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة نبيل
رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الجزء السادس عشر
رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) البارت السادس عشر
رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الحلقة السادسة عشر
خرج ادهم من المشفي وهو ما يزال يفكر في أمر زواجه بملك فهي لن تتوقف عما تفعله سوي بهذه الطريقه زفر بضيق بسبب رفض أسر اخرج هاتفه وهاتف مليكة التي كانت ما تزال فوق السطوح نظرت للهاتف بتعجب واجابت / الو ادهم
ادهم وهو يتنهد بتعب / الو يا مليكه
مليكه بتعجب اكثر / مالك ومال صوتك حصل حاجه ولا ايه
زفر ادهم بضيق / لا محصلش حاجه بس كنت بطمن عليكي انتي كويسه
مليكه بحزم / ادهم متضحكش عليا انا مش صغيره حصل ايه
ادهم بتعب شديد / مفيش يا مليكه ملك بس تعبت شويه ونقلناها المستشفي
فزعت مليكه ونهضت وهي تركض للأسفل وتنزل نقابها / ليه حصلها ايه طب هي في مستشفي ايه
ادهم بحزم / بكره الصبح هاخدك انا بنفسي بس دلوقتي مش هينفع خالص تيجي دلوقتي الوقت اتأخر بعدين هي احسن دلوقت
كادت مليكه تصرخ به وتجيبه ولكن سمعت صراخ حمزه من الأسفل فلم تعي سوي وهي تركض بسرعه كبيره للأسفل وقد نست امر المكالمه تماما
قبل ذلك بدقائق كان حمزه يسير في المنزل وهو يبحث عن أي أحد عمته او اخته او حتي عبير ولكن سمع صوت شخص يتألم وأصوات متداخله من أحدي الغرف فاتجه لها بهدوء شديد وهو يفتح الباب ببطئ ولكن فجأه تصنم من صدمه مايري فصرخ برعب / سندسسسسسسسس
فالأمر كان كالتالي سندس كانت يدها مجروحه جرح بليغ وعبير ترفع السكين عليها وسندس تحاول منعها من اذيتها
ركض حمزه بسرعه وحاول تخليص اخته من يد تلك المجنونه عبير ولكن عبير كانت لاتري من الغضب وهي تتذكر ما فعلته سندس عندما سمعتها تتحدث انها ستذهب لذلك الشاب لمنزله غضبت بشده وأخذت الهاتف منها وهاتفت اخر رقم حدثته اختها وقامت بتعنيفه بشده وايضا هددته ان اقترب من اختها مجددا سوف تخبر الجميع بذلك وبالطبع عبير لم تصمت او تمرر هذا الأمر لذا اخذت تقذفها بابشع الشتائم وسندس ترد عليها ان هذا لمصلحتها وانها ان كررت الأمر سوف تخبر الجميع فتمادي الموضوع ان ذهبت عبير واحضرت سكين وهي تقسم ان تقتل سندس ولكن حاولت سندس ان تمنعها من ذلك فشقت عبير يدها بعنف وهنا دخل حمزه وهو يحاول أبعاد هذه المجنونه عن اخته /انتي اتجنيتي ولا إيه يا عبير نزلي الزفت ده
صرخت به عبير بجنون / اطلع انت منها يا شيخ حمزه اطلع انت منها والله لازم اقتلها
صرخ بها حمزه / لا ده آنتي اتجنيتي واوي كمان
بينما عبير كانت فقط تحاول الوصول لسندس ولكن لم تعرف بسبب حمزه فصرخت به أن يبتعد / ابعد عنها وسع كده
ولكن حمزه رفض الأمر /قسما بربي يا عبير اما نزلتي السكينه وبطلتي هبل لكون مبلغ عنك فاهمه ولا لا
جنت عبير منهم وصرخت بهم / أنا مش خايفه منكم ولا خايفه من حد ساااامع محدش يقدر يأذيني لان بابا رجع وقالي هحميكي منهم كلهم فاهمين
ولأول مره يرفع حمزه يده ويصفع امرأه بشده ثم تحدث بفحيح / أنا أول مره في حياتي كلها ارفع ايدي علي ست ومين بنت عمتي اسمعيني كويس يا عبير قسما باللي خلقني اما رجعتي عن جنونك ده لكون قايل لجدي وانتي عارفه هو هيتصرف إزاي
عبير بجنون وهياج / انت بتهددني ولا إيه قوله وانا هخاف منه ولا إيه خلاص يابابا عبير الهبله بح خلاص مش كل واحد يجي شويه يتفلسف عليا ويبين انه ملاك وانا الشيطان الوحش بس خلاص انا اساسا هسبلكم البيت اشبعوا بيه لاني جبت اخري منكم كلكم
