رواية جميلة جعلتني عاشق الفصل الرابع 4 بقلم إسراء ابراهيم
رواية جميلة جعلتني عاشق الجزء الرابع
رواية جميلة جعلتني عاشق البارت الرابع
رواية جميلة جعلتني عاشق الحلقة الرابعة
فريد قلبه اتقبض اول ما سمع كلام جميلة ورد بصوت مهزوز :
جميلة انتي مش فاهمة حاجة ،، انا في حجات كتير حصلت كنت عايز اقولك عليها انا لسة مخلصتش كلامي
قبل ما فريد يكمل كانت سألته جميلة فاجئة وهي بصاله بعتاب :
الضيوف اللي جايين انهاردة ،،هما شريف وحبيبتك مش كدة يا فريد ؟
فريد اتوتر وبص لجميلة بحيرة وهو مش عارف يعبر عن اللي جواه او يرد بس وقتها جميلة فهمت الاجابة وعرفت انه فعلا هما اللي جايين وان معاملة فريد الفترة اللي فاتت مكنتش عشانها ،،ده كان تمهيد لليوم ده مش اكتر ،،حتي انهاردة واهتمامه بيها والفستان اللي جابهولها ،،كان عشان يخلي حبيبته تغير عليه وترجعله ،، بعدت جميلة وهي بتكمل كلامها بحزن :
تمام ،،فهمت يا فريد بيه ،، اجابتك وصلت وانا جاهزة انفذ اللي اتجوزتني عشانه
غمض فريد عنيه بحزن وهو شايف جميلة بتسيبه وتخرج فاتنهد بضيق وخرج وراها
……………………
تحت كانت قاعدة مسك جمب شريف بس عقلها مع فريد وبتدور بعنيها عليه ،، كانت محتاجة تحس بالامان من تاني وخصوصا ان شريف معاملته اتغيرت عليها وبقي بيعاملها بقسو*ة احيانا وبيتغير في لحظة لو عصبته او قالت حاجة ضايقته واللي خوفها منه اكتر انه مرة مد ايده عليها عشان كلمته وهو متعصب ومضايق ،، وانهاردة قررت تتتكلم مع فريد وتطلب مساعدته في انه يخلصها منه وكمان تعتذر منه وتصلح علاقتها بيه وعشان كدة ما صدقت انه عزمهم هي وشريف بس كل احلامها اتهدت اول ما شافت فريد نازل من فوق وجميلة ماسكة في ايديه ،، وقفت بصدمة وهي بصالهم كانت مصعوقة ومش قادرة تنطق اما شريف فمكنش اقل منها صدمة كان بيبص لجميلة وهو عنيه محجرة من كتر ما هو بيبرق بصدمة وقام وقف بغضب وقرب عليهم وهو بيقول بعصبية :
جميلة !! انتي اي اللي جابك هنا ؟ وازاي نازلة معاه من فوق؟ ،،انطقييييي
قبل ما يقرب شريف من جميلة اللي خافت اوي كان وقف قدامها فريد وهو بيرد ببرود :
لو فكرت تقرب منها خطوة كمان وصدقني همحيك من الوجود يا شريف
اتجنن شريف اكتر واتكلم بعصبية وهو بيشاور علي جميلة وهي مستخبية في ضهر فريد :
انت اتجننت يا فريد ؟،، ملقتش غير اختي وتنتقم مني فيها ،، انا هق*تلك ،، وانتي يا ز*بالة ازاي تيجي معاه هنا ازاي تعملي كدة مكنتش اعرف انك واحدة ….
قلم نزل علي وش شريف من فريد اللي كان واقف بمنتهي القوة وبيبصله بتحذير :
جميلة اشرف من الف بنت انت تعرفهم يا شريف واوعاك تنسي انها اختك مهما حصل ،، وصدقني انا هعذرك المرادي بس عشان متعرفش الحقيقة بس كلمة تاني علي مراتي وهخليك تندم علي اليوم اللي اتولدت فيه
شهقة خرجت من مسك غصب عنها بعد جملة فريد بعد ما كانت متابعة الحوار ،،ودموعها نزلت بصمت وهي باصة لفريد اللي حاوط جميلة بايديه وضمها لحضنه وحاول يهديها وهو بيعاملها بحب مشافتوش غير ليها هي وبس فقعدت مسك باهمال عالكرسي تاني وهي شايفة احلامها اللي بنتها بتتهد فوق دماغها وانتبهت وقتها لصوت شريف اللي قال بتهتهة :
ممراتك ،، ازاي ؟
رد فريد ببرود وهو بيسحب جميلة من ايديها وبيقعدها جمبه وبيحاوطها بايديه :
زي الناس ،، جميلة مراتي علي سنة الله ورسولة
بص شريف لجميلة واتكلم وقتها بغضب :
طب ليه يا جميلة ،، ليه مقولتليش واتجوزتي من ورايا ليه ،،هو اللي اجبرك مش كدة ،،عمل كدة عشان بنتقم مني
كان فريد هيرد بس قاطعته جميلة اللي اتكلمت وقتها بثقة مهزوزة وهي بتبص لشريف بقوة :
واقولك ليه يا شريف ؟،، من امتي اصلا وانت موجود في حياتي ،، ثم مين اللي قالك اني مجبورة