كاد حمزه يتحدث ولكن وجد عبير ترفع السكين في وجهه / عارف إياك تقرب مني ولا تتكلم كلمه واحده انت فاهم بعد كده مش هخاف منك ولا من غيرك فاهم يا… يا شيخ حمزه
كانت نظرات حمزه بارد وجامده فتحدث ببرود شديد / فاهم يا استاذه عبير بس معلش اقدر اعرف حضرتك هتروحي فين كده ها هتروحي لمين كل عيلتك هنا
عبير ببسمه مخيفه / هروح لبابا هرجع ليه تاني امي كان عندها حق انتم السبب انكم تبعدونا عن بعض انا هطلع من هنا ادور عليه في كل مكان ومش هرجع أبدا البيت ده اللي كل اللي ساكنين فيه عايشين في دور الشيوخ وعلي الفاضيه والمليانه ينصحوا فيا.
حمزه بهدوء/ وهو انتي لو كنتي مثلا بتتصرفي كويس كنا هنتعب نفسنا ليه وننصحك
نظرت له عبير قليلا ثم تحدثت ببرود / أنا كويسه وعاجبه نفسي جدا ومش مستنيه من حد يصلحلي حاجه انا شيفاها صح.
حمزه / فيه فرق بين انك تشوفي الحاجه صح او انها هي اساسا صح
عبير بسخريه / اهو لسه مخلصناش كلامنا وابتديت في النصيحه ودور الداعيه اللي مفيش منه بقولك ايه اشبعوا ببعض انا همشي من هنا
حمزه وهو ينظر لظهرها بهدوء ظاهري / ولو قلت انك مش هتمشي من هنا يا عبير
نظرت له عبير بشر / وانت كنت مين عشان تمنعني
حمزه بهدوء/ كنت اخ يا عبير طول عمرك اختك بس انتي مش شايفه كده انتي مش شايفه غير اني عايش في دور الواعظ بس مش بتشوفي اللي ورا الدور ده مش بتشوفي الاخ اللي خايف علي اخته
عبير بسخريه / بالناقص ياخويا مش عايزه حاجه شكرا خلي الوعظ لاختك العزيزه وللسنيوره مراتك
غضب حمزه / بصي بقي من الاخر انتي مش هتعتبي بره البيت ده فاهمه ولحد بكره الصبح تلتزمي اوضتك لحد ما جدي يشوفلك صرفه
غضبت عبير بشده وصرخت به / وانتم مين عشان تتحكموا بيا ها أنا همشي من هنا والراجل يمنعني
كان حمزه يتقدم منها وهو يصرخ بها ولكنها في اللحظه التاليه كانت ترفع السكين وتغرزه في زراعه ولكن حمزه تدارك الأمر وامسك السكين قبل أن تصل له فشعر بها تقطع في يده فجذبها بحده منها وفي الثانيه التاليه كان عامر واحمد يدخلون وخلفهم الجد الذي كان يصرخ بكل الغضب في عبير
نظر حمزه بتعجب وجد مليكه تقف في الخلف فهي عندما رأت ما يحدث والمناوشات بينهم ركضت لتخبر الجد الذي كان برفقه احمد وعامر
الحد بحده / عيارك فلت يابنت الأسيوطي
نظرت له عبير بصدمه / جدي هو
قاطعها الجد بصراخ هز أركان المنزل / اخرسي انا سكتلك كتير وقولت صغيره وهيجي يوم وتتعلم لكن الواضح كده ان عرق الأسيوطي لسه بيمشي فيكي والوساخه بتاعتهم سايبه اثرها، عايزه تسيبي البيت يا عبير اتفضلي امشي من هنا قبل ما تجبلنا العار نفر نفر روحي شوفي ابوكي اللي سرقنا زمان وهرب وسابكم ومبصش وراه ورماكم في الشارع
نظرت عبير له بدموع شديده وهي تصرخ / كداب بابا معملش كده
في الثانيه التاليه كان صوت الصفعه يسقط علي وجهها نظرت عبير بصدمه وجدت والدتها التي كانت تنظر لها بشر / اعتذري لجدك
كادت عبير تتحدث فصرخت بها ساميه / قولت اعتذري لجدك ايه مش سامعه
نظرت عبير لسعيد الذي مازال ينظر لساميه بدقه وتحدثت بتذمر / اسفه يا جدي
أشارت لها ساميه للداخل / علي اوضتك ملمحكيش بره انتي فاهمه
بكت عبير بشده وهي تركض لغرفتها التي كانت تتشاجر بها منذ قليل واغلقت الباب بحده نظرت ساميه لوالدها وكادت تتحدث فاشار لها / النهار له عيون يا ساميه بكل نتكلم في كل شئ دلوقتي كله يروح علي نومه وسندس مش هتقعد معاكم تآني انا غلطت زمان لما افتكرتك هتعتبريها بنتك تعالي يا سندس يا بنتي هتقعدي معايا انا وفاطمه في الدور اللي تحت.
ضمها حمزه بحنان وقبل رأسها / معلش يا جدي سيبها معايا انهارده
هز الجد رأسه / تمام يا حمزه بكره الصبح تجيلي العطاره عشان عايزك
ثم انسحب هو والباقين الذين كانوا فقط يشاهدون في صمت بسبب أوامر الجد وعندما مر الجد بجانب مليكه تحدث بهمس / اللي مرت بيه سندس مش شويه يابنتي وأكيد هي مصدومه من إللي حصل وهي اخته فلازم يقف جنبها فليه الغيره اللي شايفها في عيونك دي
نظرت له مليكه بصدمه من ملاحظته لها وهزت رأسها برفض / لا يجدي مفيش حاجه والله بس هو
قاطعها الجد وهو يبتسم لها / متحاوليش تخبي لان عينك حكت كل حاجه اللي اقدر اقوله ليكي ان الواد ده
كان يسير لحمزه / مفيش بنت غيرك سكنته فلازم انتي متضيقيش عليه وتتفهميه
هزت مليكه رأسه وهي تنظر له وهو يضم سندس بحنان تقابلت أعينهم فابتسم لها بتعب شديد فشجعته بعينها فاخذ هو سندس ولحق بالجميع وامسك يد مليكه أثناء خروجه
وهبط بها لشقتهم فتحت له نورا التي فزعت من حاله سندس وجرحها
مليكه ببسمه هادئه / مفيهاش حاجه يا ماما هو بس عايزه خياطه لحظه هجيب العده بتاعتي من فوق.
ثم نظرت ليد حمزه / وانت كمان لازم تخيط ايدك
ثم تركتهم وصعدت لتحضر ما يلزمها في أثناء ذلك وجدت والدتها تجلس ببرود شديد فتحدثت معها وهي تخرج / ملك في المستشفي
ثم تركتها وهبطت تعلم انها لن تهتم بالأمر كثيرا ولكن هي فعلت واجبها باعلام والدتها
هبطت للأسفل وجدت حمزه يجلس وحده في الصالون نظر لها وأشار لغرفة اميره / سندس جوه
هزت رأسها وهي تنظر له بدقه وتتعجب جموده ذلك
دخلت ونظرت لنورا وهي تتحدث / عايزه مخدر يا ماما وانا للأسف مش معايا
هزت نور رأسها وذهبت ونادت احمد فهبط ليحضر ما طلبته بينما كانت مليكه تمسح علي جرح سندس بحنان وهي تنظر لها وتبتسم ثم تحدثت لها بحنان / خير بإذن الله
RAHMA NABIL 美心
بينما عند راضي كان يجلس مع عامر ويتحدثون فيما حدث
ضرب راضي كف علي كف / لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يتولانا يارب ويهدي ساميه وبنتها
هز عامر رأسه ونظر لوالده / صحيح ام فاروق عامله ايه
هز راضي رأسه بتعب / هي كويسه الحمدلله انا بس جيت اخد لبس لعمك راشد عشان هدومه متبهدله علي الاخر
هز عامر رأسه بينما في الداخل استمعت ندي لكل ذلك ودب الذعر في قلبها ماذا ان علم احد من عائلتها انها مازالت تتحدث مع ذلك الشاب بل انها لايمر يوم الا وتكلمه به ماذا تفعل فبعد مقابلته الاولي بيومين قابلته مجددا في الطريق إلى الدرس بعدما تغيبت اميره وللحق كانت سعيده جدا بهذا وبعد التحدث معه قليلا أعطته رقمها ولم تعرف كيف فعلت ذلك فهي لم تعي ما حدث هذا إلا بعد أن أعطته اياه بعدها بيوم كانت فيه علي احر من الجمر لمكالمته وجدته واخيرا يتصل بها فاجابته بلهفه جعلته يضحك بشده ومن هنا كانت البدايه في مشوار تدميرها.