وكملت جميلة كلامها بصدق وهي بتبص في عيون فريد بحب و بتمسك ايده وبتشبك ايديها بايديه :
فريد هو اجمل حاجة حصلتلي في حياتي ،، انا بحمد ربنا كل يوم انه جمبي ومعايا
كان فريد بيبصلها بنظرات عشق لاول مرة تظهر عليه ويبينها ليها تبت في ايديها جامد وهو مركز في عنيها وبيبتسم بطريقة جذابة وبعدين رفع ايديها وقربها من شفا*يفه وطبع بو*سة رقيقة عليها وقالها بعشق وهو بيعترف بحقيقة مشاعره :
وانا قبل ما اعرفك يا جميلة كنت فاكر اني حبيت بجد بس لما دخلتي حياتي عرفت يعني ايه حب بجد ،،سحرتيني ببرائتك وخلتيني عاشق متيم بيكي واعترفت لنفسي اخيرا انك بالنسبالي الحب الاول والاخير يا جميلتي
قلب جميلة كان بيدق من سحر كلام فريد بس حزنها كان اعمق لانها عارفة انه بيقول كدة عشان بس يخلي مسك تغير عليه مش اكتر فحاولت تمسك دموعها وهي بصاله ولاحظ فريد ده فضغط علي ايديها وكأنه بيقسم ليها انه فعلا كلامه كان من قلبه بس للأسف جميلة مفهمتش رسالته وكانت متابعة كلامهم ونظراتهم مسك ،،كانت بتبصلهم وقلبها بيتحر*ق وهي شايفة جميلة ونظرات الحب في عيون فريد ليها واتأكدت انها خسرته للابد وانتبهت لصوت شريف اللي قام وهو بيقول بحد*ة :
تمام يا فريد ،،اعتقد انك كسبت وحققت هدفك ،، سلام ،،يلا يا مِسك
مسك قامت وهي مثبتة نظرها علي فريد والدموع في عنيها وهو لاحظ ده ووعد نفسه انها لو لجأتله عشان ينقذها من شريف هيعمل كدة بس لمجرد انها بنت عمته وبس ،، مشيت مسك مع شريف و خرجت من الڤيلا ووقتها اتنهد فريد براحة بس اتفاجأ بجميلة بتشد ايديها منه بغضب وسابته وطلعت جري علي اوضتها واول ما دخلت رمت نفسها علي السرير وبقت تعيط جامد وهي حاسة بو*جع في قلبها ،، كانت بتتخيل فريد وهو بيطلقها عشان مسك ترجعله بعد ما حبته واتعلقت بيه ،، اتفاجأت بيه بيرفع وشها اللي دافناه في السرير وبيبص لوشها المحمر من العياط وهو بيقولها ببحة مميزة:
ممكن اعرف بتعيطي ليه ؟
حركت جميلة راسها كذا مرة بحزن وردت بشحتفة :
عشان ماما وحشتني اوي
مد فريد ايده ومسح دموعها وهو بيقولها بحنية وهما قريبين من بعض اوي :
دموعك غالية عندي اوي يا جميلة
ردت جميلة بهمس وهي بتبص لفريد بحزن :
اعتقد انهم مشيو خلاص ،، يعني تقدر توفر كلامك الحلو ليها لما ترجعلك
ابتسم فريد ابتسامة خفيفة ومسك ايد جميلة وهو بيقول بصدق حسيته وشافته جميلة في عيونه وعشان كدة قلبها دق جامد :
ومين قالك اني كنت بمثل يا جميلة ،، انا كل كلمة قولتها تحت قدامهم كانت حقيقة ومن قلبي واول مرة احس بكل كلمة خارجة مني يا جميلة
جميلة كانت مصدومة وبصتله بتوهان وهي بتنقل عنيها بنظرات حيرة :
فريد انت بتقول ايه،، انت لسة بتحبها ،،انت قولتلي انك حبيتها
كنت موهوم بحبها
قالها فريد باندفاع وهو بيحض*ن وش جميلة بايديه وبيبص في عينيها بحب:
كنت يا جميلة ،، انا قولتلك وبعيدهالك تاني ،، انا معرفتش الحب الا لما قابلتك ،، انا متيم بيكي يا جميلة وقلبي هيعلن عصيانه عليا لو سبتك تروحي مني
ابتسمت جميلة بفرحة وهي مش مصدقة اللي بتسمعه وحطت ايديها علي ايد فريد اللي حاضنة وشها وردت بحب:
وانا بحبك اوي يا فريد ،،وعمري ما كنت اتخيل اني ممكن احبك بس لما عرفتك بجد وعاشرت قلبك الطيب خلتني غصب عني قلبي يميل ليك ويعشقك ويحبك زي ما انت بعصبيتك وتكشيرتك ،، وكنت بعيط عشان هتسيبني وتروحلها ،،كنت حاسة بروحي بتتسحب مني كل ما افتكر انك ممكن تكون معاها وتسيبني
قاطعها فريد وهو بيسحبها لحض*نه وبيضمها ليه بحب وهو بيتنهد تنهيدة كلها عشق وبيردد بهمس:
عمري ما هسيبك يا جميلة لاني بحبك
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة جعلتني عاشق)