RAHMA NABIL 美心
انهت مليكه من خياطه سندس وقبلت رأسها فهي قد سقطت في النوم من التعب تركت نورا بجانبها وخرجت لتعالج حمزه ولكن عند خروجها للصاله لم تجد احد سوي اميره التي كانت تحمل صينيه طعام فاعطتها لها وهي تخبرها ببسمه / حمزه في الاوضة خدي الاكل ليه
نظرت لها مليكه بخجل / بس انا مش…..
قاطعتها اميره ببسمه / حمزه جوزك يا مليكه يلا روحي شوفيه لانه شكله تعبان اوي
هزت مليكه رأسها وأخذت منها الصينيه واتجهت حيث أشارت اميره ثم طرقت علي الباب بهدوء شديد ودخلت وجدته يتسطح علي فراشه دون الاهتمام ليده النازفه بجانبه وهو يضع يده الاخري علي عينه اقتربت منه بهدوء شديد ووضعت الصينيه علي طاوله بجانب الفراش ثم جلست علي ركبتها بجانب فراشه وابتسمت بحنان
ثم مدت يدها بتردد وقامت بازاحه خصلته الساقطه باهمال وهي لا تعرف ماذا تفعل الان كل ما تعرفه هي انها لا تود تركه وحيدا في هذه الحاله اقتربت منه أكثر وقبلت جبينه بحنان شعر هو بها وفتح عينه ونظر لها بتعجب بينما هي عادت للخلف بفزع فاصطدم ظهرها بحافه الطاوله فمنعت صرخه ألم تخرج منها بينما هو نهض بفزع ونظر لها برعب وهو يرفعها ويمسد علي ظهرها / حصلك حاجه ها مليكتي حصلك حاجه انتي كويسه ظهرك بيوجعك
نظرت له مليكه وحاولت إخفاء المها وهزت رأسها بايجاب فنظر لها هو بدقه بينما هي لم تستطع الاستمرار في ادعاء انها بخير فهبطت دموعها وهي تهز رأسها بنفي / لا مش كويسه ده بيوجع آوي يا حمزه
ابتسم حمزه عليها ورفعها اليه بحنان وضمها لصدره وهو يربت علي ظهرها بكل حنان الدنيا الذي تعرفه في هذه اللحظه نظرت له مليكه وهي تشعر الان بكل الحنان الذي يفيض منه، بكل الحنان الذي فقدته فجأه شعرت بيده تحاول رفع فستانها فصرخت وهي تبتعد عنه / عيب ياحمزه بتعمل ايه
نظر لها حمزه وهو يضم حاجبيه بدهشه / هشوف ظهرك يمكن اتجرح من الكمودينو
هزت رأسها بنفي وقد تحولت خدودها للون الاحمر الداكن / لا لا خلاص مفيش حاجه
ضحك حمزه بشده وجذبها اليه مجددا وهو يربت بحنان ورقه علي ظهره صعودا وهبوطا ويهمس لها بحب وعشق أجمل الكلمات بينما هي نست من تكون ونست كل شئ لا تتذكر فقط سوي وجودها بين احضانه بينما هو ابتسم بشده عليها وظل يحتضنها هكذا لدقائق او ساعات لا يعلم ولكن كل ما يعلمه انه لا يتمني ان يمر الوقت أبدا
RAHMA NABIL 美心
كان أندرو قد انتهي من عمله متأخرا جدا وكان علي وشك ان يغادر ولكن حينما خرج من مكتبه تفاجأ بمن تنام علي المقعد امام مكتبه اقترب منها وانحني علي ركبتيه وهو يتأملها ببسمه حنونه مشتاقه وقد نسي تماما من هو واين هو فقط يتذكر اول لقائتهم
F. B
دخل أندرو للمكتب وهو يتحدث / فيه إيه
تحدث زميله وهو يشير له / تعالي يا أندرو متاخديش في بالك محضر بس بسيط
بينما أندرو كان لايهتم فقط ينظر لتلك الجميله التي تبكي وبشده ووالدها الذي يضمها بقله حيله
تحدث أندرو وهو لم ينزع عينه عنها /فيه إيه
تحدث زميله / الاستاذ اللي هناك ده كان مستلف من حد مبلغ بس اتأخر في سداده فالراجل اللي استلف منه قدم بلاغ ضده
هز أندرو رأسه /كام المبلغ
نظر له صديقه بتعجب / نعم
أندرو وهو ينظر له / إيه بقولك كام المبلغ
نظر صديقه في الورق امامه / 50 الف جنيه
هز أندرو رأسه وهو يتحدث / تمام المبلغ عندي اخلي سبيله
ثم كاد يخرج من هنا قبل أن يفقد عقله بسبب هذه الجنيه الصغيره ولكن سمع صوت ملائكي وهو يتحدث بعناد / احنا مش شحاتين شكرا ليك خلي فلوسك ليك
توقف أندرو عن السير واستدار لها ببطئ ونظر لها بدقه / نعم اتفضلي
تحدثت الفتاه بعناد وهي تنظر له / بقول لحضرتك شكرا احنا مش شحاتين
فرط أندرو ذقنه ببسمه بارده / وانا موجهتلكيش انتي كلام كلامي كان مع والدك
ثم نظر لصديقه / خلص الموضوع وابعتلي الوصولات
تحدثت الفتاه باندفاع / انت مسمعتنيش بقولك مش عايزين حاجه احنا عندنا فلوس بس….
قاطعها والدها / هيلانه
نظرت لوالدها بتذمر بينما اتسعت ابتسامه أندرو بشده وتحدث لها / طيب يا انسه هيلانو لما الفلوس الكتير بتاعتك تكون موجوده ابقي رديها
ثم نظر لصديقه/ معلش خلص الموضوع وخليهم يمشوا عن اذنكم
ثم خرج وهو يبتسم / والله يابنتي أنا بس كنت بعاكس بس بعد الاسم ده والسلسلة بتاعتك عششتي في دماغي
ثم ضحك بشده
بينما في الداخل تكاد هيلانه تحترق كليا مما حدث
B
ابتسم أندرو وهو ينظر لها بحنان ثم همس باسمها / انسه هيلانو انسه هيلانو
استيقظت هيلانه بفزع وهي تنظر حولها فوجدته يجلس امامها ويرفع حاجبه بمشاكسه / إيه يا انسه هيلانو اللي مقعدك هنا كده
نظرت له هيلانه بشرار / اسمي هيلانه
ابتسم أندرو ببرود / سيان مفيش فرق المهم بتعملي ايه في الوقت ده هنا
نظرت هيلانه حولها وهي تنظر له بتعجب / ليه الساعه كام
ابتسم أندرو ونظر لساعته / الساعه 5 يا انسه إزاي قاعده كده
فزعت هيلانه بشده / إيه خمسه يا نهار اسود
نظر لها أندرو بتعجب / اهدي اهدي انتي هنا ليه اصلا جايه مع والدك
هيلانه وهي تخرج من حقيبتها بعض النقود / دي فلوسك شكرا جدا ليك
نظر أندرو ليدها / يعني انتي قاعده كل ده هنا للوقت ده عشان الفلوس دي
هزت رأسها / أنا جيت قالولي انك مشغول آوي فقولت استناك ومحستش بنفسي
هز أندرو رأسه وهو يمسح وجهه بغضب / طب اتفضلي اوصلك في طريقي
هيلانه بعناد وكبرياء / لا شكرا هشوف تاكسي
ضربها أندرو علي رأسها / انتي يابت هبله ها
ثم اخذ يطرق علي رأسها باصبعه / دي فيها عقل ولا فرده جذمه بقولك الساعه خمسه هتلاقي تاكسي فين وفرضا لقيتي تاكسي حضرتك هتركبي تاكسي في الوقت ده عادي انجري قدامي
وضعت هيلانه يدها في خصرها بسخريه / يا سلام اللي يخليني مركبش تاكسي دلوقتي يخليني مركبش معاك
رفعها أندرو من ثيابها من الخلف وهو يدفعها امامه / امشي يابت عشان انا مش طايق نفسي
بينما هيلانه تحاول الافلات منه / علي فكره انت اخدتني علي خوانه بالك لو ما اخدتنيش علي خوانه مكنتش متعلقه التعليقه دي دلوقتي
ضحك أندرو عليها وهو يخرج بها من المركز
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه مايزال يضم اليه مليكه بشده ويقبل رأسها بحنان ولكن فجأه شعر بها تنتفض من احضانه بفزع وتمسك يده وهي تصرخ / نسيت ايدك اسفه والله اسفه
نظر إليها حمزه لثواني ثم انفجر ضاحكا وضرب رأسها بيده / امشي يا بت ده انتي فصيله يا خربيتك
ضحكت مليكه وهي تمسك بيده ثم تحضر بعض القطن وتمسح الدم الذي أصبح متجمدا علي يده لذا تركته وذهبت واحضرت وعاء به ماء وأخذت تمسح الدم عنه ثم وضعت مخدر موضعي ثم اخذت تخيط جرحه بدقه وحذر بينما هو فقط يشرد في عيونها ويبتسم دون وعي وبعد مرور ربع ساعه انهت مليكه كل شئ ونظرت له وجدته شارد بها فخجلت / احم احم حمزه
فاق حمزه / نعم
أشارت مليكه علي النافذه / النهار بيطلع واحنا فوتنا الفجر
استغفر حمزه ربه علي ذلك ثم نهض وهو ينظر للخارج وجدت الشمس لم تشرق بعد
لذا اسرع وهو يخبرها / اتوضي يلا يا مليكه عشان نصلي
نظرت له مليكه لدقائق فعاد لها بعد أن نهض وأشار بيده امامها / مليكه انتي سمعاني
هزت مليكه رأسها
فمد يده وهو يضعها علي خدها بحنان / مالك يا مليكتي
مليكه وهي تنظر وتهز رأسها بنفي / مفيش بس انت قصدك اننا هنصلي سوا وكده يعني
ابتسم حمزه بتعجب / آه هنصلي سوا كده كده فوت صلاه المسجد فهصلي هنا فليه منصليش سوا ولا انتي مش عايزه اني ابقي أمامك
هزت مليكه رأسها ثم نهضت بسرعه /هروح اتوضي بسرعه
ثم ذهبت من امامه بينما هو خرج ليتوضأ في لمرحاض الخارج وقابل أثناء خروجه احمد وقد عاد من الخارج بعد أن انهي صلاته وجلس في المسجد قليلا تحدث حمزه معاتبا / ليه يا احمد منادتش عليا عشان اصلي في المسجد
احمد ببسمه وهو يربت علي كتفه / ماما قالتلي انك تعبان يا حمزه عشان كده قولت ترتاح انهارده
هز حمزه رأسه ولكن اكمل / آيوه بس ده ميمنعش انك تناديني برضو
ابتسم احمد بخبث / يابني والله كنت جاي اناديك بس لقيتك مشغول
نظر حمزه بدقه بنظره الخبث هذه / تقصد ايه بلقيتني مشغول
ضحك احمد وهو يتجه لغرفته ويقلد صوت مليكه / عيب يا حمزه بتعمل ايه
ثم نظر لحمزه / مش عيب يا أخ حمزه اتقي الله شويه اخص عليك اخص
نظر له حمزه بصدمه فهو يقصد كلام مليكه عندما حاول رؤيه جرحها / يا حيوان انت فهمت ايه تعالي هنا
ركض احمد لغرفته وهو يضحك بشده بينما حمزه وقف بغضب / انت أساسا اللي دماغك مش مظبوطه يا سافل انت
ثم تركه وذهب بغضب شديد من أخيه
بينما ضحك احمد عليه وأخرج هاتفه وهاتف ميار والتي كانت في زفاف قريبتها لذا كانت مسافره واليوم موعد عودتها
احمد بحنان / سلام عليكم
ميار ببسمه وهي تبتعد عن الجميع / عليكم السلام ازيك يا احمد وحشتني
احمد بمزاح / يابت اتقلي يخربيتك عارف اني قمور ومز وكل حاجه بس اتقلي شويه.
ضحكت ميار بشده / مش هتتغير أبدا
احمد بضحكه / اعمل ايه يابنتي التواضع ده مش صفه لا ده اسلوب حياه
ضحكت ميار وأخذت تتحدث معه كثيرا وهي لا تشعر بالوقت بجانبه
RAHMA NABIL 美心
كان حمزه يصلي ومعه مليكه التي كان قلبها يرتجف من الفرحه فها هي قد منّ الله عليها ورزقها برجل اكثر مما تمنت في حياتها كانت دموعها تهبط تأثرا من الموقف وصوت تلاوته التي جعلتها تقشعر من حلاوتها
انهي حمزه الصلاه ونظر لها ومسح دموعها بحنان وقبل رأسها ثم اخذ يدها واخذ يسبح عليها وهي تنظر له ببسمه وهو ينظر ليدها ويكمل تسبيح وهي فقط هائمه به
RAHMA NABIL 美心
عند المجهول 2 كان يجلس وامامه تجلس تسنيم وهي ترتجف وتبكي / والله العظيم انا كنت خايفه منها دي هددتني وكانت ه…
قاطعها المجهول بصراخ / تقومي تهربي يا حيوانه انا اللي غلطان اني دخلت عيله زيك للعبه كبير زي دي طلعتي هبله وميعتمدش عليكي زيك زي امك بالضبط هبله وجبانة
نظرت له تسنيم ببكاء وعيون حمراء / ماما مش جبانه ماما ست مش بتحب المشاكل وياما حذرتني منك بس انا مستمعتش كلامها يا رتني سمعت كلامها يا رتني سمعت كلامها كان زماني عايشه طبيعي
كانت تقول كلامها وهي تضرب بيدها علي قدمها بحسره وهي تبكي وتنوح علي كل ما خسرته ولكن هيهات لا تجدي الندامه
نظر لها الرجل بسخريه / لا ياروح امك انت هنا بمزاجك مضربتكيش علي ايدك عشان تيجي وتترمي تحت رجلي زي الكلبه
نظرت له تسنيم بصدمه ودموع / اترمي تحت رجلك زي الكلبه انا بس جيت عشان اساعدك لما قولتلي علي انتقامك كنت عايزه اساعدك عايزه اساعد ابويا
نظر لها الرجل ببسمه كريهه / طب ياروح ابوكي دلوقتي انا لسه محتاج مساعدتك
نظرت له تسينم بتعجب فاكمل هو / هتروحي تقابلي السعيد بذات نفسه وتقوليله اللي فهمتك تعمليه من الاول بس مع تعديل بسيط
صدمت تسنيم من حديثه / بس الكل عرف الحقيقه اقوله ايه ده ممكن يقتلني علي إللي عملته في حفيده
ضحك المجهول بشده / لا يا ختي دول ناس بتوع قال الله وقال الرسول ولو حد طلب اي مساعده بيساعدوه حتي ولو علي حسابهم من حسن حظي وحظك انهم طيبين زياده عن اللزوم فده في حد ذاته في صالحنا
تسنيم بصدمه / انت لا يمكن تكون اب عايز ترمي بنتك رميه زي دي والله اعلم هيعملوا فيا ايه ولا مراته دي مرات حمزه لوحدها مرعبه انت مشوفتش كانت بتكلمني إزاي دي عارفه مين اللي بعتني يعني احتمال تكون عارفاك
المجهول بضجر / اسمعي يابت انتي، انتي اللي جيتي من الاول وعرضتي مساعدتي مقابل اني ارجع والدتك لذمتي تآني وانا وعدتك لو حققت انتقامي من عيله السعيد هرجع والدتك غير كده تنسي اما بالنسبه لمراته ديه فأنا بقي عندي اللي يكسرها العمر كله ها دلوقتي هتنفذي اللي انا عايزه وانا هرجع امك لذمتي
تسنيم بصراخ وبكاء / ده كان زمان لما كنت فكراك اب بيخاف علي بنته وزوج كويس بس طلعت اب فاشل رميت بنتك لكلب من كلابك ينهش في لحمي
جذبها المجهول من حجابها بحده وصرخ بها / اسمعي يابت انتي قسما بربي لو ما عملتي اللي عايزاه لكون قتلك انتي وامك
ضحكت تسنيم بألم وسخريه / بتقسم بالله هو إنت تعرف ربك يا أخي ده انت شيطان حسبي الله ونعم الوكيل فيك
حسبي الله ونعم الوكيل فيك هعيش عمري كله ادعي عليك من كل قلبي ربنا ينتقم منك يا أخي ربنا ينتقم منك بس انا اللي استاهل لاني كنت هظلم شخص ملوش ذنب معايا قام ربنا انتقم مني
ضحك المجهول وهو يلقيها بشده / طب يا ختي خلي توبتك دي لما نخلص بعدين ابقي توبي
ثم نظر لها بشر / اللي قولته يتنفذ بالحرف انتي فاهمه
نظرت له تسنيم بوجع وهي تتوعد له بداخلها ولكن أولا يجب عليها كسب ثقته مجددا وهذا لن يتم شوي بتنفيذ ما طلبه اغمضت عينها بألم وهي تعتذر بداخلها لحمزه عما ستفعله ولكن لكل حرب ضحايا وقد قدر لحمزه ان يكون هو ضحيه هذه الحرب
ولكن من يعلم من سيكون ضحية الحرب فحمزه ليس بالخصم السهل وايضا المجهول ليس بالعدو الذي يستسلم ولا احد يعرف نهايه الحرب
RAHMA NABIL 美心
استيقظت ياسمين وهي تسمع صوت ضجه بالخارج فركت عينها بانزعاج وهي تخرج ولكن صدمت مما تري فقد كان اساس المنزل جميعا مقلوب رأسا علي عقب والسجاد ملقي باهمال والستائر أيضا ملقاه أرضا رفعت نظرها وجدت سعديه ترتدي عباءه وتربطها علي خصرها وتربط حجاب قصير علي رأسها وتقوم بنفض الأساس صرخت ياسمين /الله يخربيتك يا سعديه بتعملي ايه
نظرت لها سعديه بتذمر / فيه اي يا بت انتي اصطبحي كده مش شيفاني بنفض البيت يا معفنه ده العنكبوت عشش فيه إيه ام النتانه بتاعتك دي
ياسمين بصراخ / نتانه ايه ده انا لسه غسله السجاد والمفارش من يومين يا شيخه
سعديه بدلع / أصل لازم للبيت يكون نضيف عشان أيوب جاي انهارده يتقدملي
ياسمين بتشنج / ي.. ايه يا ختي يتقدلمك ده انتي امبارح هزأتيه في نهايه المكالمه وعماله تقولي معفن ومش معفن
سعديه ببسمه / لا محنا اتصالحنا وقالي انه هيكلم اخته ويجي يطلبني
ضربت ياسمين كف علي كف وهي تدخل بغرفتها وترتدي ثياب / انا هنزل اجيب فطار بدل ما اقتلك وانتي لسه عروسه علي وش جواز كده
ثم خرجت وهي تستعوض الله في عقلها الذي ستفقده بسبب سعديه وصلت لباب المنزل وهي تري ان الحركه مازالت خفيفه في الشارع خرجت من الشارع وهي تسير جهه محل خارج الحاره ولكن أثناء سيرها وجدت أسر يسير بلا هدي وهو شارد كان يحمل جاكت بدلته علي كتفه باهمال وهو لا يشعر بأحد ترددت للذهاب اليه ولكن ركضت حينما رأت موتور يكاد يصطدم به
جذبته بسرعه فسقط في احضانها بدون مقاومه وبضعف شديد وهي بلا وعي كانت تضم زراعه وتناديه / أسر أسر مالك أسر انت كويس يا أسر
نظر لها أسر بعيون شارده وهمس لها بكلمه واحده لم تفهمها / أنا السبب
لم تكد تستفسر منه عما يقصده حتي سمعت صرخه بجانبها / يا دي الفضايح الشيخه ياسمين بتعملي ايه يا شيخه وفي نص الشارع ده انتي مبقاش عندك حيا خالص
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة))